2016-10-16, 19:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Där avslöjade du mig, kompis var enbart för nedvärdera.
Ber om ursäkt om detta, men enbart för jag blev påkommen
Men i övrigt, så saknar du färg.
Att du fick en LUV ger väl dig inget egentligen, inget som är direkt användbart i diskussionen.

Men tänkt dig själv, varför använda spice(= en syntetisk cannabinoid) när det finns den riktiga varan och som man vet har låg skadepotential.
Alla dessa lagliga droger, kommer just av anledningen att folk vill klara sig undan lagen på narkotika och dessa straff och åtgärder de har.
Spice funkar liknande som cannabis gör, men spice är inte cannabis, utan spice är syntetiska cannabinoider(en).
Medans cannabis är ~60st cannabinoider.
Vad har deras frukostvanor med cannabis och göra, livstidsprevalensen är inte mycket högre än i Sverige.
Vilket betyder att mer än 50% inte har någonsin använt cannabis.

Många av den nya drogerna är inte nya, utan de kan vara ifrån allt ifrån 20-60-talet.
Men givetvis även helt nytt.

Nu sa jag inte att jag trodde du ville dela ut knark på ICA, men en del knarkkrigare tro en legalisering betyder detta.
Och om man legaliserar cannabis, så får man mer kontroll.
Vilket är givet, då kriminellanätverk aldrig sysslar med kontroll utan bara försäljning till varje pris.

Portugal och Tjeckien, visar tydligt att folkhälsan kring droger förbättras kraftigt vid avkriminalisering.

Hellre färglös än "kluddig", mitt LVU kanske inte är relevant men ditt sätt att argumentera gick ungefär som att den som anser något annat inte har någon erfarenhet.

Om man är uppväxt med att att äta nutella croissanter med strössel till frukost kanske man inte har lika stor aversion mot en biverkning som består i att man får godiscravings, som många får av cannabis?

Jag vet inte varför en del använder spice, men jag antar att efterfrågan kan vara ur samma fenomen som syntetiska läkemedel. Den syntetiska drogen liknar originalet förutom till vissa egenheter (som kanske inte ger sig till känna på samma sätt hos varje användare).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-10-16 kl. 20:07.
Citera
2016-10-16, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Anledningen till att några tar risken och använder spice i stället är för att konsekvenserna om dom torskar på cannabis är allvarliga för många.

Varför ska cannabis egenskap som mindre farligt än spice diskvalifiera den för att bli legaliserad? Menar du att för att den kan anses som just farlig ska den vara förbjuden? Ingenting är antingen svart eller vitt utom färgerna.

Hur kan du tolka det jag skrev i inlägget som du citerade till detta...? Du kanske borde hålla dig från målerilådan och thinnerdunken ett tag?
Citera
2016-10-16, 21:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hellre färglös än "kluddig", mitt LVU kanske inte är relevant men ditt sätt att argumentera gick ungefär som att den som anser något annat inte har någon erfarenhet.

Om man är uppväxt med att att äta nutella croissanter med strössel till frukost kanske man inte har lika stor aversion mot en biverkning som består i att man får godiscravings, som många får av cannabis?

Jag vet inte varför en del använder spice, men jag antar att efterfrågan kan vara ur samma fenomen som syntetiska läkemedel. Den syntetiska drogen liknar originalet förutom till vissa egenheter (som kanske inte ger sig till känna på samma sätt hos varje användare).
Personlig erfarenhet passar sig inte mer än som en anekdot.

Ingen aning om vad du yrar om och deras frukostvanor, majoriteten är ju icke cannabis konsumenter NÅGONSIN.

Läkemedel föreskrivs av läkare, så vad dessa har med saken att göra fattar jag inte.
Syntetiska droger tar en del just för de inte är spårbara och just att dom är lagliga.
Förstår inte vad som är så svårt att greppa.
Citera
2016-10-16, 21:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Hur kan du tolka det jag skrev i inlägget som du citerade till detta...? Du kanske borde hålla dig från målerilådan och thinnerdunken ett tag?
Men det är ju en förklaring till varför syntetiska och lagliga droger kommer fram och används.
Varför köra en ad hominem där?
Citera
2016-10-17, 14:09
Medlem
DikTs avatar
Ny studie visar att ingen av kritikernas farhågor vid lagalisering har inträffat.

