2016-10-25, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Tror det beror på att prestation inte premieras i Sverige. Alla ska vara lika duktiga. Det är min erfarenhet. Född början av 80-talet. En parallell är skolan. Sverige brukade vara bäst i internationella jämförelser av elevers kunskaper. Tror det började gå snett när g, vg, mvg infördes. Jag har aldrig känt att jag fått något för att vara bäst. Antar att samma händer inom idrotten. Men att inom några klubbar inom några sporter finns fortfarande drivet och ambitionen, vilket gör att vi fortfarande får fram några duktiga. Tydligen inte i tennis. De tennisträning jag haft har inte haft det driv och varit den inspirationskälla jag velat ha. En äldre man som vikarierade som tränare däremot, var full av glöd och idéer för utveckling. Han var nog med på tiden då sverige hade sin största framgång.

Håller med. Är själv född i mitten av 80-talet. Jag höll på med väldigt många idrotter (och sporter) som ung och den enda sporten där man hade tidig utslagning var i ishockey. Ingen slump att det är i den sporten man är riktigt bra i tror jag. Faktum är att man bara blir bättre och bättre på ishockey känns det som.

Daltande och curlande kommer man inte långt med. Visst ska unga få möjligheten att prova på så mycket idrotter som möjligt och ha roligt. Men man måste få ha rätt att lära sig tävla redan i tidig ålder annars tror jag det blir svårt att bli riktigt bra. Ta en sån icke-idrott som E-Sport till och med, där är Sverige riktigt bra. Man har förutsättningarna och ambitionerna finns. Men framförallt så tävlar man varje dag, konkurrensen och utslagningen är extrem där.

När det gäller tennis så måste man göra sporten mer tillgänglig för barn. Jag vet själv av egen erfarenhet hur svårt det var att komma åt en bana att spela på när jag var yngre och då bodde jag ändå på ett ställe där det fanns gott om banor men de var låsta och dyra att hyra.

Varför ser man aldrig några tennisbanor på skolgårdar t.ex? Tennisen gör verkligen inget bra jobb med sin marknadsföring. Man ser fotbollsplaner, baskeplaner, bandyplaner och till och med hockeyrinkar överallt på skolgårdar.
Citera
2016-10-25, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Mats Wilander var med kort i dokumentärserien om 56;orna som visades nyligen. Han var inne på att Sverige var dominerande för att man var först i utvecklingen. Vi spelade den mest moderna tennis som det gick. Det var Sverige som utvecklade sporten.

För att Sverige ska få fram nya bra spelare så räcker inte befolkningsunderlaget eller resurserna till. Vi är ett för litet land. För att Sverige ska vara bra i idrott krävs det att vi är innovativa och kommer på saker ingen annan har kommit på före oss. Vi måste skapa det temporära monopolet som man brukar säga, fast översatt till idrott. Det är inte helt lätt men tänka utanför boxen som det heter, testa nya träningsmetoder, söka inspiration i andra sporter, ta hjälp av vetenskapen osv. Det gäller sedan alla sporter.

Kvalificerat skitsnack. Som vanligt från Wilander. Att bli bra på någonting kan man bli genom att använda andras metoder, man behöver inte uppfinna något nytt och man behöver inte ha 100 miljoner invånare.

Sen så ska knappast Sveriges mål vara att blir lika dominanta som man var på 70- och 80-talet igen. Det är inte där problemet ligger, utan problemet är att man är katastrofalt dåliga. Ett bra mål kan ju vara att kontinuerligt få fram två topp-100 spelare varje årtionde. Det är ett fullt rimligt mål.
Citera
2016-10-25, 16:20
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Kvalificerat skitsnack. Som vanligt från Wilander. Att bli bra på någonting kan man bli genom att använda andras metoder, man behöver inte uppfinna något nytt och man behöver inte ha 100 miljoner invånare.

Klart man kan använda andras metoder, men inte att återvända metoder man använde för 30-40 år sedan. Då har man kört fast. Man måste våga modernisera, se hur andra gör, reformera och förfina metoder.

Det gäller inte bara idrott utan även företagande och politik. I alla sammanhang där det finns en konkurrenssituation. Man ska sträva efter ett temporärt monopol och sedan behålla det.
Citera
2016-10-25, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Ett stort (på alla sätt)land som Australien har det inte så gott ställt idag heller,mest focus på "problembarnet" Nick Kyrgios,
Senast grandslam final var 2005 (L.Hewitt)

Ja det går väl trögt för både Australien och USA men om man jämför med Sverige så är dessa två länder fortarande bra, man har en hel del väldigt bra spelare. Men just i detta fallet så blir ju befolkningsmängd en viktig faktor. Hade båda dessa varit i samma storlek som Sverige så hade de nog också varit på samma låga nivå som Sverige just nu.
Citera
2016-10-25, 16:27
Medlem
Citat:
Klart man kan använda andras metoder, men inte att återvända metoder man använde för 30-40 år sedan. Då har man kört fast. Man måste våga modernisera, se hur andra gör, reformera och förfina metoder.

Det gäller inte bara idrott utan även företagande och politik. I alla sammanhang där det finns en konkurrenssituation. Man ska sträva efter ett temporärt monopol och sedan behålla det.

Absolut, så är det och det ligger nog väldigt mycket i det, att man gjort det misstaget under för lång tid och tappat 2-3 åtionden.
Citera
2016-10-25, 16:41
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ja det går väl trögt för både Australien och USA men om man jämför med Sverige så är dessa två länder fortarande bra, man har en hel del väldigt bra spelare. Men just i detta fallet så blir ju befolkningsmängd en viktig faktor. Hade båda dessa varit i samma storlek som Sverige så hade de nog också varit på samma låga nivå som Sverige just nu.

