Citat:
Min teori:
Mohammed och hans kompisar har bråkat med/retat någon kille/tjej i samma(+- något år) ålder som de själva. Detta kanske har pågått en tid och kanske har det hänt utanför skolan, t ex på fotbollsträning. Denna person är ledsen och vågar inte gå ut mer eller är allmänt oroad. Ett storasyskon märker av detta och till slut säger syskonet som det är; att några har varit elaka mot h*n. Det äldre syskonet blir förbannad men kanske först lägger sin ilska åt sidan. Men det hela upprepar sig och nu får storebror nog. Han tänker prata med Mohammed. Han vet eller tar reda på, från sitt syskon, var Mohammed bor och vilken tid han är ute för att gå till skolan (det är inte helt osannolikt att personen har varit i närheten av Mohammed hem innan morden skedde för att kolla vilken väg han tar till skolan). Han står och väntar och ser Mohammed komma, han går fram för att snacka med honom, förmodligen tar han tag i honom och Mohammed blir rädd och vill gå, mördaren blir sur för att Mohammed inte lyssnar och börjar vifta/komma närmare med kniven som hot. Men allt går fel och Mohammed blir knivhuggen, och avlider. Det andra offret ser vad som händer och stryker med den vägen.
Och om mördaren bodde själv (om han var i 20-årsåldern) så kan han gått direkt hem och bytt och gjort sig av med mordkläderna, duschat och dylikt. Därför har ingen (t ex föräldrar) egentligen sett vad han hade på sig den dagen. En brun polotröja är något man med stor sannolikhet hade kommit ihåg, det är inte det vanligaste klädesplagget en ung person har på sig. Därför tror åtminstone jag att mördaren vid mordtillfället bodde själv och på så sätt kunde dölja sina gärningar lättare.
Jag är övertygad om att om man kollar närmare på Mohammeds närmiljö, hans kompisar, eventuell sportträning, fritidsgård (vid tiden för mordet) finns mördaren som en släkting, syskon eller vän till någon av de regelbundna besökare och/eller utövare av nämnda saker. Den typen av kniv som användes har varenda ung kille hemma i skrivbordslådan typ. När jag gick i skolan var den sortens kniv ingen big deal (särskilt s.k. värstingar var förtjusta i butterflies). Alla skulle styla med sin när man kom hem till dem. Och alla var slöa som rostiga brödknivar. Vilket tyder på att han inte menade att döda någon utan att det hela spårade ur och raseriet tog över.
Mördaren har sannolikt i dag tagit det säkra före det osäkra och flyttat utomlands. För att slippa bli hittad och topsad. Han är medveten om att så fort polisen topsar honom är det kört.
Och om mördaren bodde själv (om han var i 20-årsåldern) så kan han gått direkt hem och bytt och gjort sig av med mordkläderna, duschat och dylikt. Därför har ingen (t ex föräldrar) egentligen sett vad han hade på sig den dagen. En brun polotröja är något man med stor sannolikhet hade kommit ihåg, det är inte det vanligaste klädesplagget en ung person har på sig. Därför tror åtminstone jag att mördaren vid mordtillfället bodde själv och på så sätt kunde dölja sina gärningar lättare.
Jag är övertygad om att om man kollar närmare på Mohammeds närmiljö, hans kompisar, eventuell sportträning, fritidsgård (vid tiden för mordet) finns mördaren som en släkting, syskon eller vän till någon av de regelbundna besökare och/eller utövare av nämnda saker. Den typen av kniv som användes har varenda ung kille hemma i skrivbordslådan typ. När jag gick i skolan var den sortens kniv ingen big deal (särskilt s.k. värstingar var förtjusta i butterflies). Alla skulle styla med sin när man kom hem till dem. Och alla var slöa som rostiga brödknivar. Vilket tyder på att han inte menade att döda någon utan att det hela spårade ur och raseriet tog över.
Mördaren har sannolikt i dag tagit det säkra före det osäkra och flyttat utomlands. För att slippa bli hittad och topsad. Han är medveten om att så fort polisen topsar honom är det kört.
Håller också med, med invändningen att jag tror GM hade hittats om kopplingen varit för tydlig. Tror det snarare kan ha varit något i stil med att GM hade fått sin nya cykel kvaddad, och trodde att det var Mohammad som var den skyldige, då han fått stämpeln busunge. Och sen har han gått dit för att snacka Mohammad till rätta den morgonen, och så ballade det ur. Det vill säga, det finns en koppling men den är såpass avlägsen och långsökt att polisen har missat den.