2016-11-23, 04:36
Medlem
taucetis avatar
Det kommer mest troligen att legaliseras inom kort i Storbritannien med. Ännu ett inflytelserikt land i väst som kommer att ställa om. Snart är det bara Kina, Ryssland, och lilla Sverige kvar på den sidan som anser att fascistiska metoder och ingripanden inte går stick i stäv mot mänskliga rättigheter.

Bra där Sverige. Vi ska vara stolta över att staten äger våra kroppar och sinnen, för hur skulle det se ut om alla fick bestämma över sin egna kropp. Tackar för att vi fortfarande har förnuftiga länder kvar såsom Ryssland och Kina.

Vi kommer att få skämmas nåt enormt i framtiden för dagens fascistiska politik, när sanningen har nått in i historieböckerna.

Nick Clegg: Förbud mot cannabis sveps bort

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nick-clegg-forbud-mot-cannabis-sveps-bort/
Citat:
The Independent skriver att rapporten, som bland annat påstår att Storbritannien kan tjäna en miljard pund årligen genom att legalisera cannabis, får stöd av parlamentsledamöter från samtliga stora politiska partier.
Citat:
Bland de tyngsta politiska rösterna hör tidigare vice premiärminister Nick Clegg och tidigare hälsominister Norman Lamb.
– Brittiska politiker måste öppna sina ögon och se vad som händer i resten av världen. Förbud mot cannabis sveps i väg i en opinionsvåg och byts ut mot ansvarsfull legal reglering, säger Nick Clegg enligt The Independent.
Citat:
Förbud är skadligt och kontraproduktivt, det hjälper inte för att minska droganvändningen och det minskar inte heller riskerna mot den offentliga hälsan, säger tidigare hälsominister Norman Lamb enligt The Independent, och fortsätter
Citera
2016-11-23, 04:50
Medlem
taucetis avatar
Våra kära politiker påstår ju fortfarande att cannabisen inte har några medicinska egenskaper, så hur kan alla andra länder ljuga och säga att den visst har medicinska egenskaper, Nedboy du kanske kan svara på detta? Varför ljuger alla länder såhär?

Ont: Även Australien erkänner dess medicinska egenskaper numera.

Medicinal cannabis crops now legal in Australia
https://www.theguardian.com/society/2016/oct/30/medicinal-cannabis-crops-now-legal-in-australia

Citat:
The Narcotic Drugs Amendment Act 2016, which came into effect on Sunday, allows businesses to apply for a licence to cultivate cannabis or manufacture cannabis products for medicinal purposes, or to conduct related research
Citat:
The health minister, Sussan Ley, said the changes would give patients and doctors access to a safe, reliable and legal source of cannabis for medicinal use.
Citera
2016-11-23, 06:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Våra kära politiker påstår ju fortfarande att cannabisen inte har några medicinska egenskaper, så hur kan alla andra länder ljuga och säga att den visst har medicinska egenskaper, Nedboy du kanske kan svara på detta? Varför ljuger alla länder såhär?

Ont: Även Australien erkänner dess medicinska egenskaper numera.

Medicinal cannabis crops now legal in Australia
https://www.theguardian.com/society/2016/oct/30/medicinal-cannabis-crops-now-legal-in-australia
Ska du fråga en mytoman i varför länder ljuger?
Nedboy är en patologisk lögnare, så är det en lögn man vill ha, så är det man får.
H*n blir bara så ledsen när man avslöjar lögnerna, så därför h*n springer med svansen mellan bena så ofta.
Är väl bara ganglere2 som är värre på att dra med svansen mellan bena.

Sen blir man lite glad när man läser om alla som ger upp deras cannabislagar, synd bara detta för sällan sker av att man inser att lagen är tokig och bara en massa waste of money.
Verkar nästan uteslutande att man lättar lagarna pga andra än politiker vill detta.
Visst vi har både Uruguay och Kanada här, men sen är ju det mer att de är tvingade till ändra sig.
Verkar som om denna narkotikapolitik sitter så djupt i politiker och folk, att man inte kan tänka sig annat än "Det måste vara förbjudet...".
Och hos oss sitter den djupare än någon annanstans känns det som(vilket inte är helt sant, då det finns värre ställen(tro det eller ej)).

