2016-10-15, 22:32
Medlem
Trofodermin finns i Pfizers sortiment. Läkaren Fredrik S. Bendiksen som köpte läkemedlet i Italien arbetade tidigare på höga chefspositioner inom Pfizer.
Citera
2016-10-15, 22:34
Medlem
Ollonets avatar
Björgen ser väldigt vältränad ut på den här bilden.https://www.google.se/search?q=bj%C3%B6rgen&biw=1239&bih=669&source=lnms &tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjg6YWZ0N3PAhWmYZoK HX48CzUQ_AUIBigB#tbm=isch&q=bj%C3%B6rgen+johaug&im grc=RZ651NPUSuxkcM%3A
Citera
2016-10-15, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Izkall
Är han verkligen så sjuk som han påstår att han är? Det har många gånger kommenterats i längdtrådarna här på forumet. Tycker Olsson, likt svenskar generellt, prioriterar mästerskap mer än vad någon annan nation gör. Skippar tour de ski och ger upp striden om världscupen bara för att förbereda sig inför ett VM. Men när det gäller Olsson hur som helst, verkar det som att många sjukdomar är överdrivna och av väldigt lätta karaktärer, kanske för att få ner förväntningarna och bli lite hjälte på köpet. Inget jag har belägg för utan bara min teori!
Ligger mkt i detta som du tar upp. Många äldre har andra prios/fokus än de yngre åkarna. De vet att de måste satsa allt på några få viktiga lopp. Och rutinen gör inte sällan att de presterar som bäst när det gäller, (medan de yngre kan spänna sig för att det är just mästerskap, och därför inte åker lika avslappnat/stort, vilket kostar energi och tid) och det uppväger mkt av det de saknar iom att de är just äldre. Explosiviteten.

Till de som tycker att man måste kunna få ta doping och sedan typ bedöma fall till fall: det fungerar inte med ett system där man släpper in godtycke. Att detta ens ska behöva förklaras?!

Nolltolerans och raka rör, så behöver ingen tveka kring vad som gäller: det är inte så att det trots allt låter ganska vettigt, även i era öron?
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-15 kl. 22:38.
Citera
2016-10-15, 22:35
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Jeg synes også det er merkelig, som jeg har skrevet. Men jeg har spekulert i at Trofodermin var plan B. Legen visste at den inneholdt et forbudt stoff, derfor forsøkte de først med den vanlige salven. Johaugs sår var veldig store og plagsomme og hun hadde modelloppdrag noen dager senere. Derfor gir han henne Trofodermin. Han vet at den inneholder et forbudt stoff, men mener det er helt usannsynlig at bruken kan spores i dopingkontroll.

Hva Johaug har trodd, hvis dette er sant, er usikkert. Hun skrev altså opp Trofodermin på skjemaet da hun tok dopingprøven.

Bendiksen er erfaren og ganske gammel. Dessverre er det ofte disse som blir litt for selvsikre og ikke er oppdaterte nok.

Men varför säger han då inte bara detta om det är sant. Det gör ju inte saken värre, tvärtom låter det trovärdigare...?!
Om rimligaste förklaringen är att någon ljuger, så ringer det varningsklockor hos mig.
Citera
2016-10-15, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muttmousse
Om jag, som inte har en mångårig grundträning i kroppen, är sjuk länge så tar det såklart mkt längre tid innan jag springer på samma tider, som om en rutinerad maratonlöpare är sjuk och sedan åter är i träning. Samt, de har massör och tusen andra medhjälpare runt sig, så de bärs ju fram medan en annan får göra så gott det går på egen hand.

Olsson har tekniken och grundträningen från massor av år i spåren. Det skulle vara svårare att vinna ett individuellt lopp än ett masstartslopp, (pga det jag skrev om hur klungan tänker, och att de ibland inte jagar med en gång). Men en individuell 5-mil skulle kunna fungera. Särskilt om han har tur med lottningen och får perfekta ryggar under varje varv.

