2016-10-21, 20:42
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Tror inte detta har nämnts i tråden, men det finns en norsk (nåja) elitidrottare som mycket utförligt kommenterat både Sundby/astmafallet och även Johaugs positiva prov, nämligen nordisk kombinationsåkaren Jan Schmid: http://www.schmidx2.com/ Läs gärna hela blogginlägget vid intresse, jag tycker det han skriver i stort känns hyfsat nyktert.

Det jag reagerade mest på är hans inledning:

Kan inte minnas att jag sett begreppen «strict liability« eller «objektivt ansvar« förekomma i tråden tidigare, men jag kan eventuellt ha missat det. Jag minns dock att det har diskuterats om civilrätt. Läste även någon artikel där det stod att Johaug är «oskyldig till motsatsen är bevisad«, men uppenbarligen verkar det ju vara tvärtom. (Om nu detta inte är Schmids helt egna tolkning.)

Gjorde ett försök att gå igenom regelverket: (FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod

Försöker igen:

Trots strikt ansvar som grund så blir den som befunnits dopad helt utan fel eller försummelse utan avstängning. (Men om testet togs i samband med tävling stryks resultatet.)

Regelöverträdelsen är att ha det otillåtna ämnet i kroppen. Bedömningen av "skulden" görs alltså med avseende på det. Var det utövarens intention? Var det ett misstag beroende på oaktsamhet? Eventuellt också frågan: Hur stor grad av oaktsamhet var det? (Kan leda till sanktionslindring.)

När det gäller en anabol steroid är utgångspunkten (i 2016 års regelverk) att det fanns en intention. En bevisbörda har lagts på utövaren att visa att så inte var fallet. Enligt RF:s expert i SVT:s chatt igår innebär bevisbördan graden av att "göra sannolikt" att uppsåt saknades.

Det är alltså vad TJ, Norska landslaget och läkaren söker göra med sin berättelse om läpp-salvan. Hittills saknas dock uppgifter därom som inte härrör från dem själva. Dessutom innehåller berättelsen flera, vart för sig, mindre sannolika delmoment vilka alla sammantagna frambringar en mycket osannolik helhet. Frågan är hur beslutande instans ska kunna betrakta detta som att berättelsen gjorts sannolik om ingenting nytt dyker upp.

I så fall kommer man inte göra någon vidare bedömning avseende fel eller försummelse. Och regelverket säger då 4 års avstängning.
Citera
2016-10-21, 20:51
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Tycker att du ska söka arbete på NSF. Det torde bli en rad positioner lediga där inom en snar framtid. Med din moraletiska uppfattning skulle du tas emot med öppna armar i vårt grannland.

Vi har faktiskt en tradition av fair play att hålla oss till. Svenska tennisspelare blev uppmärksammade då de i avgörande lägen kunde ge bort en matchboll då motståndaren enligt deras mening hade slagit en korrekt boll, trots att domaren dömt bort densamma. Inom golfen är fair play högst levande och inte minst de svenska spelarna har ett gott rykte.

Din syn på sportmanship klarar vi oss utan.

Var någonstans i mitt inlägg tycker du att jag inte står för fair play? Fair play är att hålla sig till reglerna. Inom en sport som skidåkning, tex masstarter och stafetter blir det ofta en del gruff. Man måste ta för sig det går inte att vika undan och vara snäll. I en sådan situation blir det ofta en bedömningssak huruvida någon gått över gränsen. I fotboll och hockey så dribblar man och fintar och försöker lura bort sina motståndare. När man lyckas så får man applåder. Du tar golfen som ett exempel. Det är en helt annan sorts sport. Där spelar man för sig själv och i reglerna finns uppförandkoder (gissar jag). Men även där så mörkar man nog om man har någon speciell träningsmetod eller nåt speciellt sätt att slå sina slag, precis som i pingis, tennis.. Att vissa svenska tennisspelare överdrivit sportmanshipen är en annan sak. Fast egentligen är det ju bara regelrätt att en boll som är inne bedöms som inne. De följer bara reglerna om de ger bort den på rätt grunder.
Min sportmanship och moral överstiger nog din och gemene svensks självgodhet.
Citera
2016-10-21, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
När det gäller en anabol steroid är utgångspunkten (i 2016 års regelverk) att det fanns en intention. En bevisbörda har lagts på utövaren att visa att så inte var fallet. Enligt RF:s expert i SVT:s chatt igår innebär bevisbördan graden av att "göra sannolikt" att uppsåt saknades.

Det är alltså vad TJ, Norska landslaget och läkaren söker göra med sin berättelse om läpp-salvan. Hittills saknas dock uppgifter därom som inte härrör från dem själva. Dessutom innehåller berättelsen flera, vart för sig, mindre sannolika delmoment vilka alla sammantagna frambringar en mycket osannolik helhet. Frågan är hur beslutande instans ska kunna betrakta detta som att berättelsen gjorts sannolik om ingenting nytt dyker upp.

I så fall kommer man inte göra någon vidare bedömning avseende fel eller försummelse. Och regelverket säger då 4 års avstängning.

