Citat:
Ursprungligen postat av
Ragulina
Jag tror inte Closteboldopimgen har skett i organiserad form utan att det endast har varit Johaug plus kanske någon till som sysslat med det. Vi pratar i alla fall om anabola steroider och jag har svårt att se att alla skulle ställa upp på det i norska landslaget.
Det tror inte jag heller. Det borde vara omöjligt att få hela landslaget att ställa upp på bruk av anabola steroider och hålla det hemligt utåt.
Vi har visserligen förstått att det norska skidlandslaget har en ganska öppen inställning till bruk av prestationshöjande tillsatser, som exempelvis astmamedicin. Man verkar inte ha några moraliska betänkligheter i hur man använder medicinen, utan enbart resonerat i termer av vad som är förbjudet och vad som är tillåtet.
Ett sådant tänkesätt skulle till och med kunna leda till att man intalar sig att anabola steroider är okej, så länge man använder en liten mängd som inte syns i kontrollerna. När sedan kontrollerna blir mer sofistikerade, och man plötsligt åker fast för en dopingmängd som tidigare inte kunnat upptäckas, då får man förstås problem.
Av det som framkommit de senaste veckorna tror jag definitivt att Johaug kört med anabola steroider under uppbyggnadsfasen (sommarträning) i flera år. Med tanke på hur Marit Björgen ser ut blir även hon misstänkt. På herrsidan är det väl i första hand Sundby man undrar över - har han bara missbrukat astmamedicin eller har han kört med anabola också?
Mest intressant är väl kanske hur mycket läkarna har vetat om. Man ska komma ihåg att det är mycket pengar involverade, så det är inte självklart att en läkare skulle säga nej till bruk av anabola steroider om han kan resonera sig fram till att det nog är okej för just den här åkaren, i detta specifika fallet. Ungefär som med astmamedicinen: den här åkaren behöver astmamedicin för att prestera på en "normal" nivå. Det vore orättvist att han skall bli "handikappad" gentemot de andra bara för att han har astma. Man skulle kunna resonera likadant med Johaug: hon behöver faktiskt lite anabola steroider för att kunna bygga muskler på en "normal" nivå. Det vore orättvist att inte ge henne den möjligheten.
Det låter som ett orimligt resonemang, men jag tror att man kan bedriva självbedrägeri ganska långt, speciellt inom en sektliknande liten grupp som det norska skidlandslaget.