2016-10-29, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Tycker fallet påminner om Reijo Daag, där BO dör i ett skogsområdet med mängder med knivhugg, MGM kan ha begått brottet pga svartsjuka eller blivit avvisad. I Reijo-fallet lyckades MGM bygga upp ett nytt liv, en helt iskall människa som nekar till allt.

Jag tycker det verkar märkligt att välja kniv om man ska döda för första gången....fy vad äckligt sticka kniven i någon levande varelse...krävs tillvänjning!!

Hela Norrland är ju besudlat av jägare..tycker det är konstigt om Eva Söderströms mördare inte skulle tillhöra den gruppen utan avstå från sådant "nöje" på fritiden.
Citera
2016-10-29, 20:10
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ron.Frangu
Ett annat scenario kan vara att PAJ är lite senare ute än vad man tror i tv-programmet, han cyklar från lägenheten på Björstavägen och hinner i fatt Eva först på Herrgårdsvägen, säg 100 m före långbacken. Han kliver av cykeln och leder den, dom börjar prata och hetsigt bråk uppstår, PAJ uppträder mycket aggressivt, Eva försöker springa hem och tappar i tumultet blocket i anslutning till parkeringen framför mordplatsen. PAJ släpper cykeln, hinner ifatt Eva och hugger henne bakifrån ute på vägen, därefter släpar han in henne i skogen och fullbordar mordet. Laban fortsatte att springa hemåt, detta har bekräftats av 3 vittnen som passerar i en bil strax efter kl. 23.00. Personerna i bilen ser Laban stå ensam uppe på backkrönet i närheten av föräldrahemmet, när dom sedan fortsätter att köra nerför Långbacken ser dom en cykel som ligger slängd på vänster sida av vägen, förmodligen pågår mordet i samma ögonblick som bilen passerar. När bilen har åkt förbi lockas hunden förmodligen ner för Långbacken igen av sin tidigare husse PAJ som enkelt lurar med honom in i skogen och hugger ihjäl honom, då han upplever att hunden är en stor säkerhetsrisk.

Absolut det bästa förslaget hittills tycker jag.
Det enda som inte riktigt hänger ihop (utifrån vad vi vet) är cykeln. Kan det ha varit så att familjens röda cykel fanns hos PAJ den kvällen av någon anledning, någon här hade en sån fundering tidigare har jag för mig? Det kan ju förstås också ha varit någon helt annan cykel som vi inte känner till.

Vad som talar emot Sture utifrån vittnets uppgifter är väl att cyklisten verkade ha så bråttom. Sture hade väl ingen anledning att stressa sig fram, det kunde ju däremot PAJ ha om vi följer ditt scenario. MEN han visste väl förmodligen inte om att hon hade klivit av innan hon kommit hem när han gav sig iväg hemifrån.
Citera
2016-10-29, 20:13
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Jag tycker det verkar märkligt att välja kniv om man ska döda för första gången....fy vad äckligt sticka kniven i någon levande varelse...krävs tillvänjning!!

Hela Norrland är ju besudlat av jägare..tycker det är konstigt om Eva Söderströms mördare inte skulle tillhöra den gruppen utan avstå från sådant "nöje" på fritiden.

Fel. De allra flesta norrlänningar jagar inte d.v.s. det är mer troligt att han inte jagar/jagade ffa om personen ifråga bodde inne i Kramfors.
Citera
2016-10-29, 20:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
MEN han visste väl förmodligen inte om att hon hade klivit av innan hon kommit hem när han gav sig iväg hemifrån.

Har för mig att Bosse och Safarik frågade, men att Anneli inte mindes att Eva skulle ha sagt redan innan de åkte från lägenheten att hon ville bli avsläppt och gå sista biten med hunden. Å andra sidan, vem skulle minnas en (då) så fullständigt obetydlig detalj nu efter trettio år?
GM:s plan kan ju också ha varit att söka upp henne i föräldrahemmet, precis som i FBI:s scenario.
Senast redigerad av Draifos 2016-10-29 kl. 20:19.
Citera
2016-10-29, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har för mig att Bosse och Safarik frågade, men att Anneli inte mindes att Eva skulle ha sagt redan innan de åkte från lägenheten att hon ville bli avsläppt och gå sista biten med hunden. Å andra sidan, vem skulle minnas en (då) så fullständigt obetydlig detalj nu efter trettio år?

Jag tolkade som att svaret var definitivt, dvs det var inte planerat eller uttalat under sammankomsten att Eva skulle gå sista biten. Kanske listade PAJ ut att hunden skulle behöva rastas, det går ju inte heller att utesluta att PAJ tex skjutsat Eva till hemmet vid tidigare tillfällen och att hon då haft samma rutin att rasta hunden? De verkar ju ha umgåtts rätt mycket, men hunden var ju Annelis så det kanske inte håller helt. Eva kanske inte hade hand om hunden så ofta?

Det här är ju en svaghet i Marks teori om att PAJ inte visste, skulle PAJ ta sig till huset och överfalla Eva innan hon gick in eller vad? Skulle inte föräldrarna reagera? Fast PAJ behöver ju inte tänkt rationellt, han ger sig iväg med kniv fylld av hat.

