2016-10-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej, du har inte ens försökt redovisa någon subvention. Troligen har du inte den blekaste aning om vad subvention är. (Jag har läst igenom ditt dravel. Jag läser snabbt så det är inget problem).

Alternativ är du extremkommunist och menar att det är subvention när staten inte konfiskerar allt. Avsaknad av skatt är dock inte subvention.

Jo, om andra får betala genom högre skatt.

Jag har därutöver redovisat hur tillgångsvärdena blåsts upp genom att man tillhandahållit gratis bostäder på det allmännas bekostnad.

De som fått del av de ökade värdena har fått en subvention.

Är det något du inte förstår där? Prova i så fall att läsa lite långsammare så ska du se att det går bättre.
Citera
2016-10-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ja, dom håller med mig om ökningen. Inget annat väntat.

Ökning på någon annans bekostnad

Citat:
Men det handlade ju bara om hur SN gnäller över invandringen.
Står inget om reallöner. Förstår du inte ens vad frågan handlar om. GÅ tillbaka och titta på dina hjärndöda påståenden. Det är de du ska hitta stöd för.

Du behöver inte leta fram mer stöd för det jag skriver. Det klarar jag själv.

Du har ju redovisat ett material som visar raka motsatsen till det du påstår. Titta för fan på graferna!

Citat:
Nyliberalen Tino håller med mig. Naturligtvis. Du verkar inte förstår vad du länkar. Förstå påstå en mätbar och avgörbar sak. Och så ser du till att du förstår vad du påstår, så att du kan leverera källa när det behövs. Och det skall då vara källa på det du påstår. Inte till något annat.

Lär dig skriva svenska. Så kanske du kan argumentera sedan.
Citera
2016-10-07, 09:32
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Nej, den som påstår får se till att göra korrekta påståenden.

Hur definierar du "korrekta påståenden"? Grammatiskt korrekta? Logiskt korrekta? Subjektivt korrekta? Objektivt korrekta?

Är "Jag gillar färgen gult" ett korrekt påstående?

Då kan du svara på dessa frågor, varpå jag fortsätter ifrågasätta definitionen av dina ord och vips har samtalet spårat ur i någon slags sista-ordet-tävling som inte har något att göra med trådämnet.

Hela ditt modus operandi är kontraproduktivt trams och slöseri med tid.

Citat:
Jag efterfrågar även ett sätta att avgöra förekomst av brist.
Men hittills har ingen levererat. Någon kanske lyckas leverera någon gång. Men man får iaf konstatera att det verkar sitta långt inne.

Du kommer aldrig nöja dig med något mätmetod som presenteras, eftersom förekomst av brist är avhängig folkets preferenser och du anser inte att preferenser är mätbara.

Citat:
Det kommer nog som en ren överraskning för dig, men det behövs ingen grund för att syna ett påstående. Det är den som påstår som har bevisbördan.

Du har inga marker att syna med.

Citat:
Då tittar vi på hemnet. Gapar det tomt?
Bara i Stockholms kommun så hittar vi inte mindre än 1622 bostäder ute till försäljning.

Och här får vi väl anta att signaturen SigmenFloyd blir helt chockad, för hin trodda ju att "hyllorna gapade tomma".

Hur många normala medborgare som kommer till butiken och ser 1622 paket kaffe på hyllorna kommer nu att mena att det är brist. SigmenFloyd lär göra det men det är oklar om hin skall räknas till kategorin normala medborgare. Iaf har jag inte grund för ett sådant påstående.

Om brist föreligger på en marknad innebär det inte att utbud helt saknas, endast att utbudet inte möter efterfrågan.

Citat:
Där ser du hur illa det är. Nu drämmer du till med ett implicit påstående om att jag hävdar att det inte skulle föreligga brist. Du har ingen ordning alls i hjärnkontoret.

Nej, jag ställde en fråga i syfte att tydliggöra din position. Du lät bli att svara, som vanligt.
Du får en ny chans:

Hur vet du att bostadsbrist inte föreligger i Sverige?
Citera
2016-10-08, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Jo, om andra får betala genom högre skatt.

Jag har därutöver redovisat hur tillgångsvärdena blåsts upp genom att man tillhandahållit gratis bostäder på det allmännas bekostnad.
Att staten köper lysrör till sina fastigheter är inte detsamma som att lysrörsfabrikanterna subventioneras.
Du sitter ju bara och fantiserar fritt utan att ens förstå de begrepp du använder.

Citat:
De som fått del av de ökade värdena har fått en subvention.

