2015-01-31, 00:24
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeahvlen
Om man nu efter 10 år inte lyckats med någonting, varför byter man inte folk som jobbar med fallet? Alltså, tänk i nya banor.

Egentligen, vem fan går omkring med en butterflykniv? Jo en kille som förmodligen går i högstadiet och vill vara lite häftig. Hur gammal är han då? Inte 20 som polisen tror. Snarare mycket yngre, och med det faktum att GM inte har hittats borde man kanske vidga sina teorier.

Håller med, ut med alla och in med nytt folk som ser allt på ett annat sätt. Fakta är ju att polisen inte har kommit en millimeter, jo man hittade kniven som låg på brottsplatsen.
Annars är det vittnen, DNA, och den som hittade mössan som fört fallet framåt. Polisen har inte kommit någonstans.

Problemet jag har är att inget vittne antyder en väldigt ung GM, när alla säger runt 20 kan man kanske få det till 15-25 men knappast 12.
Vet att GW antyder en väldigt ung GM men han kanske har andra vittnesuppgifter att gå på.

Man kan också tänka tanken att allt gick ungefär som planerat för GM, ett lustmord på någon han tyckte var lämplig (M), driven av att döda och se blod. Där han aldrig tappar kontrollen utan njuter av det för att sedan nöjd gå därifrån. För en ensam virrpanna tyder ju hans uppträdande kanske mer på det än på någon som helt tappat verklighetsförankringen.
Efteråt kanske han tar upp sin medicinering igen och blir mer normal.
Sjuka människor finns det ju gott om och han som dödade en flicka precis när Anna Lindh hade mördats fick väl någon liknande lust.
Citera
2015-01-31, 14:51
Medlem
Alla tänkbara gärningsmän som var skrivna i Linköping för tidpunkten måste vara topsade nu?
Eller håller polisen på att topsa fortfarande?
Hur många har dom kvar att topsa i Linköping, ca 2000 st nu?

Hur mycket tror ni signalementet på GM avviker från utseendet på personen som blir topsad idag?
Visar polisen kniven och mössan för den som blir topsad, eller lämnar den bara DNA/blodprov?
Senast redigerad av sovvandring 2015-01-31 kl. 14:53.
Citera
2015-01-31, 21:35
Medlem
substitutes avatar
Haft förhoppningar om att Polisen fortfarande lägger resurser på detta men blir rejält besviken när jag läser ur boken "JAKTEN PÅ KAPTEN KLÄNNING" citerar Jonas Trolle - kriminalkommisarie direkt ur boken:

Svensk polis arbetar mycket ogärna med brott där det inte omedelbart går att se så kallade framgångsfaktorer. För att vara så effektiva som möjligt ska vi, enligt nuvarande praxis, arbeta med färska ärenden, som kan leda till påföljd. Det dåliga med nuvarande praxis är att svensk polis, i sin iver att vara effektiv tappar sin uthållighet. Allt är så pressat och tidsmaximerat att i princip ingen har möjlighet att sitta en längre tid med ett ärende. Bilden av den piprökande dektektiven som lägger pussel dag ut och dag in stämmer inte. Att gräva vidare uppfattas i vissa lägen till och med som illojalt mot de medarbetare som får beta av inkorgar fylla med nya ärenden (Citat ur boken: "JAKTEN PÅ KAPTEN KLÄNNING" Jonas Trolle 2014 ISBN: 978-91-7579-054-1)

Den sista meningen känns verkligen dyster, antar att det är upp till FB-detektiverna att fixa detta.
Citera
2015-01-31, 22:24
Medlem
substitutes avatar
Citat:

Om man nu efter 10 år inte lyckats med någonting, varför byter man inte folk som jobbar med fallet? Alltså, tänk i nya banor. .

svar: se mitt inlägg ovan.
Citera
2015-01-31, 22:26
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Hur mycket tror ni signalementet på GM avviker från utseendet på personen som blir topsad idag?
Visar polisen kniven och mössan för den som blir topsad, eller lämnar den bara DNA/blodprov?

Kul att du hittat tillbaka till tråden.

Det finns väl i princip inget signalement att gå efter. Jag tycker inte iakttagelsen av fantombildsmannen är så väldigt mycket att lita på, det kan ju ha varit någon som inte alls är inblandad.

Signalementen från andra vittnen är väl runt 20-25 år, 13-17 nämns också som bekant så allt från 13-27 då kanske, cendréfärgat hårstrå fanns det ju i mössan, så har vi fantombildens hår, längd runt 180 så 175-185 kanske, ser bra ut, ser nördig ut, ser ut som en vanlig svensk yngling.
Många personer att topsa blir det.

Apropå polisens arbete så vore det illa om man bara har en gubbe som åker omkring och topsar folk och så hoppas man på det bästa.
Hur är det med cold case-gruppen? Dom kanske ska ta över det här också, iskallt är väl bara förnamnet nu.
Citera
2015-01-31, 22:29
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
svar: se mitt inlägg ovan.

I chatten med Staaf så svarade han på en fråga att han "tänker på det här fallet varje gång han blir påmind om det" det låter ju inte som någon som är särskilt engagerad.

Svaren på andra frågor andades automatik och tunnelseende så någon egentlig energi finns nog inte på det hållet i alla fall.
Citera
2015-01-31, 22:31
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Kul att du hittat tillbaka till tråden.

Det finns väl i princip inget signalement att gå efter. Jag tycker inte iakttagelsen av fantombildsmannen är så väldigt mycket att lita på, det kan ju ha varit någon som inte alls är inblandad.

