2016-10-06, 14:48
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Som jag skrev till token Fnysington:
Begrepp har betydelse.
Genom att använda olika begrepp kommunicerar man olika betydelser.

Stämmer. Men man måste också anstränga sig för att förstå sin meningsmotståndare om man ska ha ett konstruktivt samtal. Att medvetet missförstå begrepp leder bara till att diskussionen kör fast i omständliga utredningar av teknikaliteter.

Citat:
Vaddå misstänkte. Har du nu först förstått att jag ifrågasätter påståendena om brist.
Och hittills har ingen lyckats påvisa någon brist.

Du missar, som vanligt, poängen.

Jag har noterat att du ifrågasätter påståenden om brist, men jag har också konstaterat att du inte har någon faktabaserad grund att ifrågasätta påståenden om varken brist eller överskott eftersom sådana fakta inte existerar i din värld.

Huruvida brist eller överskott föreligger i ett i-land som Sverige beror primärt på folkets boendepreferenser. Dessa preferenser är enligt dig vaga och fantasifulla känslor som inte kan mätas, och således inte kan ligga till grund för en verklighetsförankrad uppskattning över eventuell brist eller överskott.

Därför, när du ifrågasätter påståendena om brist har du inget ben att stå på.

Ponera att kaffeleveranser till svenska butiker plötsligt minskade till den grad att efterfrågan inte kunde mötas och hyllorna gapade tomma. En normal medborgare skulle i det läget hävda att landet lider av kaffebrist.

Då kanske någon rättshaverist skulle invända: "Jag ifrågasätter å det bestämdaste dessa påstående om kaffebrist! Det finns inga fakta som talar för att brist råder!"

Kanske presenteras data för rättshaveristen som visar att skandinaver dricker mest kaffe i världen och svenskarna ligger på en andraplats efter finnarna. Vidare visar man en enkätundersökning som bekräftar att svenskarna mycket riktigt har en djupt kulturellt förankrad förkärlek till det svarta guldet.

Då säger haveristen, eftersom hen är haverist: "Äsch, det där är inget faktum utan handlar mer om preferenser! Bara subjektiva åsikter, vaga och fantasifulla känslor som inte kan mätas! Dessa undersökningar är ruffel och båg. Jag litar bara på fakta!!!"

Citat:
Och ingen har kunnat skaka fram en fungerande mätnorm för att mäta bristen. Som man kan sätta i händerna på olika personer där de alla kommer till samma resultat.

Hur vet du då att brist inte föreligger?
Citera
2016-10-06, 15:12
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Anledningen till att bubblor spricker är at de är bubblor. Pröva med såpa - såpabubblor. Då ser du rent empiriskt hur det fungerar.

Skickade en scud-robot mot centrala stockholms bubbla, den studsade tillbaka.
Citera
2016-10-06, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd

Det är per definition "brist" på hyresreglerat boende nära innerstan. Alltid varit, kommer alltid att vara.

Det blir lite meningslöst att diskutera det på det sättet bara. Det går inte att trolla fram hyresreglerade bostäder i eller nära innerstan av en mängd anledningar.
Citera
2016-10-06, 15:58
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Det är per definition "brist" på hyresreglerat boende nära innerstan. Alltid varit, kommer alltid att vara.

Inte enligt Alpha101. Det som är uppenbart för dig och mig är för Alpha 101 ett omätbart mysterium inlåst i en magisk hellraiser-kub konstruerad av ängladrömmar.
Citera
2016-10-06, 16:15
Medlem
berra77s avatar
Vilka typiska tecken finns på bostadsbubbla ?

Något som brukar användas är att jämföra brukarvärdet för bostadsrättsinnehavare och hyran för motsvarande hyresrätt i nyproduktion. Så länge den förra ligger lägre än den senare så kan det väl knappast vara en bostadsbubbla ?

Ett annat mått är att titta på hur stor del av disponibel inkomst som används för boendet, där ligger vi lågt i Sverige, ej heller här finns tecken på bubbla.

Belåningsgrad relaterat till inkomst, här ligger vi högt, möjligt tecken till bubbla.

Förmögenhetsnivå relaterat till belåningsgrad (bostad borträknat från förmögenhet). Här är det stabilt, svenska folket sparar ungefär lika mycket som man ökar belåningsgraden.

Politiska beslut att kyla ned marknaden, amorteringskravet har kommit, är ett tecken på möjlig bubbla. Det pratas också om bolånetak.

