2016-10-23, 22:23
Medlem
Otäckt det där med höftproblem. Det sabbade ju Hewitt's karriär totalt. Hoppas verkligen inte det blir samma skit för Mikael, vore sjukt synd i så fall.
Citera
2016-10-24, 14:17
Medlem
http://www.dn.se/sport/domen-over-tennisframtiden-totalt-morker/

Viss humor när dom två kanske högst ansvariga för svensk tennis sågar sin egen verksamhet vid fotknölarna. Rosengrens tid som FK har varit katastrofal(tänk på att han inte bara coachat DC utan haft spelare på massa läger, spelare som stått helt still eller gått bakåt på rankingen under alla hans år) och exakt vad Sjögren har för roll vet jag inte men vi kan väl iaf lugnt säga att sponsorbiten och intresset generellt för tennis inte är på topp. Blir ganska magstarkt att att kritisera gräsrötterna för att inte få fram spelare när man själva gör ett uselt jobb på att förädla.
Citera
2016-10-24, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
http://www.dn.se/sport/domen-over-tennisframtiden-totalt-morker/

Viss humor när dom två kanske högst ansvariga för svensk tennis sågar sin egen verksamhet vid fotknölarna. Rosengrens tid som FK har varit katastrofal(tänk på att han inte bara coachat DC utan haft spelare på massa läger, spelare som stått helt still eller gått bakåt på rankingen under alla hans år) och exakt vad Sjögren har för roll vet jag inte men vi kan väl iaf lugnt säga att sponsorbiten och intresset generellt för tennis inte är på topp. Blir ganska magstarkt att att kritisera gräsrötterna för att inte få fram spelare när man själva gör ett uselt jobb på att förädla.

Det är spelarna som är för dåliga. Så enkelt är det. Lindell gick definitivt framåt när Rosengren hjälpte honom. Men nu har han gått tillbaka igen, precis som Elias har gjort lite. Det är absolut inte tränarna man ska skylla på utan helt och hållet spelarna. Elias tidigare träningskompis Kachanov går stadigt framåt, hans förra tränare valde att satsa på honom, eller rättare sagt han valde att inte satsa helhjärtat på Elias. Det säger en hel del.
Citera
2016-10-24, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Det är spelarna som är för dåliga. Så enkelt är det. Lindell gick definitivt framåt när Rosengren hjälpte honom. Men nu har han gått tillbaka igen, precis som Elias har gjort lite. Det är absolut inte tränarna man ska skylla på utan helt och hållet spelarna. Elias tidigare träningskompis Kachanov går stadigt framåt, hans förra tränare valde att satsa på honom, eller rättare sagt han valde att inte satsa helhjärtat på Elias. Det säger en hel del.

Det duger för dig och mig att konstatera att våra spelare suger. Men inte för Sjögren och Rosengren som skapat ett landslag och satsat en massa pengar och ännu mer tid på det. Nu när Rosengren avgår är facit klart, när han tillsattes var Rosenholm högst rankad som 382 och när han avgår är Söderlund högst rankad som 418. Man har således lagt åtskilliga miljoner kronor på att utveckla ett landslag i fyra år som lyckats gå bakåt. Lägg därtill fururesatsningen på svensk mark och numera också ett par challengers där svenska spelare haft en språngbräda att enklare jobba upp sin ranking under den här tiden. Superfiasko och det är konstigt att det inte granskas hårdare vad fasen som försiggår på det svenska tennisförbundet.
Citera
2016-10-24, 18:30
Medlem
Man kan leka med ord hur mycket man vill men den bittra sanningen är att spelarna inte är tillräckligt talangfulla. Jag tror inte heller att varken Rosengren eller Sjögren tycker att spelarna "suger" (det gör inte jag heller bara för att göra den saken klar). Men ibland så måste man inse fakta, sanningen är inte alltid trevlig. Hade t.ex Elias varit den talangen som han ofta blivit uppskriven till att vara så hade hans karriär aldrig sett ut som den gör. Det beror absolut inte på tränarna han har haft utan till 100% på honom själv. Spelarna bakom är inte i närheten av Elias talangmässigt så det behöver vi inte ens prata om.

Sen så håller jag med till 100% att det borde granskas mer och väldigt noggrant. Det har jag tyckt väldigt länge. Sverige har underpresterat väldigt länge i en sport som man faktiskt hade ett jätteförsprång i jämfört med de flesta andra länder.
Citera
2016-10-24, 21:15
Medlem
Citat:
Man kan leka med ord hur mycket man vill men den bittra sanningen är att spelarna inte är tillräckligt talangfulla. Jag tror inte heller att varken Rosengren eller Sjögren tycker att spelarna "suger" (det gör inte jag heller bara för att göra den saken klar). Men ibland så måste man inse fakta, sanningen är inte alltid trevlig. Hade t.ex Elias varit den talangen som han ofta blivit uppskriven till att vara så hade hans karriär aldrig sett ut som den gör. Det beror absolut inte på tränarna han har haft utan till 100% på honom själv. Spelarna bakom är inte i närheten av Elias talangmässigt så det behöver vi inte ens prata om.

Sen så håller jag med till 100% att det borde granskas mer och väldigt noggrant. Det har jag tyckt väldigt länge. Sverige har underpresterat väldigt länge i en sport som man faktiskt hade ett jätteförsprång i jämfört med de flesta andra länder.

