2016-09-29, 19:54
Medlem
TruckUrbans avatar
Tjenare, har köpt nya fälgar och däck nu till vintern. På fälgarna är det ingen ventilnål, undrar om det finns hjul utan det? Eller om jag måste köpa? Snabba svar, misstänker dock att det ska vara nål... Ventilhattarna är i metall och man skruvar dit dem med flatmejsel.
Citera
2016-09-29, 20:39
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Tjenare, har köpt nya fälgar och däck nu till vintern. På fälgarna är det ingen ventilnål, undrar om det finns hjul utan det? Eller om jag måste köpa? Snabba svar, misstänker dock att det ska vara nål... Ventilhattarna är i metall och man skruvar dit dem med flatmejsel.
Förstår inte vad du menar riktigt, du har ventiler med hattar av metall. Vad är det för ventilnål du vill ha förutom den som sitter i ventilen?
Citera
2016-10-03, 20:59
Medlem
Jannebigplays avatar
Detta har väl avhandlats 18408552 gånger men jag slänger iväg frågan ändå. Har köpt en ny bil som jag kommer få snart, dock medföljer inga vinterdäck eller fälgar till dessa. Det jag undrar är då såklart vad som är hett på gatan nuförtiden. Vinterdäck med eller utan dubb? Notera att jag bor i Stockholm och ytterst sällan beger mig utanför staden. Åker vasaloppet och har väl åkt till fjällen någon gång.

Har kört med dubb innan utan problem men nu håller de ju på med massa förbud och skit inne i stan. Tyckte även bilen gled ordentligt med dubben när det var nysnö.
Citera
2016-10-03, 23:04
Medlem
Enydrions avatar
Fick underkänt på ett däck förra månaden, antar att det bara är att slänga på dubbdäcken (som är ok mönster på) och göra efterkontroll? Nu när det är tillåtet med dubbar efter 1 oktober...

Köper nya sommardäck i vår istället om bilen fortfarande är hel då...
Citera
2016-10-08, 11:38
Medlem
Paddan1000s avatar
Nu när pundet börjat sjunka, är det en bra affär att köpa sina däck från Storbritannen? Vilken affär är bäst då? Jag har sett "Camskill" rekommenderas, men hur mycket blir frakten på fyra normalstora däck därifrån till Sverige och hur får man dem levererade?

Sedan finns det någon särskild tid på året då vinterdäck och sommardäck reas ut extra billigt?
Citera
2016-10-15, 22:06
Avslutad
Kan man köra på åretruntdäck på sommaren vid extrem värme?

Hej!

Har åretruntdäck med märket Nokian

Min fråga är kan man köra med åretruntdäck på 38-50 plusgraders väder utan att de "smälter" och är det säkert?

hört att det inte är bra tydlingen.

Tacksam i förhand
Citera
2016-10-15, 22:13
Medlem
Provocative2.0s avatar
Du kan köra med dem i samma värme som sommardäck.
Citera
2016-10-15, 22:47
Medlem
Dylika däck är olämpliga samtliga årstider, egentligen handlar det om dubbfria vinterdäck avsedda för centraleuropa. "Åretruntdäck" är en oegentlig beteckning.

Till frågan: Visst, de går onekligen att använda året runt, men som nämnts ovan är det inte rekommendabelt.
Citera
2016-10-15, 22:56
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Dylika däck är olämpliga samtliga årstider, egentligen handlar det om dubbfria vinterdäck avsedda för centraleuropa. "Åretruntdäck" är en oegentlig beteckning.

Till frågan: Visst, de går onekligen att använda året runt, men som nämnts ovan är det inte rekommendabelt.

Helt riktigt är de inte särskilt bra vintertid och inte heller särskilt lämpade för sommartid heller p.g.a. gummiblandningen som är gjord för att hålla sig mjuk i frysgrader.
Citera
2016-10-15, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Helt riktigt är de inte särskilt bra vintertid och inte heller särskilt lämpade för sommartid heller p.g.a. gummiblandningen som är gjord för att hålla sig mjuk i frysgrader.
Tveksamt om det är någon däckstillverkare som marknadsför däck med den beteckningen, det är snarare ett påklistrat epitet för däck som kan och får användas året runt, men som jag skrev i tidigare inlägg så rör det sig om dubbfria vinterdäck, dylika bör aldrig användas sommartid.
Citera
2016-10-15, 23:18
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow

Kan intyga på det där. Köpte en bil för ett antal år sen som hade "nya året runt däck" (enligt säljaren), och ja, det var mycket mönster på dem kvar på dem. Minns inte märket men det var inte kinadäck utan något märke man iallafall hört talats om tidigare.

Resultatet var - ok att bara köra med på sommaren, riktigt äckliga när det var regnigt (vattenplaning så fort asfalten var allt annat än tvärtorr) - och totalt värdelösa när det var snömodd. Ishalka ska vi inte ens gå in på... Tre dagar efter första snön köpte jag dubbdäck till biljäveln istället, så det överhuvudtaget skulle gå att använda skiten till att åka med inne i stan.
Senast redigerad av frange 2016-10-15 kl. 23:20.
Citera
2016-10-16, 01:15
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tveksamt om det är någon däckstillverkare som marknadsför däck med den beteckningen, det är snarare ett påklistrat epitet för däck som kan och får användas året runt, men som jag skrev i tidigare inlägg så rör det sig om dubbfria vinterdäck, dylika bör aldrig användas sommartid.
Tror begreppet dök upp på Blocket när säljarnas sommardäck var sopslut. Men kolla, åretrunt däck. Även i dag köper folk den skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in