2016-10-15, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Svensk och norsk media är helt okritiska till norska skidförbundets uppgifter.

Flashback är bättre dopingjägare och har tagit fram att clostebol inte ska användas till läppar(slemhinnor) utan enbart till hud och att en bieffekt är just munsår.

Det stämmer med all sannolikhet att norske läkaren köpt clostebol i Italien men inte för att behandla hennes läppar utan för att dopa åkarna. När de blir påkomna har de en utstuderad plan för hur de ska agera och vända på historien som för naiva kan verka trolig.

Clostebol skal ikke brukes for sår i det hele tatt. Det skal derimot Trofodermin.

Har du kilde på at Trofodermin *ikke* skal brukes mot munnsår? Vi har dokumentasjon på at Johaug hadde uvanlige store plager med sår på leppene da produktet ble kjøpt. Mener du at det er tilfeldig at hun hadde store sår på leppene samtidig som at Bendiksen (ifølge din teori) dro på et vanlig apotek i Italia og kjøpte dop til Johaug (altså det hadde ingen sammenheng med sår på leppene, ifølge din teori)?

Leppene hennes er nå friske, kan det ha noe å gjøre med at hun bruke Trofodermin?

Tror du virkelig hun bruker Trofodermin-krem for å oppnå doping-effekt? Det er svært tvilsomt. For å oppnå effekt, måtte hun ha tatt clostebol i andre former.
Citera
2016-10-15, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Man ska naturligtvis få den påföljd som är praxis att döma ut. Men det är väl inte det man egentligen menar när man skriver att nån är en "FUSKARE"? Det är också ganska ointressant just nu. Betydligt mer intressant är vad som egentligen är sanningen i detta och vem och varför någon ljuger. Det kan vara läkaren, eller Johaug, eller båda för allt vad jag vet. Det är mer intressant än att gång på gång skiva "fusk" och "FUSKARE" i diverse inlägg. Gäsp.
Jag anser att det är onödigt att hetsa upp sig över att någon/några skriver fuskare, då doping är lika med fusk, oavsett om man har fått i sig anabola steroider medvetet eller ej.

Visst, det kanske är onödigt att skriva fuskare, men hon är en fuskare. En medveten eller omedveten fuskare, eftersom hon har anabola steroider i kroppen. Anabola steroider = doping, (oavsett avsiktlig eller ej) och doping = fusk = hon har enligt regelverket fuskat. Att någon skriver att hon är en fuskare, ja det är kanske en lite onödig formulering, men den är inte osann. Om man inte vill att varje person som skriver fuskare, ska lägga till att hon ju kan vara en omedveten fuskare. Men det känns lite småpetigt.

Vi vill alla veta exakt hur allt har gått till, tro inget annat. Vi vill veta allt om alla substanser, och under alla de senaste, säg, 25 åren. Det ena utesluter inte det andra. Hon har fuskat och kan därför kallas för fuskare, och vi vill på samma gång veta allt som skett inom norsk längdskidåkning. Läs alla inlägg ordentligt, istället för att bara plocka ut ordet fuskare ur inläggen.
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-15 kl. 21:32.
Citera
2016-10-15, 21:30
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Det stämmer med all sannolikhet att norske läkaren köpt clostebol i Italien men inte för att behandla hennes läppar utan för att dopa åkarna. När de blir påkomna har de en utstuderad plan för hur de ska agera och vända på historien som för naiva kan verka trolig.

Jag har sagt det tidigare i tråden och de här uppgifterna om Clostebol och bieffekter styrker enligt mig ytterligare min tes, dvs den att Johaug (som bevisligen haft återkommande problem med läpparna/munsår under flera års tid) har använt steroiden Clostebol under försäsongen de senaste åren, förmodligen i sprayform/mikrodosering, och då i syfte att bygga muskelmassa och att salvan enbart finns med i bilden som en faktor som en täckmantel.

