2016-10-23, 23:04
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Tror inte heller på den officiella berättelsen, men jag får inte ihop det där heller.

När kommer de i så fall på att de ska rädda situationen med Trofodermin? Det kommer de inte på förrän den 3:e?
Han visste alltså med 100 % säkerhet att Johaug skulle testas när hon kom hem, men ingen annan i laget? Eller skulle den organiserade dopingen bara gälla Johaug? Verkar underligt att bara Johaug är dopad om det är så organiserat.

Vet vi något om eller när de andra åkarna testats? Om andra testade positivt samtidigt borde detta framkommit nu, men helt säker på det kan vi inte vara. Även om flera åkare dopats sig, och testats samtidigt som Ljughaug är det inte säkert att de testade positivt. Olika åkare kan ha avslutat dopingkurer vid lite olika tidpunkt, eller tagit olika stora doser. Tiden för att spåren efter doping ska försvinna ur kroppen varierar också lite från person till person.
Citera
2016-10-23, 23:13
Medlem
Eftersom Johaug inte testats på fyra månader så borde hon ha insett att ett test kunde komma vilken dag som helst. Det skulle vara väldigt riskfyllt att dopa sig medvetet efter så lång tid utan test.

Samtliga i norska landslaget borde ha testats snarast efter att Johaugs resultat var klart. Det skulle vara mycket intressant att få veta när de norska åkarna har testats senaste året.
Citera
2016-10-24, 09:03
Medlem
Jag tror inte Closteboldopimgen har skett i organiserad form utan att det endast har varit Johaug plus kanske någon till som sysslat med det. Vi pratar i alla fall om anabola steroider och jag har svårt att se att alla skulle ställa upp på det i norska landslaget.
Citera
2016-10-24, 09:43
Medlem
Tycker det är dags att man börjar ställa läkaren mot väggen och då menar jag inte bara varför det dröjde 26 timmar för honom att gå knappt 100 m från hotellet till apoteket.

Läkaren sa att han trodde salvan som Johaug brukade använda låg i medicinväskan som alltid finns med på lägret. Då borde det ställas en följdfråga om hur medicinväskan på lägret hanteras? Är det endast läkaren som har rätt att öppna den? Har i så fall ingen ledare rätt att öppna den om läkaren är hemma i Norge? Måste man som i det här fallet vänta tills läkaren kommer innan man kan behandla en åkare med salva? Johaugs problem beskrevs som akuta och att hon knappt kunde äta eller sova. Den 28 aug meddelades läkaren om Johaugs problem och den 3 sep får hon salvan. Det tar alltså sex dagar innan hon får behandling!
Citera
2016-10-24, 10:51
Medlem
Sportpanelen på Svt morgon diskuterade lite om doping... men tycker ändå men bör vara mer påläst när men diskuterar om de... dom verkar ju inte ha koll på hur hon fick salvan levererad..
Citera
2016-10-24, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragulina
Jag tror inte Closteboldopimgen har skett i organiserad form utan att det endast har varit Johaug plus kanske någon till som sysslat med det. Vi pratar i alla fall om anabola steroider och jag har svårt att se att alla skulle ställa upp på det i norska landslaget.
Det tror inte jag heller. Det borde vara omöjligt att få hela landslaget att ställa upp på bruk av anabola steroider och hålla det hemligt utåt.

Vi har visserligen förstått att det norska skidlandslaget har en ganska öppen inställning till bruk av prestationshöjande tillsatser, som exempelvis astmamedicin. Man verkar inte ha några moraliska betänkligheter i hur man använder medicinen, utan enbart resonerat i termer av vad som är förbjudet och vad som är tillåtet.

Ett sådant tänkesätt skulle till och med kunna leda till att man intalar sig att anabola steroider är okej, så länge man använder en liten mängd som inte syns i kontrollerna. När sedan kontrollerna blir mer sofistikerade, och man plötsligt åker fast för en dopingmängd som tidigare inte kunnat upptäckas, då får man förstås problem.

Av det som framkommit de senaste veckorna tror jag definitivt att Johaug kört med anabola steroider under uppbyggnadsfasen (sommarträning) i flera år. Med tanke på hur Marit Björgen ser ut blir även hon misstänkt. På herrsidan är det väl i första hand Sundby man undrar över - har han bara missbrukat astmamedicin eller har han kört med anabola också?