Men denna nya drogpolitik, har vi sett nått konkret alls nästan?
Rena sprutor är en som kommit, eller hur går det där?
Sen är väl det rätt tunt på området väl?
Citera
2016-11-24, 11:24
Medlem
blueprintzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urban.Hjarne
Det kommer en total översyn av både socialtjänstlagen och narkotikastrafflagen. Socialdepartementet och Socialstyrelsen kommer att läggas ner helt medan deras ansvarsområden fördelas på två nya myndigheter. När McKinsey granskade Socialstyrelsen upptäcktes det att de fortfarande trodde på rasbiologi - och fattade beslut därefter!

Svenska regeringen hoppas hinna avveckla narkotikapolitiken innan man hamnar i ICC för "crimes against humanity" som det så fint kallas. Iran, Saudi och Sverige.

Har du någon sida att hänvisa till? Läser gärna med om detta, om du inte vill upplysa mig själv om
T ex när det kommer ske och vad som sägs osv. Tack
Citera
2016-11-24, 15:04
Medlem
Billywins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Tyvärr tror jag att helvetet kommer att frysa till is innan vi får en human och liberal narkotikapolitik i Sverige. Sveriges samlade politiker och maktelit tycks trots allt vara enig om att strängare fängelse- och bötesstraff, mer restriktioner och hårdare förbud är svaret på alla drogrelaterade problem.

Helt korrekt, det är ju en livsfarlig drog! Börjar ju med en joint och slutar med hasch
Om 15-20 år om vi har tur kan det hända saker. För vi är ju trotsallt lilla landet lagom aka mellanmjölkens land
Citera
2016-11-28, 22:49
Medlem
Nu har det gått 7 månader sedan Gabriel talade inför rikstv att han var nöjd över den nya FN delegationen där vård och hälsa ska vara i fokus, och att det nu är upp till varje land att implementera dessa förändringar.

Kalla mig naiv men jag tog faktiskt för givet att Gabbe hade siktet på en avkriminalisering, hur långt har vi kommit? Någon som har några goda nyheter att pryda tråden med?
Citera
2016-11-29, 14:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passtb
Nu har det gått 7 månader sedan Gabriel talade inför rikstv att han var nöjd över den nya FN delegationen där vård och hälsa ska vara i fokus, och att det nu är upp till varje land att implementera dessa förändringar.

Kalla mig naiv men jag tog faktiskt för givet att Gabbe hade siktet på en avkriminalisering, hur långt har vi kommit? Någon som har några goda nyheter att pryda tråden med?
Jag tror att de tror att man inte behöver avkriminalisera för uppnå detta.
För mig så kan man aldrig uppnå detta innan man helt kopplat bort polisen ifrån konsumenten.
Citera
2016-11-29, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag tror att de tror att man inte behöver avkriminalisera för uppnå detta.
För mig så kan man aldrig uppnå detta innan man helt kopplat bort polisen ifrån konsumenten.
Det är ju omöjligt, för var dag som går och detta elände forsätter tappar jag lite mer förtroende för våra politiker.

Jag tror vi måste ändra strategi, tveksamt om Gabbe och company bara kommer ge oss våra rättigheter inom överskådlig framtid ,vi måste göra som bögarna, vi måste ta dom helt enkelt, nog är nog.

Inte ta politikerna utan ta våra rättigheter. Om man bara jämför np med ip och hur länge dessa människor haft huvudet i arslet och samtidigt låtsats att det regnar ser det bedrövande ut för vår del.
Citera
2016-11-29, 18:12
Medlem
insidelights avatar
Citat:
Det är ju omöjligt, för var dag som går och detta elände forsätter tappar jag lite mer förtroende för våra politiker.

