2016-10-14, 01:10
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
En annan möjlig förklaring till den ambitiösa styckningen kan vara att de inslagna paketen skulle gå att bära i vanliga pappkassar. Pappkassar går visserligen lätt sönder i botten om det skulle läcka ur ett paket, men det kan man ju ha löst genom att vika ihop en handduk och lägga underst.

Om kroppen styckades i t.ex. ett villa- eller industriområde hade det säkert gått bra att bära ut även mer skrymmande svarta plastsäckar till en bil, men om styckningen gjordes i en lägenhet måste man kanske med tanke på nyfikna grannar vara lite mer diskret. Kan kroppsdelarnas storlek ha anpassats så att de skulle gå att bära i pappkassar?

Väldigt märkliga teorier du har, varför skulle styckaren välja pappkassar när det istället finns resväskor tex som lämpar sig mkt bättre för såna här transporter?

Eftersom du spekulerar kan det kanske vara på sin plats att se på en skiss hur offrets kropp delades och vilka partier som saknades.

http://www.mysterium24.se/wp-content/uploads/cdc-skiss-obdukt_550.jpg

Och eftersom det bara återfanns en handduk på den ena fyndplatsen och alla kroppsdelarna fick omöjligt få plats i en enda pappkasse så faller din teori ihop som ett korthus.

Om jag ska gissa vad som användes för transporten till respektive dumpningsplats så användes nog bara säckarna som kvarlevorna återfanns i, eventuellt kan handduken ha legat under säckarna i bilens bagageutrymme.

Papperskassar låter lite väl fantastiskt ärligt talat för att inte säga helt osannolikt.
Citera
2016-10-14, 01:24
Medlem
Papperskassar för transporten låter väl inte så klokt. I synnerhet inte när man väger in Monica som transportör. En händig shoppingvagn gjorde jobbet väl, invändigt förstärkt med ett par grovsopsäckar. På så vis kom paketena fram, bara 15-20minuters promenad från Sictoniagatan i Matteus.
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Väldigt märkliga teorier du har, varför skulle styckaren välja pappkassar när det istället finns resväskor tex som lämpar sig mkt bättre för såna här transporter?

Eftersom du spekulerar kan det kanske vara på sin plats att se på en skiss hur offrets kropp delades och vilka partier som saknades.

http://www.mysterium24.se/wp-content/uploads/cdc-skiss-obdukt_550.jpg

Och eftersom det bara återfanns en handduk på den ena fyndplatsen och alla kroppsdelarna fick omöjligt få plats i en enda pappkasse så faller din teori ihop som ett korthus.

Om jag ska gissa vad som användes för transporten till respektive dumpningsplats så användes nog bara säckarna som kvarlevorna återfanns i, eventuellt kan handduken ha legat under säckarna i bilens bagageutrymme.

Papperskassar låter lite väl fantastiskt ärligt talat för att inte säga helt osannolikt.
Citera
2016-10-14, 08:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Papperskassar för transporten låter väl inte så klokt. I synnerhet inte när man väger in Monica som transportör. En händig shoppingvagn gjorde jobbet väl, invändigt förstärkt med ett par grovsopsäckar. På så vis kom paketena fram, bara 15-20minuters promenad från Sictoniagatan i Matteus.

Om det var papperskassar eller en shoppingvagn är egentligen inte det intressanta. Det jag är ute efter är vad man har velat uppnå med att dela upp kroppen i så pass lätthanterliga kollin. Särskilt intressant är att man verkar ha försökt göra de två delarna av bålen så kompakta som möjligt.

Att jag tog papperskassar som exempel var dels för att få en uppfattning om storleken på paketen, och dels som ett exempel på hur man skulle kunna ha fått ut säckarna ur en lägenhet utan att väcka för mycket uppmärksamhet.

Naturligtvis är t.ex. en shoppingvagn ett bättre alternativ om man promenerade hela vägen med säckarna, men frågan är då hur mycket man då kunde ta åt gången. Fick det bara plats ett paket åt gången, eller kunde man få in hela yttersäcken med två paket i.

Man kan också tänka sig att man tog ut "paketen" ett i taget till en bil, men det förklarar inte varför två säckar lades tillsammans i en yttre säck. Det låter som ett helt onödigt moment, och därför låter det ju rimligare att hela yttersäcken bars ut ur lägenheten innehållande två hopknutna säckar. Men fick då hela den säcken plats i t.ex. en shoppingvagn eller ryggsäck? Eller bar man helt enkelt ut yttersäcken som den var?