Men jag tänker att ett troligare scenario är att det är Sture som får syn på Eva som stiger ur bilen och skyndar sig efter Eva.
Senast redigerad av echoesofglory 2016-10-29 kl. 20:28.
Citera
2016-10-29, 20:27
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
GM:s plan kan ju också ha varit att söka upp henne i föräldrahemmet, precis som i FBI:s scenario.

Absolut, det finns många möjligheter. Jag tänkte mest på att det verkar som cyklisten hade så bråttom men även där finns ju ett otal möjligheter, t.ex. bara en så simpel sak som att han ville hinna fram innan hon han gå in eller hinna lägga sig.
Citera
2016-10-29, 20:29
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Inlägget har redan 35 likes, verkar vara många som står bakom PAJ. Men hur många står bakom Eva och hennes rätt till att få upprättelse som brottsoffer?

Ja han verkar vara en omtyckt Kramforsbo, ingen skulle misstänka honom om något ont.
Citera
2016-10-29, 20:35
Medlem
habets avatar
Citat:
Jag tolkade som att svaret var definitivt, dvs det var inte planerat eller uttalat under sammankomsten att Eva skulle gå sista biten. Kanske listade PAJ ut att hunden skulle behöva rastas, det går ju inte heller att utesluta att PAJ tex skjutsat Eva till hemmet vid tidigare tillfällen och att hon då haft samma rutin att rasta hunden? De verkar ju ha umgåtts rätt mycket, men hunden var ju Annelis så det kanske inte håller helt. Eva kanske inte hade hand om hunden så ofta?

Det här är ju en svaghet i Marks teori, skulle PAJ ta sig till huset och överfalla Eva innan hon gick in eller vad? Skulle inte föräldrarna reagera? Fast PAJ behöver ju inte tänkt rationellt, han ger sig iväg med kniv fylld av hat.

Men jag tänker att ett troligare scenario är att det är Sture som får syn på Eva som stiger ur bilen och skyndar sig efter Eva.

Det fetade:
Hur fungerar det tidsmässigt med vittnet med hunden? Jag tänker att Eva måste ju ha gått ett tag eftersom vittnet inte såg henne, när skulle Sture ha sett henne kliva ur bilen?
Han kan ju förstås ha sett henne och sedan stått och tryckt ett tag för att sedan ta ett beslut och ge sig iväg men det verkar ju konstigt om det beslutet kommer när det redan finns en person där, han borde väl snarast blivit avskräckt.
Men jag vet verkligen inte vad som kan verka vettigast i det här??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ron.Frangu
Ja han verkar vara en omtyckt Kramforsbo, ingen skulle misstänka honom om något ont.

41 personer stödjer PAJ nu, han verkar väletablerad på orten, inblandad i kommunpolitiken, inom kyrkan, media osv...Nej han behöver nog inte vara rädd för något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Fel. De allra flesta norrlänningar jagar inte d.v.s. det är mer troligt att han inte jagar/jagade ffa om personen ifråga bodde inne i Kramfors.

OK...men att överhuvudtaget vilja och kunna sticka kniven i någon..om man inte har någon bakgrund att hantera kniv och skära i kroppar (som t.ex. jägare har)...bara för att man är svartsjuk...hm...det är inte för vem som helst..

PAJ har skött ett arbete som brevbärare i många många år...kan inte ha hunnit med att sitta på kåken eller knarka..inte klappat ihop...inte blivit omhändertagen av psykvården...hm!!

Det verkar så kristallklart när Mark och Bo kommer fram till att PAJ är mördaren...nu är det inte roligt att vara PAJ inte...frågan är om det är välförtjänt..eller om det är ett fasansfullt misstag?
Citera
2016-10-29, 20:38
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Tycker fallet påminner om Reijo Daag, där BO dör i ett skogsområdet med mängder med knivhugg, MGM kan ha begått brottet pga svartsjuka eller blivit avvisad. I Reijo-fallet lyckades MGM bygga upp ett nytt liv, en helt iskall människa som nekar till allt.

Ja det påminner på det sättet mycket om det här fallet, en fullkomligt iskall person som blånekar och gömmer sig bakom en helylle fasad. En sån här personlighetstyp skulle förmodligen fortsätta att neka även om det dök upp en DNA-träff.
Citera
2016-10-29, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6551468

Polisen vill inte erkänna att dom är stora klantarsel när det gäller Mr P. Han är väldigt kartlagd menar dom. Utredningen är öppen för evig tid.

Äldre artiklar 2003
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10350011.ab
2005
http://www.expressen.se/nyheter/eva-...a-rasta-laban/
Ny man pekas ut
http://www.expressen.se/nyheter/efte...t-i-mordgatan/
2012
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/...vasternorrland
https://images.mmcloud.se/api/v1/ima...546388/980.jpg

Ingen som reagerar på att systern beskriver "Mr P" som Evas pojkvän i den ena artikeln från Expressen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in