2016-10-24, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Svenska Yles hade en radiodiskussion on Johaugfallet förra fredagen; åtminstone Marcus Lindqvist sportreporter på HBl var rätt påläst on det specifika fallet.

http://arenan.yle.fi/1-3738874?autoplay=true
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/21/slaget-efter-tolv-johaug-maste-ha-vetat-att-salvan-inneholl-en-anabol-steroid

tack! jo han Marcus Lindqvist var riktigt bra påläst som man ska om man är med i ett program om ett känsligt ämne
Citera
2016-10-24, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Tror inte heller på den officiella berättelsen, men jag får inte ihop det där heller.

När kommer de i så fall på att de ska rädda situationen med Trofodermin? Det kommer de inte på förrän den 3:e?
Han visste alltså med 100 % säkerhet att Johaug skulle testas när hon kom hem, men ingen annan i laget? Eller skulle den organiserade dopingen bara gälla Johaug? Verkar underligt att bara Johaug är dopad om det är så organiserat.
Det är väl inte helt otänkbart att de hade planerat att skylla på salvan sen väldigt lång tid tillbaks? Jag tror inte att läkaren och fuskaren satt på ett hotellrum i Italien och tänkte ihop det här tillsammans. Jag tror inte att det är någon slump att de alltid åker till det enda landet i vår del av världen där skiten säljs över disk.
Citera
2016-10-24, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faordig
Det sker många spännande ting i grannlandet norge, helt klart. Nu är det dock många norrmän som skakar på huvudet åt påhoppande svenskar och "doktor-dum" samtidigt. Det förstår jag mycket väl eftersom historien egentligen känns lika intressant som en vindpust i halvtomt glas.

TJ får gissningsvis 12-18 månader som straff (tillslut) för att en gammal läkare inte gör sitt jobb.

Tj tar anabola, ha ha ha, måste vara sämsta norge/sverige-vits ever.
Hon har ju erkänt att hon har tagit anabola.. Vad är det för "vits" som är dålig?

Om man resonerar som du verkar göra så skulle alla kunna trycka bola och vid torsk bara skylla på läkaren.

Tycker hon ska stängas av på livstid direkt och att man ska göra en rejäl granskning av hela landslaget (Allt från åkare, tränare matrialare och läkare).och inte tveka en sekund på att straffa alla inblandade rejält (avstängning på livstid imo) om det visar sig att det är organiserat och styrt "uppifrån".

Jag skiter fullständigt i om det är Norge, Sverige eller Polen som håller på med sånt här, äckliga fuskare hör inte hemma i idottsvärlden. Rejäla straff, gärna även ekonomiska, behövs för att rensa upp!
Senast redigerad av tjackarrn 2016-10-24 kl. 15:40.
Citera
2016-10-24, 16:51
Medlem
I Norge tycker man att astmamedicin till friska personer är helt ok. Men när andra länder försöker med liknande metoder så ropar man högt att det är etisk fel. Dubbel moral av norrmännen.

https://www.dagbladet.no/sport/oksygenmaskene-forbys-i-konkurranser---men-vi-fortsetter-a-trene-med-dem-sier-finnene/63983093
Citera
2016-10-24, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamil
Ja. I Italien och Brasilien är de aktiva ingredienserna i Trofodermin clostebol och neomycin. I andra länder är det istället clobetasol och neomycin.

http://www.tabletwise.com/trofodermin-skin-cream/composition-ingredients

Om mang googlar den varianten så verkar den bara sæljas i Indien. Om den inte går att få tag i på ett vanligt apotek i væsteuropa så svæckar det argumentet att det var riskfritt før Johaug att notera Trofodermin i førbindelse med testet...???
Citera
2016-10-24, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarrn
Det är väl inte helt otänkbart att de hade planerat att skylla på salvan sen väldigt lång tid tillbaks? Jag tror inte att läkaren och fuskaren satt på ett hotellrum i Italien och tänkte ihop det här tillsammans. Jag tror inte att det är någon slump att de alltid åker till det enda landet i vår del av världen där skiten säljs över disk.
Nja, att hela historien med krämen skulle vara planerad känns långsökt med tanke på det jag skrev tidigare. (att endast Johaug i laget i så fall verkar ingå i den organiserade dopingen, att läkaren just då fick reda på den nya förbättrade testerna o.s.v.). Säkert inte omöjligt, med det verkar osannolikt.
Lika osannolikt som berättelsen under presskonferensen.