Nu hittar jag inte uppgifterna om hur delarna var fördelade i säckarna, men någon kanske kan korrigera och fylla i?

Fyndplats 1 (två hopknutna säckar utan yttersäck):
Säck 1: Låren?
Säck 2: Nedre bålen?

Fyndplats 2 (en yttre öppen säck innehållande två mindre hopknutna säckar):
Säck 1: Övre bålen (+ något mer?)
Säck 2: ?
Senast redigerad av Draifos 2016-10-14 kl. 09:52.
Citera
2016-10-14, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tror också säckarna kan ha dumpats vid olika tillfällen. Oklart dock på vilken premiss platserna är valda. Om bil använts så kanske det inte var direkt önskvärt att de skulle återfinnas med alltför stort avstånd mellan. Ev kan det väl vara så simpelt att man avsett att dumpa andra laddningen på samma plats men att folk var i för nära synhåll där vid tillfället just då. Så att det mer är tillfällig omständighet som oförutsett "bestämmer" avståndet.

Tillfälligheter påverkade nog proceduren, ja, och vilka tillfälligheter det var kan vi inte gissa. Mycket kan vi gissa oss till, vägledda av enklaste möjliga logik och andra fall (som vi kan jämföra med), men tillfälligheterna kände bara gärningsmannen till.

Talludden och Eugeniavägen var ju knappast folktomma områden heller, som var helt möjliga att överblicka, så visst kan gärningsmannen ha blivit skrämd, kört en extra sväng, ändrat sina planer osv. Och FP1 ser ju särskilt riskabel ut - när säckarna lämnades var brottslingen helt dold i grönskan -

men skogspartiet var ganska litet, knappast mer än 20 meter i diameter, och runt det fanns stigar, stora gräsmattor, en bilväg (som trafikerades i båda riktningar trots en vägbom i ena änden), en idrottshall, marina osv. Detta var knappast en supersäker miljö mitt på sommaren, när S-holmarna är ute dygnet runt ...

Vi vet inte heller om gärningsmannen styrkte sig med sprit, cannabis, affe osv, och var han påverkad använde han såklart en helt egen logik, som inte går att föreställa sig. Kanske kände korta avstånd långa, kanske var han mkt trög ibland och supersnabb ibland osv.

Om var gärningsmannen opiatmissbrukare (det är inte omöjligt) så kunde ju hela processen bli väldigt ojämn, för att han blev svag, måste skaffa varor, klantade sig, hamnade i bråk osv ...
Citera
2016-10-14, 13:32
Medlem
Citat:
Utifrån Rajs teckning i obduktionsprotokollet, och uppgiften om att hon var ca:170, får jag det till att den övre bålen inte var mer än 45 cm hög och 35 bred. Borde alltså rent storleksmässigt att få ner i en kasse (såvida den inte samsades med armar eller ben i den hopknutna säcken alltså). Samtidigt finns det ju som du säger många andra mer lämpade extraemballage.

Ja, självklart, jag tänkte fel och för snabbt. Jag mätte först från halsgropen till ljumskarna, på mig själv (och drog ifrån nån decimeter) men offrets bål var ju delad vid midjan, och övre bålen bör ha varit väldigt liten, både kort och lätt - och den var ju inte ens intakt. Skulderbladen och brösten fattades.

45 cm låter rimligt.

Offret var inte heller kraftigt byggt. Varken fett eller muskler fanns i ovanlig mängd, hon var rätt smal, som jag har fattat det, och alla kollin bör ha varit små och möjliga att bära för en normalstark man, och för en utpräglat fysisk, alert person (en campingvan affemissbrukare, en idrottare eller en grovis osv) var detta nog ingen match alls ...

Det fanns nog massor av män som rent fysiskt klarade denna transport.
Citera
2016-10-14, 13:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Offret var inte heller kraftigt byggt. Varken fett eller muskler fanns i ovanlig mängd, hon var rätt smal, som jag har fattat det, och alla kollin bör ha varit små och möjliga att bära för en normalstark man, och för en utpräglat fysisk, alert person (en campingvan affemissbrukare, en idrottare eller en grovis osv) var detta nog ingen match alls ...
Då har vi alltså två möjliga praktiska förklaringar till att kroppen styckades på ett så pass ambitiöst sätt, särskilt när det gäller det ur en ren transportsynpunkt lite mer svårförklarliga avlägsnandet av axlar, bröst, hals och utskjutande höftpartier från bålen (och att bålen delades i två delar).

