Citat:
Tror det beror på att prestation inte premieras i Sverige. Alla ska vara lika duktiga. Det är min erfarenhet. Född början av 80-talet. En parallell är skolan. Sverige brukade vara bäst i internationella jämförelser av elevers kunskaper. Tror det började gå snett när g, vg, mvg infördes. Jag har aldrig känt att jag fått något för att vara bäst. Antar att samma händer inom idrotten. Men att inom några klubbar inom några sporter finns fortfarande drivet och ambitionen, vilket gör att vi fortfarande får fram några duktiga. Tydligen inte i tennis. De tennisträning jag haft har inte haft det driv och varit den inspirationskälla jag velat ha. En äldre man som vikarierade som tränare däremot, var full av glöd och idéer för utveckling. Han var nog med på tiden då sverige hade sin största framgång.
Håller med. Är själv född i mitten av 80-talet. Jag höll på med väldigt många idrotter (och sporter) som ung och den enda sporten där man hade tidig utslagning var i ishockey. Ingen slump att det är i den sporten man är riktigt bra i tror jag. Faktum är att man bara blir bättre och bättre på ishockey känns det som.
Daltande och curlande kommer man inte långt med. Visst ska unga få möjligheten att prova på så mycket idrotter som möjligt och ha roligt. Men man måste få ha rätt att lära sig tävla redan i tidig ålder annars tror jag det blir svårt att bli riktigt bra. Ta en sån icke-idrott som E-Sport till och med, där är Sverige riktigt bra. Man har förutsättningarna och ambitionerna finns. Men framförallt så tävlar man varje dag, konkurrensen och utslagningen är extrem där.
När det gäller tennis så måste man göra sporten mer tillgänglig för barn. Jag vet själv av egen erfarenhet hur svårt det var att komma åt en bana att spela på när jag var yngre och då bodde jag ändå på ett ställe där det fanns gott om banor men de var låsta och dyra att hyra.
Varför ser man aldrig några tennisbanor på skolgårdar t.ex? Tennisen gör verkligen inget bra jobb med sin marknadsföring. Man ser fotbollsplaner, baskeplaner, bandyplaner och till och med hockeyrinkar överallt på skolgårdar.