2016-10-13, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Som Nordmann er jeg programforpliktet til å forsøke å forsvare saken. Det er noen tvil om at Therese har brukt munnsalven, men det har også kommet fram at hun fikk den mildere 150mg/30g salven. Det har ikke kommet fram om denne var merket på samme måte som den store 100g tuben som bl.a. Aftonhoran lenker til. Svaret på prøvene viser også en så liten konsentrasjon at salve-alibiet er plausibelt, og at en prestasjonsfremmende effekt er utelukket.

Nej, det är inte uteslutet. Flera experter har sagt att det framförallt har en prestationshöjande effekt för kvinnor. Enligt norska läkare och "experter" har dock aldrig något som de norska åkarna stoppar i sig någon prestationshöjande effekt.
Citera
2016-10-13, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Enligt Antidoping Norge hade Johaug 3.5 g av ämnet i sig. Enligt läkaren hade hon använt en tub på 30 gram (verkar dock ej som att hela tuben har använts). 100 gram av krämen innehåller 500 mg av det förbjudna ämnet, det vill säga 0.5 gram. Kan någon förklara för mig hur en person kan ha 3.5 g av en förbjuden substans i kroppen när krämen inte ens innehåller så mycket? Eller är jag ute och cyklar?

Dessutom verkar det vara ett ämne som bryts ned och tas upp snabbt av kroppen. Så det skulle inte förvåna mig om nivåerna har varit högre. Nej, tuben är en efterhandskonstruktion. De har vetat om detta under några veckor. De har gjort sin research och hittat att krämen innehåller ämnet. Sedan glömde de kolla upp att förpackningen tydligt visar att det är produkt som innehåller förbjudna substanser. Där försvann den bortförklaringen.
Da har du misforstått. Hun har brukt ca 3,5g av tuben (litt over 10%), eller rundt 20mg av virkestoffet.
Citera
2016-10-13, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Har du någon länk där detta framkommer?

Jag har bara sett den uppgiften av partiska Antidoping Norge.
Citera
2016-10-13, 20:29
Medlem
Jag tycker inte att Johaugs historia är så långsökt.

1. Hon hade bevisligen ett vidrigt munsår når hon påstås ha använt en salva mot munsår.
2. Hon var på träningsläger i Italien, ett av två länder där man kan köpa en hudkräm som innehåller just Clostebol i ett vanligt apotek.

Det känns inte riktigt rimligt att det skulle röra sig om en förplanerad bortförklaring ifall att skiten träffade fläkten och det är ett lite märkligt sammanträffande om hudkrämen bara är en efterkonstruerad ursäkt.

3. Anti-doping Norge påstår att koncentrationen i urinprovet är konsekvent med bruk av hudkrämen.
4. Clostebol kan spåras i koncentrationer om mindre än en miljarddel per ml urin. (se länk)

http://velonews.competitor.com/2014/04/news/agostini-gives-cycling-letter-doping-suspension_323757

5. SVT skriver: "Vid ett urinprov (out-of-competition) i mitten av september uppgav Johaug att hon använt Trofodermin..." Att uppge att man använt en dopingklassad medicin som man inte har dispens för är likställt med att testa positivt för substansen ifråga.
6. Man har publicerat bilder på hudkrämen som Johaug ska ha använt.

Punkt 3 och 5 behöver bekräftas och man behöver bevisa att man faktiskt införskaffat krämen innan det positiva provet lämnades.

Hon lär dock bli avstängd i vilket fall som helst. I bästa fall har hon använt en produkt som uttryckligen innehåller en förbjuden substans. Det är hennes eget ansvar vad hon stoppar i sig.
Citera
2016-10-13, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Stämmer det? Så här står det i vg:

http://www.vg.no/sport/langrenn/therese-johaug/antidoping-norge-forenlig-med-bruk-av-krem/a/23819363/

Det skriver flera i kommentarsfältet som lyssnade på presskonferensen. Oavsett om det stämmer eller inte så måste man har mer än 0.5 gram av substansen i urinen för att den ska gå att upptäcka. Alltså måste hon ha haft över 0.5 gram eller mer av substansen i sig. Och 100 gram av krämen innehåller alltså 0.5 gram av substansen. Hon har använt en tub med 30 gram. Hur man än vrider och vänder på det så är det något som inte stämmer med historien. 30 gram av krämen kan omöjligt innehålla så mycket av substansen i fråga. Dessutom har de tagit kort på tuben som hon har använt, och det finns fortfarande kräm kvar i den. Hur kan det då ha gett det utslaget? Nej, det är något som inte stämmer här.
Citera
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Jag vägrar att tro att hon dopat sig medvetet, som en tjurig 3-åring så vägrar jag. Sa jag att jag vägrar?