Det ena skulle kunna vara att man har velat få plats med kroppsdelarna i en kyl eller frys. Det andra skulle alltså vara att man ville få plats med kroppsdelarna i någon typ av yttre emballage för att lättare eller mer diskret kunna bära delarna till dumpningsplatserna (eller till ett fordon för vidare transport). Det ena utesluter naturligtvis inte det andra, och man kan ju ha haft både förvaring och en senare transport i åtanke när man dimensionerade delarna.

Jag har gjort lite enklare mätningar av utrymmet i kyl och frys här hemma, och det ser ut att vara ungefär 45 x 50 x 20 som är standardmåtten på utrymmet på en hylla i kylskåpet, och lite mindre på en utdragbar korg i frysen.

Frågan är då vilka mått de hopknutna säckarna kan ha haft. Den största delen, den övre delen av bålen, uppskattar jag till ca: 45 x 35 x 20 cm. Jag tror nog att kroppsdelarna kan ha fått plats i ett vanligt kyl- eller frysskåp. Med reservation för att den övre delen av bålen kan ha packats tillsammans med delar av armar eller ben i en av de hopknutna säckarna, då blir det ju lite svårare. Jag har inte riktigt klart för mig exakt hur kvarlevorna fördelade sig på de fyra säckarna. Låg den övre delen av bålen i en egen säck?
Citera
2016-10-14, 18:11
Medlem
Som en del redan sett så börjar Svenska fall för FBI den 27 oktober, oklart i vilken ordning avsnittet om da Costa sänds. De andra fallen som verkar tas upp är Fryshusmordet, Malin Lindström, Anneli Zetterholm, hedersmordet i Eskilstuna, möjligen även Eva Söderström-fallet. I senaste trailern verkar Safarik nämna seriemördare men oklart i vilket sammanhang. Sällan har man sett så mycket fram emot ett program...
Senast redigerad av echoesofglory 2016-10-14 kl. 18:14.
Citera
2016-10-14, 18:44
Medlem
Citat:
Då har vi alltså två möjliga praktiska förklaringar till att kroppen styckades på ett så pass ambitiöst sätt, särskilt när det gäller det ur en ren transportsynpunkt lite mer svårförklarliga avlägsnandet av axlar, bröst, hals och utskjutande höftpartier från bålen (och att bålen delades i två delar).

Det ena skulle kunna vara att man har velat få plats med kroppsdelarna i en kyl eller frys. Det andra skulle alltså vara att man ville få plats med kroppsdelarna i någon typ av yttre emballage för att lättare eller mer diskret kunna bära delarna till dumpningsplatserna (eller till ett fordon för vidare transport). Det ena utesluter naturligtvis inte det andra, och man kan ju ha haft både förvaring och en senare transport i åtanke när man dimensionerade delarna.

Jag har gjort lite enklare mätningar av utrymmet i kyl och frys här hemma, och det ser ut att vara ungefär 45 x 50 x 20 som är standardmåtten på utrymmet på en hylla i kylskåpet, och lite mindre på en utdragbar korg i frysen.

Frågan är då vilka mått de hopknutna säckarna kan ha haft. Den största delen, den övre delen av bålen, uppskattar jag till ca: 45 x 35 x 20 cm. Jag tror nog att kroppsdelarna kan ha fått plats i ett vanligt kyl- eller frysskåp. Med reservation för att den övre delen av bålen kan ha packats tillsammans med delar av armar eller ben i en av de hopknutna säckarna, då blir det ju lite svårare. Jag har inte riktigt klart för mig exakt hur kvarlevorna fördelade sig på de fyra säckarna. Låg den övre delen av bålen i en egen säck?

Jag har tänkt något liknande. Samtliga kroppsdelar bör ha passat in i ett kylskåp eller en frys, med tanke på måtten, och kylar och frysar är ju flyttbara. Om man har tillgång till ett ostört utrymme (en egen lägenhet, ett garage, en vind, en källare, ett kontor osv) kan man lätt ordna en tillfällig kylförvaring.

En normalstark person baxar lätt en kylanläggning, drar en skarvsladd och ställer anläggningen var som helst. Jag är själv inte så stark, men jag gjorde just detta i somras Jag baxade upp en trasig kyl på vinden (den ska kastas senare men jag har inte tid just nu) på egen hand, och grannarna märkte inte ett dugg. Det tog max 10 minuter Den kylen var 85 cm hög, hade standardmått.

