2016-10-17, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renevatio
Råkar du sitta med länkar eller liknande till dessa studier? Det skulle vara intressant att skumläsa igenom lite.

Studierna har länkats i tråden tidigare. Men författarna av den danska studien som publicerades i år heter Morten Hostrup och Vibeke Backer. Den sistnämnda sitter med i WADA och har uttalat sig om Sundbys fall, att det är ett solklart fall av doping och att det inte finns några tvivel om det. Jag har artikeln på min andra dator, men jag kan kopiera Abstract.

RESULTS: Mean and peak power during the sprint were 8.3±1.1 and 7.8±2.5 % higher (P<0.05) in TER than in PLA, respectively. Moreover, net rate of glycogenolysis (6.5±0.8 vs. 3.1±0.7 mmol glucosyl units kg dw s) and glycolysis (2.4±0.2 vs. 1.6±0.2 mmol glucosyl units kg dw s) were higher (P<0.05) in TER than in PLA. After the sprint, ATP was reduced in PLA (P<0.05), but not in TER. During the sprint, there was no difference in breakdown of phosphocreatine (PCr) between treatments. Estimated anaerobic ATP utilization was 9.2 ±4.0 % higher (P<0.05) in TER than in PLA. After the sprint, ATP was lowered (P <0.05) by 25.7±7.3 % in type II fibers in PLA with no reduction in TER. Before the sprint, PCr was 24.5±7.2 % lower (P <0.05) in type II fibers in TER than in PLA. In PLA, breakdown of PCr was 50.2±24.8 % higher (P <0.05) in type II than in type I fibers with no difference in TER.

CONCLUSION: The present study shows that a terbutaline-induced increase in power output is associated with increased rates of glycogenolysis and glycolysis in skeletal muscles. Furthermore, as terbutaline counteracted a reduction in ATP in type II fibers, terbutaline may postpone fatigue development in these fibers.

Länken är ingen vetenskaplig studie, men fakta är från samma person som har varit med och utfört den danska studien.

http://www.netdoktor.dk/doping/astma-medicin.htm
Senast redigerad av stifmeister89 2016-10-17 kl. 20:16.
Citera
2016-10-17, 20:13
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Du blandar ihop saker. Att hon haft många tidigare rena prov stärker trovärdigheten att det är ett misstag. Misstaget utgör förmildringen.
Lance Armstrong hade många "rena" prov... förmildrande?
Citera
2016-10-17, 20:14
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Du blandar ihop saker. Att hon haft många tidigare rena prov stärker trovärdigheten att det är ett misstag.

Inte sett till rättspraxis och tillämpning. Läs på och sluta svamla.
Citera
2016-10-17, 20:14
Bannlyst
Citat:
Du blandar ihop saker. Att hon haft många tidigare rena prov stärker trovärdigheten att det är ett misstag. Misstaget utgör förmildringen.
Historien har visat att du har tvärfel gällande att många tidigare rena prov skulle betyda ett skit.
Citera
2016-10-17, 20:16
Medlem
geir44s avatar
Johaug fikk pakningen\emballagen. Anmärkningsvärt.

Det kan ju vara så at hon har dopat sig i många år med mikrodoser av steroider. Tål mer hård trening och bygger mer och starkare muskler.

Kan henda det kommer något på Wikileaks eller en whistleblower.
Citera
2016-10-17, 20:16
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muttmousse
Fetade: nej, skulle hon bara få 1-1,5 års avstängning, så kommer vi alla att granska motiveringen till detta. Bedöms motiveringen rimlig så kommer vi att lugna oss.

Inte minst fallet oSundby, med sitt korta straff + att straffet kom helt under off-season, gör att vi nu är många som är minst sagt oroliga för att hon kommer att få samma silkesvantar.

För att hon är 1:a bland damerna, och för att hon är norsk, och kanske även för att hon är en stark symbol i Norge, samt varför inte även för att hon ser så söt och oskyldig ut, samt hulkar så inlevelsefullt.

Det handlar om att hon inte ska få strafflindring för att hon är just Terese Joughaug.

Jag har också varit förgrymmad på Sundbys korta straff. Men var det nu så kort? Han har ju straffats bakåt i tiden. Han har blivit fråntagen segrar och pengar. Han har i princip skidat utomtävlan. Jag tycker numer att han inte fick ett lindrigt straff.
Citera
2016-10-17, 20:19
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Finns det gråzoner? Er inställning är ju att vid positivt dopingprov så är man skyldig oavsett. Vid icke positivt prov så borde man enligt den strikta hållningen var oskyldig oavsett.
Jupp har man positivt vid både a och b borde man bli avstängd. Vad är det för fel med den inställningen? Särskilt om vi pratar om sterioider.
Citera
2016-10-17, 20:20
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Inte sett till rättspraxis och tillämpning. Läs på och sluta svamla.
Låt oss säga att hon skulle ha gett ett dopingprov i slutet av augusti också och det var rent. Skulle det inte skänka trovärdighet till storyn och stärka möjligheten att det var ett misstag?
Citera
2016-10-17, 20:21
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muttmousse
Fetade: nej, skulle hon bara få 1-1,5 års avstängning, så kommer vi alla att granska motiveringen till detta. Bedöms motiveringen rimlig så kommer vi att lugna oss.

Jag skiter ärligt talat i Johaug och vad som händer med henne. Hon är ju de facto dopad, så ett års avstängning, två, fyra, karriären över eller ej, strunt samma.

Det jag oroar mig för och den oron tror jag att jag delar med många andra, är att Norska tillsynsinstanser ska falla för trycket och sin egen sektliknande inställning till sina skidåkare och frikänna Johaug, alternativt ge henne ett par månaders avstängning, och därigenom en gång för alla ta död på allmänintresset för skidsporten (åtminstone utanför Norge).
Senast redigerad av DaEzz 2016-10-17 kl. 20:36.
Citera
2016-10-17, 20:23
Medlem
Citat:
Jag har också varit förgrymmad på Sundbys korta straff. Men var det nu så kort? Han har ju straffats bakåt i tiden. Han har blivit fråntagen segrar och pengar. Han har i princip skidat utomtävlan. Jag tycker numer att han inte fick ett lindrigt straff.
Han har ju tydligen fått ekonomisk kompensation för det av förbundet , nån miljon tror jag det va!
Citera
2016-10-17, 20:23
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Men lilla vän tänk efter. Hur många har inte haft rena prov innan de åker dit?
Citera
2016-10-17, 20:25
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Låt oss säga att hon skulle ha gett ett dopingprov i slutet av augusti också och det var rent. Skulle det inte skänka trovärdighet till storyn och stärka möjligheten att det var ett misstag?

Nej, inte i juridisk mening. Så enkelt är det.

Om Johaug däremot skulle ha varit avstängd tidigare så hade hon denna gång varit mindre trovärdig sett till praxis. Men det är inte samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in