2016-10-27, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ingen aning vad snittet ligger på vare sig där jag har min villa eller där jag har huset på Phuket. En sak jag däremot vet är att man måste va bra dum i huvudet om man betalar 10 miljoner för en normalvilla bara för att den råkar ligga i Stockholmstrakten, men samtidigt är man väl bra dum i huvudet om man måste bo i Stockholmstrakten för att kunna få ett jobb, som alla vet krävs det bara två armar och två ben för att få ett hyfsat jobb i de trakterna, inte så konstigt att det på samma plats som idioterna som inte kan få jobb på andra platser flyttar råkar vara samma plats där de säljer för allra dyrast, är väl för att de lättlurade hillbillisen som fått fly sin hemortskommuner med sin låga iq är lätta att lura.

För övrigt måste man va bra dum i huvudet när man sitter och skryter om att man betalt överpris med flera miljoner för ett helt vanligt hus , är ett hundra procent säker på att min villa är rena palatset mot ditt hus och har förmodligen betalt halvapriset av vad du betalt, men i din skeva värld är det du som dragit vinstlotten

Haha, det ÄR 10000 per kvm alltså? Du som säger att du bor på 400 kvm har alltså betalt 4 mkr för din villa? Eller vänta nu - sa du inte att du betalade 1,3 mkr? Det blir ju 3250 kr per kvm! Var bor du?!? I den billigaste och värsta avkroken i hela landet???

Hade huset stigit med 20% sen du köpte? Så nu får du 3.900 kr per kvm alltså?
Senast redigerad av Zurfarn08 2016-10-27 kl. 21:35.
2016-10-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Men herregud du måste lära dig läsa vad som skrivs och tänka efter iaf ett steg.

* highbanker tar ett banklån på 10 KSEK.
Nu har allmänhetens balansräkning vuxit med 10 KSEK. 10 KSEK på skuldsidan med highbankers skuld till banken. Och 10 KSEK på tillgångssidan med highbankers fordran på banken.
Netto opåverkat.

* Nu köper highbanker aktier av Alpha101 för 10 KSEK.
highbanker har nu aktier för 10 KSEK i stället för avista på 10 KSEK.
Alpha101 har nu avista för 10 KSEK i stället för aktier för 10 KSEK.

Allmänhetens netto är fortfarande opåverkat.

Du uttrycker det som att "pengar" skulle försvinna när man köper något. Avista byter bara ägare.
Allmänheten har bara ett sätt att minska ned banktillgodohavanden. Och det är att låntagare amorterar. Men då minskas skulderna lika mycket.

Återigen har du helt missat ingångspoängen och svarar därför helt ovidkommande.
2016-10-28, 02:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Ja det stämmer. Men vad händer de närmaste 5 åren. Det kan man undra. Kommer ju inte vara en framgångsaga i all evighet.

Det är fortfarande snorbilligt att bo för alla som äger sitt boende så varför skulle inte priserna fortsätta stiga?
2016-10-28, 02:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Han är inte logisk denna bajsbosse.... Jag har tydligen lån på mina aktier pga mitt bolån enligt bajsbosse?!

Och detsamma gäller honom själv, den stackarn lånar till maten på bordet varje dag enligt hans egen logik.

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hahaha, så du menar att jag inte ha råd med både vinterjacka och amortera på mitt lån

Uppenbarligen inte eftersom du var i full färd med att ta upp nya lån till din nöjeskonsumtion enligt vad du själv har berättat.

Att öka lånen är raka motsatsen mot att betala av dem.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-10-28 kl. 02:33.
2016-10-28, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är fortfarande snorbilligt att bo för alla som äger sitt boende så varför skulle inte priserna fortsätta stiga?

Pressen från förstagångsköparna avtar ju i takt med att tröskeln blir allt högre för att ta sig in på marknaden.
2016-10-28, 07:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Pressen från förstagångsköparna avtar ju i takt med att tröskeln blir allt högre för att ta sig in på marknaden.