Det är väl snarare så att en elitidrottsman har mycket svårare att återta sin form innan sjukdom än en motionär?

Jag vet inte hur mycket du tränat men håller man inte igång med samma höga nivå på träningen tappar man allt, framförallt om man är sjuk. Det handlar inte bara om hjärta och lungor utan även att tålas att tåla hög belastning och hålla i teknik under dessa tunga belastningar. Det är inget som bara ploppar fram efter utdragna sjukdomshistorier, så länge man inte har "bra mediciner" som kan täcka upp förlorad träning.
Citera
2016-10-15, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Hva mener du?

Jeg forsøker å finne sannheten, forklare hva som er skjedd.

Jeg mener det er stor forskjell på å jukse seg til en fordel og det å bruke et forbudt stoff i ikke-prestasjonfremmende syfte. Begge delene gir straff, selv om det siste først og fremst er utrolig dumt og unødvendig. Jussen er ikke alt her. Jeg bryr meg faktisk om hun har jukset eller ikke i faktisk forstand.

Jag menar att det inte går att ta reda på sanningen om hur hon fick anabola i blodet. Skulle deras historia påverka straffvärdet hamnar vi i en gråzon där vad som är doping påverkas om vem som har bäst historia i olika tjänstemäns ögon. Detta öppnar för strategier att skylla påkommen doping på lagliga läkemedel och därmed få ett mildare straff. Jag tycker det är helt orimligt att bedriva anti doping arbete med de förutsättningarna. Alla måste behandlas lika förutom eventuella extremfall.

Detta är långt från ett extremfall då de tom har erkänt nyttjande av medel som är klart märkt med "doping". Munsårshistorien gör ju bara det hela värre i den aspekten
Citera
2016-10-15, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izkall
Är han verkligen så sjuk som han påstår att han är? Det har många gånger kommenterats i längdtrådarna här på forumet. Tycker Olsson, likt svenskar generellt, prioriterar mästerskap mer än vad någon annan nation gör. Skippar tour de ski och ger upp striden om världscupen bara för att förbereda sig inför ett VM. Men när det gäller Olsson hur som helst, verkar det som att många sjukdomar är överdrivna och av väldigt lätta karaktärer, kanske för att få ner förväntningarna och bli lite hjälte på köpet. Inget jag har belägg för utan bara min teori!

Just i hans läge får man ju utgå från vad han säger. han isolerar ju sig månadsvis från fru och barn, det gör man väl inte enbart för att få träningsro?
Citera
2016-10-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det är inte styrkt att han faktiskt köpt dem, och om han gjort det (vilket han förmodligen gjort) så är det för att Bendiksen visste att ett test var möjligt, och att han denna gång inte var säker på om Johaug skulle vara ren tills dess. Således förbereder han sig för en möjlig händelseutveckling.

Dette er en usannsynlig teori som bærer preg av bakover-perspektiv, håper du ser det selv.

Hvis de frykter å bli tatt for clostebol, så slutter de å bruke clostebol. Stoffet har kort halveringstid. Det er ikke rimelig at de skal bli tatt i en test 13 dager senere, når de gikk til så ekstreme skritt for å forberede seg på en positiv prøve. Det er noe de kun har gjort hvis skaden allerede var skjedd, altså at hun har tatt en dose som kan spores i en test de nærmeste dagene. Etter 13 dager er det forlengst ute av systemet.

Ellers så er det naturligvis et stort leap of faith at Bendiksen konstruerer på forhånd et scenario som sammenfaller med at Johaug har kraftige munnsår, for å forberede seg på en positiv prøve. Det gir ingen mening.

Citat:
Ja, förmodligen rester från en kur med steroidspray. Flera läkare har också uttryckt sig gällande orimligheten (även om avvikande åsikter också redovisats) i att den aktiva substansen kan ha tagits upp genom huden i den mån att det syns i ett urinprov (Johaug uppger själv att hon använt totalt 3,5 gram salva med en 0,5% lösning av Clostebol).

