2016-10-14, 01:26
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Äntligen är det dags för riktig fotboll. Vad säger ni on 26:an?
Falkenberg - Sundsvall
Norrköping - Malmö
AIK - Östersund
Örebro - Kalmar
Jönköping - Häcken
Elfsborg - Helsingborg
Hammarby - Djurgården
Göteborg - Gefle
Ökar Sundsvall avståndet till Helsingborg? Kan Norrköping komma igen efter två Stockholms förluster? Har Swärd fått i gång Kalmar, så mkt att de förtjänar top-5? Kommer Göteborg (som spelar cup på torsdagen) bara städa av Gefle? Plastderby på Tele2, kan Djurgården vinna derby, kommer matchen spelas klart? Säkrar Malmö guldet? Håller Gnagets form i sig, eller får man hybrisöverdos efter 6-0 seger över regerande mästarna.

Ja Norrköping - Malmö sticker ju ut i alla fall. MFF kan i praktiken plocka hem guldet här, samtidigt som en hemmavinst istället väcker liv i den döende guldstriden. Ställer mig dock ändå tveksam till att Peking ska kunna gå förbi Malmö även om man vinner matchen. Fortfarande ett poäng upp, och Malmö har ett mycket enklare spelschema kvarvarande matcher.

Vad gäller AIK så ligger de helt enkelt för långt efter. Även om de vinner varenda match som är kvar tror jag inte för en sekund att det räcker - MFF tappar inte 7 poäng på de matcher man har kvar.
Citera
2016-10-14, 01:47
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Ja Norrköping - Malmö sticker ju ut i alla fall. MFF kan i praktiken plocka hem guldet här, samtidigt som en hemmavinst istället väcker liv i den döende guldstriden. Ställer mig dock ändå tveksam till att Peking ska kunna gå förbi Malmö även om man vinner matchen. Fortfarande ett poäng upp, och Malmö har ett mycket enklare spelschema kvarvarande matcher.

Vad gäller AIK så ligger de helt enkelt för långt efter. Även om de vinner varenda match som är kvar tror jag inte för en sekund att det räcker - MFF tappar inte 7 poäng på de matcher man har kvar.
Tror att du har helt rätt. Som jag sa innan AIK-IFK, vinner gnaget (vilket man väl kan säga att de välförtjänt gjorde) så kan Malmö lägga skumpan på kylning. Där rök vår chans. En vinst på söndag är en rätt ordentlig skräll och skulle givetvis tillföra mer nerv i guldstriden men allt vårt manfall i kombination med det tuffa spelschemat gör att jag tyvärr inte kan se hur vi någonsin kan försvara vårt guld. Men inte fan blir jag mindre nervös för det.

Oavsett om Peking slutar på plats 2 eller 3 så är det ju definitivt en säsong långt över de förväntningar man hade när vi tappade Kujo, Trasten och Totte t. ex. Fast blir man avhängd såhär sent på säsongen så är ju det som en stor kuk i ett fattigt hem, dvs en klen tröst.
Citera
2016-10-14, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Tror att du har helt rätt. Som jag sa innan AIK-IFK, vinner gnaget (vilket man väl kan säga att de välförtjänt gjorde) så kan Malmö lägga skumpan på kylning. Där rök vår chans. En vinst på söndag är en rätt ordentlig skräll och skulle givetvis tillföra mer nerv i guldstriden men allt vårt manfall i kombination med det tuffa spelschemat gör att jag tyvärr inte kan se hur vi någonsin kan försvara vårt guld. Men inte fan blir jag mindre nervös för det.

Oavsett om Peking slutar på plats 2 eller 3 så är det ju definitivt en säsong långt över de förväntningar man hade när vi tappade Kujo, Trasten och Totte t. ex. Fast blir man avhängd såhär sent på säsongen så är ju det som en stor kuk i ett fattigt hem, dvs en klen tröst.
Jag tänkte det efter ha sett matchen mot oss i Gnaget -:att en top-3 borde ändå vara riktigt bra för Peking? Dels sett till era senaste säg fem år men framför allt: hur många av de som startade sista guldmatchen i fjol, startade mot Gnaget i år?
Citera
2016-10-14, 03:19
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Jag tänkte det efter ha sett matchen mot oss i Gnaget -:att en top-3 borde ändå vara riktigt bra för Peking? Dels sett till era senaste säg fem år men framför allt: hur många av de som startade sista guldmatchen i fjol, startade mot Gnaget i år?
Exakt, men man skulle ju ändå bli sjukt besviken över ett missat guld, ovan vid guldstrider som man är.