Möjligheterna att låna är en begränsande faktor men för alla som kan ordna finansieringen är det snorbilligt att bo för de som äger sitt boende. Allt fler gör nog som jag också och hjälper barnen att ordna sin första bostad. En avtagande press pga av högre priser är heller inget som motiverar fallande priser, inte ens om vi skulle anta att det faktiskt finns en avtagande press som du påstår.
2016-10-28, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Haha, det ÄR 10000 per kvm alltså? Du som säger att du bor på 400 kvm har alltså betalt 4 mkr för din villa? Eller vänta nu - sa du inte att du betalade 1,3 mkr? Det blir ju 3250 kr per kvm! Var bor du?!? I den billigaste och värsta avkroken i hela landet???

Hade huset stigit med 20% sen du köpte? Så nu får du 3.900 kr per kvm alltså?

Bor på exakt det stället jag vill bo, nära till Kastrup så jag har enkelt att ta mig till jobb och utland, staden jag bor i har ALLT som man vill ha och lite till.

Du verkar kommit in panikfasen nu när du förstår hur torsk du är med din gigantiska skuld.. du kommer att gå in i väggen.
2016-10-28, 09:20
Medlem
Citat:
Och detsamma gäller honom själv, den stackarn lånar till maten på bordet varje dag enligt hans egen logik.

Uppenbarligen inte eftersom du var i full färd med att ta upp nya lån till din nöjeskonsumtion enligt vad du själv har berättat.

Att öka lånen är raka motsatsen mot att betala av dem.
Jo jag försökte köpa en stuga med egen strand och tänkte låna en del till det. Detta har jag skrivit flera gånger och du har väl upprepat det hundra gånger snart. Jag har redan skrivit att så var fallet så vad får dig att upprepa samma sak om och om igen?

Så jo om jag får tillfällen till unika fastigheter som exempel så kommer jag låna en del för att få de, och jag kommer att amortera av det relativt snabbt.

Du lånade ju på din lägenhet för att köpa aktier men vägrar konstant att berätta vad du köpte och när du tänkt att du skulle betala tillbaka lånet?
2016-10-28, 09:22
Medlem
Citat:
Möjligheterna att låna är en begränsande faktor men för alla som kan ordna finansieringen är det snorbilligt att bo för de som äger sitt boende. Allt fler gör nog som jag också och hjälper barnen att ordna sin första bostad. En avtagande press pga av högre priser är heller inget som motiverar fallande priser, inte ens om vi skulle anta att det faktiskt finns en avtagande press som du påstår.
Hahaha så nu köper du boendet till barnen oxå.. du borde hjälpt de till bra utbildning istället och lärt de ekonomins grunder så hade de haft råd att köpa sitt eget boende.
2016-10-28, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Helt riktigt att det inte är rocket science.
Och då borde inte folk göra så mycket fel på det, kan man tycka.

Du behöver läsa det här inlägget (FB) Ökar den totala penningmängden vid hög ränta?

Verkligheten ger inget stöd för att kreditexpansionen blir större när räntan är låg än när räntan är hög.
Nu kan du berätta varifrån du fått dina föreställningar.

Således hävdar du att vi nu har mycket hög inflation eftersom vi lånar så mycket. Kollade du i verkligheten innan du skrev det?

Förstår inte var du fått det där ifrån. Borde inte vara någon lärobok iaf. Kommunistisk pamflett?

Orkar inte ens diskutera med dig. Läs en ekonomibok.
2016-10-28, 10:42
Medlem
nån som har tips på hur man hedgar sig inför ett bostadsköp?

jag har tillträde till en lgh i januari 2018, mycket kan ju hända tills dess....om man märker att det börjar braka åt helvete skulle man ju på nåt sätt vilja hedga sig.

Vilka instrument?
2016-10-28, 11:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissemizz
nån som har tips på hur man hedgar sig inför ett bostadsköp?

jag har tillträde till en lgh i januari 2018, mycket kan ju hända tills dess....om man märker att det börjar braka åt helvete skulle man ju på nåt sätt vilja hedga sig.

Vilka instrument?

Ta en negativ position i en bostadsproducent kan man ju göra förstås. JM och Besqab kanske kan vara något?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in