2016-10-15, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Är du riktigt säker på detta? Det är dumt att skriva "inte i något läge" om du sitter och gissar. Om det är som du säger är det idiotiskt. Då är idrotten ett parallellsamhälle med egna mycket stela regler.

Att utövaren har det yttersta ansvaret har sagts tusen gånger och det är inte speciellt kosntruktivt. Det kan vara av intresse på så vis att ansvarsfrågan är entydigt definierad men det säger i sig inget om skuld och straff.
Att idrottare talar vitt och brett om hur noga de är med att kolla vad sätter i sig är inte speciellt konstigt. Alla officiella personer är vandrande klichémaskiner. Skulle hon sagt något annat så skulle det också användas emot henne. Då skulle alla säga att hon varit medvetet och systematiskt oförsiktig och därigenom bäddat för ursäkter när hon väl blir fast. Det är detta som är problemet med att spekulera för vidlyftigt om alla detaljer.

Regelverket är glasklart när det gäller anabola steroider. Sedan handlar det om aktsamhet osv. Men i det här fallet har Johaug sagt efter dopingprovet att hon alltid kollar t ex munsalvor innan hon intar detta. Detta gjorde hon bevisligen inte 3 veckor tidigare. Hon har haft extremt dåligt omdöme.. Dessutom står det DOPING på förpackningen. Således ej aktsam vid detta tillfälle.

Det står fritt till varje individ att inta läkemedel som läkare ordinerar. Jag kollar alltid i förpackningen och googlar fram läkemedel innan jag intar något från läkaren. Det borde även Johaug gjort ffa då Norge drabbats av sitt första dopingfall någonsin i skidåkning bara 2 månader tidigare.

Hon har enorm skuld i det inträffade.. tillsammans med läkaren. Det finns inga oklarheter här när det gäller skuldfrågan och straff. Jag ser inga som helst förmildrande omständigheter här.
Citera
2016-10-15, 22:14
Bannlyst
Det är en löjlig debatt nu ligger det på det planet att hon tagit en tub för munsår. Är det ingen som kopplar hela Norges överlägsenhet Björgens manliga ansikte skidskyttegängen med systematisk doping debatten ligger på helt fel plan och vinkel. Kan inte någon komma på vad mer för skit de gör.
Är det sprayer också?
Citera
2016-10-15, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muttmousse
När klungor inte jagar ikapp så att en som gör ett ryck kan hålla undan, har att göra med att ingen i klungan vill slösa energin på att jaga ikapp i detta fallet, Olsson. För han tänker då att det blir spurt mellan ett gäng åkare, men jag som jagade ikapp kommer inte att ha krafterna i en spurtduell.

Ibland kommer de tidigt fram till att de måste hjälpas åt, och då fångar de oftast in utbrytaren. Samma situationer inom cykelsporten. Alltså är det alltid en avvägning, hur långt är det kvar till mål och vem/vilka är det som ryckt. Och vilka åkare är långt framme i klungan just när rycket kommer, så att de om de kommer överens om att jaga ikapp, smidigt/ej så energiödslande, kan göra det.

När det gäller äldre rutinerade åkare, så är det ofta så att de är smarta när de åker, samt har tappat explosivitet men är istället bra på att hålla bra fart under en längre period. Bryter sig Olsson ur en klunga som vid tillfället är oorganiserad, så finns möjligheten för just en åkartyp som honom att hålla undan. Sedan om avståndet, pga för lång tvekan i klungan, blir väldigt långt så kan sedan utbrytaren åka avslappnat och stort, och de andra åker medvetet för andraplatsen. Då kan de lurpassa inför en spurt, varpå Olsson kan se ut att vara mer överlägsen än han egentligen är.

Klart att det är så, men en random åkare skulle knappast lyckats med Olssons bedrift? Hur kan han hålla en så hög nivå när han är sjuk typ 80% av säsong och försäsong tillsammans? Är han guds gåva eller har han bra medicin?
Citera
2016-10-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag har inget att invända mot ditt resonemang.
Det jag har mycket svårt att acceptera är förklaringen att läkaren kan ha köpt denna salva utan att veta/kolla vad den innehåller. Det är ytterst otroligt.
Om man inte accepterar det, då blir det hela mycket märkligt, minst sagt. Då känns tanken på en "cover-up" som den troligaste förklaringen.

Jeg synes også det er merkelig, som jeg har skrevet. Men jeg har spekulert i at Trofodermin var plan B. Legen visste at den inneholdt et forbudt stoff, derfor forsøkte de først med den vanlige salven. Johaugs sår var veldig store og plagsomme og hun hadde modelloppdrag noen dager senere. Derfor gir han henne Trofodermin. Han vet at den inneholder et forbudt stoff, men mener det er helt usannsynlig at bruken kan spores i dopingkontroll.