Svaga tecken på bubbla men även tecken på att det inte är en bubbla.
Citera
2016-10-06, 18:34
Medlem
Citat:
Nej, där har du fel igen. Du kan inte blint tro på vad som skrivs av förvirrade kommunistiska bloggare. Eller Norrskensflamman.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-i-Sverige/
Här har vi reallöneutvecklingen. Och här ser vi hur den kunde ta fart efter att Borgarna städat upp efter vänsterns galenskaper. (Och så bidrog det att Sovjet havererat, så att sossarna inte genast omintetgjorde det Bildt & Co rättat till. Efter sovjets haveri har (S) tagit det lite lugnare med kommunistpolitiken. Det kan jag ge dom).

Ja, som skattebetalarnas förening:

https://www.skattebetalarna.se/sites/default/files/sveket_mot_pensionarerna-140314_0.pdf

Citat:
Löne- och pensionsutveckling 2006–2014
Pensionerna halkar efter
Under perioden 2006–2014 har pensionerna
ökat i långsammare takt än lönerna. Förändring
-
ar av inkomstpensionen mellan två år bygger i
huvudsak på förändringar i inkomst för dem som
arbetar och betalar in pensionsavgifter och på
följsamhetsindexeringen i pensionssystemet.
Normala år i ekonomin baseras den allmänna
pensionen på detta index som i sin tur utgår från
inkomstindex minus 1,6 procentenheter. Det
innebär att en individs pension över tid kommer
att minska i förhållande till dem som fortfarande
arbetar och tjänar in till sin pension. Samtidigt får
vi från pensionsstarten lite mer än vad vi egentli
-
gen skulle ha haft.
Tittar vi på inkomstutvecklingen under perioden
2006–2014 för löntagare – enligt inkomstindex så
har inkomsterna i snitt ökat med 27,9 procent
sedan 2006. Under samma period uppvisar
pensionerna (allmänna pensionen och tilläggs
-
pensionen) en ökning med 6,2 procent. Ser vi till
den reala utvecklingen har lönerna ökat med
15,8 procent samtidigt som pensionerna minskat
med 3,9 procent.
Det innebär att pensionerna förlorat nästan en
femtedel i köpkraft i förhållande till lönerna.

Eller svenskt näringsliv:

http://www.svensktnaringsliv.se/Bilder_och_dokument/svag-utveckling-av-bnp-per-capita_bakgrundpdf_632869.html/BINARY/Svag%20utveckling%20av%20BNP%20per%20capita_bakgru nd.pdf

Citat:
BNP per capitatillväxt är ett bättre mått än traditionell BNP-
tillväxt för att bedöma välståndsutvecklingen. Vi bör därför lyfta detta
mått oftare.

Nuvarande kraftiga befolkningsutveckling utgör en påfrestning för samhället,
men påverkar också vilka statistiska mått som bör användas för policybedömning.

BNP per capita-tillväxten utvecklas svagt, klart under det historiska snittet och
vi når inte upp till en normal produktivitet.

Dessutom överskattas utvecklingen av BNP per capita eftersom asylsökande inte
räknas in i befolkningen. De asylsökandes konsumtion räknas in i BNP. Men
när BNP per capita beräknas,fördelas BNP bara på den inhemska befolkningen
.

I realiteten har vi alltså en ännu sämre utvecklingi Sverige
.
Dessutom vet vi att det har blivit vanligare att befinna sig i Sverige som papperslös, dessa personer räknas av naturliga skäl inte heller in i befolkningsstatistiken. Även detta talar för att verkligheten
är sämre än den ser ut i statistiken.

Hur den befintliga befolkningen kommer att påverkas styrs av graden av
omfördelning.Teoretiskt och på kort sikt skulle det kunna vara så att ett tillskott av
fattiga personer inte påverkar den befintliga (rikare) befolkningen. Men vi vet att
Sverige är ett land med höga fördelningspolitiska ambitioner. Det är orealistiskt att
tro att denna politiska förutsättning skulle förändras mer än marginellt.

Allt talar därför för att en omfattande omfördelning kommer att ske och då drabbas även den
befintliga befolkningen av en svag BNP per capita-utveckling.

Sammantaget råder en förhöjd risknivå både för betydande skattehöjningar och försämrade statsfinanser.

Vi drar till med Tino Sanandaji också

http://tino.us/2015/04/tillvaxt-och-produktivitet-i-oecd-2006-2014/

http://tino.us/2015/04/det-gar-inte-bra-for-sverige/
Citera
2016-10-06, 18:38
Medlem
Citat:
Du skulle redovisa de subventioner du påstått finns.

Du levererar inget.