Jag tror nog mer på mitt tidigare inlägg. Främst för att det verkar mer sannolikt med den informationen vi har:
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Jag har funderat lite på ett annat scenario som någon redan har varit inne på:

Johaug tänker "jäkla munsår" blir desperat och drar till närmaste apotek och köper krämen. I sin desperation kontrollerar hon inte så noga som hon brukar.

Jag vet, det låter osannolikt.
Men det verkar mer sannolikt att en person gör misstaget än att två personer gör misstaget samtidigt.
Detta skulle även förklara varför Juhaug inte verkar vara mer förbannad på läkaren på presskonferensen.
Det förklarar även varför läkaren inte ser helt förtvivlad och skamsen ut.

Sedan tänker de att Juhaug har bättre chanser till ett lägre straff om läkaren tar skulden.

Vad tror ni, är det omöjligt?

Vi vet dock inte om det gick att binda läkaren till inköpet av krämen. Om utredarna inte kan binda läkaren till köpet så tror jag mer på denna teorin.
Citera
2016-10-24, 22:01
Medlem
eternussermos avatar
http://www.svt.se/sport/vintersport/toini-om-johaug/

En av Sveriges främsta längdskidåkare genom tiderna känner sig inte säker på att Therese Johaug fick den den numera ökända läppsalvan av sin landslagsläkare. ”Jag får en känsla av att hon har köpt den själv, men det får stå för mig”, säger Toini Gustafsson Rönnlund till SVT Sport.
Citera
2016-10-24, 22:56
Medlem
Att Johaug skulle köpt salvan själv och struntat i att kontrollera den låter totalt osannolikt. Hon har i en tidigare intervju förklarat att hon kollar bland annat salvor både två och tre gånger innan hon använder denm. Visserligen var hon vid detta tillfälle säkert i kraftigt behov av en salva men att hon skulle vara så desperat att hon struntar i att kolla på förpackningen och missar dopingvarningen, struntar i att läsa bipacksedeln, struntar i att kolla upp vad Clostebol (rimmar på anabol) som står på tuben är för något (när hon vet att salvor kan innehålla förbjudna ämnen) samt struntar i att höra med läkaren på telefon. Nej, det låter väldigt långsökt.

Då låter det faktiskt troligare att hon varit slarvig och struntat i alla kontroller för att hon litade på läkaren. Det är bara det att även den historien låter totalt osannolik då den historien innehåller runt tio mycket märkliga omständigheter.

Den enda vettiga förklaringen är att Johaug medvetet dopade sig. Fastän hon var bäst i världen uppför så vann hon tidigare aldrig några titlar för att hon var för klen i stakningen. Det måste ha grämt henne något oerhört och hon måste funderat mycket på hur hon skulle kunna bli starkare. På något sätt har hon börjat snacka med läkaren om detta och sedan har de först på skämt och sedan successivt och lite trevande börjat diskutera möjliga lösningar med allt större allvar. Detta är vad jag tror. Closteboldopingen är alltså inget som skett i organiserad form utan endast Johaug och möjligen någon till har dopat sig med Clostebol.
Citera
2016-10-24, 23:45
Medlem
Inte heller Björgen har blivit testad sedan i Mars.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article23781120.ab
Bra jobbat Antidoping Norge, det har varit sommar OS så då struntade man i skidåkarna.
Citera
2016-10-24, 23:54
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Svenska Yles hade en radiodiskussion on Johaugfallet förra fredagen; åtminstone Marcus Lindqvist sportreporter på HBl var rätt påläst on det specifika fallet.

http://arenan.yle.fi/1-3738874?autoplay=true
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/21/slaget-efter-tolv-johaug-maste-ha-vetat-att-salvan-inneholl-en-anabol-steroid

Det var en bra saklig diskussion där, Inte ofta det sker på svenska yle. Jag är dock lite skeptisk till Marcus Lindqvists hållning. Han säger först att det är/har varit lätt att komma undan med steroidanvändning genom att mikrodosera. Sen tar han ändå upp exempel på idrottare som haft lyckad mikrodosering men som likväl slutat med det när tävlingsäsongen tagit vid och då fått förändringar i hormonnivåer, som följs upp i det så kallade biologiska passet.