Jag antar att en stressad styckmördare klarar en sådan grej lika lätt som jag.

Nedre bålen (bäckenet) hittades i juli, och övre bålen hittades i aug. Enligt FU låg övre bålen tillsammans med ett bröst (det är rätt så logiskt), och armar och underben låg i en annan säck, men läs FU på nätet så får du veta - istället för att lita på mig. FU finns på sajten da Costa-arkivet.

Det är en fantastiskt ambitiös sajt, där protokoll från juli och aug 1984 finns, inkl detaljer om säckarna, fyndplatserna, kroppsdelarnas fördelning osv.
Citera
2016-10-15, 02:22
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Som en del redan sett så börjar Svenska fall för FBI den 27 oktober, oklart i vilken ordning avsnittet om da Costa sänds. De andra fallen som verkar tas upp är Fryshusmordet, Malin Lindström, Anneli Zetterholm, hedersmordet i Eskilstuna, möjligen även Eva Söderström-fallet. I senaste trailern verkar Safarik nämna seriemördare men oklart i vilket sammanhang. Sällan har man sett så mycket fram emot ett program...

(det fetade)

Kan bara hålla med dig här, Safarik kommer antagligen att använda sig av sin gedigna kunskap och erfarenhet som profilerare hos FBI när han analyser fallet Catrine da Costa och det här är mkt intressant eftersom ingen utomstående expert verkar ha gjort en professionell analys tidigare och besökt i vart fall fyndplats ett och försökt bilda sig en uppfattning om hur GM kan ha resonerat när han dumpade kvarlevorna där och varför just denna plats blev utvald, fyndplats två existerar inte längre pga norra länkens utbyggnad och allt annat runt omkring, inte minst nya KS.

Jag besökte själv fyndplats ett för inte så länge sen och började ganska omgående fundera över varför den här platsen valdes ut för dumpning av några offrets kvarlevor, med stor sannolikhet har detta skett under nattetid eller under en väldigt tidig morgontimme för mellan klockslagen 00:00-05:00 sommartid i juni är det väldigt få människor som rör sig inom detta område och vi kan anta att det var ett ännu mindre antal människor som gjorde detta under dygnets sena eller tidiga timmar pga områdets karaktär 1984. Jag är en van besökare i detta område sen rätt många år och då mestadels under sommaren och så sent som för tio år sen var det relativt lugnt redan vid 23:00 förutom nån enstaka flanör, nu ser dock rätt mkt annorlunda ut pga Hornsbergs strands utbyggnad och runt det närliggande Stadshagen/Hornsberg och det rör sig mkt folk i detta område men vi ska definitivt utgå ifrån hur det såg ut 1984.

Fyndplats ett valdes med stor sannolikhet ut för att risken för att bli upptäckt var minimal under själva dumpningsmomentet och inte minst för att platsen där offret avled och styckades låg troligtvis i närheten. Men som sagt, det ska bli förbannat intressant att se programmet när det väl sänds......
Citera
2016-10-15, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
(det fetade)

Kan bara hålla med dig här, Safarik kommer antagligen att använda sig av sin gedigna kunskap och erfarenhet som profilerare hos FBI när han analyser fallet Catrine da Costa och det här är mkt intressant eftersom ingen utomstående expert verkar ha gjort en professionell analys tidigare och besökt i vart fall fyndplats ett och försökt bilda sig en uppfattning om hur GM kan ha resonerat när han dumpade kvarlevorna där och varför just denna plats blev utvald, fyndplats två existerar inte längre pga norra länkens utbyggnad och allt annat runt omkring, inte minst nya KS.

Fyndplats ett valdes med stor sannolikhet ut för att risken för att bli upptäckt var minimal under själva dumpningsmomentet och inte minst för att platsen där offret avled och styckades låg troligtvis i närheten. Men som sagt, det ska bli förbannat intressant att se programmet när det väl sänds......