Hva Johaug har trodd, hvis dette er sant, er usikkert. Hun skrev altså opp Trofodermin på skjemaet da hun tok dopingprøven.

Bendiksen er erfaren og ganske gammel. Dessverre er det ofte disse som blir litt for selvsikre og ikke er oppdaterte nok.
Citera
2016-10-15, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
En ordination gäller bara en viss tid. Det är endast om man har en kronisk sjukdom som man får fortlöpande medicinering. I detta fall har en tub ordinerats. Men det är sant att vi vet ju inte om han ordinerat 10 tuber i rad. Däremot så vet vi att de varit uppe på glaciären där solen är stark och att hon troligtvis har bevis/vittnen på munsår.
Oki. Men då får han den där tomten till läkare ordinera en salva utan någon dopingsubstans i sig. Jag kan lova dig att det finns salvor som skulle hjälpa, även om de inte innehåller anabola steroider.

Annars går det, återigen, att se till att man har ett löpande behov av t ex denna salvan och så blir den en möjlig täckmantel för doping med samma substans som finns i salvan. Det håller såklart inte om sporten inte ska rasa ihop helt och för all framtid. Annars kommer det alltid finnas länder som kommer att jobba stenhårt med gråzoner, för att dopa sig obemärkt. Nolltolerans skapar den enda klarheten kring vad alla ska förhålla sig till. Då kan ingen sedan hulkandes komma dragandes med allehanda historier. Ingen ska kunna lirka sig fram med doping, inte ens stormakten Norge. Eller ska man kanske säga, före detta, stormakten Norge.
Citera
2016-10-15, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Som sagt, det du skriver leder till gråzoner som förenklar systematisk doping. Det är en helt orimlig inställning IMO. Har fortfarande inte hört nåt vettigt argument mot det resonemanget. Vi e kvar på ruta ett

Hva mener du?

Jeg forsøker å finne sannheten, forklare hva som er skjedd.

Jeg mener det er stor forskjell på å jukse seg til en fordel og det å bruke et forbudt stoff i ikke-prestasjonfremmende syfte. Begge delene gir straff, selv om det siste først og fremst er utrolig dumt og unødvendig. Jussen er ikke alt her. Jeg bryr meg faktisk om hun har jukset eller ikke i faktisk forstand.
Citera
2016-10-15, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Vi kan ju se vad Johaug själv sade till Norska TV2 för två veckor sedan?

"– Jag har ju haft ganska mycket munsår och fått ganska många salvor från folk här och där. Jag kan inte använda någon av dem, för jag är livrädd att det kan vara något i det som jag blir tagen för."

Källa: http://www.dn.se/sport/johaug-da-du-tar-inget-kopt-i-utlandet/
Någon pratade om solbrända läppar i samband med presskonferensen, vet inte vem det kom ifrån.
Men det har alltså hela tiden handlat om munsår?

Ja, hon trippelkollar all medicin. Förutom den här gången???
Citera
2016-10-15, 22:23
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Regelverket är glasklart när det gäller anabola steroider.
Jag är inte övertygad om att det är så.
Citat:
Sedan handlar det om aktsamhet osv. Men i det här fallet har Johaug sagt efter dopingprovet att hon alltid kollar t ex munsalvor innan hon intar detta. Detta gjorde hon bevisligen inte 3 veckor tidigare. Hon har haft extremt dåligt omdöme..
Det är ointressant med vilken exakt ordalydelse hon uttryckt sig i en intervju.
Citat:
Dessutom står det DOPING på förpackningen. Således ej aktsam vid detta tillfälle.
Eftersom vi inte vet om hon sett förpackningen är det ett icke-argument tillsvidare.
Citat:
Det står fritt till varje individ att inta läkemedel som läkare ordinerar. Jag kollar alltid i förpackningen och googlar fram läkemedel innan jag intar något från läkaren. Det borde även Johaug gjort ffa då Norge drabbats av sitt första dopingfall någonsin i skidåkning bara 2 månader tidigare.
Det gör jag också alldtid, nästan.
Citat:
Hon har enorm skuld i det inträffade.. tillsammans med läkaren. Det finns inga oklarheter här när det gäller skuldfrågan och straff. Jag ser inga som helst förmildrande omständigheter här.
Så säg då vad detblir för straff.
Senast redigerad av Patrik2108 2016-10-15 kl. 22:26.
Citera
2016-10-15, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Klart att det är så, men en random åkare skulle knappast lyckats med Olssons bedrift? Hur kan han hålla en så hög nivå när han är sjuk typ 80% av säsong och försäsong tillsammans? Är han guds gåva eller har han bra medicin?
Om jag, som inte har en mångårig grundträning i kroppen, är sjuk länge så tar det såklart mkt längre tid innan jag springer på samma tider, som om en rutinerad maratonlöpare är sjuk och sedan åter är i träning. Samt, de har massör och tusen andra medhjälpare runt sig, så de bärs ju fram medan en annan får göra så gott det går på egen hand.

