2016-10-22, 12:36
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarkeAlfred
En gymnasielärare argumenterar i Svenskan för att det är dags att slopa distinktionen de/dem:
http://www.svd.se/nu-ar-det-dags-att-slopa-de-och-dem/om/ratt-och-fel-i-svenskan

Har han rätt?

Jag är själv kluven. En del av mig tänker hur jvla svårt kan det vara? Det är för mig delvis obegripligt att dagens ungdom inte kan lära sig skillnaden mellan subjekts och objektsformerna. Att blanda ihop de och dem är som många påpekat ungefär som att blanda ihop "vi" och "oss". "Oss gick och lade vi", skulle ingen säga, men "Dem vinkade till de" verkar vara vanligare.

Vad beror detta på? Är det för att ingen orkar läsa böcker längre? I talspråket uttallar vi både de och dem som "dom", vilket på något vis så klart är förklaringen till förvirringen. Men jag tycker att den som läst ett minimum av proffessionella texter borde lärt sig begripa skillnaden.

Men visst, det kanske är dags att inse faktum? Kidsen idag är obildbara och vi får kapitulera inför detta. Så vad ska vi skriva i stället? Konsekvent "de" eller kanske "dom"?

Underbar trådstart med ett högst aktuellt och intressant ämne! Själv är jag en orubblig tjockskalle som bara vägrar anpassa mig till språkligt förfall. Å andra sidan - som du säger - man kanske måste inse faktum. Allt färre verkar bry sig längre och givetvis är det ett uttryck för den språkliga förnyelse som givetvis är nödvändig, snarare än obildbarhet.

Men du, vad vet överhuvud taget 90-talister om något? Och så fort man påpekar något om brist på allmänbildning så heter det "men jag var ju inte född då". Som om det vore ett hinder att lära sig något.
Citera
2016-10-22, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du som är så duktig kan ju prova här:
http://quiz.svd.se/?sTid=871

Hur många rätt fick du?
10/10
Citera
2016-10-22, 13:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
10/10

Vad svarade du på dessa:
"De/dem som alltid har hjälpt mig så bra litar jag inte på längre."

"Det där är nog en fråga för de/dem i kassan."

"Jag respekterar de/dem som inte vill delta i överläggningarna"

"Det här är den perfekta julklappen för alla de/dem som gillar språk."
Senast redigerad av PeterNoster 2016-10-22 kl. 13:24.
Citera
2016-10-22, 13:19
Medlem
Citat:
Vad svarade du på denna:
Eftersom facit visas efteråt bör du kunna räkna ut vad jag svarade.
Citera
2016-10-22, 13:23
Medlem
miffomiffys avatar
Citat:
Du som är så duktig kan ju prova här:
http://quiz.svd.se/?sTid=871

Hur många rätt fick du?

Jag missade på ett par där rätt svar var "båda är rätt", i skriven text där man ju är tvungen att välja antingen det ena eller det andra hade jag alltså inte haft något fel alls.
Citera
2016-10-22, 13:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Eftersom facit visas efteråt bör du kunna räkna ut vad jag svarade.
Men hur många rätt fick du första gången innan du fick se svaren?
Eftersom du sannolikt fuskade så kan du ju visa din extremt ovanliga förmåga genom att motivera svaren på de jag tog upp i föregående post.
Citera
2016-10-22, 16:29
Bannlyst
Gymnasielärarens förslag är ohållbart i text. En flitig fbare här demonstrerade hur dom och en dom (rättslig) kan förväxlas och ge upphov till stort huvudbry.
Citera
2016-10-22, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miffomiffy
Jag missade på ett par där rätt svar var "båda är rätt", i skriven text där man ju är tvungen att välja antingen det ena eller det andra hade jag alltså inte haft något fel alls.

Samma här 8/10.
Citera
2016-10-22, 18:30
Medlem
Klistergetens avatar
Tycker personligen att det är otroligt störande när folk använder de och dem fel. Påstår inte att jag aldrig gör fel själv men många som skriver idag gör ju fel kategoriskt; hade de bestämt vilket pronomen de skulle välja med hjälp av slantsingling hade det blivit rätt betydligt oftare. Extra iögonfallande tycker jag det är när jag ser dem användas istället för de.

Kan även tycka att det sticker lite i ögonen när jag ser dom i skrift men jag antar att det mest är ovana. Bästa vore om folk kunde skaffa sig lite självinsikt beträffande huruvida de behärskar användandet av de och dem, och om de inte gör det, använda dom. Resten kan köra på som tidigare.
Citera
2016-10-22, 18:36
Medlem
Ja, hur svårt kan det va? Det här är bara ytterligare ett exempel på att samhället håller på att fördummas.
Senast redigerad av dfdfdg 2016-10-22 kl. 18:39.
Citera
2016-10-22, 19:04
Medlem
Citat:
Men hur många rätt fick du första gången innan du fick se svaren?
Eftersom du sannolikt fuskade så kan du ju visa din extremt ovanliga förmåga genom att motivera svaren på de jag tog upp i föregående post.
Jag fick 10/10 första och enda gången.

Citat:
Vad svarade du på dessa:

"Det där är nog en fråga för de/dem i kassan."

"Jag respekterar de/dem som inte vill delta i överläggningarna"

"Det här är den perfekta julklappen för alla de/dem som gillar språk."

Det är samma motivering till allihopa. Du kan antingen betrakta det hela som en helhet (exempelvis "de som inte vill delta i överläggningarna") då man väljer "de", eller så kan du se det som kommer efter de/dem som något fristående.

Observera att betydelsen kan bli lite olika. Det bästa exemplet här är "jag respekterar"-exemplet.

- Jag respekterar de som inte vill delta i överläggningarna
Du respekterar den grupp som inte vill delta, men det det behöver inte ha något samband med just detta.

- Jag respekterar dem som inte vill delta i överläggningarna
Du respekterar den grupp som inte vill delta, just för att de inte vill delta.

Den här betydelseskillnaden är dock inte helt skriven i sten.
Citera
2016-10-22, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heuristik
Gymnasielärarens förslag är ohållbart i text. En flitig fbare här demonstrerade hur dom och en dom (rättslig) kan förväxlas och ge upphov till stort huvudbry.
Hur ser det exemplet ut?

Det finns massor av ord som stavas lika, men låter olika. Det finns även massor av ord som både låter och stavas likadant, men betyder olika saker. Jag kan inte se varför det skulle bli så oerhört mycket mer förvirring av att skriva dom istället för de/dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in