Huruvida hennes och läkarens förklaring är plausibel eller ej bör väl med enkelhet (nåja) kunna utrönas av mängden av substansen som påträffats i kroppen?

Nej jag sväljer hennes version med hull och hår än så länge, förmodligen mest för att jag vill att det ska vara så.

Det enda som jag känner sprider ett visst tvivel var när hon på klassiskt Christer Pettersson manér slog näven i bordet för att bedyra sin oskuld. Läskigt...

Jag kan respektera att du vägrar inse sanningen så här i början. Men tänk efter, man är ju grymt noga när man tävlar på elitnivå. Så hon är järnkoll vad hon använder och inte. Det finns ingen chans att hon är oskyldig. Hon har ju proppat i sig oerhöra mängder astmamediciner och andra preparat utan att blinka eller haft en tillstymmelse till moral.

Jag hoppas media vågar göra allt för att förinta henne. Hon ska tilltalas fuskare och aldrig komma undan. Plakat ska målas och hon aldrig känna sig välkommen någonstans. Hon har stulit medaljer från tävlingstjejer som Charlotte Kalla och det kommer ALDRIG vara okej
Citera
Bannlyst
Citat:
Da har du misforstått. Hun har brukt ca 3,5g av tuben (litt over 10%), eller rundt 20mg av virkestoffet.

Vänta bara dom kommer hitta substansen i urinen också och då är det kört för Therese Mühlegg förlåt Johahug
Citera
Medlem
grey.eagles avatar
Tror inte en sekund på hennes ursäkter, hon befinner sig i världseliten därmed utgår jag ifrån att hon vet allt om kosttillskott andra prestationshöjande medel, samt även ren doping.

Allt låter som efterhandskonstruktioner, hon fick besked den 4/10 men 9 dagar senare så gråter hon fortfarande som om det hänt idag, nä du dessa 9 dagar gick ut på vad som skulle framföras, hur det skulle framföras, när det skulle framföras.

Vem kan offras
Citera
2016-10-13, 20:31
Medlem
Citat:
Har du någon länk där detta framkommer?

Fra VG.no
Citat:
Antidoping Norge holdt en pressekonferanse i kjølvannet av seansen med Skiforbundet. De sier verdiene som er funnet i Johaugs prøve er lave, og forenlige med krem.

– Det er lite som tyder på at dette skal ha prestasjonsfremmende effekter, sier medisinsk sjef i Antidoping Norge, Per Vik Johansen.

http://www.vg.no/sport/doping/saarkremen-som-felte-johaug-skal-ha-blitt-solgt-med-dopingvarsel/a/23819330/
Citera
2016-10-13, 20:31
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Inte ens förvånad. Men hon lär komma undan, precis som Sundby, med sin lilla föreställning. Får säkert tävla i Lahti.

Norska antidopingbyrån kommer att mesa med ett lågt straff, så är upp till WADA eller någon annan att ta ställning.

Tror inte hon kommer undan med detta faktiskt. Vi snackar om anabola steroider har, och da ar reglerna som sa att det lagsta straffet sager 24 manaders avstangning. Om man exempelvis fatt sin dricksflaska preparerad med otillaten substans, da kan man komma undan. Men nu har hon medvetet tagit denna kram utan att kolla vad den innehaller, och da ska det vara omojligt att undkomma avstangning.
Precis som for alla andra skidakare och idrottare sa ar man sjalv skyldig att halla kolla pa vad man anvander och stoppar i sig.
Fast visst, vi kan omojligt veta helt sakert vad utgangen blir. Vi kommer forst fa svar inom 1½ manad skulle jag tro.

Finner det skrattretande att norska lakaren pastar att han inte visste att preparatet va dopingklassat.
Kanske den samsta undanflykt jag nagonsin hort. Helt osannolikt att inte ha koll pa det lixom.
Citera
2016-10-13, 20:33
Bannlyst
Slå näven i bordet av Therese Johaug var Christer Pettersson-fasoner.
Citera
2016-10-13, 20:35
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Som Nordmann er jeg programforpliktet til å forsøke å forsvare saken. Det er noen tvil om at Therese har brukt munnsalven, men det har også kommet fram at hun fikk den mildere 150mg/30g salven. Det har ikke kommet fram om denne var merket på samme måte som den store 100g tuben som bl.a. Aftonhoran lenker til. Svaret på prøvene viser også en så liten konsentrasjon at salve-alibiet er plausibelt, og at en prestasjonsfremmende effekt er utelukket.
Vad spelar det för roll? Hon har testats positivt för doping och jag skiter i ifall hon fått i sig skiten genom läpparna eller ej. Hon är dopad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in