2016-10-30, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Ja, det var en kaxig Toknisse.

Tiderna som Mr P uppgett i utredningen.

Ringde vännen som körde Eva 23.15 ( Hon säger att det inga samtal kom)
23.20 ringde han mamman inget svar 23.45 samma sak.
00.15 ringde han mamman igen inget svar . Han har uppgett att han under tiden 00.30-1.30 körde 3 gånger för att se om Eva kommit hem. ( I telefon i programmet säger han en sväng inte mer)
00.40 är han på puben där finns 2 vittnen en av dom säger att han var dyngblöt.
01.00 kör han en vän hem säger han.

Fast körde han till mamman och knackade på eller vad? Kanske kunde han se huruvida hon var hemma eller inte? Kanske mer sannolikt att han körde dit för att lämna cykeln eller kanske mordvapnet, det perfekta stället, vem skulle leta där?
Citera
2016-10-30, 03:02
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Känns inte polisens inställning väldigt typiskt 80-tal? Precis som i da Costa-fallet fokuserar man på någon som uppfattas som avvikande och struntar i att studera de närmaste figurerna till BO. Den här Sture ska tex ha förhörts över 100 gånger, skulle verkligen en mördare stå pall för så många förhör med Våldsroteln och andra erfarna utredare? Och är det inte konstigt att han häktades så många gånger och så helt plötsligt är han helt avförd från utredningen??

(det fetade)

Du kan inte jämföra da Costa-fallet med mordet på Eva Söderström eftersom hon var minst av allt var någon prostituerad med koppling till sexbranschen och den enda som i princip kan komma på fråga som möjlig gärningsman i Eva-mordet är en mansperson i bekantskapskretsen eller en totalt okänd sexualmördare som råkade korsa Evas väg den ödesdigra dag då hon mördades.

Tro mig, jag har detaljstuderat så många av dessa fall genom årens lopp och min gissning är en mansperson som bodde i närheten av henne och som hade någon form av koppling till henne eller hennes familj, sen går det givetvis inte att utesluta en för Eva totalt okänd mördare som råkade befinna sig på platsen där hon mördades typ Englamördaren osv........

Och du, avvikande personer är alltid intressanta i anslutning till mordfall utan rimlig förklaring där det inte finns något egentligt mordmotiv.
Citera
2016-10-30, 03:03
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Om han nu rusat runt och ofredat bör han ju också varit straffad för diverse brott. Har han det?
Eller är det så att han var tillräckligt konstig och cyklar runt i Kramfors?

Knappast, folk kanske har uppfattat honom som lite "äcklig"/skum om han kommer nära och pratar osv. men av det du nämner är det sistnämnda som gäller - Han var tillräckligt konstig och cyklar runt i Kramfors.
Citera
2016-10-30, 03:04
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ron.Frangu
Jag resonerade ironiskt ur polisens syn på det hela, det faktum att PAJ hade ett starkt alibi vid tiden för mordet, förmodligen hade han övertalat modern för henne skulle dom ju förhöra hur som helst. Hon kan ju inte säga att hon inte vet p.g.a. att hon sov, det skulle ju vara katastrofalt och innebära att sonen kunde bli misstänkt. Så givetvis säger hon att han var hemma för att skydda honom hur det än ligger till med den saken.

"Att PAJ sedan gick till nattklubben Kramm efter tolvslaget är väl inget konstigt" - Nej precis så resonerade nog polisen när PAJ hade ett vattentätt alibi tack vare sin mor och fokus mer och mer riktades mot "cykelmannen" Sture, den lokala kufen.
Synd att modern inte har möjlighet att ändra sig nu.
För inte kan väl modern försvara en mördare om hon tror han gjort nåt sånt här?
Vilket annat möjligt alibi kan han eventuellt ha haft?
Telefonsamtalen som han säger sig gjort kan vara en avledande manöver.
Citera
2016-10-30, 03:05
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Fast körde han till mamman och knackade på eller vad? Kanske kunde han se huruvida hon var hemma eller inte? Kanske mer sannolikt att han körde dit för att lämna cykeln eller kanske mordvapnet, det perfekta stället, vem skulle leta där?

Och varför ringde han inte väninnan istället och frågade om Eva? Han säger att han ringde henne, men hon säger att han inte ringt.
Ja, det låter ju bra att han kört där utifall att han var synlig denna natten. Om han ville veta något om Eva borde han ringt väninnan igen då eller?
Citera
2016-10-30, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
(det fetade)

Du kan inte jämföra da Costa-fallet med mordet på Eva Söderström eftersom hon var minst av allt var någon prostituerad med koppling till sexbranschen och den enda som i princip kan komma på fråga som möjlig gärningsman i Eva-mordet är en mansperson i bekantskapskretsen eller en totalt okänd sexualmördare som råkade korsa Evas väg den ödesdigra dag då hon mördades.

Tro mig, jag har detaljstuderat så många av dessa fall genom årens lopp och min gissning är en mansperson som bodde i närheten av henne och som hade någon form av koppling till henne eller hennes familj, sen går det givetvis inte att utesluta en för Eva totalt okänd mördare som råkade befinna sig på platsen där hon mördades typ Englamördaren osv........

Och du, avvikande personer är alltid intressanta i anslutning till mordfall utan rimlig förklaring där det inte finns något egentligt mordmotiv.

Men att enbart fokusera på en "kuf" pga hen är en kuf, utan någon teknisk bevisning då är man ute på hal is..
Citera
2016-10-30, 03:06
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:

Ja, det var en kaxig Toknisse.

