Citat:
Nu är jag inte alls insatt i teorierna om att kroppsdelar kan ha kylförvarats, men en tanke som slog mig nu är att kroppen råkar vara styckad på ett sätt som gör det praktiskt möjligt att få plats med paketen i ett vanligt kylskåp.
Det skulle kunna förklara både varför bålen har delats, varför huvudet kapades jäms med axlarna, och varför brösten avskiljdes från bålen. Det handlade ju i så fall om att få varje paket så kompakt och "fyrkantigt" som möjligt.
Målet med styckningen har knappast varit att t.ex. för nöjes skull dela upp kroppen i så många bitar som möjligt, men samtidigt tycks man ha kapat lite mer än vad som hade behövts för en enkel transport. Här verkar det ju snarare ha gått ut på att minimera storleken på det största paketet.
Kan en sådan udda "kylskåpsstyckning" vara förklaringen till att man har haft svårt att klassificera styckningen som traditionellt offensiv eller defensiv?
Det skulle kunna förklara både varför bålen har delats, varför huvudet kapades jäms med axlarna, och varför brösten avskiljdes från bålen. Det handlade ju i så fall om att få varje paket så kompakt och "fyrkantigt" som möjligt.
Målet med styckningen har knappast varit att t.ex. för nöjes skull dela upp kroppen i så många bitar som möjligt, men samtidigt tycks man ha kapat lite mer än vad som hade behövts för en enkel transport. Här verkar det ju snarare ha gått ut på att minimera storleken på det största paketet.
Kan en sådan udda "kylskåpsstyckning" vara förklaringen till att man har haft svårt att klassificera styckningen som traditionellt offensiv eller defensiv?
Ja, jag tror att det är möjligt. Någon sorts utdragen styckningsprocedur verkar det iaf ha varit. Troligen lämnades säckarna inte på marken på samma dag, och säckarna på Eugeniavägen låg säkert inte i 1,5 - 2 månader på marken, G:s historia är konstig osv. Han och hans schäfer hittade inte säckarna i mitten av juni 1984. Likdelarna var i för bra skick, hunden borde ha markerat osv.
Det finns flera till synes onödiga moment (inälvorna var urtagna, brösten var borttagna, liksom höftböjarna, och 1/3 av lårmusklerna fattades). C. var ung 170 cm lång och smalt byggd. Hennes torso borde inte alls ha varit ohanterlig, tung, skrymmande osv, om den lämnades intakt.
Om det var vikterna som var problemet bör torson ha kunnat lämnats mer intakt, och gärningsmannen borde ha velat undvika det otroligt otrevliga, centrala momentet: att lyfta ur inälvorna.
Det gjorde han nog bara av yttersta nödtvång. Lukten och den extrema kränkningen av kroppen bör ha varit j-igt påfrestande, även för en person som är empatistörd, påverkad, våldsvan osv.
Man måste väl dö inombords när man gör det här, även om man är van vid ett mkt brutalt liv
Om gärningsmannen hade någon rest av sin själ kvar gissar jag att han pausade ordentligt efter detta, satt och söp i några veckor, la in sig på någon psykavdelning, åt lugnande piller eller rökte en massa braj osv.
Det sistnämnda skrev jag inte pga R:s missbruk - braj var och är ju så vanligt och billigt, så vilken buse som helst kan väl ta till det i nödfall, för att mildra abstinens, dåligt samvete, ångest osv.
Jag vågar inte gissa om alla kroppsdelar kylförvarades, men jag utgår från att kroppsdelarna på FP2 kylförvarades, eftersom tiden var så lång mellan C:s förmodade dödsdag (någon gång i mitten av juni, troligen kring den 15:e) och fynddatumet. Efter 2 månader borde ju likdelarna ha varit helt förstörda, förruttnade, uppätna av djur osv.
Borttagningen av höftböjarna är förresten totalt onödig, om gärningsmannen inte var ute efter att minimera kollinas storlek och vikt, och troligen togs lårmusklerna bort av samma skäl, och kanske ville gärningsmannen måttanpassa kroppsdelarna, anpassa dem efter ett kylutrymmevilket du är inne på.
Jag är inne på din linje i det stora hela.