Olsson har tekniken och grundträningen från massor av år i spåren. Det skulle vara svårare att vinna ett individuellt lopp än ett masstartslopp, (pga det jag skrev om hur klungan tänker, och att de ibland inte jagar med en gång). Men en individuell 5-mil skulle kunna fungera. Särskilt om han har tur med lottningen och får perfekta ryggar under varje varv.
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-15 kl. 22:27.
Citera
2016-10-15, 22:27
Medlem
Izkalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob

Är han verkligen så sjuk som han påstår att han är? Det har många gånger kommenterats i längdtrådarna här på forumet. Tycker Olsson, likt svenskar generellt, prioriterar mästerskap mer än vad någon annan nation gör. Skippar tour de ski och ger upp striden om världscupen bara för att förbereda sig inför ett VM. Men när det gäller Olsson hur som helst, verkar det som att många sjukdomar är överdrivna och av väldigt lätta karaktärer, kanske för att få ner förväntningarna och bli lite hjälte på köpet. Inget jag har belägg för utan bara min teori!
Citera
2016-10-15, 22:29
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Jeg synes også det er merkelig, som jeg har skrevet. Men jeg har spekulert i at Trofodermin var plan B. Legen visste at den inneholdt et forbudt stoff, derfor forsøkte de først med den vanlige salven.

Fast nu spekulerar du i att Trofodermin är någon sorts sista-utvägen-mirakelkur mot munsår vilket den faktiskt inte är. Tvärtom riskerar man ganska svåra biverkningar, det är bara att läsa på:

http://www.tabletwise.com/trofodermin-skin-cream/side-effects

Johaug har lidit av munsår i flera år vilket är styrkt. Att en läkare av Bendiksens rang och särställning plötsligt skulle hänge sig åt någon sorts experimentverksamhet med en steroidkräm för att han hade "glömt" de vanliga krämerna eller vad han nu sa på presskonferensen kan man ju tro på om man vill. Jag köper det inte.

För övrigt, hur bråttom är det att få fram det vanliga man använder för att behandla Johaugs återkommande munsår?

En sändning från ett webapotek kan man få till valfri adress inom EU med DHL inom 24 timmar. Det är ju inte som att läget är kritiskt, hon har munsår - vad kan hända?
Senast redigerad av DaEzz 2016-10-15 kl. 22:36.
Citera
2016-10-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Jeg synes også det er merkelig, som jeg har skrevet. Men jeg har spekulert i at Trofodermin var plan B. Legen visste at den inneholdt et forbudt stoff, derfor forsøkte de først med den vanlige salven. Johaugs sår var veldig store og plagsomme og hun hadde modelloppdrag noen dager senere. Derfor gir han henne Trofodermin. Han vet at den inneholder et forbudt stoff, men mener det er helt usannsynlig at bruken kan spores i dopingkontroll.

Hva Johaug har trodd, hvis dette er sant, er usikkert. Hun skrev altså opp Trofodermin på skjemaet da hun tok dopingprøven.

Bendiksen er erfaren og ganske gammel. Dessverre er det ofte disse som blir litt for selvsikre og ikke er oppdaterte nok.

Det är möjligt, men är den enda rimliga är att det är irrelevant då effekten är anabola i blodet. Dessutom står det anabola/doping på läkemedlet som de erkänt har tagit även fast man inte vet om det verkligen är orsaken.
Därmed är det ju klart att det inte går att skylla på missförstånd lika lite eller tom mindre än i alla andra liknande valser idrottare drar när de åker fast. Håller du inte med? Om inte stor dopingskylt duger som varning, vad är nog varning? Därmed är ett riktigt strängt straff påbjudet även med de glasögonen du har på dig. Avstängning 2-4 år baserat på tidigare fall.

I min åsikt är det enda logisk att kräm historien helt saknar bäring då hon har anabola i blodet, icke itvingat och icke föranmäld sanktionerad användning. Avstängning strängast möjliga straff tycker jag samt dopingstämpel i media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in