Australien har 2,4 ggr Sveriges befolkning. Skulle vilja påstå att man är bra mycket bättre än 2,4 ggr Sverige.

USA är däremot ganska svagt med tanke på befolkning och resurser.
Citera
2016-10-25, 16:44
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Mats Wilander var med kort i dokumentärserien om 56;orna som visades nyligen. Han var inne på att Sverige var dominerande för att man var först i utvecklingen. Vi spelade den mest moderna tennis som det gick. Det var Sverige som utvecklade sporten.

För att Sverige ska få fram nya bra spelare så räcker inte befolkningsunderlaget eller resurserna till. Vi är ett för litet land.

Som andra redan påpekat, ingen förväntar sig att Sverige någonsin ska ha 5-6 spelare på topp 20 igen. Däremot är det till befolkningsunderlag, resurser och tradition fullt rimligt att förvänta sig 5-6 spelare på topp 200. Och dit är det långt.
Citera
2016-10-25, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Australien har 2,4 ggr Sveriges befolkning. Skulle vilja påstå att man är bra mycket bättre än 2,4 ggr Sverige.

USA är däremot ganska svagt med tanke på befolkning och resurser.

Ja det är möjligt att de är bättre än så. Men det är lite svårt att säga, blir lite att klyva hårstrån då. Johansson vann ju i alla fall en grand slam under samma era som Hewitt var som bäst så skillnaden är inte så extremt står om man ser till toppen. Men sen har ju Australien många fler som är "okej" spelare på touren. Australiens topp idag är lite av ett skämt med clowner som Kyrgios och Tomic.
Citera
2016-10-25, 17:33
Medlem
outback4s avatar
Citat:

Sen så ska knappast Sveriges mål vara att blir lika dominanta som man var på 70- och 80-talet igen. Det är inte där problemet ligger, utan problemet är att man är katastrofalt dåliga. Ett bra mål kan ju vara att kontinuerligt få fram två topp-100 spelare varje årtionde. Det är ett fullt rimligt mål.

Det är för dåligt intresse för tennis idag överlag,
(om vi jämför med 70-80-90-talen) tennishallarna är rätt glest befolkade av ungdomar,mest pensionärer som håller igång, och utebanor är ofta nedlagda (blir bouleplan etc) eller står och förfaller
.
Det var mer fart på asfaltbanorna och för den del grusbanor i den kommun jag bor,
förr om åren. Vi stack iväg direkt efter skolan och lirade tennis på min tid (f.på 70-t)
Andra sporter konkurrerar idag (e-sport m fl)
och när Robin Söderling la av så var det ingen som kunde överta hans ställning,han var för ensam de sista åren (2009-2011)
R.S och hans avsked från tennisen tycker jag är lite märklig för övrigt.
Tror inte riktigt på historien om körtelfeber, men det är en annan historia..
Citera
2016-10-25, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Det är för dåligt intresse för tennis idag överlag,
(om vi jämför med 70-80-90-talen) tennishallarna är rätt glest befolkade av ungdomar,mest pensionärer som håller igång, och utebanor är ofta nedlagda (blir bouleplan etc) eller står och förfaller
.
Det var mer fart på asfaltbanorna och för den del grusbanor i den kommun jag bor,
förr om åren. Vi stack iväg direkt efter skolan och lirade tennis på min tid (f.på 70-t)
Andra sporter konkurrerar idag (e-sport m fl)
och när Robin Söderling la av så var det ingen som kunde överta hans ställning,han var för ensam de sista åren (2009-2011)
R.S och hans avsked från tennisen tycker jag är lite märklig för övrigt.
Tror inte riktigt på historien om körtelfeber, men det är en annan historia..

Där jag bor har man till och med rivit tennisbanor och någon är övergiven också. Riktigt trist.

Angående Söderling så beror det 100% garanterat pga körtelfeber. Inte en chans i världen att det är något annat. Så trött på allt skitsnack kring detta. Ta det till en annan forumdel om ni känner att ni måste prata om alternativa teorier.
Citera
2016-10-25, 18:22
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Där jag bor har man till och med rivit tennisbanor och någon är övergiven också. Riktigt trist.

Angående Söderling så beror det 100% garanterat pga körtelfeber. Inte en chans i världen att det är något annat. Så trött på allt skitsnack kring detta. Ta det till en annan forumdel om ni känner att ni måste prata om alternativa teorier.

Okej, du har insyn kanske i R.S och hans liv?
Kan norska skidåkare så kan andra...
Citera
2016-10-25, 18:25
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
http://www.dn.se/sport/domen-over-tennisframtiden-totalt-morker/

Viss humor när dom två kanske högst ansvariga för svensk tennis sågar sin egen verksamhet vid fotknölarna. Rosengrens tid som FK har varit katastrofal(tänk på att han inte bara coachat DC utan haft spelare på massa läger, spelare som stått helt still eller gått bakåt på rankingen under alla hans år) och exakt vad Sjögren har för roll vet jag inte men vi kan väl iaf lugnt säga att sponsorbiten och intresset generellt för tennis inte är på topp. Blir ganska magstarkt att att kritisera gräsrötterna för att inte få fram spelare när man själva gör ett uselt jobb på att förädla.

Tror på allvar att Stefan Edberg platsat i dc-laget om han själv haft intresse,
det säger mer om svensk tennis än om Edberg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in