Och sett till media så verkar den ju ha fungerat. Johaug och hennes närmaste rådgivare vet ju exakt vilka strängar de ska slå an hos norrbaggarna för att lyckas skademinimera.
Citera
2016-10-15, 21:32
Medlem
Leipreachans avatar
Hur kommer detta att påverka relationerna mellan Sverige och Norge i fortsättningen?
Citera
2016-10-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Dear sir,

At your request, I will use a different language than norwegian for the following post. I hope that english is within the boundaries of your lingual abilities.

You complain that I don't address Grobiankungen's post, while you seem to have missed that I in fact disregarded Grobiankungen's post on the basis of it not only missing the target by a mile, but also making silly and meritless accusations about Orwellianism and national bias.

He, as has several others, completely misread my post and instead of having understood its content, he assumed its content presumably on the basis of my nationality.

To be more specific in regards to this point, he accuses me of disregarding the objective guilt requirement, which is the essential one for determining whether there will be at least some sanctioning. It is rare that no sanctions are applied if the objective guilt requirement is satisfied (positive tests). While in fact, I state that Johaug, even if my understanding of the facts are correct, is not without responsibility at all. Instead, I make it abundantly clear, that the primary question I treat in my posts is with which certainty we can say that she didn't use clostebol with the intention of gaining an unfair advantage. That does not mean she won't or shouldn't be sanctioned, however as I argue in my posts, this point is still of utmost importance both with regards to the degree of sanctions and with regards to her sporting credibility and integrity as well as that of the norwegian cross country team as a whole. To simply dismiss the question of intention and the nature and circumstances around her use of clostebol is an incredibly simplistic and incomplete approach, even as it's acknowledged that she is indeed responsible for the drugs in her system, as long as someone didn't lure it into her.

The premise of the only serious criticism against me in the post in question is completely false and all the other criticisms were silly.

I would much appreciate an intelligent criticism of the reasoning which has lead me to conclude that the facts which we are now aware of, point strongly in the direction of Johaug having indeed got clostebol in her system as a result of Trofodermin use and that she did not use Trofodermin with the intention of performance enhancement.

Again, that does not absolve her of legal responsibility, nor does it necessarily preclude a scenario where she and/or the doctor had prior knowledge that Trofodermin contains the illegal substance clostebol.

Jag tror att jag förstod vad du skrev i ditt första inlägg och jag förstår detta.

Jag tolkar dig som att du ändå tycker att "omständigheterna" är förmildrande avseende straffvärdet. Om det är fel har jag missförstått dig. Jag tycker inte att det är förenklande baserat på min tidigare argumentation att anse att omständigheterna inte är förmildrande. Möt gärna den argumentationen i sak.
Senast redigerad av grobiankungen 2016-10-15 kl. 21:38.
Citera
2016-10-15, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Hur kommer detta att påverka relationerna mellan Sverige och Norge i fortsättningen?
Det beror ju lite på hur det hela utvecklar sig med alla turer under de närmaste åren, men risken finns för att de ska bli sämre, eller i värsta fall mycket sämre.

Gissar på lite sämre, och det är lika mkt en förhoppning som en gissning.
Citera
2016-10-15, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Att förespråka 2-4 år för positivt dopingprov oavsett under vilka förhållanden de uppkommit är nog ett svart-vitt-tänkande som vi inte är betjänta av.

Så du menar att en idrottare inte får ordineras och inta dopingklassad medicin eftersom det ger möjlighet till fuskordinationer som döljer riktig doping? Men i min fråga så ingick det att granska ordinationen så att man inte kan komma åt dopingpreparat medelst falska ordinationer. Så jag upprepar min fråga. Får idrottare inte inta mediciner som är dopingklassade om en läkare ordinerar det på goda grunder? Får en idrottare i så fall inte alls använda vissamediciner någonsin eller krävs det tillstånd eller att man meddelar det till någon instans?

