2016-10-15, 22:41
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Hur kommer detta att påverka relationerna mellan Sverige och Norge i fortsättningen?

For min del ingenting - ettersom jeg fra før vet hva slags folk svensker er.

Men mer naive nordmenn har nok fått opp øynene de siste dagene. Stemningen i mot svensker er ganske hatefull, det kan jeg forsikre.

Dere er ikke velkommen i Norge, lengre. Til alle svensker i Norge vi jeg bare si - reis hjem, hejdå.

Alle bruer er nå brent. Og det er sannelig på tide.
Citera
2016-10-15, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det är väl snarare så att en elitidrottsman har mycket svårare att återta sin form innan sjukdom än en motionär?

Jag vet inte hur mycket du tränat men håller man inte igång med samma höga nivå på träningen tappar man allt, framförallt om man är sjuk. Det handlar inte bara om hjärta och lungor utan även att tålas att tåla hög belastning och hålla i teknik under dessa tunga belastningar. Det är inget som bara ploppar fram efter utdragna sjukdomshistorier, så länge man inte har "bra mediciner" som kan täcka upp förlorad träning.
Nej, jag vidhåller det jag skrev om mångårig grundträning samt alla dessa medhjälpare inom teamet. Att eliten bärs fram av alla runt omkring. Minsta lilla grej och det är någon där och hjälper till. Då är det bara en tidsfråga innan de är tillbaka. 20 pers som hjälper en att inte ge upp satsningen. Och som sagt i ett senare inlägg: mkt klokskap i tävlingarna som äldre, kompenserar mkt för bristen på t ex explosivitet. Inom vissa sporter så fungerar det ypperligt med relativt höga åldrar, men såklart inte i andra, där explosivitet utgör en alltför väsentlig del.
Citera
2016-10-15, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
For min del ingenting - ettersom jeg fra før vet hva slags folk svensker er.

Men mer naive nordmenn har nok fått opp øynene de siste dagene. Stemningen i mot svensker er ganske hatefull, det kan jeg forsikre.

Dere er ikke velkommen i Norge, lengre. Til alle svensker i Norge vi jeg bare si - reis hjem, hejdå.

Alle bruer er nå brent. Og det er sannelig på tide.

Arg på svenskar för att Johaug har dopat sig?

Detta är sannerligen en rolig Norgehistoria.
Citera
2016-10-15, 22:46
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Den vanlige kremen var ikke med fra Norge, derfor måtte Bendiksen på apoteket. Vi kan for øvrig utelukke at Trofodermin ikke kan brukes mot munnsår. Det kan den, på samme måte som andre steroidkremer.

Varför var den "vanlige kremen" inte med från Norge givet Johaugs kända, återkommande munsårsproblem?

Och varför klarar inte chefsläkaren för världens mest resursstarka skidlandslag av att beställa den "vanlige kremen" på webben för leverans dagen efter, i stället för att köpa en inte tidigare använd steroidkräm på ett lokalt apotek?

Det är alldeles för många hål i hela den här historien. Det finns mer begravt som vi inte känner till. Ännu.
Citera
2016-10-15, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av huavilkensyn
Norge är bra på att sopa allt under mattan och fortsätta som ingenting, 2003 åkte en norska (Ina Wigernäs) fast med för höga halter koffein (som var förbjudet då) och det snackades om att det kanske var för att dölja något annat.
Hon blev iaf frikänd, liksom en norsk damcyklist som åkte fast för samma sak ungefär samtidigt.
Det lönar sig att ha folk högt upp i bestämmande positioner.

Jag trodde på Johaug till en början men nu vet jag inte, det är så mycket som inte stämmer med det. Frågan är väl mer om hon var medveten om att det var dopingklassat eller inte, att läkaren och säkert hela skidledningen visste om det är väl ganska troligt.
Hur WADA än gör så blir det fel nu när de släppte Astma-Martin så lätt, om Johaug får ett kort straff eller bara en varning så blir det skriverier om att det är pga att hon är norsk.
Om hon får ett långt straff så blir det skriverier om att det är för hårt när det bara handlade om lite kräm.
Jag är helt övertygad om att ifall Johaug hade åkt fast i somras istället för astmatikern så hade hon kanske kommit undan med ett liknande straff som han fick, och om han då istället hade åkt fast nu hade han säkert fått max-straffet. Hans fall var ju ändå solklart, att han bara fick 2 månader beror ju på att det sitter inflytelserika norrmän i FIS, det kortet hade man inte kunnat dra två gånger.

27 fall tidigare.. det minsta straffet är 15 månader.. Finns inga förmildrande omständigheter här.. Kommer bli minst 2 år.. Frågan är om det når CAS eller inte..
Citera
2016-10-15, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Varför var den "vanliga kremen" inte med från Norge givet Johaugs kända, återkommande munsårsproblem?

Och varför klarar inte chefsläkaren för världens mest resursstarka skidlandslag av att beställa den "vanliga kremen" på webben för leverans dagen efter, i stället för att köpa en inte tidigare använd steroidkräm på ett lokalt apotek?