Jo men alltså hur kan det komma sig att vi har blivit så otroligt värdelös att vi aldrig får fram talanger ens? finns det inga talanger som spelar tennis längre alltså? varför gick det få fram så många förr då? går inte säga det är nått som syns i andra sporter heller, för i tex friidrott och skidor får vi ju fram rätt lovande talanger , även i en del andra sporter,men i just tennis har vi fruktansvärt svårt ens få fram lovande talanger, vilket inte var ett problem för, typ innan Söderling la av.
Citera
2016-10-24, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Jo men alltså hur kan det komma sig att vi har blivit så otroligt värdelös att vi aldrig får fram talanger ens? finns det inga talanger som spelar tennis längre alltså? varför gick det få fram så många förr då? går inte säga det är nått som syns i andra sporter heller, för i tex friidrott och skidor får vi ju fram rätt lovande talanger , även i en del andra sporter,men i just tennis har vi fruktansvärt svårt ens få fram lovande talanger, vilket inte var ett problem för, typ innan Söderling la av.

Sverige går bakåt i de flesta idrotterna, det finns ett fåtal undantag. Så som ishockey, skidåkning, golf t.ex men annars så ser det inte så bra ut. Tennis är inget undantag.

Det är definitivt mindre talanger som spelar tennis nuförtiden och det finns mindre idrottstalanger i det svenska samhället överhuvudtaget.

Att Sverige inte längre är en stormakt beror delvis på detta men också på att andra länder har blivit bättre på tennis. Länder som är större än Sverige, så det är klart att det blir svårare om konkurrensen blir större.
Citera
2016-10-24, 22:52
Medlem
Citat:
Sverige går bakåt i de flesta idrotterna, det finns ett fåtal undantag. Så som ishockey, skidåkning, golf t.ex men annars så ser det inte så bra ut. Tennis är inget undantag.

Det är definitivt mindre talanger som spelar tennis nuförtiden och det finns mindre idrottstalanger i det svenska samhället överhuvudtaget.

Att Sverige inte längre är en stormakt beror delvis på detta men också på att andra länder har blivit bättre på tennis. Länder som är större än Sverige, så det är klart att det blir svårare om konkurrensen blir större.

Ändå plockar vi ju rätt bra med medaljer när det är tex OS, oftast är vi ju bäst i norden iallafall, och rätt bra ändå för att va pytteland.
Citera
2016-10-25, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Ändå plockar vi ju rätt bra med medaljer när det är tex OS, oftast är vi ju bäst i norden iallafall, och rätt bra ändå för att va pytteland.

Håller inte med, tycker Sverige är riktigt dåliga i förhållande till vilket typ av land det är. Det är inte korrekt att titta på befolkning när man pratar om idrott man måste kolla på hur pass välbärgat ett land är och vilka kunskaper och ambitioner som finns. Folkmängd blir bara en faktor när allt detta redan finns. Kollar man på ett land som t.ex Indien, vilket är ett bra exempel på vad jag menar, så har de inga ambitioner till att bli en stornation i idrott och är således inte det heller trots sina enorma folkmängd. Man väljer att vara bra på annat istället.

Dock så ska man väl tillägga att Sverige är väldigt bra i en hel del sporter som inte är OS-sporter.
Senast redigerad av terribilis 2016-10-25 kl. 11:59.
Citera
2016-10-25, 14:27
Medlem
Tror det beror på att prestation inte premieras i Sverige. Alla ska vara lika duktiga. Det är min erfarenhet. Född början av 80-talet. En parallell är skolan. Sverige brukade vara bäst i internationella jämförelser av elevers kunskaper. Tror det började gå snett när g, vg, mvg infördes. Jag har aldrig känt att jag fått något för att vara bäst. Antar att samma händer inom idrotten. Men att inom några klubbar inom några sporter finns fortfarande drivet och ambitionen, vilket gör att vi fortfarande får fram några duktiga. Tydligen inte i tennis. De tennisträning jag haft har inte haft det driv och varit den inspirationskälla jag velat ha. En äldre man som vikarierade som tränare däremot, var full av glöd och idéer för utveckling. Han var nog med på tiden då sverige hade sin största framgång.
Citera
2016-10-25, 14:43
Medlem
mishimas avatar
Mats Wilander var med kort i dokumentärserien om 56;orna som visades nyligen. Han var inne på att Sverige var dominerande för att man var först i utvecklingen. Vi spelade den mest moderna tennis som det gick. Det var Sverige som utvecklade sporten.

För att Sverige ska få fram nya bra spelare så räcker inte befolkningsunderlaget eller resurserna till. Vi är ett för litet land. För att Sverige ska vara bra i idrott krävs det att vi är innovativa och kommer på saker ingen annan har kommit på före oss. Vi måste skapa det temporära monopolet som man brukar säga, fast översatt till idrott. Det är inte helt lätt men tänka utanför boxen som det heter, testa nya träningsmetoder, söka inspiration i andra sporter, ta hjälp av vetenskapen osv. Det gäller sedan alla sporter.
Citera
2016-10-25, 14:48
Medlem
outback4s avatar
Att Sverige inte längre är en stormakt beror delvis på detta men också på att andra länder har blivit bättre på tennis. Länder som är större än Sverige, så det är klart att det blir svårare om konkurrensen blir större.[/quote]

Ett stort (på alla sätt)land som Australien har det inte så gott ställt idag heller,mest focus på "problembarnet" Nick Kyrgios,
Senast grandslam final var 2005 (L.Hewitt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in