Citat:
Ursprungligen postat av
echoesofglory
Ofredanden då? Han ska ha försökt ta sig in i kvinnors bostäder? Men han kanske bara är nyfiken på tjejer? Som sagt, det här låter ju typiskt klantigt att rikta in sig på någon förståndshandikappad som kanske inte riktigt kan försvara sig i tuffa förhör.
Jag har inte helt koll på hur mannen var och betedde sig där på 80-talet men det jag hört om honom från förr och hur han är idag verkar egentligen inte skilja sig mer än hur synen på handikappade och förståelsen för dem förändrats från förr till nu, om du förstår hur jag menar. Många "byfånar" man var rädd förr som barn när man tex hörde vuxna tala i termer som "...och då stod det där störda jävla äcklet inne på gårdsplanen och stirrade på mig med ett leende! Det är ju nåt stort fel på honom!", "idag var den där mongolid-maja på mataffären när jag var där och gormade på en kassörska, hon borde ju låsas in innan hon slår ihjäl någon" osv är ju fullkomligt harmlösa men totalt oaccepterade i det oförstående 80-talssamhället.
Jag kan inte redogöra för Stures beteende och exakta förehavanden på den tiden, men jag är rätt säker på att även om hans attribut, personlighet och allmänna beteende var exakt likadant då som det är idag så räckte hans annorlunda manér gott och väl till att automatiskt misstänkliggöra honom i Kramforsbornas fördomsfulla och olikhetsrädda 80-talsögon.
Jag försöker absolut inte att friskriva honom helt här, utan bara göra bilden aningen mer nyanserad.