2016-10-13, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JanosBagare
Det kan ju vara så att dom använt den här salvan på mer ställen än bara läpparna flera ggr innan men nu när dom åkte dit med fingrarna i syltburken så kommer dom här välregisserade teaterscenerna på presskonferensen.

Pusslet är färdiglagt. Nu imploderar det rejält när allt skall upp till ytan. Alla ser hur omogna de här norska skidåkarna är. De sitter som barn och lipar. Vill säga att alla norska damåkare är barn.. i en vuxenkropp. De sitter och fnittrar som om de vore 15-16 år. De lipar som om de vore 15-16 år. När jag såg Johaug i Skavlan första gången fick man nästan hålla för öronen. Det här är personer som aldrig behövt ta ansvar i sina liv för det är andra som sköter allt. Tränarna är mer som pappor som skall hålla reda på åkarna. Ingen är förvånad att norska skidåkare skyller ifrån sig. De vet inte vad ordet ansvar betyder.
Till det som hänt: Johaug kommer att få en hård dom då det står doping på förpackningen. Jag tror att det inte bara handlar om läpparna. Det här finns en systematik bakom. Maxstraffet är 4 år och jag tror hon får 2-4 års avstängning. Lögnen förvärrar för henne.
Citera
2016-10-13, 20:16
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tegelpanna123
Jag tror att hon ljuger! Hon har varit mylegg(sorry)-överlägsen och sedan upptäckt med anabola...

Dessutom, som redan sagts, näven i bordet och att hon över huvud taget sitter i samma rum som läkaren..

Nja säger ja!
Det skulle bli en rolig sketch när Johaug klagar på munsår och hennes läkare vandrar till lokala apoteket i Italien. Där köper han en salva som varnar för doping på paketet och ger till Johaug som veckan innan sagt att hon dubbelkollar allt så hon inte får i sig medel som inte är tillåtna. Men vänta nu det är ju verklighet. Ibland överträffar verkligheten fantasin.
Citera
2016-10-13, 20:17
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camejo
Tror inte hon spelar teater. Det är så klart fullt möjligt att vara förkrossad och skyldig.

Skam.

Och just den delen är begriplig, det är nog bara i Sverige och Norge fallhøjden är så stor att bli utpekad som fuskare. Att svika sitt rena land med att vara smutsig.
Citera
2016-10-13, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Enligt Antidoping Norge hade Johaug 3.5 g av ämnet i sig. Enligt läkaren hade hon använt en tub på 30 gram (verkar dock ej som att hela tuben har använts). 100 gram av krämen innehåller 500 mg av det förbjudna ämnet, det vill säga 0.5 gram. Kan någon förklara för mig hur en person kan ha 3.5 g av en förbjuden substans i kroppen när krämen inte ens innehåller så mycket? Eller är jag ute och cyklar?

Dessutom verkar det vara ett ämne som bryts ned och tas upp snabbt av kroppen. Så det skulle inte förvåna mig om nivåerna har varit högre. Nej, tuben är en efterhandskonstruktion. De har vetat om detta under några veckor. De har gjort sin research och hittat att krämen innehåller ämnet. Sedan glömde de kolla upp att förpackningen tydligt visar att det är produkt som innehåller förbjudna substanser. Där försvann den bortförklaringen.

Plus att enligt riksidrottsförbundets antidopingexpert som intervjuades i Sportnytt så skulle sättet att få positivt utslag vara om hon råkat svälja lite av läppbalsamet. Låter i sådana fall troligt att hon endast skulle svälja en marginell del av den applicerade salvan och att det är därmed är ännu osannolikare att uppnå aktuell nivå.
Citera
2016-10-13, 20:18
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanosBagare
Hur kan en läkare missa den stora varningsskylten på förpackningen som det dessutom ordagrant står "Doping" inuti?

Vad fan är norrmän helt dumma i skallen? Eller varför har inte Therese själv kollat förpackningen innan hon använt salvan?

Tycker det ligger en hund begraven i den här historien och jag håller med Anrell att när Johaug åkt skidor och varit fullständigt överlägsen har hon sett ut som Mühlegg i spåren

Låt dig inte luras av förpackningshistorien, det är en lögn för att dom vill dölja ett långvarigt bruk.
Norrbaggarna har ju dopat sig systematiskt under lång tid.
Citera
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Pusslet är färdiglagt. Nu imploderar det rejält när allt skall upp till ytan. Alla ser hur omogna de här norska skidåkarna är. De sitter som barn och lipar. Vill säga att alla norska damåkare är barn.. i en vuxenkropp. De sitter och fnittrar som om de vore 15-16 år. De lipar som om de vore 15-16 år. När jag såg Johaug i Skavlan första gången fick man nästan hålla för öronen. Det här är personer som aldrig behövt ta ansvar i sina liv för det är andra som sköter allt. Tränarna är mer som pappor som skall hålla reda på åkarna. Ingen är förvånad att norska skidåkare skyller ifrån sig. De vet inte vad ordet ansvar betyder.
Till det som hänt: Johaug kommer att få en hård dom då det står doping på förpackningen. Jag tror att det inte bara handlar om läpparna. Det här finns en systematik bakom. Maxstraffet är 4 år och jag tror hon får 2-4 års avstängning. Lögnen förvärrar för henne.