Citat:
The fiscal benefits associated with taxed and regulated marijuana wouldn’t be worthwhile, they said, because more children would end up using the drug and high drivers would terrorize the roadways.

Those dire predictions haven’t come true, according a new report by the Drug Policy Alliance

http://www.huffingtonpost.com/entry/marijuana-legalization-report_us_57ffb6eae4b0e8c198a6a09f?
Citera
2016-10-18, 13:22
Medlem
Mollips avatar
Centern är lite på hugget och vill utreda kriminalisering av eget bruk. Så här heter det:

Citat:
I slutet av 80 talet kriminaliserades icke medicinskt bruk av narkotika. Syftet var att politiskt manifestera noll tolerans samt att ge polisen ytterligare ett verktyg i att arbeta för ett narkotikafritt samhälle. Idag betraktas narkotikaberoende som ej sjukdom. Fokus har vad gäller behandling breddats till åtgärder som gör att den som lider av en beroendesjukdom överlever och inte drabbas av medicinska komplikationer. Centerpartiet anser att lagen bör utvärderas för att se om den uppfyllt sina syften eller om de negativa konsekvenserna överväger.
Motionen: Beroendevård

Väldigt välkommet. Vänstern har samma idéer. Centern argumenterar fortfarande för det 'narkotikafria samhället' vad jag vet men dom har ändå kommit med flera bra förslag i ämnet i år.

En motion från SD går åt ett annat håll: Krafttag mot drogmissbruket
Citat:
Riksdagen bör ge regeringen i uppdrag att ta fram förslag på hur polisens möjlighet att göra razzior hos missbrukare kan öka.
Polis har redan för långtgående möjligheter iom att razzior genomförs på väldigt vaga misstankar. Misstänkt ringa räcker för razzia, kan det bli vagare än så? Jag tror inte dom vet hur det går till i verkligheten i Sverige, annars blir jag mörkrädd på riktigt.

Citera
2016-10-19, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Personlig erfarenhet passar sig inte mer än som en anekdot.

Ingen aning om vad du yrar om och deras frukostvanor, majoriteten är ju icke cannabis konsumenter NÅGONSIN.

Läkemedel föreskrivs av läkare, så vad dessa har med saken att göra fattar jag inte.
Syntetiska droger tar en del just för de inte är spårbara och just att dom är lagliga.
Förstår inte vad som är så svårt att greppa.

Det märks..-att-du-inte-förstår. Och när DU-INTE-FÖRSTÅR.. så är din förklaring att andra yrar?

Bland de som använder cannabis i Nederländerna, beror kanske ev låg aversion mot vissa av cannabis biverkningar på frukostvanor (för att man i Nederländerna och Belgien har en viss vana att frossa i sötsaker på ett sätt som många tycker är rätt äckligt om man ska uttrycka det på klar enkel svenska). Syntetiska alternativ är kanske därför mindre lockande just där då som alternativ till cannabis. Spice och liknande är väl avsedda att irätt hög utsträckning lukna cannabis till den effekt användning ger förutom då att man kanske förädlat bort vissa biverkningar och kanske flrstärkt något annat. Ungefär som många läkemedel efterliknar naturliga substanser.
Citera
2016-10-19, 18:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det märks..-att-du-inte-förstår. Och när DU-INTE-FÖRSTÅR.. så är din förklaring att andra yrar?