Det är alldeles för många hål i hela den här historien. Det finns mer begravt som vi inte känner till. Ännu.

Man behandlar inte ens munsår med krämer som innehåller anabola steroider. Det är för huden och torra slemhinnor i slidan.

Mot munsår orsakat av herpes så ges virushämmande krämer tillsammans med tabletter.
Citera
2016-10-15, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Kommer vara omöjligt att inte fälla henne enligt min uppfattning.

Om man friar henne kommer varje åkare kunna använda hennes fall som "prejudikat" och köra liknande historier för sina åkommor. Alla har nåt tillstånd (tex pollenallergi, svamp, etc) som de kan använda för att styrka medicinering....

Min uppfattning är också att de använder "munsårssalve-historien" som cover up. Det är naivt att tro nåt annat.
Exakt! Det ska återigen bli spännande att kolla på vinterstudion. Hur går snacket i studion, hur blir de norska åkarna bemötta, hur placerar sig de norska åkarna, och vad ger det för reaktioner osv osv.

NU blir det nog mkt fler som tittar än då så många misstänkte att norges överlägsenhet berodde på oschyssta metoder. Dock kan det ju mööjligen bli en liten liten liten tittarnedgång i Norge..

Edit:
Citera
2016-10-15, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag menar att det inte går att ta reda på sanningen om hur hon fick anabola i blodet.

Denne påstanden er så merkelig at jeg sliter med å forholde meg til den. Hvorfor skulle ikke det gå? Det handler jo om å få frem fakta og vurdere sannsynlighetsgraden av de ulike teoriene, på samme måte som i andre sannhetssøkende aktiviteter, om det så er i rettsvesenet, i akademia eller andre undersøkelsesorganer.

Citat:
Skulle deras historia påverka straffvärdet hamnar vi i en gråzon där vad som är doping påverkas om vem som har bäst historia i olika tjänstemäns ögon. Detta öppnar för strategier att skylla påkommen doping på lagliga läkemedel och därmed få ett mildare straff. Jag tycker det är helt orimligt att bedriva anti doping arbete med de förutsättningarna. Alla måste behandlas lika förutom eventuella extremfall.

Detta är långt från ett extremfall då de tom har erkänt nyttjande av medel som är klart märkt med "doping". Munsårshistorien gör ju bara det hela värre i den aspekten

Jeg er uenig i det absolutte synet ditt når det kommer til jussen; jeg mener at systemet slik det er i dag er godt. Det er alltid et minimum av sanksjoner hvis objektiv skyld er fastslått, så varierer graden ut ifra andre forhold.

Men jeg har jo ikke først og fremst vært interessert i jussen. Det er andre perspektiver på det som har skjedd, utover det rent juridiske. Vi er svært mange som er interesserte i å vite om Johaug har forsøkt å jukse eller ikke, helt uavhengig av de juridiske implikasjonene.
Citera
2016-10-15, 22:51
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Man behandlar inte ens munsår med krämer som innehåller anabola steroider. Det är för huden och torra slemhinnor i slidan.

Mot munsår orsakat av herpes så ges virushämmande krämer tillsammans med tabletter.

Stämmer säkert, vilket man kan tycka att en landslagsläkare med 30 års erfarenhet borde känna till...
Citera
2016-10-15, 22:51
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
Arg på svenskar för att Johaug har dopat sig?

Detta är sannerligen en rolig Norgehistoria.

Man må være svensk for å tro at en verdensklasseutøver som Therese Johaug meningsløst "doper" seg med munnsalve.

Stakkars folk.
Citera
2016-10-15, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det är möjligt, men är den enda rimliga är att det är irrelevant då effekten är anabola i blodet. Dessutom står det anabola/doping på läkemedlet som de erkänt har tagit även fast man inte vet om det verkligen är orsaken.
Därmed är det ju klart att det inte går att skylla på missförstånd lika lite eller tom mindre än i alla andra liknande valser idrottare drar när de åker fast. Håller du inte med? Om inte stor dopingskylt duger som varning, vad är nog varning? Därmed är ett riktigt strängt straff påbjudet även med de glasögonen du har på dig. Avstängning 2-4 år baserat på tidigare fall.

I min åsikt är det enda logisk att kräm historien helt saknar bäring då hon har anabola i blodet, icke itvingat och icke föranmäld sanktionerad användning. Avstängning strängast möjliga straff tycker jag samt dopingstämpel i media.

Vad vi vet till 100 % är att läkaren Benediksen dopade Johaug medvetet då han jobbat på Pfizer Norge i flera år. Pfizer har gjort Trofodermin i årtionden så att läkaren inte kände till detta läkemedel är totalt omöjligt. Det kan vi glömma.
Citera
2016-10-15, 22:52
Medlem
Ollonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Man må være svensk for å tro at en verdensklasseutøver som Therese Johaug meningsløst "doper" seg med munnsalve.

Stakkars folk.

Hade det varit en ryska hade du inte varit lika förlåtande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in