2016-10-05, 02:18
Medlem
Du förutsätter alltså att alla andra intäkter och kostnader är samma som förra året? Hur ska ni få samma publikintäkter med 50.000 färre åskådare i allsvenskan i år? Gissar att det saknas sådär 7-8 miljoner bara där. Sen har ni redan spenderat mer än förra året på transfers.

Innan du kan börja fundera på att ta fatt dom saknade 5,2 miljonerna så får du nog hitta en 15-20 till någonstans.
Citera
2016-10-05, 08:00
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Gerhardsson känns dock så jävla osympatisk med allt sitt snack om att Häcken gör allting rätt och att domarna är emot honom och hans gulliga lag. Samt allt hans skitsnack om oss gör honom relativt oattraktiv som ersättare.

Sen har han ju totalt misslyckats med att sätta en defensiv i snart 10 år i Häcken.

Jag önskar inte se Gerhardsson på vår bänk heller. Jag har sagt det förr och säger det igen, jag har ingen klockren kandidat till att ersätta JL.
Det var en tränare som inte gillades av spelarna alltför mycket, han hade sin problem utanför jobbet men senast vi verkligen hade en klockren tränare var väl egentligen Arne.
Stahre hade sin sidor förvisso men han kunde nog tagit det sista steget med oss ändå. Ifjol red JL på den vågen (likt jag fortsatt hävdar att Rehn&Olsson gjorde efter Arne 07).
Det är stört när omöjligt att komma på nåt bra namn som ersättare på bänken.

Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Av era inlägg att döma så skulle IFK må bra av ett tränarbyte. Är det möjligt att lösa JL från kontraktet ekonomiskt sett?

Vi har inte den möjligheten nä. JL lär dessutom inte avgå självmant så det var ju synd att han inte blev förbundskapten...

Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
"Henrik Larsson får sparken och ersätts av Helsingborgs tidigare guldtränare Conny Karlsson."
http://www.expressen.se/kvallsposten/sport/henrik-larsson-ersatts-av-conny-karlsson/
Jag älskar sådana rubriker.

Vafan, vi ska ju möta Oskarshamn i cupen nästa vecka. Då kommer vi åka ur p.g.a. tränareffekten.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Tobbe har gjort 10 mål och 3 assist på 13 starter i år, man kan klaga på en del saker, men hans poängsnitt är i i allra högsta klass i AS. MSD har också varit bra, 4 assist(men i princip legat bakom fler) och 3 mål på 14 starter.

Och ändå har JL envisats med Rieks på¨topp istället för Tobbe...
Citera
2016-10-05, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jag önskar inte se Gerhardsson på vår bänk heller. Jag har sagt det förr och säger det igen, jag har ingen klockren kandidat till att ersätta JL.
Det var en tränare som inte gillades av spelarna alltför mycket, han hade sin problem utanför jobbet men senast vi verkligen hade en klockren tränare var väl egentligen Arne.
Stahre hade sin sidor förvisso men han kunde nog tagit det sista steget med oss ändå. Ifjol red JL på den vågen (likt jag fortsatt hävdar att Rehn&Olsson gjorde efter Arne 07).
Det är stört när omöjligt att komma på nåt bra namn som ersättare på bänken.
Alm kanske har tröttnat på Danmark? När ni hade Stahre tog ni väl ändå ganska bra placeringar och en cuptitel?
Citera
2016-10-05, 09:48
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Haha?

MFF sålde Kjartansson för nästan 50 miljoner kr.

30-38 miljoner* ganska långt från 50.
Citera
2016-10-05, 09:50
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Haha?

Martin Ödegaard kostade för övrigt ca 70-75 miljoner NOK (med klausuler) och på 90 matcher så har han gjort totalt 15 poäng (7+8). Bara i år så har Isak gjort ca 20 poäng. Han har 8+1 i AS, 3+0 i cupen och 5+3 i P17-landslaget. Dessutom gjorde han 3 mål på 3 matcher på försäsongen.

Enligt Olof Lundh och FK har Strömgodset ingen vidareförsäljningsklasul eller utbildningsbidrag inskrivet i försäljningen till RM.
Citera
2016-10-05, 09:53
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Haha?

MFF sålde Kjartansson för nästan 50 miljoner kr.

Alexander Isak är 17 år, betydligt effektivare än de flesta anfallarna i AS (däribland Kjartansson, Olunga, Cibicki, Nyman och Sebastian Andersson) och med nuvarande målform kan han mycket väl vinna skytteligan. Sedan den 20 augusti så har han på fyra starter (IFK Luleå, Djurgården, Elfsborg och IFK Norrköping) och tre inhopp (ÖSK, Hammarby, Gefle) gjort 7 mål + 1 assist. Är det verkligen orimligt att tro på ett nytt transferrekord?

Martin Ödegaard kostade för övrigt ca 70-75 miljoner NOK (med klausuler) och på 90 matcher så har han gjort totalt 15 poäng (7+8). Bara i år så har Isak gjort ca 20 poäng. Han har 8+1 i AS, 3+0 i cupen och 5+3 i P17-landslaget. Dessutom gjorde han 3 mål på 3 matcher på försäsongen.

Så att han skulle gå för något annat än Zlatan-pengar håller jag för osannolikt. Kalla det för hybris om du vill. Ovanstående talar starkt för ett nytt rekord.

Men i övrigt håller jag med dig. Jag tror AIK är smartare än strömgodset om vi skall jämföra Ödegaard och Isak.