Därmed har misstanken väckts och man har gjort ny tester på tidigare prov och kunnat fälla dem. Jag får intryket att det inte alls har varit lätt att lura det biologiska passet därmed utan man blir avslöjad om man växlar mellan steroidanvändning och icke användning. Av diskussionen att döma verkar det kunna vara så att Johaugs biologiska pass inte föranlett några misstankar och därmed har de inte haft at incitament att testa henne så ofta.
Vi får inte kart för oss heller på vilka grunder Heinonen menar att man kommer lätt fast för steroidanvändning. Lindqvist återkommer till att clostebol är svår att upptäcka men Heinonen har kanske hela tiden hormonnivåerna i det biologiska passet i åtanke när han hävadar att steroider är riskabla. Det är nog hans bristfälliga svenska som gör att han förblir otydlig.

Men jag får intrycket att man kan testa Johaugs tidigare prov, kontrollera det biologiska passet noggrannt och därigenom med någorlunda säkerhet klargöra om hon brukat steroider tidigare.
Citera
2016-10-25, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det var en bra saklig diskussion där, Inte ofta det sker på svenska yle. Jag är dock lite skeptisk till Marcus Lindqvists hållning. Han säger först att det är/har varit lätt att komma undan med steroidanvändning genom att mikrodosera. Sen tar han ändå upp exempel på idrottare som haft lyckad mikrodosering men som likväl slutat med det när tävlingsäsongen tagit vid och då fått förändringar i hormonnivåer, som följs upp i det så kallade biologiska passet.

Därmed har misstanken väckts och man har gjort ny tester på tidigare prov och kunnat fälla dem. Jag får intryket att det inte alls har varit lätt att lura det biologiska passet därmed utan man blir avslöjad om man växlar mellan steroidanvändning och icke användning. Av diskussionen att döma verkar det kunna vara så att Johaugs biologiska pass inte föranlett några misstankar och därmed har de inte haft at incitament att testa henne så ofta.
Vi får inte kart för oss heller på vilka grunder Heinonen menar att man kommer lätt fast för steroidanvändning. Lindqvist återkommer till att clostebol är svår att upptäcka men Heinonen har kanske hela tiden hormonnivåerna i det biologiska passet i åtanke när han hävadar att steroider är riskabla. Det är nog hans bristfälliga svenska som gör att han förblir otydlig.

Men jag får intrycket att man kan testa Johaugs tidigare prov, kontrollera det biologiska passet noggrannt och därigenom med någorlunda säkerhet klargöra om hon brukat steroider tidigare.

ok, bara en kort kommentar. världens överlägset mest testade idrottare Lance åkte aldrig fast. inte heller marion jones. det går att lura (test)-systemet (bevisligen blir det svårare när folk börjar snacka..). Kolla även upp Salazar o vad han sysslar med i OP i USA.

Olika scenarier för Ljughags lilla "historia" har avhandlats tidigare i tråden.

Det är naivt att tro nåt annat än att "munsårshistorien" är en "cover up" för ett verkligt medvetet, planerat doping med clostebol.

Och det tål att upprepas, som jag o många andra skrivit tidigare, ger man henne ett lindrigt straff eller kanske tom frikänner henne (will not happen) så kommer det garanterat dyka upp Copycats med sår lite överallt
Citera
2016-10-25, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
http://www.svt.se/sport/vintersport/toini-om-johaug/

En av Sveriges främsta längdskidåkare genom tiderna känner sig inte säker på att Therese Johaug fick den den numera ökända läppsalvan av sin landslagsläkare. ”Jag får en känsla av att hon har köpt den själv, men det får stå för mig”, säger Toini Gustafsson Rönnlund till SVT Sport.
Bra där Toini! Jag tror ungefär likadant som hon. Hon säger även att det är så onödigt gjort av Therese J, att hon som är så bra och är en sådan förebild ska förstöra för skidsporten så pass, att det verkar osannolikt att hon inte skulle ha sett varningarna. Hon säger inte att hon tror att TJ har dopat sig men väl att hon nog har varit medveten om vad hon har gjort. Att hon först tyckte synd om Therese men efter att det har fått sjunka in har ändrat åsikt en del.
Vad skönt det är med gamla hederliga tanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in