Är det något du inte förstår där? Prova i så fall att läsa lite långsammare så ska du se att det går bättre.
Värdeökning är en sak. Subvention något helt annat.
Du har inte förstått vad subvention betyder.
Be någon förklara det för dig innan du skriver något mer.

Citat:
Ökning på någon annans bekostnad
Vilket är goddag yxskaft.
Jag har pekat på en reallöneökning. Och redovisat länk som visar detta för så väl arbetar som tjänstemän.

Citat:
Du har ju redovisat ett material som visar raka motsatsen till det du påstår. Titta för fan på graferna!
Och där kunde du inte svara på det du citerade. Utan behövde byta samtalsämne. Något du gör mest hela tiden.

Om du inte klarar av att läsa innantill vad som skrivs och förstå enkla grafer, så låt då bli att invända. Du borde själv inse att du inte förstår vad du kommenterar.

Citat:
Lär dig skriva svenska. Så kanske du kan argumentera sedan.
Eftersom du inte klarar av att läsa den tämligen enkla texten, får vi konstatera att du inte ens står på grundskolenivå.
Och det borde du inse. Håll dig då till diskussioner om rent tyckande, för där krävs ingen kunskap.
Och låt bli att invända i diskussioner där du helt saknar kunskap att delta.
Citera
2016-10-08, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Hur definierar du "korrekta påståenden"? Grammatiskt korrekta? Logiskt korrekta? Subjektivt korrekta? Objektivt korrekta?
Icke falsifierbara.

Citat:
Då kan du svara på dessa frågor, varpå jag fortsätter ifrågasätta definitionen av dina ord och vips har samtalet spårat ur i någon slags sista-ordet-tävling som inte har något att göra med trådämnet.
I valet mellan att medge att du saknade ett sätt att mäta upp bostadsbrist och att tramsa, så har du prioriterat det sista på ett närmast desperat sätt.

Citat:
Du kommer aldrig nöja dig med något mätmetod som presenteras
Du har inte presenterat någon mätmetod.

Citat:
Du har inga marker att syna med.
Synar är just det jag gör.
Du verkar dock vara obekant med det begreppet.

Och eftersom du av okänd anledning inte snabbt konstaterade att du saknad grund får ditt påstående så har du fått stå med ändan bar och skämmas dag efter dag.
Verkar vara någon slags späkning du ägnar dig åt.

Citat:
Om brist föreligger på en marknad innebär det inte att utbud helt saknas, endast att utbudet inte möter efterfrågan.
Utbud möter alltid efterfrågan så länge inte prisreglering förekommer.
(Varför håller du på och uttalar dig i frågor där du inte ens har grundskolekompetens).

Citat:
Nej, jag ställde en fråga i syfte att tydliggöra din position. Du lät bli att svara, som vanligt.
Du får en ny chans:

Hur vet du att bostadsbrist inte föreligger i Sverige?
Diskussionen handlar om det föreligger bostadsbrist i Sverige.
Du påstod det.
Jag synade och det var tomt bakom.

Nu försöker du smita undan skammen genom att insinuera att jag påstått att brist inte föreligger. Och kräva redogörelse.
Antingen förstår du inte att du behöver hitta ett inlägg där jag påstår att brist inte föreligger. Men då borde du förstå det nu när jag talar om det.
Eller så har du blivit så desperat att du tillgriper vilka skitmetoden som helst. Verkar nästan så.

Jag skulle rekommendera att du bara konstaterar att du gjorde uttalanden som du inte hade någon grund för. Och i fortsättningen ser till att ha det. Eller låter bli att påstå.
Citera
2016-10-08, 16:46
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Icke falsifierbara.

I valet mellan att medge att du saknade ett sätt att mäta upp bostadsbrist och att tramsa, så har du prioriterat det sista på ett närmast desperat sätt.

Återigen for min poäng över ditt huvud och du började svamla iväg.

Citat:
Du har inte presenterat någon mätmetod.

Det har heller aldrig varit mitt syfte.
Mina inlägg i tråden syftar till att lyfta svenskens säregna kultur som en bidragande orsak till bostadsbristen i landet, eftersom detta perspektiv sällan diskuteras i tråden.

Om du vill fördjupa dig i mätmetod kanske det är bäst du vänder dig till Boverket, exempelvis genom att läsa denna pdf:

http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2012/bostadsbristen-ur-ett-marknadsperspektiv.pdf

(Trigger varning: Boverket tar hänsyn till folkets preferenser i sin mätmetod)

Citat:
Utbud möter alltid efterfrågan så länge inte prisreglering förekommer.
(Varför håller du på och uttalar dig i frågor där du inte ens har grundskolekompetens).

