2014-06-18, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettrosatangentbors
Är det någon som vet om man kan gå en gymnasielinje t.ex svetslinje och sedan endast läsa matte 3 och fysik 2 på komvux ( hade läst 50p fysik 1 och matte 1,2 innan jag bytte till svets från teknik) och ändå sedan söka in på KTH som högskoleingenjör? Eller är det åldersgräns på högskoleingenjör?

Det finns ingen åldersgräns på att söka till högskola. Så länge du uppfyller de krav som skolan satt för behörighet kan du söka!
Citera
2014-06-18, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmeja101
Kul att du är intresserad av att läsa vidare!

Om du är motiverad så kan du fixa detta till nästa vår, med lite slit och rätt studietempo är det fullt möjligt!

Hej, tack för ditt svar !

Är det verkligen möjligt att läsa alla 2400 poäng till nästa vår?
På komvux sa dem till mig att det är bara möjligt att läsa upp till 600 poäng varje termin.

Sedan är det ju också språket som inte är perfekt ännu.
Citera
2014-06-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toffifeee
Hej, tack för ditt svar !

Är det verkligen möjligt att läsa alla 2400 poäng till nästa vår?
På komvux sa dem till mig att det är bara möjligt att läsa upp till 600 poäng varje termin.

Sedan är det ju också språket som inte är perfekt ännu.

Det har förut funnits möjlighet att läsa mer än 600poäng/termin. Kan gjorts ändringar i system i och med nya betygssystemet osv. Men du borde dubbelkolla med vux och förklara att du gärna vill läsa mer.

Du läser kurser nu under sommaren också hoppas jag?

Du behöver inte har perfekt svenska för att läsa på högskola, så länge du bara klarat godkänt i de kurser som krävs för grundläggande behörighet.
Citera
2014-06-23, 03:00
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabjorn
Jag satt med mitt i cirka 10-15h. Utspritt på en månad ungefär. Kom upp i 25 sidor allt som allt. Genomsnittet i min klass hamnar väl på ungefär 15-18 sidor tror jag.
Tack för svar, det låter som om du jobbade väldigt effektivt, 25 sidor på såpass få timmar låter rätt imponerande. Blir att försöka landa på runt 15 sidor åtminstone och sedan se hur helheten känns, känner inte för att lägga ner onödigt mycket arbete då det bara får att få godkänt. Har tyvärr inte kommit igång med arbetet ännu, men måste få det gjort nu i sommar. Det enda jag har gjort hittills är framsidan Är glad om jag kan få gjort det på 3-4 veckor och då kan jag åtminstone lägga ett antal timmar (minst 3-5 timmar) varje dag. Gymnasiearbetet blir nog mitt primära fokus om någon vecka när jag är klar med lite annan skit som jag måste få gjort.

Är det hårda krav för ett godkänt förresten? Tar gärna emot några tips om någon har några vad jag bör tänka på när jag gör arbetet.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-06-23 kl. 03:07.
Citera
2014-06-23, 03:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Tack för svar, det låter som om du jobbade väldigt effektivt, 25 sidor på såpass få timmar låter rätt imponerande. Blir att försöka landa på runt 15 sidor åtminstone och sedan se hur helheten känns, känner inte för att lägga ner onödigt mycket arbete då det bara får att få godkänt. Har tyvärr inte kommit igång med arbetet ännu, men måste få det gjort nu i sommar. Det enda jag har gjort hittills är framsidan Är glad om jag kan få gjort det på 3-4 veckor och då kan jag åtminstone lägga ett antal timmar (minst 3-5 timmar) varje dag. Gymnasiearbetet blir nog mitt primära fokus om någon vecka när jag är klar med lite annan skit som jag måste få gjort.

Är det hårda krav för ett godkänt förresten? Tar gärna emot några tips om någon har några vad jag bör tänka på när jag gör arbetet.

