2016-10-29, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Haha, det har jag frågat mig själv också. Alla lvinnor följer väl inte normen med en partner som tvunget har en bättre utbildning än sig själv.
Vet inte hur gammal du är men är steget långt att från sjuksköterska att utbilda sig till läkare?
2016-10-29, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Återigen har du helt missat ingångspoängen och svarar därför helt ovidkommande.
Det är väl precis tvärtom. Jag förstod precis ditt inlägg och har för n:te gången skjutit förutsättningarna för dina föreställningar i sank.
Trots det fortsätter du att släpa runt på de.
2016-10-29, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är väl precis tvärtom. Jag förstod precis ditt inlägg och har för n:te gången skjutit förutsättningarna för dina föreställningar i sank.
Trots det fortsätter du att släpa runt på de.

Nej, du tror det eftersom du inte förstår.

Hade du förstått vad jag talade om hade du inte svarat som du gjorde.
2016-10-29, 13:32
Avslutad
Citat:
Återigen, hade det funnits klara tecken på VAD som utlöser krisen hade vi redan varit mitt i den.

Exempel:

Pelle och Kalle åker bil, motorväg vid tidpunkt och plats då det är i princip folktomt, Kalle ska ta sig en tupplur.

-P , du Kalle, varför har du inget bälte på dig?

-K , sover så dåligt med bälte, dessutom är det ju ingen trafik och god sikt.

-P , Men om det händer något då?

-K , titta framåt, ser du något som pekar på att något ska hända? , nej just det, låt mig vila.

Älg dyker upp på vägbanan och Pelle tvingas kasta bilen mot höger i 110km/h

Under den halvsekund det tar för bilen att nå räcket i en väldigt dålig vinkel hinner Kalles hjärna registrera att det här ser inte så bra ut, det hade nog varit bra med bälte, efter det registrerar Kalles hjärna aldrig mer någonting.

Detta är en liknelse och saknar man förmåga att ta in och processa en sådan bör man avstå från att försöka, då detta kan leda till förvirring och ogenomtänkta svar eller utläggningar.
Det där hade varit en relevant parallell till bostadslånemarknaden, om inte bankerna använt kalkylräntan. Nu gör man det, vilket är som att använda ett bilbälte i din liknelse.
2016-10-29, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det där hade varit en relevant parallell till bostadslånemarknaden, om inte bankerna använt kalkylräntan. Nu gör man det, vilket är som att använda ett bilbälte i din liknelse.

Du förstod inte heller i vilken kontext jag skrev, det skulle vara betydligt enklare för er att förstå om ni slutade tolka varje enskilt inlägg som helt isolerade påståenden och istället läste in vad diskussionen handlade om.

Men för att bemöta ditt påstående med en fråga.

Tror du på fullaste allvar att genomsnittsvillan ligger stilla eller fortsätter öka i pris om vår boränta plötsligt skulle öka till 7% ? ( inte troligt men nyfiken på hur du svarar )
2016-10-29, 14:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du förstod inte heller i vilken kontext jag skrev, det skulle vara betydligt enklare för er att förstå om ni slutade tolka varje enskilt inlägg som helt isolerade påståenden och istället läste in vad diskussionen handlade om.

Tror du på fullaste allvar att genomsnittsvillan ligger stilla eller fortsätter öka i pris om vår boränta plötsligt skulle öka till 7% ? ( inte troligt men nyfiken på hur du svarar )

Senast räntan började närma sig 7% så steg priserna samtidigt.

I ett sådant case skulle förmodligen lönerna hängt på i samma takt och då tar det ut varandra.

Men det finns inget som tyder på några sådana räntor alls inom överskådlig framtid.
2016-10-29, 15:38
Avslutad
Citat:

Nej, det tror jag inte. Priserna skulle säkert gå ner och för en del hushåll skulle det betyda att kontantinsatsen gick förlorad. Det är precis det som är jämförelsen med att använda bilbältet i din liknelse. Det är ju inte så att den som använder bilbälte alltid är 100% oskadd, eller hur? Men personen klarar ofta livhanken även om hen blir lättare skadad. Precis som att den som köpt ett boende klarar sig även om priserna sjunker en del, eftersom bankerna kräver en kontantinsata. Det är ju också en typ av bilbälte, förutom kalkylräntan.
2016-10-29, 16:46
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Som sagt, du vet inte mycket (om detta heller), men om du skall köpa bostad i Thailand (som tusentals andra svenskar gjort) så råder jag dig att göra det via en jurist och inte tro på en del skvaller från stenbordsexperterna" som vare sig nu eller tidigare lyckats göra en bra affär eller byggt upp ett ekonomiskt framgångsrikt liv.
Förklara istället hur man bär sig åt för att köpa mark i Thailand, "via jurist" duger inte som svar då det finns massor av "jurister" där som blåser utlänningar.