NE verkar inte hålla med dig:

http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/bostadsbrist
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalencyklopedin
bostadsbrist, i en marknadsekonomi att utbudet av bostäder inte är tillräckligt stort eller håller tillräcklig kvalitet för att möta efterfrågan hos bostadskonsumenterna.

Din position är dock intressant eftersom det ur ditt perspektiv därmed blir omöjligt för brist att uppstå i princip.

Citat:
Diskussionen handlar om det föreligger bostadsbrist i Sverige.
Du påstod det.
Jag synade och det var tomt bakom.

Nu försöker du smita undan skammen genom att insinuera att jag påstått att brist inte föreligger. Och kräva redogörelse.
Antingen förstår du inte att du behöver hitta ett inlägg där jag påstår att brist inte föreligger. Men då borde du förstå det nu när jag talar om det.
Eller så har du blivit så desperat att du tillgriper vilka skitmetoden som helst. Verkar nästan så.

Jag skulle rekommendera att du bara konstaterar att du gjorde uttalanden som du inte hade någon grund för. Och i fortsättningen ser till att ha det. Eller låter bli att påstå.

Nöjer mig med att konstatera att du valt bort alla intellektuella verktyg som kan indikera huruvida vi har brist, jämvikt eller överskott. Du har aktivt valt att inte ha en susning.
Citera
2016-10-10, 10:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Poddtips på aktuellt ämne:

Jan Jörnmark benar ut bostadskrisen.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/802651?programid=767
Citera
2016-10-10, 15:28
Medlem
Det stora problemet med den här tråden är att alla "marknadsprisliberaler" inte vet skillnaden på bostadslös och hemlös.

Tills dom lär sig skillnaden så kommer det bara bli mer av samma rundgång i diskussionen som de senaste åttahundra sidorna eller så.

Samt att dom måste förstå att bara för att det finns 1000 lediga bostäder på hemnet så innebär det inte att det inte finns en brist på just bostäder.
Citera
2016-10-10, 16:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det stora problemet med den här tråden är att alla "marknadsprisliberaler" inte vet skillnaden på bostadslös och hemlös.
nja hur tänkte du nu? För jag antar att du menar mig hehe...

Det är väl snarare "kommunisterna" i tråden som tror det. Själv vet jag att bostadsbristen är kraftigt överdriven.

Om du lyssnar på Jörnmark i inlägget ovan så definierar han "bristen" på bästa sätt.

Det är inte brist på bostäder för den gemene svensken. I stort sett alla (utom hemlösa med sociala problem) har sitt boende ordnat.

Det är folk på flykt som lider av bostadsbristen främst, inte svenskar.

Citat:
Tills dom lär sig skillnaden så kommer det bara bli mer av samma rundgång i diskussionen som de senaste åttahundra sidorna eller så.

Nja det är väl du som ska lära dig skillnaden tror jag nog?!

Citat:
Samt att dom måste förstå att bara för att det finns 1000 lediga bostäder på hemnet så innebär det inte att det inte finns en brist på just bostäder.
vill man inte betala det pris som marknaden erbjuder så kan man inte kalla det för bostadsbrist.

Det är som om jag skulle vilja ha en sprillans Ferrari värd 2 millar men jag vill bara betala 400 k.

Är det då brist på Ferraris för att jag bara vill betala 400 k. Nej såklart inte....
Citera
2016-10-11, 17:24
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
vill man inte betala det pris som marknaden erbjuder så kan man inte kalla det för bostadsbrist.

Det är som om jag skulle vilja ha en sprillans Ferrari värd 2 millar men jag vill bara betala 400 k.

Är det då brist på Ferraris för att jag bara vill betala 400 k. Nej såklart inte....
Men man behöver ingen ferrari för att få livet att fungera. Vi alla måste bo någonstans. Att jämföra äpplen och päron fungerar inte.
Citera
2016-10-11, 17:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Men man behöver ingen ferrari för att få livet att fungera. Vi alla måste bo någonstans. Att jämföra äpplen och päron fungerar inte.

En Ferrari kan jämföras med en etta i Sthlm city. Man måste inte bo just där det är som absolut dyrast för att tillfredställa sina bostadsbehov.

Hyresregleringen är boven till varför inte fler kan få ett förstahandskontrakt någonstans åtminstone.
Citera
2016-10-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Ditt svar visar att du faktiskt inte förstår vad jag pratar om. Grattis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in