Intressant, att göra sannolikt innebär i princip lägst möjliga ställda beviskrav. Men som du säger, med alla de luckor och konstigheter som finns i förklaringen har jag svårt att se att de ska kunna uppnå ens det beviskravet.
Citera
2016-10-21, 21:14
Medlem
Ngn skrev här att Trofodermin finns i en variant utan clostebol och en med, den som säljs i Brasilien och Italien
Stämmer det? När jag googlar hittar jag bara den med clostebol. Detta är intressant med tanke på att Johaug deklarerade salvan när hon testades. Å andra sidan visste hon kanske att hun skulle bli tatt pga förbättrade testmetoder....
Citera
2016-10-21, 21:22
Medlem
Johaug funderar på att ha en ny PK.

"Forstår behovet for å stille spørsmål, sier advokaten hennes."

http://www.tv2.no/a/8675414/
Citera
2016-10-21, 21:28
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Mkt dravel. Idrott handlar inte om att slå motståndaren med fulspel för egen vinnings skull men detta är pudelns kärna, att Norrmännen tror det.

Förutom det rent idrottsfilosofiska tankarna ( som går långt tillbaka i tiden) finns det en koppling mellan det Tävlingen och "moralen" - de pengar de får från sponsorer och prispengar som möjliggör tävlingen bygger på folks intresse av idrotten. Du kan ge dig på att den absoluta majoriteten av åskådarna är för det vi diskuterar som god etik där man inte fulspelar i gråzonen och därför inte skulle betalt om de visste om sanningen. De tävlar även om äran som ju är att åskådarna ser upp till dem. Även detta gäller inte om gråzonbeteendet blir känt vilket du ju ser exempel på i denna tråd.

Detta är konkreta motbevis till ditt påstående att den arrangerade tävlingen är en frizon där man kan tänja på de moraliska reglerna.
Det är inte fulspel att mörka träningsmetoder och upplägg. Att använda tillåtna medel som förbättrar prestationen och inte berätta om dem är inte fulspel. Ingen tävlingsmänska avslöjar sina knep åt motståndare.

I en tävling så är den normala moralen åsidosatt på så sätt att man inte behöver känna skuld för att man lurar en motståndare. I den speciella situationen gäller de regler man satt upp.
Det finns många sätt att luras. I skidåkning kan det vara en så enkel sak som att man gör ett ryck på ett visst ställe. Man utnyttjar motståndarens misstag, man försöker få motståndaren att tro att ett eventuellt ryck kommer någon annanstans. Inom vallning så avslöjar man heller inget och om en motståndare försöker spionera på ens vallningsmetoder så får han räkna med att bli vilseledd. Vallning är en del av skidåkningen (tyvärr).
Inom orientering så stämplar man vid en kontroll såsnabbt som möjligt och söker sig bort så att en eventuell motståndare som ser en inte skall veta att man redan varit vid kontrollen. På detta sätt blev Tove Alexandersson lurad av Minna Kauppi vid en stafett för ett par år sen. Det ingår.
Jag har tränat lite kampsport på lekfull nivå och slagit mina vänner på käften, och fått på käften. Man fintas och luras och det är en del av det spel som ingår. Men man håller sig till de regler man satt upp. Man slår inte under bältet. Sen när tävlingen är över återgår man till verkligheten.

Men ditt sätt att beskriva att jag tänjer på de moraliska reglerna får mig att inse att det är en intellektuell dvärg jag pratar med. En typiskt självgod svensk skriker om moral utan att veta vad det är. Som en papegoja uprepar ni moral, gråzon, fulspel, regler, moral...
Citera
2016-10-21, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Gjorde ett försök att gå igenom regelverket: (FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod

Försöker igen:

...

Stort tack! Jag har missat ditt inlägg tidigare, men det är intressant läsning.
Citera
2016-10-21, 21:42
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Raden efter den du klippte ut se ut såhär:
"Termen moralisk används som sammanfattning av de beteenden som överensstämmer med god sed för en enskild människa, grupp eller kollektiv av människor."
Observera: "för en enskild människa"
Det är alltså inte du som bestämmer vad som är etiskt rätt. Släpp den pucken nu och inse att det är många som inte har samma åsikt som dig och eftersom det bara är en subjektiv åsikt så kan den varken vara rätt eller fel.

Och många mediciner är receptbelagda för att dom är farliga på ett eller annat sätt. Oftast farliga för den som tar den och det som händer om man tar för mycket av den är oftast att man blir sjuk på riktigt. Blir man sjuk på riktigt så kostar det en väldig massa pengar och tid för sjukvården. Pengar och tid som sjukvården hade kunnat lägga på folk som inte har missbrukat mediciner eller droger. Dom pengarna tas direkt ur min och alla andra svenskars plånbok.