Att inta ett läkemedel som innehåller anabola steroider får ingen utövare inta.. inte i något läge.
Utövaren har sedan själv det yttersta ansvaret att kolla upp substanser. Johaug har sagt att hon kollar både 1..2.. 3 ggr innan hon tar något.. inklusive munsalvor.. Det visade sig inte riktigt stämma..
Citera
2016-10-15, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag har sagt det tidigare i tråden och de här uppgifterna om Clostebol och bieffekter styrker enligt mig ytterligare min tes, dvs den att Johaug (som bevisligen haft återkommande problem med läpparna/munsår under flera års tid) har använt steroiden Clostebol under försäsongen de senaste åren, förmodligen i sprayform/mikrodosering, och då i syfte att bygga muskelmassa och att salvan enbart finns med i bilden som en faktor som en täckmantel.

Och sett till media så verkar den ju ha fungerat. Johaug och hennes närmaste rådgivare vet ju exakt vilka strängar de ska slå an hos norrbaggarna för att lyckas skademinimera.

Spm:

1. Hvorfor kjøpte Bendiksen to sårsalver 3.september, inkludert Trofodermin?

2. Mener du at clostebol-nivået i prøven til Johaug kommer fra spray/tabletter?

3. Var det dermed helt tilfeldig at Bendiksen kjøpte to sårsalver samme dag som Johaug slet med store sår på leppene?
Citera
2016-10-15, 21:42
Medlem
Citat:
Clostebol skal ikke brukes for sår i det hele tatt. Det skal derimot Trofodermin.

Har du kilde på at Trofodermin *ikke* skal brukes mot munnsår? Vi har dokumentasjon på at Johaug hadde uvanlige store plager med sår på leppene da produktet ble kjøpt. Mener du at det er tilfeldig at hun hadde store sår på leppene samtidig som at Bendiksen (ifølge din teori) dro på et vanlig apotek i Italia og kjøpte dop til Johaug (altså det hadde ingen sammenheng med sår på leppene, ifølge din teori)?

Leppene hennes er nå friske, kan det ha noe å gjøre med at hun bruke Trofodermin?

Tror du virkelig hun bruker Trofodermin-krem for å oppnå doping-effekt? Det er svært tvilsomt. For å oppnå effekt, måtte hun ha tatt clostebol i andre former.

Är du rättshaverist? Bipacksedlar innehåller inte vad läkemedlet inte ska användas till utan vad det ska användas till och Trofodermin ska användas för hud och en bieffekt är just munsår. Efter att man smörjt in sig ska man täcka det insmörjda området med en steril gasbinda. Lite svårt med munnen.
Citera
2016-10-15, 21:44
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Ja, Johaug har sannolikt mikrodoserat steroiden Clostebol med spray och detta har pågått en längre tid under försäsongen.

Intaget har då skett i syfte att mer effektivt bygga muskelmassa, och den typen av steroid och doseringsmetod är idealt i sammanhanget (vilket för övrigt är styrkt).

Medveten om att ett test kan vänta och att provmetoderna stegvis förbättrats, så köper läkaren Trofodermin för att ha en nödutgång om det värsta inträffar - vilket också visar sig vara fallet.
Citera
2016-10-15, 21:44
Medlem
Citat:

Vi kan inte veta hur hon har fått i sig Clostebol.

Det står inte att Trofodermin inte kan användas mot munsår. Samtidigt verkar det underligt att behandla munsår med något som kan ge munsår. För en lekman låter det i alla fall underligt.

Att läpparna är friska kan bero på att hon har slutat med Clostebol. Om hon använder det på försäsongen under muskelbyggnad.
Citera
2016-10-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan

Lika goda som innan, du tror inte vissa svenska åkare brukar samma typer av "mediciner"? Johan Olssons naiva kommentar till Johaugs "olycka" avslöjar indirekt att han har drabbats av liknande "olyckor".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in