Bland de som använder cannabis i Nederländerna, beror kanske ev låg aversion mot vissa av cannabis biverkningar på frukostvanor (för att man i Nederländerna och Belgien har en viss vana att frossa i sötsaker på ett sätt som många tycker är rätt äckligt om man ska uttrycka det på klar enkel svenska). Syntetiska alternativ är kanske därför mindre lockande just där då som alternativ till cannabis. Spice och liknande är väl avsedda att i rätt hög utsträckning lukna cannabis till den effekt användning ger förutom då att man kanske förädlat bort vissa biverkningar och kanske flrstärkt något annat. Ungefär som många läkemedel efterliknar naturliga substanser.
Men "pratar" man om frukostvanor och dessa är pga cannabis, så har man inte en sen livstidsprevalens som kommer upp i 30%, hur relevant är detta då?
Om du inte presenterar frukostvanehistorien i NL, och hur den sen utvecklades till till sötslisk eller vad det nu är i början på 80-tal.
Så slänger jag denna i papperskorgen som fullständigt psykospåstående.
Och när det gäller belgiska frukostvanor, så uppfattar jag dessa har en gedigen historia, och förekommer cannabis med decennier innan det ens nådde 5%.

Vi har olika frukostvanor, vi har också en rätt kolhydratbaserad frukost, som tex havregrynsgröt, som är en massiv kolhydratchock.
Andra länder äter buljonger till frukost osv, glöm din konspiration att det är cannabis som skapat dessa frukostvanor.

Spice varken liknar, luktar, smakar eller har samma egenskaper i ruset som cannabis.
Varför det är så, det är för var och en av dessa syntetiska cannabinoider är enskilda.
Och skulle man plocka ut enskilda cannabinoider så tappar man
Såg nått ifrån Portugal också, där var det samma sak med spice, mer eller mindre ett okänt begrepp.
Finner att du är chanslös på denna, spice komemr pga den är laglig och konsumeras pga detta.
Som den första som kom ut(tror jag) JWH-018, den fanns bara under den tid den var laglig.
Sen försvann den, och den var den som jag fattat det mest efterliknat cannabis(men ändå långt ifrån).
Eftersom dessa syntetiska cannabinoider är framtagna, så är de inte förädlade.
Men visst har du rätt, de är framtagna för efterlikna de naturliga cannabinoiderna.
Men här slutar liknelserna, och en del av dessa kan orsaka död.
Det sker inte med cannabis, vi pratar om substans och överdos då, och inte dumhet att tex inte titta en bil kommer och gå ut framför denna.
Citera
2016-10-19, 21:28
Medlem
Citat:
Men du kan ju inte förutsätta att narkotika inte är "problemet" eftersom vi har alkoholen? Att alkohol kostar mycket för samhället motiverar ju inte att man bör skaffa mer problem? Sedan är det väl en annan femma att aljoholen är såpass etablerad att det väl är ogörligt att bli av med den genom påbud ifrån ovan. Men tydligen har vi utvecklat ett annat konsumtionsmönster senaste decenniet eller så så vi dricker mindre generellt sett.

Hej bradgardsindianen!

Det var inte heller det jag sa, och jag anser inte att det ena rättfärdigar det andra. Jag är av åsikten att även ett alkoholförbud är skadligare än vad alkoholen är i sig själv.

Att man har ett problem är förstås inte ett argument för att åskaffa sig ytterligare problem, men det är i den formuleringen som retoriken brister - det är nämligen förbudet ifråga som är problemet, inte narkotikan. Man tillför inte ett nytt problem i samhället, man reglerar bara ett nuvarande problem med en mycket mer humanitär och samhällsgynnande metod.

/Torleif Jr
Citera
2016-10-24, 14:16
Medlem
Situationss avatar
Tyvärr tror jag att helvetet kommer att frysa till is innan vi får en human och liberal narkotikapolitik i Sverige. Sveriges samlade politiker och maktelit tycks trots allt vara enig om att strängare fängelse- och bötesstraff, mer restriktioner och hårdare förbud är svaret på alla drogrelaterade problem.
Citera
2016-10-25, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Tyvärr tror jag att helvetet kommer att frysa till is innan vi får en human och liberal narkotikapolitik i Sverige. Sveriges samlade politiker och maktelit tycks trots allt vara enig om att strängare fängelse- och bötesstraff, mer restriktioner och hårdare förbud är svaret på alla drogrelaterade problem.

Jag tror snarare vi når en 'tipping-point', precis som demokraturen gjorde med invandringshaveriet, och sen kommer det att gå jäävligt fort helt plötsligt..