Fast att GM bodde i närheten är väl en rätt vanlig teori, man kan undra hur mycket Safarik kan få ut av att studera FP1 och FP2 som inte utredare eller kriminologer med bättre lokalkännedom redan fått fram. Kanske hamnar fokus på gästarbetarna, dessa är ju rätt frånvarande normalt i diskussionen. Sen undrar man såklart hur mycket material tex ur slasken som Åström och Safarik haft tillgång till. Otroligt spännande i vilket fall som helst, varje program har ju en utpekad misstänkt som får löpa gatlopp, men vem blir det i detta avsnitt? Vågar man konfrontera denne eller hans anhöriga? Olidlig spänning.
Senast redigerad av echoesofglory 2016-10-15 kl. 14:24.
Citera
2016-10-15, 18:08
Medlem
Citat:
Fast att GM bodde i närheten är väl en rätt vanlig teori, man kan undra hur mycket Safarik kan få ut av att studera FP1 och FP2 som inte utredare eller kriminologer med bättre lokalkännedom redan fått fram. Kanske hamnar fokus på gästarbetarna, dessa är ju rätt frånvarande normalt i diskussionen. Sen undrar man såklart hur mycket material tex ur slasken som Åström och Safarik haft tillgång till. Otroligt spännande i vilket fall som helst, varje program har ju en utpekad misstänkt som får löpa gatlopp, men vem blir det i detta avsnitt? Vågar man konfrontera denne eller hans anhöriga? Olidlig spänning.

Detta är ju eg enkel teveunderhållning, och man väntar sig inga mirakler. Et problem för tevemakarna är offrets umgänge, som knappast är tevemässigt och glamouröst.

Man kan inte sälja nationell underhållning med hjälp av totalt missanpassade gatutorskar och luggslitna pundare som heter Nille, Klasse, Lena och Kicki osv. Socialrealism är inte vad svenskarna skriker efter år 2016.

Och jag betvivlar starkt att denne Safarik tar sig an fallet helt seriöst, med tanke på alla misslyckanden - det är många som har skitit ordentligt i det blå skåpet under åren.

Det är f.ö. synd att han inte pratade med oss som skriver i tråden Då hade han vetat att offret kände två kriminaldårar som missbrukade och jobbade 100 m från hennes kvarlevor, och den ena dåren skulle offret bo med strax innan hon dog.

Och att offret träffade honom (Robert) tillsammans med offrets väninna Saba, det ville Saba inte säga till polisen.

Att polisen missade både Vinof och Robert är faktiskt sensationellt.

Dessa labila dårar var ökända år 1984. De hade härjat i många år.

De söp, knarkade, misshandlade, hotade, utpressade, slog sönder saker, stal och fifflade utan avbrott, och efter ett tag behövde polisen inte ens be om Roberts ID-kort när de tog honom - hans foto fanns i polisens arkiv sedan många år ...

Robert var knappast någon nykomling på Eugeniavägen heller. Han jobbade där i flera år, tillsammans med sin pappa, sin bror, Vinof och allehanda osorterade missbrukare ...
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-10-15 kl. 18:15.
Citera
2016-10-15, 21:46
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Visst är det en gammal rätt vanlig teori att GM bodde i närheten av fyndplatserna fast en arbetsplats/brottsplats i närheten av dessa borde väl vara minst lika sannolik i såna fall?

Och Safarik kommer antagligen att föra in erfarenheter från liknande fall av lustmord i USA där offren blev föremål för riktade angrepp mot sexuella områden och då lär nog CdC:s prostitution och de risker detta medförde komma på tal eftersom denna grupp tycks vara särskilt utsatta för denna typ av brott. Intressant att lustmördarteorin fortfarande tycks existera i anslutning till fallet trots att det har presenterats olika teorier på senare år som ligger rätt långt bort från denna.

Man undrar självklart också om Safarik kommer att fokusera på de olika sexköpare som figurerar i förundersökningen och om någon speciell person kommer att ägnas extra stor uppmärksamhet?

Vilka gästarbetare tänker du på förresten? Och nog borde BÅ och Safarik haft tillgång till allt material, om nån borde ha tillgång till allt så är det nog dessa båda herrar?

Hade man vetat om i förväg att Safarik och programmet skulle uppmärksamma da Costa fallet så skulle man kunnat tipsa om vissa "intressanta personer" som är värda att titta närmare på sett ur en utomstående experts perspektiv för det är tydligen rätt lätt att komma i kontakt med den fd FBI-mannen har jag förstått av de sidor som finns på nätet om honom. Undrar vad Safarik tror om seriemördarteorin förresten som är rätt så gammal? Som FBI-profilerare borde han om någon vara medveten om att sexmord är den brottstyp som lämpar sig bäst för seriemordsanalys men vi får se hur programmet utvecklar sig, någon som vet det exakta sändningsdatumet?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-10-15 kl. 22:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in