Två spelare mot gnaget. Andreas Johansson och Linus Wahlqvist.

I truppen finns totalt tre spelare som startade sista matchen mot Malmö. Ovan nämnda plus Mitov Nilsson. Ingen ursäkt till att åka på 6-0-däng mot ett lägre placerat lag, men det säger ändå en del om säsongens (och i synnerhet den andra halvan av säsongens) överprestation.

För övrigt så har en av säsongens höjdpunkter varit att se Sebastian Andersson ösa in mål efter flytten från Djurgården, där han mest sågs som en börda lättad från deras axlar.
Citera
2016-10-14, 12:07
Medlem
SoderortFTWs avatar
Någon som vet vem?

http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/fotbollsspelare-haktad-misstankt-for-valdtakt/

(finns kanske skrivet om någonstans, men inte själv sett. Admin får väl rensa isåfall)
Citera
2016-10-14, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoderortFTW
Någon som vet vem?

http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/fotbollsspelare-haktad-misstankt-for-valdtakt/

(finns kanske skrivet om någonstans, men inte själv sett. Admin får väl rensa isåfall)
(FB) Ex-allsvensk spelare häktad för våldtäkt - vem??
Citera
2016-10-14, 12:20
Medlem
SoderortFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMauler
(FB) Ex-allsvensk spelare häktad för våldtäkt - vem??

Tack.
Citera
2016-10-14, 13:59
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoderortFTW
Någon som vet vem?

Bajare såklart.
Citera
2016-10-14, 17:15
Medlem
Citat:
Är det "trots" eller på grund av. Jag kan tänka mig att en god ekonomi är en förutsättning för att bedriva en bra akademi. Menar du att det skulle vara tvärtom?

Vilka är de 12? Är det samma förhållamde för de som får spela också? 6 av 13?
Om man tittar på spelade minuter så är 6 av de 13 med mest speltid faktiskt egna produkter. Om man ställer upp bästa möjliga startelva så är antalet lite lägre men Bengtsson, Safari och Rosenberg är självskrivna. Brorsson, Konate, Lewicki och Rakip är nära startelvan och har fått mycket speltid. De tre övriga av våra egna produkter i truppen som knappt fått någon speltid är Marko Johansson, Mattias Svanberg och Teddy Bergqvist. Jag antar att Gyldenfylden räknar utlånade Sixten Mohlin och U19-spelaren som precis signat lärlingskontrakt till de 12 för i nuvarande trupp är 10 av 22 egna produkter.
Citera
2016-10-15, 14:49
Avslutad
Citat:
Är det "trots" eller på grund av. Jag kan tänka mig att en god ekonomi är en förutsättning för att bedriva en bra akademi. Menar du att det skulle vara tvärtom?

Vilka är de 12? Är det samma förhållamde för de som får spela också? 6 av 13?

Fast det fröet planterades långt innan CL miljonerna. Så de många egna talangerna är inte på grubd av god ekonomi då många av dem kommit in långt innan 2013.

Frågan är mer hur mycket MFFs redan ledande ungdomsakademi kan utecklas med den goda ekonomin som nu finns.
Citera
2016-10-15, 14:53
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Jag antar att Gyldenfylden räknar utlånade Sixten Mohlin och U19-spelaren som precis signat lärlingskontrakt till de 12 för i nuvarande trupp är 10 av 22 egna produkter.
Dessutom återvänder Cibicki efter säsongen.

Och som nyss skrevs föregick MFF:s framgångsrika ungdomsakademi CL-pengarna.
Citera
2016-10-15, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa

Vinner Peking i morgon är det väldigt stor risk att allsvenskan avgörs på en skrivbordsseger. Jävligt tråkigt i så fall. Det är inget som Malmö kan beskyllas för men som sagt, jävligt tråkigt för Peking och/eller kanske AIK men även för allsvenskan i stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in