Vi diskuterade vad moral är och jag förklarade vad den är för mig och varför min syn på den är orubblig. Jag utgår ifrån att det handlar om att inte skada en annan mänska på nåt sätt, att respektera andra och inte inkräkta på andras integritet. Det är grunden men det praktiska förverkligandet föranleder ofta tvister.
Att missbruka mediciner så att andra får dras med kostnaderna är givetvis att inkräkta på andra. De regelverk som byggts upp, tex. inom sjukvård, är inte alltid ändamålsenliga. De som har makt tar ibland på sig ett låtsasansvar som det inte finns behov av och som tas som förevändning att berika sig själv. Vi hamnar utanför ämnet nu men det är en uppfattning jag har. Makt korrumperar.
Senast redigerad av Patrik2108 2016-10-21 kl. 21:45.
Citera
2016-10-21, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Ngn skrev här att Trofodermin finns i en variant utan clostebol och en med, den som säljs i Brasilien och Italien
Stämmer det? När jag googlar hittar jag bara den med clostebol. Detta är intressant med tanke på att Johaug deklarerade salvan när hon testades. Å andra sidan visste hon kanske att hun skulle bli tatt pga förbättrade testmetoder....

Ja. I Italien och Brasilien är de aktiva ingredienserna i Trofodermin clostebol och neomycin. I andra länder är det istället clobetasol och neomycin.

http://www.tabletwise.com/trofodermin-skin-cream/composition-ingredients
Citera
2016-10-21, 21:59
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det är inte fulspel att mörka träningsmetoder och upplägg. Att använda tillåtna medel som förbättrar prestationen och inte berätta om dem är inte fulspel. Ingen tävlingsmänska avslöjar sina knep åt motståndare.

I en tävling så är den normala moralen åsidosatt på så sätt att man inte behöver känna skuld för att man lurar en motståndare. I den speciella situationen gäller de regler man satt upp.
Det finns många sätt att luras. I skidåkning kan det vara en så enkel sak som att man gör ett ryck på ett visst ställe. Man utnyttjar motståndarens misstag, man försöker få motståndaren att tro att ett eventuellt ryck kommer någon annanstans. Inom vallning så avslöjar man heller inget och om en motståndare försöker spionera på ens vallningsmetoder så får han räkna med att bli vilseledd. Vallning är en del av skidåkningen (tyvärr).
Inom orientering så stämplar man vid en kontroll såsnabbt som möjligt och söker sig bort så att en eventuell motståndare som ser en inte skall veta att man redan varit vid kontrollen. På detta sätt blev Tove Alexandersson lurad av Minna Kauppi vid en stafett för ett par år sen. Det ingår.
Jag har tränat lite kampsport på lekfull nivå och slagit mina vänner på käften, och fått på käften. Man fintas och luras och det är en del av det spel som ingår. Men man håller sig till de regler man satt upp. Man slår inte under bältet. Sen när tävlingen är över återgår man till verkligheten.

Men ditt sätt att beskriva att jag tänjer på de moraliska reglerna får mig att inse att det är en intellektuell dvärg jag pratar med. En typiskt självgod svensk skriker om moral utan att veta vad det är. Som en papegoja uprepar ni moral, gråzon, fulspel, regler, moral...
Problemet med dina inlägg är att du själv bestämmer vika regler du godkänner att följa och vilka du struntar i för att de inte passar in med just din syn på "moral/etik".
Citat:
Vissa regler i vårt samhälle anser jag mig inte vara förpliktigad att leva efter. I slutändan utgår jag ifrån att mitt handlande inte skall drabba någon orättvist. Jag begår inget orätt genom att bryta mot sådana regler som inte drabbar andra. En sådan sak är tex. överdrivna auktoritära ordningsregler som i princip bara begränsar mänskors frihet.
etc etc.
Det får du för all del göra men att då börja kalla meningsmotståndare "intellektuell dvärg" sänker bara dig själv till din alldeles egna nivå. Att tro sig ha rätt att själv avgöra vilka regler som man tycker ska gälla och som man ska efterfölja är naturligtvis inte förenligt med vare sig en allmän uppfattning om rätt och fel eller idrottens regelverk.
Men då vet jag hur du fungerar. Vilket lands syn på moral och etik företräder du förresten?
Citera
2016-10-21, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamil
Ja. I Italien och Brasilien är de aktiva ingredienserna i Trofodermin clostebol och neomycin. I andra länder är det istället clobetasol och neomycin.

http://www.tabletwise.com/trofodermin-skin-cream/composition-ingredients

Till och med krämen med clobetasol varnas för spår i dopingtest. Dessutom verkar den ju absolut inte var för läppar eller ens i närheten av munnen.

Do not use in conditions such as fungal skin infections, severe flushing of skin on and around your nose, spotty red rash around your mouth, infected skin, itchy skin around the genitals
External use
May interefere with doping tests and sports performance testing
Citera
2016-10-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niddloom
Till och med krämen med clobetasol varnas för spår i dopingtest. Dessutom verkar den ju absolut inte var för läppar eller ens i närheten av munnen.

Do not use in conditions such as fungal skin infections, severe flushing of skin on and around your nose, spotty red rash around your mouth, infected skin, itchy skin around the genitals
External use
May interefere with doping tests and sports performance testing

Må så vara. Men Clobetasol är till skillnad från Clostebol inte med på WADA:s dopningslista. Alltså kan Johaug ha skrivit upp den när hon angav sina mediciner i samband med testet, utan att detta uppgivande i sig innebar ett erkännande av att ha använt förbjudna preparat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in