Går ju faktiskt en rät linje mellan denna händelsen, MJS, Northugs rattfylla och skidskyttarnas fylleskandal. Det är samma arrogans, nonchalans, ansvarslöshet och attityder bakom det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Helt givet så. En landslagsläkare gör liksom inte en sådan miss om nu det inte är för att dölja något annat/ha en "bra" bortförklaring.

Om nu hon inte får minst ett par år så kan man väl givet säga att reglerna inte direkt är rättvisa...

Som denna såpa håller på håller jag det faktiskt inte helt otroligt att Norge likt Ryssland riskerar åka på en kollektiv bestraffning vid nästa OS.

Norge kan inte tävla efter det här. De måste rensa upp i förbundet, ledare och skidåkare. Norge kan inte tillåtas skicka åkare som intar mediciner. Norge
måste nu fokusera på att bygga upp ett helt nytt landslag..
Citera
2016-10-13, 20:19
Bannlyst
Citat:
Enligt Antidoping Norge hade Johaug 3.5 g av ämnet i sig. Enligt läkaren hade hon använt en tub på 30 gram (verkar dock ej som att hela tuben har använts). 100 gram av krämen innehåller 500 mg av det förbjudna ämnet, det vill säga 0.5 gram. Kan någon förklara för mig hur en person kan ha 3.5 g av en förbjuden substans i kroppen när krämen inte ens innehåller så mycket? Eller är jag ute och cyklar?

Dessutom verkar det vara ett ämne som bryts ned och tas upp snabbt av kroppen. Så det skulle inte förvåna mig om nivåerna har varit högre. Nej, tuben är en efterhandskonstruktion. De har vetat om detta under några veckor. De har gjort sin research och hittat att krämen innehåller ämnet. Sedan glömde de kolla upp att förpackningen tydligt visar att det är produkt som innehåller förbjudna substanser. Där försvann den bortförklaringen.

Hon hade ju använt många tuber väl under längre tid men jag tror bara det är med salvan är ett sätt för Johaug att komma undan. Som någon skrev man missar fan inte den varningsskylten på förpackningen. Läkaren måste ju ha varit dyngrak när han stövlade till apoteket i Italien
Citera
2016-10-13, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Jag hade nog också svalt det om det inte hade varit för den där förpackningen med dopingsymbolen på, den går ju helt enkelt inte att missa, inte ens om man är norrman. Nej, det här med läppsalvan känns som en efterhandskonstruktion. Fram med kvitton på köpet!
Hon hade iaf enorma läppsår när jag såg henne i en intervju för ett tag sen så det är då sant. Tyckte det nästan var genant folk kunde ju tro att det berodde på annat än sol.
Citera
2016-10-13, 20:22
Medlem
Som Nordmann er jeg programforpliktet til å forsøke å forsvare saken. Det er noen tvil om at Therese har brukt munnsalven, men det har også kommet fram at hun fikk den mildere 150mg/30g salven. Det har ikke kommet fram om denne var merket på samme måte som den store 100g tuben som bl.a. Aftonhoran lenker til. Svaret på prøvene viser også en så liten konsentrasjon at salve-alibiet er plausibelt, og at en prestasjonsfremmende effekt er utelukket.
Citera
2016-10-13, 20:23
Medlem
Citat:

Stämmer det? Så här står det i vg:

Citat:
– Det er lave nivåer og det er forenlig med bruk av krem. Ingen ting tyder på at dette brukt annerledes, sier medisinsk ansvarlig Per Wiik Johansen. Han kaller det en «kjedelig og alvorlig sak», men setter altså ingen spørsmålstegn ved Skiforbundets og Johaugs forklaring.

http://www.vg.no/sport/langrenn/therese-johaug/antidoping-norge-forenlig-med-bruk-av-krem/a/23819363/
Citera
2016-10-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Som Nordmann er jeg programforpliktet til å forsøke å forsvare saken. Det er noen tvil om at Therese har brukt munnsalven, men det har også kommet fram at hun fikk den mildere 150mg/30g salven. Det har ikke kommet fram om denne var merket på samme måte som den store 100g tuben som bl.a. Aftonhoran lenker til. Svaret på prøvene viser også en så liten konsentrasjon at salve-alibiet er plausibelt, og at en prestasjonsfremmende effekt er utelukket.
Har du någon länk där detta framkommer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in