Däremot så har du så klart rätt i att dildon sitter ovanligt långt inne i just Sverige, där inte ens förmenta 'anti-rasister' propagerar för en legalisering i någon större utsträckning (maken till självmotsägelse får man faktiskt leta efter f.ö.) och en omläggning av politiken kommer förmodligen först att bli aktuell när vårt arma land redan omringats av positiva exempel.

Sannolikt kommer inte politiken att förändras innan bevisen är så överväldigande, och så i ansiktet på alla och envar, att det bara finns motsvarigheter till Arnstad och Schyman kvar evigt fäktande med sina imaginära väderkvarnar.

Detta är så klart beklämmande. För varje dag som tillåts passera med nuvarande ordning så skjuter samhället sig själv i foten på alla tänkbara sätt - varje dag är en förspillan av resurser, en skridskofärd i uppförsbacke, en kontraproduktiv banalitet, ett satans folkrättsbrott.

Så det är utan tvekan dags att höja tonen gentemot våra folkvalda, och då främst SD eftersom övriga helst borde hängas längst med E4:an (av, för visso, främst helt andra anledningar) i syfte att få till stånd en förändring innan nödvändigheten därutav blir "uppenbar" även för de värsta av idioter.

Det är en tragikomisk och alltigenom mörk framtid vi går till mötes, om vi hela tiden skall vara tvungna att förhålla oss till just idioterna, liksom..
Citera
2016-11-15, 05:32
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Jag tror snarare vi når en 'tipping-point', precis som demokraturen gjorde med invandringshaveriet, och sen kommer det att gå jäävligt fort helt plötsligt..

Däremot så har du så klart rätt i att dildon sitter ovanligt långt inne i just Sverige, där inte ens förmenta 'anti-rasister' propagerar för en legalisering i någon större utsträckning (maken till självmotsägelse får man faktiskt leta efter f.ö.) och en omläggning av politiken kommer förmodligen först att bli aktuell när vårt arma land redan omringats av positiva exempel.

Sannolikt kommer inte politiken att förändras innan bevisen är så överväldigande, och så i ansiktet på alla och envar, att det bara finns motsvarigheter till Arnstad och Schyman kvar evigt fäktande med sina imaginära väderkvarnar.

Detta är så klart beklämmande. För varje dag som tillåts passera med nuvarande ordning så skjuter samhället sig själv i foten på alla tänkbara sätt - varje dag är en förspillan av resurser, en skridskofärd i uppförsbacke, en kontraproduktiv banalitet, ett satans folkrättsbrott.

Så det är utan tvekan dags att höja tonen gentemot våra folkvalda, och då främst SD eftersom övriga helst borde hängas längst med E4:an (av, för visso, främst helt andra anledningar) i syfte att få till stånd en förändring innan nödvändigheten därutav blir "uppenbar" även för de värsta av idioter.

Det är en tragikomisk och alltigenom mörk framtid vi går till mötes, om vi hela tiden skall vara tvungna att förhålla oss till just idioterna, liksom..
Håller med i din text för övrigt, men det fetstilta är just nu vårt enda hopp och det är just det som håller på att hända. Tyskland, Tjeckien, Frankrike, UK förhoppningsvis snart med, Rumänien, Serbien, Danmark och nu senast Norge är några utav alla länder som tillåter eller som kommer att tillåta medicinsk marijuana. Vi kommer till slut att tvingas ge med.

cannabis i Norge
Citat:
Både Statens legemiddelverk og Helsedirektoratet mener det finnes en liten gruppe pasienter som kan ha nytte av medisinsk cannabis
Citat:
Det er mulig å bruke cannabisplante i medisinsk behandling også i Norge, men muligheten er lite brukt. Til nå har Legemiddelverket og Helsedirektoratet bare godkjent bruk av medisinsk cannabis for én pasient. Vi vil trolig få flere henvendelser om dette fremover, sier Hortemo og legger til at vurderingene vil være strenge, og at søknadene skal komme fra leger på sykehus.
http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/grnt-lys-for-medisinsk-cannabis-i-norge/3423281228.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in