Mest intressant är väl kanske hur mycket läkarna har vetat om. Man ska komma ihåg att det är mycket pengar involverade, så det är inte självklart att en läkare skulle säga nej till bruk av anabola steroider om han kan resonera sig fram till att det nog är okej för just den här åkaren, i detta specifika fallet. Ungefär som med astmamedicinen: den här åkaren behöver astmamedicin för att prestera på en "normal" nivå. Det vore orättvist att han skall bli "handikappad" gentemot de andra bara för att han har astma. Man skulle kunna resonera likadant med Johaug: hon behöver faktiskt lite anabola steroider för att kunna bygga muskler på en "normal" nivå. Det vore orättvist att inte ge henne den möjligheten.

Det låter som ett orimligt resonemang, men jag tror att man kan bedriva självbedrägeri ganska långt, speciellt inom en sektliknande liten grupp som det norska skidlandslaget.
Citera
2016-10-24, 12:14
Medlem
Det sker många spännande ting i grannlandet norge, helt klart. Nu är det dock många norrmän som skakar på huvudet åt påhoppande svenskar och "doktor-dum" samtidigt. Det förstår jag mycket väl eftersom historien egentligen känns lika intressant som en vindpust i halvtomt glas.

TJ får gissningsvis 12-18 månader som straff (tillslut) för att en gammal läkare inte gör sitt jobb.

Tj tar anabola, ha ha ha, måste vara sämsta norge/sverige-vits ever.
Citera
2016-10-24, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faordig
Det sker många spännande ting i grannlandet norge, helt klart. Nu är det dock många norrmän som skakar på huvudet åt påhoppande svenskar och "doktor-dum" samtidigt. Det förstår jag mycket väl eftersom historien egentligen känns lika intressant som en vindpust i halvtomt glas.

TJ får gissningsvis 12-18 månader som straff (tillslut) för att en gammal läkare inte gör sitt jobb.

Orkar du motivera din tro?
Citera
2016-10-24, 12:49
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Sportpanelen på Svt morgon diskuterade lite om doping... men tycker ändå men bör vara mer påläst när men diskuterar om de... dom verkar ju inte ha koll på hur hon fick salvan levererad..
Svenska Yles hade en radiodiskussion on Johaugfallet förra fredagen; åtminstone Marcus Lindqvist sportreporter på HBl var rätt påläst on det specifika fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av YLE
HBL-journalisten Marcus Lindqvist sällar sig till de misstänksammas skara som anser att det finns för många öppna frågor för att han skulle godta Johaugs version av det skedda. Professorn i idrottsmedicin Olli J. Heinonen tror däremot inte på teorin om medvetet fusk, utan snarare att det handlade om ett katastrofalt slarv. Bägge alternativ är möjliga, konstaterade Yle Sportens Leif Lampenius.

Den finlandssvenska längdskidåkaren Josefin Sandvik som för tillfället studerar på utbyte i Norge berättar att det råder delade meningar om vad som riktigt pågår.
http://arenan.yle.fi/1-3738874?autoplay=true
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/21/slaget-efter-tolv-johaug-maste-ha-vetat-att-salvan-inneholl-en-anabol-steroid
Citera
2016-10-24, 13:38
Medlem
Alkibiadess avatar
Presskonferens med norska damlandslaget just nu. Förväntar mig dock inte att något intressant skall komma fram.
Citera
2016-10-24, 13:51
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det gäller Svens avslöjande om omfattande bloddoping?
Svårt att förstå hur det kan vara ointressant att halva världseliten sysslar med bloddoping så sent som på 90-talet... Dessutom är många av dessa personer med nu och pratar brett om "ren skidåkning".

Citat:

Känns bara så oerhört osannolikt att både läkaren och Johaug skulle kunna missa detta.
De köper ett okänt läkemedel i Italien och använder det under 12 dagar utan att någonsin kontrollera innehållet...!?
I min värld är det fullständigt uteslutet.
Särskilt när den vanliga salvan, som TJ brukar använda, fanns på ett apotek i närheten.

Tror man på det är man extremt godtrogen. Det visar historien över tidigare fuskare. Tyvärr.
Citera
2016-10-24, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Orkar du motivera din tro?

Norge ligger långt före andra länder när det gäller forskning runt "individen" i spåret. Det tror jag vi kan vara överens om?

Jag tror knappast att en läkare/ledare tar risken med en dopad "spelare" eftersom väldigt mycket pengar har investerats i lagliga "medel" som inte är förbjudet.

Inget är starkare än den svaga länken och det kan man lite skojfriskt säga att läkarna står för just nu.

Btw, hört om "redampull" i fingertoppen (i handsken), som löser upp sig vid 10,20 resp 30min?
Lite sandpapper, finkornigt typ 200, två fingertoppar på varje hand. Måste vara ett skämt, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in