Signalementen från andra vittnen är väl runt 20-25 år, 13-17 nämns också som bekant så allt från 13-27 då kanske, cendréfärgat hårstrå fanns det ju i mössan, så har vi fantombildens hår, längd runt 180 så 175-185 kanske, ser bra ut, ser nördig ut, ser ut som en vanlig svensk yngling.
Många personer att topsa blir det.

Apropå polisens arbete så vore det illa om man bara har en gubbe som åker omkring och topsar folk och så hoppas man på det bästa.
Hur är det med cold case-gruppen? Dom kanske ska ta över det här också, iskallt är väl bara förnamnet nu.

cold case -gruppen vore det enda raka freddie, måste till personer som får tid och uppbackning att arbeta med ärendet . Tror faktiskt att Jan Staaf ljuger när han säger att Linköpingspolisen arbetar med detta fortfarande. På sin höjd någon praktikant som dammar av lådan med FUP osv.
Citera
2015-01-31, 22:34
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
I chatten med Staaf så svarade han på en fråga att han "tänker på det här fallet varje gång han blir påmind om det" det låter ju inte som någon som är särskilt engagerad.

Svaren på andra frågor andades automatik och tunnelseende så någon egentlig energi finns nog inte på det hållet i alla fall.

japp, där har vi nog den praxis man talar om inom polisen - glöm detta, vi har annat att prioritera
Citera
2015-01-31, 23:08
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Det är väl känt att GM står och väntar på M och att M attackeras först, och sedan A-L. Eftersom blod från M finns även hos A-L?

Om man nu efter 10 år inte lyckats med någonting, varför byter man inte folk som jobbar med fallet? Alltså, tänk i nya banor. Egentligen, vem fan går omkring med en butterflykniv? Jo en kille som förmodligen går i högstadiet och vill vara lite häftig. Hur gammal är han då? Inte 20 som polisen tror. Snarare mycket yngre, och med det faktum att GM inte har hittats borde man kanske vidga sina teorier.

Jag tror GM kan vara så ung som 12-13 år vid tillfället, och att det är den enkla anledningen att han kommer undan. Han står och väntar på M. Tanken är att han ska skrämma honom (eller riktat mot någon i hans familj), men av någon anledning går det snett och sinnet rinner på honom. A-L ser hela händelsen och GM tror att A-L känner igen honom, varför även hon attackeras.
Det här är en vanlig kille som spelar fotboll och går i högstadiet vid den tiden. Nu avliden.

Min teori.
Jag tror på din teori att hon ansågs som ett vittne och därför dödade han henne också.
Jag tror mördaren finns i Libanon, mördade grabben var väl därifrån.
Citera
2015-01-31, 23:12
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Jag tror på din teori att hon ansågs som ett vittne och därför dödade han henne också.
Jag tror mördaren finns i Libanon, mördade grabben var väl därifrån.

men det motsäger väl DNA - mördaren var av nordisk härkomst, eller är jag helt
ute o cyklar nu? Såvida mördaren inte var svensk och flytt till libanon,
vilket är föga troligt om inte familjen Hussein betalat naturlgtvis.

I så fall har vi en lejd svensk mördare el nordisk som snusar el röker, är bosatt i Libanon
och utan samvete.
Senast redigerad av substitute 2015-01-31 kl. 23:16.
Citera
2015-02-02, 21:15
Medlem
Off Topic?
När A-L sa ”Leif” kanske hon menade ”lejd”? d:et blev ett f, inte troligt kanske.

Man kan tolka A-Lś brottsplats som att GM stod där och vänta på henne, några meter in på Åsgatan från parkeringen sett, där buskarna börjar, lite undanskymt, eller så stod han där Muhammed kom upp vid Åsgatans slut, därifrån hade han uppsikt över A-L. Så när A-L går rakt fram mot Åsgatan börjar GM gå mot henne på Åsgatan, sen smäller det vid buskarna ungefär.

GM blir överrumplad bakifrån när Mohammed kommer gående, Mohammed ser vad som händer, vänder sig om och börjar springa hemåt och skriker på samma gång, GM släpper A-L och springer efter Mohammed ca 15 meter senare får han tag i Mohammed och fäller honom.
Efter att GM huggit ner Mohammed går han tillbaks till A-L för några extra hugg.
Hur fort springer en 14-24 åring ifatt en 8 åring, 15 meter.
Ett scenario som kan stämma kanske.

Det finns en youtubefilm där Anna-Lenas man intervjuas; är det någon som har länken?
Vad vet vi om A-Lś man?
Vas vet vi om A-L Svensson?

Kan GM ha varit ute efter någon annan, någon som liknar A-L?
Typ: morgonsvartsjukedrama, där GM tagit fel på person och sen har det bara eskalerat.
Senast redigerad av sovvandring 2015-02-02 kl. 21:25.
Citera
2015-02-02, 21:25
Medlem
Readyfreddies avatar
Intressant.
Jag lade fram en sorts teori om en otrohetsaffär eller liknande med någon (likt den styckmördande rektorn i Örebro) som riskerar sitt goda namn om affären kommer ut. En eller ett par ungdomar han känner lejs för att skrämma/tysta henne. Eventuellt kan älskaren/den hon kan berätta något om, ha hetat Leif, förslagsvis en chef eller kollega. Åldern stämmer ju bättre in på en troligen medelålders man.

Antar att du menar Veckans Brotts intervju med maken, ingen utomstående vet nog något om honom egentligen. Inte heller A-L mer än hennes arbete.
https://www.youtube.com/watch?v=eWXWDo1wO2o
Senast redigerad av Readyfreddie 2015-02-02 kl. 22:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in