1) Inget under 40 miljoner förmodligen, och med detta 10-20% på kommande övergångssummor ifall han säljs vidare. (Ger lag som Ajax en chans att köpa honom och förädla honom)

2) Kommer förmodligen inte sälja till stora klubbar så som RM eller City, som köper färdiga produkter, och inte längre har ett speciellt bra track record av att ta upp spelare i A-laget. Kanske då Barcelona som har en historia av att använda sig av egna produkter.

Strömgodset var giriga, och Ödegaard hade förmodligen dåliga rådgivare på sin sida, Isak känns smartare än så, AIK också för den delen. Önskar grabben lycka till i framtiden
Citera
2016-10-05, 10:29
Medlem
mishimas avatar
Isak har sina föräldrar och sin bror som rådgivare. Inte för att jag är någon försvarare av agenter, men jag tycker nog att han bör ha en agent med bättre kunskap om den stora stygga fotbollsvärlden än några familjemedlemmar utan erfarenhet.

Det var ju samma scenario som med Ödegaard.

(Jag skulle inte bli ett skit förvånad om Isak blir kvar till sommaren 2018 och sedan lämnar för en spottstyver ett halvår kvar på kontraktet).
Senast redigerad av mishima 2016-10-05 kl. 10:35.
Citera
2016-10-05, 10:45
Medlem
Förslag på att matcher som avbryts ska återupptas inom 24 timmar nästa år. Bra säger jag. Ska en banger göra att matchen bryts och läktaren töms? Stökigt tror jag.
http://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/bangers-pa-arenan--da-avbryts-matchen/
Citera
2016-10-05, 12:31
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Isak har sina föräldrar och sin bror som rådgivare. Inte för att jag är någon försvarare av agenter, men jag tycker nog att han bör ha en agent med bättre kunskap om den stora stygga fotbollsvärlden än några familjemedlemmar utan erfarenhet.

Det var ju samma scenario som med Ödegaard.

(Jag skulle inte bli ett skit förvånad om Isak blir kvar till sommaren 2018 och sedan lämnar för en spottstyver ett halvår kvar på kontraktet).

Tror du inte lika gärna en agent kan propsa för det mest ekonomiskt fördelaktiga alternativet? Med tanke på att denne själv har ett finansiellt intresse.
Citera
2016-10-05, 12:31
Medlem
Ronald Reagans trickle down economy(så som definierat av socialliberaler) är applicerbart på fotbollsvärlden. Bristol City fick ca 165 mille för sin anfallare. AZ fick ca 220 mille för Vincent Janssen. etc

Dvs, det blir en spridningseffekt av kapitalet då små och mellanstora klubbar kan sälja rätt dyrt till rikare klubbar(som bara blir rikare), i framtiden kommer det inte enbart vara de absolut största klubbarna som kan lägga idiotsummor på spelare. Frågan är bara vilken "inflationstakt" vi kommer ha.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-10-05 kl. 12:36.
Citera
2016-10-05, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Vilka är dom fyra-fem?

Edlund har ju varit u21 tränare och var väl även ungdomsansvarig i Gunnilse samt hade nån sån roll i förbundet? Det borde väl borga för att han kan ungdomsarbetet och därmed kanske han skall vara kvar. Å andra sidan har ju Jörgen varit u21 kapten så vad man gjort innan kanske inte spelar någon roll...
Jag är rädd för att vi går mot en kraftigt försämrad årskortsförsäljning och att vi via ännu ett gruppspelsfiasko i cupen (om vi nu slår ut giganterna i Oskarshamn) får en negativ klang på 2017 redan i februari.
Blotta tanken på att den 17e möta Gefle i en match som för vår del inte gäller något gör ju att man tröttnar. Det kan bli den sämsta allsvenska siffran vi haft på Gamla genom tiderna då. Troligen blir det väl sämsta siffrorna för att vara mot AIK och Ellos senare med.
Det känns skönt att det inte är någon fotboll denna veckan faktiskt, jag har tröttnat för tillfället.

Gerhardsson är trots allt rätt rutinerad då han varit i Häcken sedan 09...
Det kommer vara Jörgen som sitter på bänken nästa säsong, det är annat att föredra men det känns ungefär lika troligt som att vi vinner allsvenskan denna säsong...

Jo fast Gerhardsson har väl inte tränat så många klubbar? Sen är han ju inte göteborgare, så han skiter nog i kontroversen att gå från häcken till Blåvitt.

Jag visste redan när JL tillsattes att det skulle bli pannkaka. IFK Göteborg är en misskött klubb.
Citera
2016-10-05, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15Februari
Alltså, hur blåsta är ni?

Kolla på grabben. Det räcker ju med att se en match för att förstå att han kommer att slå transferrekord. Han är ju som från en annan planet. Han mål i matcher mot toppkonkurrenter, han dominerar och avgör derbyn och han gör det utan att ens visa en tillstymmelse till nervositet.

Han går inte för en krona under 100 miljoner.

Och för er som tror att han säljs i vinter för 20-40 miljoner. AIK skulle aldrig släppa honom för sådana summor.

Nämn senast en talang från de nordiska ligorna såldes för 100 miljoner eller mer efter Zlatans övergång. Det finns inte på kartan. Såna övergångar sker inte ens i ligorna över Allsvenskan.

Hybrisen över Alexander Isak är total från råttornas håll. Isak kommer sluta som alla andra svenska "supertalanger", dvs värma bänk i något skitland efter att man kommit ner på jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in