Fast jag tror du fortsätter spela allan här i vanlig mening än att få ur dig ett vettigt svar...
2016-10-29, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nej, det tror jag inte. Priserna skulle säkert gå ner och för en del hushåll skulle det betyda att kontantinsatsen gick förlorad. Det är precis det som är jämförelsen med att använda bilbältet i din liknelse. Det är ju inte så att den som använder bilbälte alltid är 100% oskadd, eller hur? Men personen klarar ofta livhanken även om hen blir lättare skadad. Precis som att den som köpt ett boende klarar sig även om priserna sjunker en del, eftersom bankerna kräver en kontantinsata. Det är ju också en typ av bilbälte, förutom kalkylräntan.

Absolut, liknelsen är bra och jag håller med, men det var inte det jag menade med min liknelse vilket jag poängterade att ni var två som inte lyckades med att förstå.

Jag ville måla upp bilden av hur man inte alltid kan förutse vad som kommer baserat på de parametrar vi känner idag ( fint väder, klar sikt, ingen trafik ) och att den trångsyntheten kan leda till katastrof.
2016-10-29, 17:17
Medlem
Citat:
Återigen, hade det funnits klara tecken på VAD som utlöser krisen hade vi redan varit mitt i den.

Exempel:

Pelle och Kalle åker bil, motorväg vid tidpunkt och plats då det är i princip folktomt, Kalle ska ta sig en tupplur.

-P , du Kalle, varför har du inget bälte på dig?

-K , sover så dåligt med bälte, dessutom är det ju ingen trafik och god sikt.

-P , Men om det händer något då?

-K , titta framåt, ser du något som pekar på att något ska hända? , nej just det, låt mig vila.

Älg dyker upp på vägbanan och Pelle tvingas kasta bilen mot höger i 110km/h

Under den halvsekund det tar för bilen att nå räcket i en väldigt dålig vinkel hinner Kalles hjärna registrera att det här ser inte så bra ut, det hade nog varit bra med bälte, efter det registrerar Kalles hjärna aldrig mer någonting.

Detta är en liknelse och saknar man förmåga att ta in och processa en sådan bör man avstå från att försöka, då detta kan leda till förvirring och ogenomtänkta svar eller utläggningar.
Låter som det är farligt att färdas fort. Man borde nog förbjuda motorfordon för säkerhets skull.

Översatt till trådens ämne så innebär highbankers observationer att vi borde förbjuda bostäder. Ty om vi inte hade bostäder fanns ingen risk att de skulle falla i pris. Ingen bostadsbubbla vore möjlig och inga negativa skadeverkningar på samhället från fallande bostadspriser vore möjlig.

Vi får väl anta att highbanker kommer att föregå med gott exempel och bo under bar himmel för resten av livet.
2016-10-29, 18:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Låter som det är farligt att färdas fort. Man borde nog förbjuda motorfordon för säkerhets skull.

Översatt till trådens ämne så innebär highbankers observationer att vi borde förbjuda bostäder. Ty om vi inte hade bostäder fanns ingen risk att de skulle falla i pris. Ingen bostadsbubbla vore möjlig och inga negativa skadeverkningar på samhället från fallande bostadspriser vore möjlig.

Vi får väl anta att highbanker kommer att föregå med gott exempel och bo under bar himmel för resten av livet.
Svammel till svar, tuffare kreditvillkor långt tidigare och en vettigare räntepolitik hade hindrat situationen från att uppstå.
Precis som Kalle hade kunnat använda bälte och Pelle kört lite långsammare.
2016-10-29, 18:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Svammel till svar, tuffare kreditvillkor långt tidigare och en vettigare räntepolitik hade hindrat situationen från att uppstå.
Precis som Kalle hade kunnat använda bälte och Pelle kört lite långsammare.

Hur hög ränta tycker du bankerna borde kräva att låntagarna klarar då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in