2016-10-13, 19:27
Medlem
Vilken teater av Johaug. Särskilt med det tramsiga slaget med näven i bordet. Hade sagoberättelsen stämt så har jag svårt att se att Johaug ens skulle kunna tänka sig att befinna sig i samma rum som läkaren som kanske har förstört hennes karriär. Känns som en uttalad strategi av Norge att skylla allt på läkarna. Han såg dessutom pensionsfärdig ut och får nog nu ett fint tillskott till pensionen av det norska förbundet för att ta på sig ansvaret.

Sedan 2003 har salvan efter lagkrav varit dopingmärkt så att Norge missat det känns inte troligt. Kassaregister eller kanske till och med övervakningskamera borde kunna spåra om det gjorts något inköp av salvan aktuell dag.
Citera
2016-10-13, 19:42
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Inte ens förvånad. Men hon lär komma undan, precis som Sundby, med sin lilla föreställning. Får säkert tävla i Lahti.

Norska antidopingbyrån kommer att mesa med ett lågt straff, så är upp till WADA eller någon annan att ta ställning.
Senast redigerad av AlbusDumbledore 2016-10-13 kl. 19:45.
Citera
2016-10-13, 19:43
Bannlyst
Alla som åker dit för doping sitter ju och bölar efteråt det är ju inget nytt på himlen och sedan skall det skyllas på alla möjliga saker hur substanserna har hamnat i kroppen och oftast skall läkaren ta smällen.

Nä du Johaug du har skitit i det blå skåpet nu och hoppas du blir av med dina medaljer och avstängd minst två år
Citera
2016-10-13, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Inte ens förvånad. Men hon lär komma undan, precis som Sundby, med sin lilla föreställning. Får säkert tävla i Lahti.

Ja Antidopningsbyrån är ju norsk så det blir inga straff här inte bara att fuska vidare i spåren för Johaug
Citera
2016-10-13, 19:46
Medlem
Jag vägrar att tro att hon dopat sig medvetet, som en tjurig 3-åring så vägrar jag. Sa jag att jag vägrar?

Huruvida hennes och läkarens förklaring är plausibel eller ej bör väl med enkelhet (nåja) kunna utrönas av mängden av substansen som påträffats i kroppen?

Nej jag sväljer hennes version med hull och hår än så länge, förmodligen mest för att jag vill att det ska vara så.

Det enda som jag känner sprider ett visst tvivel var när hon på klassiskt Christer Pettersson manér slog näven i bordet för att bedyra sin oskuld. Läskigt...
Citera
2016-10-13, 19:54
Medlem
tegelpanna123s avatar
Jag tror att hon ljuger! Hon har varit mylegg(sorry)-överlägsen och sedan upptäckt med anabola...

Dessutom, som redan sagts, näven i bordet och att hon över huvud taget sitter i samma rum som läkaren..

Nja säger ja!
Citera
2016-10-13, 19:56
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Nej jag sväljer hennes version med hull och hår än så länge, förmodligen mest för att jag vill att det ska vara så.
Jag hade nog också svalt det om det inte hade varit för den där förpackningen med dopingsymbolen på, den går ju helt enkelt inte att missa, inte ens om man är norrman. Nej, det här med läppsalvan känns som en efterhandskonstruktion. Fram med kvitton på köpet!
Citera
2016-10-13, 20:02
Medlem
Enligt Antidoping Norge hade Johaug 3.5 g av ämnet i sig. Enligt läkaren hade hon använt en tub på 30 gram (verkar dock ej som att hela tuben har använts). 100 gram av krämen innehåller 500 mg av det förbjudna ämnet, det vill säga 0.5 gram. Kan någon förklara för mig hur en person kan ha 3.5 g av en förbjuden substans i kroppen när krämen inte ens innehåller så mycket? Eller är jag ute och cyklar?

Dessutom verkar det vara ett ämne som bryts ned och tas upp snabbt av kroppen. Så det skulle inte förvåna mig om nivåerna har varit högre. Nej, tuben är en efterhandskonstruktion. De har vetat om detta under några veckor. De har gjort sin research och hittat att krämen innehåller ämnet. Sedan glömde de kolla upp att förpackningen tydligt visar att det är produkt som innehåller förbjudna substanser. Där försvann den bortförklaringen.
Senast redigerad av stifmeister89 2016-10-13 kl. 20:10.
Citera
2016-10-13, 20:03
Medlem
camejos avatar
Tror inte hon spelar teater. Det är så klart fullt möjligt att vara förkrossad och skyldig.
Citera
2016-10-13, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore

Norska antidopingbyrån kommer att mesa med ett lågt straff, så är upp till WADA eller någon annan att ta ställning.

Då skulle 99% av alla dopade klara sig. Sundby må inte missa tävlingar, men han har blivit av med några av sina tyngsta titlar.

Historien har hål i dagsläget. T.ex. har Johaug ett tidigare uttalande där hon säger att hon trippelcheckar sina salvor innan användning. Blir då lite ihåligt att skylla på den mänskliga faktorn helt plötsligt om förpackningen sen rentav skyltar med att det är dopningsklassat innehåll. Förstår jag det rätt är det också sämre att skylla ifrån sig på en läkare jämfört med att lägga sig platt.
Citera
Medlem
Harald99s avatar
Oavsett uppsått eller ej så känns detta så oerhört korkat.
Har det varit medveten en doping så är ju risk vs reward faktorn i det närmaste obefintlig.
Det är ju inte som Mühlegg eller finska landslaget för femton år sedan där man gick all-in och tokdopade sig och jobbade hårt med att dölja det.
Otillåten salva på läppen långt innan säsongsstart känns ju verkligen idiotiskt, vare sig det finns ett uppsåt eller ej.

Sen så är det inte lite ironiskt att det är lilla spensliga Johaug och inte Belgian Blue Björgen som åker fast...
Jag vet att man inte behöver se ut som Ben Johnsson för att vara dopad (hej på dig Lance Armstrong) men om det alltid varit någon som jag sett misstänkt på inom norsk skidåkning så har det varit Björgen.
Vi får se vart det slutar, men stalltipset är att nästa stora mästerskap vi ser Johaug i är VM i Seefeld, Österrike 2019 (om hon orkar sig på en comeback).
Citera
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Jag hade nog också svalt det om det inte hade varit för den där förpackningen med dopingsymbolen på, den går ju helt enkelt inte att missa, inte ens om man är norrman. Nej, det här med läppsalvan känns som en efterhandskonstruktion. Fram med kvitton på köpet!

Tanken slog mig med om kvitton. Går väl och fixa en oanmäld razzia för att kolla bokföringen?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in