Tiderna som Mr P uppgett i utredningen.

Ringde vännen som körde Eva 23.15 ( Hon säger att det inga samtal kom)
23.20 ringde han mamman inget svar 23.45 samma sak.
00.15 ringde han mamman igen inget svar . Han har uppgett att han under tiden 00.30-1.30 körde 3 gånger för att se om Eva kommit hem. ( I telefon i programmet säger han en sväng inte mer)
00.40 är han på puben där finns 2 vittnen en av dom säger att han var dyngblöt.
01.00 kör han en vän hem säger han.

Konstigt att just PAJ av alla var så övertygad om att något hemskt hade hänt Eva...
Citera
2016-10-30, 03:06
Medlem
Citat:
Ofredanden då? Han ska ha försökt ta sig in i kvinnors bostäder? Men han kanske bara är nyfiken på tjejer? Som sagt, det här låter ju typiskt klantigt att rikta in sig på någon förståndshandikappad som kanske inte riktigt kan försvara sig i tuffa förhör.

Jag har inte helt koll på hur mannen var och betedde sig där på 80-talet men det jag hört om honom från förr och hur han är idag verkar egentligen inte skilja sig mer än hur synen på handikappade och förståelsen för dem förändrats från förr till nu, om du förstår hur jag menar. Många "byfånar" man var rädd förr som barn när man tex hörde vuxna tala i termer som "...och då stod det där störda jävla äcklet inne på gårdsplanen och stirrade på mig med ett leende! Det är ju nåt stort fel på honom!", "idag var den där mongolid-maja på mataffären när jag var där och gormade på en kassörska, hon borde ju låsas in innan hon slår ihjäl någon" osv är ju fullkomligt harmlösa men totalt oaccepterade i det oförstående 80-talssamhället.

Jag kan inte redogöra för Stures beteende och exakta förehavanden på den tiden, men jag är rätt säker på att även om hans attribut, personlighet och allmänna beteende var exakt likadant då som det är idag så räckte hans annorlunda manér gott och väl till att automatiskt misstänkliggöra honom i Kramforsbornas fördomsfulla och olikhetsrädda 80-talsögon.

Jag försöker absolut inte att friskriva honom helt här, utan bara göra bilden aningen mer nyanserad.
Citera
2016-10-30, 03:08
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:

Mordvapnet har han nog kastat i älven eller så har han grävt ner det på tomten hemma där han bor.
Citera
2016-10-30, 03:10
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ron.Frangu
Konstigt att just PAJ av alla var så övertygad om att något hemskt hade hänt Eva...

Ja, och det här med att stannat vid platsen och hoppat ur och rusat in till fyndplatsen är ju hysteriskt konstigt, och hans svar på detta blir ju fel plats vid fel tillfälle. Att tidningarna skrivit en massa från den tiden är ju inte riktigt samma som korrekta uppgifter om vem som hittade Eva eller hur det gick till.

Han svarar att det var för att systern hade sett en man med hund där, och det gör han i programmet till Bo. Ehh, det stod i någon blaska senare att en man med hund hade synts i området då det var som mest skriverier i media. Det var ett konstigt svar tycker jag. Hade han inte stannat där så borde han sagt ifrån angående detta.
Citera
2016-10-30, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Jag har inte helt koll på hur mannen var och betedde sig där på 80-talet men det jag hört om honom från förr och hur han är idag verkar egentligen inte skilja sig mer än hur synen på handikappade och förståelsen för dem förändrats från förr till nu, om du förstår hur jag menar. Många "byfånar" man var rädd förr som barn när man tex hörde vuxna tala i termer som "...och då stod det där störda jävla äcklet inne på gårdsplanen och stirrade på mig med ett leende! Det är ju nåt stort fel på honom!", "idag var den där mongolid-maja på mataffären när jag var där och gormade på en kassörska, hon borde ju låsas in innan hon slår ihjäl någon" osv är ju fullkomligt harmlösa men totalt oaccepterade i det oförstående 80-talssamhället.

Jag kan inte redogöra för Stures beteende och exakta förehavanden på den tiden, men jag är rätt säker på att även om hans attribut, personlighet och allmänna beteende var exakt likadant då som det är idag så räckte hans annorlunda manér gott och väl till att automatiskt misstänkliggöra honom i Kramforsbornas fördomsfulla och olikhetsrädda 80-talsögon.

Jag försöker absolut inte att friskriva honom helt här, utan bara göra bilden aningen mer nyanserad.

Jag tolkar det som att Sture är en enkel måltavla, en syndabock. Men som sagt vi måste förhålla oss objektiva, har mentalt handikappade mördat i Sverige? Det finns väl antagligen exempel på det, Sture verkar ju fysiskt aktiv, cyklar runt osv, så helt inkapabel kan han ju inte vara.
Senast redigerad av echoesofglory 2016-10-30 kl. 03:13.
Citera
2016-10-30, 03:13
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Synd att modern inte har möjlighet att ändra sig nu.
För inte kan väl modern försvara en mördare om hon tror han gjort nåt sånt här?
Vilket annat möjligt alibi kan han eventuellt ha haft?
Telefonsamtalen som han säger sig gjort kan vara en avledande manöver.

Hon trodde givetvis inte att sonen hade mördat någon, hon kan ha gjort det för "säkerhets skull" som han säkert la fram det, han kan bara ha sagt: gör det så att jag inte blir misstänkt i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in