Jag tror vi måste ändra strategi, tveksamt om Gabbe och company bara kommer ge oss våra rättigheter inom överskådlig framtid ,vi måste göra som bögarna, vi måste ta dom helt enkelt, nog är nog.

Inte ta politikerna utan ta våra rättigheter. Om man bara jämför np med ip och hur länge dessa människor haft huvudet i arslet och samtidigt låtsats att det regnar ser det bedrövande ut för vår del.

Det hjälper inte att sitta och gnälla på flashback om detta. Vill man att det ska hända något eller att det åtminstone blir någon form av reaktion från våra så kallade politiker så måste folk börja engagera sig. Inte ett skit kommer hända annars. Vi kommer lunka på i samma spår år ut och år in, trots att princip hela världen har gjort något åt saken. Det är så typiskt svenskt och blunda för problemet, och tänka att- nämen det är väl bra som det är.....
Citera
2016-11-29, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insidelight
Det hjälper inte att sitta och gnälla på flashback om detta. Vill man att det ska hända något eller att det åtminstone blir någon form av reaktion från våra så kallade politiker så måste folk börja engagera sig. Inte ett skit kommer hända annars. Vi kommer lunka på i samma spår år ut och år in, trots att princip hela världen har gjort något åt saken. Det är så typiskt svenskt och blunda för problemet, och tänka att- nämen det är väl bra som det är.....
Jag normaliserar så mycket jag bara förmår, känner väl egentligen att det borde finnas något effektivare sätt att föra våran agenda, vi är många som har samma mål det vet jag.

Men det går för långsamt, ingen människa ska behöva oroa sig över att bli trakasserad av den myndighet vars jobb är att skydda oss.
Citera
2016-11-29, 19:47
Medlem
LivinginthePasts avatar
Citat:
Jag normaliserar så mycket jag bara förmår, känner väl egentligen att det borde finnas något effektivare sätt att föra våran agenda, vi är många som har samma mål det vet jag.

Men det går för långsamt, ingen människa ska behöva oroa sig över att bli trakasserad av den myndighet vars jobb är att skydda oss.

Håller helt med om det fetade, problemet är bara att de som tycker att situationen är bra som den är nu, tycker att det är helt på sin plats att trakassera folk som konsumerar droger, ty:
- De begår ett brott
- De behöver skyddas från sig själva
...för det är ju också så, att det finns inget bruk - bara missbruk.

Nej, ska man vara drogkonsument i detta land, får man nog sikta in sig på att ta konsekvenser emellanåt, alternativt gå under radarn så mycket det någonsin är möjligt - i några år till iaf. Just nu känns det jävligt avlägset med en avkriminalisering, men tänk bara hur främmande tanken på att Sverige skulle ha Europas strängaste asylpolitik var för bara 1,5 år sedan. Kan svänga snabbt nu.
Citera
2016-11-30, 12:38
Medlem
Den svenska narkotikapolitiken har stort stöd. Många har åsikt och uppfattning om att den svenska narkotikapolitiken bedrivs på rätt sätt. Samtidigt är det en ickefråga för många av oss. Vi tycker och tänker en hel del om narkotika utan att ha några större kunskaper eller erfarenheter.

Politikerna lyssnar på medborgarna och anammar den narkotikapolitik som de flesta vill ha.

Missbrukare i Sverige kommer fortsatt vara kriminaliserade och fara illa.

Jag tror dock, att om FN’s narkotikakonventioner skrivs om så blir det till slut orimligt att fortsätta kriminalisera missbrukare i Sverige.

Jag tror att vi i framtiden kommer bemöta drogmissbrukare som sjuka människor som behöver vård och att dagens kriminalisering av missbrukare är avskaffad.

Sverige är ett av få länder i Europa som har kriminaliserat bruk av droger.

Jag tror inte någon psykiskt frisk och välmående person är intresserad av att använda t.ex heroin. De som använder heroin har någon form av känslomässig störning och är i behov av vård och inte straff.

Missbrukare blir inte mindre sjuka för att de är kriminella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in