Det är låga krav på gymnasiearbetet och många i min klass som inte borde fått godkänt klarade sig ändå och gör du ett arbete om något du är duktig på redan så blir du klar på 5 dagar utan problem skulle jag nog säga
Citera
2014-06-27, 15:23
Medlem
Komvux

Hejsan,

på hösten börjar jag med några olika kurser på komvux. (Bio1, Samhälle, Matte1 etc.)

Jag undrar lite om jag skulle redan börja att plugga och sammanfatta böckerna eller väntar till kursen börjar?

Är det så att man lär sig relativt mycket på lektionen?

MVH
Citera
2014-06-27, 16:02
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toffifeee
Hejsan,

på hösten börjar jag med några olika kurser på komvux. (Bio1, Samhälle, Matte1 etc.)

Jag undrar lite om jag skulle redan börja att plugga och sammanfatta böckerna eller väntar till kursen börjar?

Är det så att man lär sig relativt mycket på lektionen?

MVH
Beror på vad du har för alternativ och mål. Vad ska du göra annars? Är det något viktigt eller har du ändå inget att göra? Börja om du inte har jobb eller något annat att sköta (matematik 1 är nog lättast att börja med och nog även kanske vettigast om du vet att du skall läsa mer matematik). Att sammanfatta böckerna känns som overkill, ofta går man inte ens igenom allt i böckerna och man har långt ifrån prov på allt. Skulle ha väntat med att sammanfatta tills man har fått de sidorna/vet mer om vad som kommer att behandlas på provet. Känns inte värt att göra massa i onödan, men det kanske bara är jag. Omöjligt att svara på din sista fråga. Vi vet inte hur du är som person eller hur pedagogiska, eller drivna dina framtida lärare är. Det beror helt och hållet på. Har haft lektioner som man inte vill missa för att allt läraren säger i princip och går igenom kommer nästan alltid på provet. Har också haft lärare där alla lektioner i princip känns som slöseri på tid och att man har suttit där och önskat att man hade stannat hemma och pluggat istället.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-06-27 kl. 16:15.
Citera
2014-06-27, 16:33
Medlem
Komvux Prövning funderingar.

Hej!

Jag gick nyligen ut gymnasiet och funderar på att göra prövning i några ämnen för att öka chanserna att komma in på den utbildning jag vill. Jag gick till komvux som hänvisade mig till min tidigare skola.

Min fråga är vet någon hur många prövningstillfällen det finns per år? Är det bara att säga till när man känner sig redo och göra en prövning?

Måste man komplettera sina betyg via komvux eller finns det andra sätt? T.ex. NTI.se / Lernia.se

// Vilsen kille
Citera
2014-06-27, 16:46
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigge877
Min fråga är vet någon hur många prövningstillfällen det finns per år?
Minst 2 per år, en på HT och en på VT. Kan förekomma fler, beroende på vilken skola.
Citat:
Är det bara att säga till när man känner sig redo och göra en prövning?
Finns oftast bestämda datum.
Citera
2014-06-27, 16:57
Medlem
Prövningar beroende på vilken skola? tror du jag MÅSTE skriva prövningen på den skolan jag gick på? Om vi säger att jag har till exempel flyttat?
Citera
2014-06-27, 17:08
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Prövningar beroende på vilken skola?
Av egen erfarenhet brukar kommunala skolor brukar erbjuda fler tillfällen, än friskolor.

Citat:
tror du jag MÅSTE skriva prövningen på den skolan jag gick på? Om vi säger att jag har till exempel flyttat?
Absolut inte. Kontakta komvux i den kommun du bor i, tala om för en SYV där att du vill göra prövningar.
Citera
2014-06-27, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Av egen erfarenhet brukar kommunala skolor brukar erbjuda fler tillfällen, än friskolor.

Absolut inte. Kontakta komvux i den kommun du bor i, tala om för en SYV där att du vill göra prövningar.

aa okej tack! För det känns ju lite jobbigt om det endast finns 2 prövningstillfällen per år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in