At flere leger mener det er urimelig at det kan spores fra bruk på leppene, kan jo forklare hvorfor Bendiksen eventuelt følte seg trygg på at kremen ikke kunne spores i en test.

Ellers blir det interessant å få vite de nøyaktige verdiene. Her kan man jo rekonstruere tids- og hendelsesforløpet, for å se om bruk av Trofodermin gir positive testutslag.

Citat:
Nej. Se svar på fråga 1, för övrigt har Johaug haft återkommande problem med munsår i åratal.

Den naturliga frågan hade varit om hon behandlat med Clostebol tidigare.

Johaug har hatt mye munnsår, men de var ekstra kraftige denne gangen. Det så man i TV-intervjuer; det var åpne og blødende sår.

Det er ikke clostebol som brukes mot munnsår, men Trofodermin. Tidligere så har hun brukt en såkalt kortisonkrem, som er vanlig. Dette er også en steroidkrem, men med virkestoffer som ikke står på forbudt-listen. Den vanlige kremen var ikke med fra Norge, derfor måtte Bendiksen på apoteket. Vi kan for øvrig utelukke at Trofodermin ikke kan brukes mot munnsår. Det kan den, på samme måte som andre steroidkremer.
Citera
2016-10-15, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Trofodermin finns i Pfizers sortiment. Läkaren Fredrik S. Bendiksen som köpte läkemedlet i Italien arbetade tidigare på höga chefspositioner inom Pfizer.
Han har naturligtvis inte gjort någon miss.
Dessutom var Johaug inte ens arg på honom, mannen som påstås ha förstört hennes karriär.
Citera
Medlem
Undrar om Norska skidåkarna råkat ut för en whistleblower,.

Det är stora pengar för många,åkarna inräknade.

På högre nivå heter det att resultaten skall levereras men vi vill inte veta hur.

På lägre nivå så finns pressen att just leverera men kanske inte möjligheten.
Anabola i ett styrt program samt astmamedicin kanske gör alla nöjda så länge ingen åker fast.

Vad gör Norge nu.
Ingenting
Citera
Medlem
Kommer vara omöjligt att inte fälla henne enligt min uppfattning.

Om man friar henne kommer varje åkare kunna använda hennes fall som "prejudikat" och köra liknande historier för sina åkommor. Alla har nåt tillstånd (tex pollenallergi, svamp, etc) som de kan använda för att styrka medicinering....

Min uppfattning är också att de använder "munsårssalve-historien" som cover up. Det är naivt att tro nåt annat.
Citera
2016-10-15, 22:41
Medlem
Norge är bra på att sopa allt under mattan och fortsätta som ingenting, 2003 åkte en norska (Ina Wigernäs) fast med för höga halter koffein (som var förbjudet då) och det snackades om att det kanske var för att dölja något annat.
Hon blev iaf frikänd, liksom en norsk damcyklist som åkte fast för samma sak ungefär samtidigt.
Det lönar sig att ha folk högt upp i bestämmande positioner.

Jag trodde på Johaug till en början men nu vet jag inte, det är så mycket som inte stämmer med det. Frågan är väl mer om hon var medveten om att det var dopingklassat eller inte, att läkaren och säkert hela skidledningen visste om det är väl ganska troligt.
Hur WADA än gör så blir det fel nu när de släppte Astma-Martin så lätt, om Johaug får ett kort straff eller bara en varning så blir det skriverier om att det är pga att hon är norsk.
Om hon får ett långt straff så blir det skriverier om att det är för hårt när det bara handlade om lite kräm.
Jag är helt övertygad om att ifall Johaug hade åkt fast i somras istället för astmatikern så hade hon kanske kommit undan med ett liknande straff som han fick, och om han då istället hade åkt fast nu hade han säkert fått max-straffet. Hans fall var ju ändå solklart, att han bara fick 2 månader beror ju på att det sitter inflytelserika norrmän i FIS, det kortet hade man inte kunnat dra två gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in