Citat:
Ursprungligen postat av
LeonVance
Det har du rätt, handskarna hade förmodligen lämnat spår på kniven. Om han inte bar en "knivhandske" då, men känns osannolikt att välja en dålig kniv och en bra handske för att inte skära sig själv.
Nu är du naiv och okunnig. Att hugga i en stubbe är knappast som att hugga i en människa. 1) Kniv blir blodig. Blod är halt vilket kommer göra det extra troligt att du glider med handen. 2) Du kommer troligen ibland råka hugga mot skelettedelar, vilket tar tvärstopp på ett annat sätt än att hugga i en stubbe.
Men finns det fingeravtryck på kniven då? Känns som det inte borde kunna få plats så många avtryck på den.
En lovikavante hade ju sannolikt lämnat fibrer efter sig men knappast en skinnhandske. Den senare är ju absolut vanligast.
Att det är skillnad på att hugga i en stubbe och en människa tvivlar jag inte på. Det kan mycket väl gått till så som du beskriver. Men att utesluta att DNA:t kommer från en annan person än gm på grund av att man är tvärsäker på att han måste ha sluntit och skurit sig själv, tycker jag dock är naivt.
Ang. fingeravtryck så kanske det inte finns ytor på kniven som ger plats för hela avtryck men dock fragment. Avtryck har ju kunnat utläsas i andra fall på betydligt krångligare föremål, som vävda textilier t.ex.
För att klargöra så tror jag också att DNA och mössa tillhör gärningsmannen, men sannolikheten för detta måste man ju erkänna sjunkit en hel del då det gått 13 år utan träff i åldersgruppen man sökt i.