Varför yrar du om subventioner när du helt misslyckas att redovisa när någon synar. Har du ingen heder i kroppen.

Du har fått dem detaljerat redovisade. Att du sedan inte förmår ta till dig en kvarts A4 text är ditt eget problem.
Citera
2016-10-06, 19:50
Medlem
Citat:
Stämmer. Men man måste också anstränga sig för att förstå sin meningsmotståndare om man ska ha ett konstruktivt samtal. Att medvetet missförstå begrepp leder bara till att diskussionen kör fast i omständliga utredningar av teknikaliteter.
Nej, den som påstår får se till att göra korrekta påståenden.

Klarar den som påstår inte det så är denne ute och svamlar. Då har denne inte fakta klara för sig eller inte logiken klar för sig. Troligen varken det ena eller det andra.

Citat:
Du missar, som vanligt, poängen.

Jag har noterat att du ifrågasätter påståenden om brist, men jag har också konstaterat att du inte har någon faktabaserad grund att ifrågasätta påståenden om varken brist eller överskott eftersom sådana fakta inte existerar i din värld.
Utmärkt att du noterat att jag synar påståenden om brist.

Jag efterfrågar även ett sätta att avgöra förekomst av brist.
Men hittills har ingen levererat. Någon kanske lyckas leverera någon gång. Men man får iaf konstatera att det verkar sitta långt inne.

SigmenFloyd: "Jag är starkast i världen. Det finns ingen nu levande människa som är starkare än mig".
Alpha101: "Hm, hur har du tagit reda på att det är just du som är starkast i världen.
SigmenFloyd: "Öh, mitt påstående har du ingen faktabaserad grund att ifrågasätta ".

Det kommer nog som en ren överraskning för dig, men det behövs ingen grund för att syna ett påstående. Det är den som påstår som har bevisbördan.

Citat:
Huruvida brist eller överskott föreligger i ett i-land som Sverige beror primärt på folkets boendepreferenser. Dessa preferenser är enligt dig vaga och fantasifulla känslor som inte kan mätas, och således inte kan ligga till grund för en verklighetsförankrad uppskattning över eventuell brist eller överskott.

Därför, när du ifrågasätter påståendena om brist har du inget ben att stå på.
Den som påstår förekomst av brist har bevisbördan att påvisa sagda brist.
Lämpligen genom en mätmetod som är oberoende av den som mäter. (Ordinära krav).

Klarar den som påstår inte det så svamlar den som påstår.

Citat:
Ponera att kaffeleveranser till svenska butiker plötsligt minskade till den grad att efterfrågan inte kunde mötas och hyllorna gapade tomma. En normal medborgare skulle i det läget hävda att landet lider av kaffebrist.

Då kanske någon rättshaverist skulle invända: "Jag ifrågasätter å det bestämdaste dessa påstående om kaffebrist! Det finns inga fakta som talar för att brist råder!"
Då tittar vi på hemnet. Gapar det tomt?
Bara i Stockholms kommun så hittar vi inte mindre än 1622 bostäder ute till försäljning.

Och här får vi väl anta att signaturen SigmenFloyd blir helt chockad, för hin trodda ju att "hyllorna gapade tomma".

Hur många normala medborgare som kommer till butiken och ser 1622 paket kaffe på hyllorna kommer nu att mena att det är brist. SigmenFloyd lär göra det men det är oklar om hin skall räknas till kategorin normala medborgare. Iaf har jag inte grund för ett sådant påstående.

Citat:
Kanske presenteras data för rättshaveristen som visar att skandinaver dricker mest kaffe i världen och svenskarna ligger på en andraplats efter finnarna. Vidare visar man en enkätundersökning som bekräftar att svenskarna mycket riktigt har en djupt kulturellt förankrad förkärlek till det svarta guldet.

Då säger haveristen, eftersom hen är haverist: "Äsch, det där är inget faktum utan handlar mer om preferenser! Bara subjektiva åsikter, vaga och fantasifulla känslor som inte kan mätas! Dessa undersökningar är ruffel och båg. Jag litar bara på fakta!!!"
Givet din förmåga att hitta brister så tvivlar jag inte alls på att du kan fantisera ihop brist på kaffe i Sverige också.

Citat:
Där ser du hur illa det är. Nu drämmer du till med ett implicit påstående om att jag hävdar att det inte skulle föreligga brist. Du har ingen ordning alls i hjärnkontoret.
Citera
2016-10-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Du har fått dem detaljerat redovisade. Att du sedan inte förmår ta till dig en kvarts A4 text är ditt eget problem.
Nej, du har inte ens försökt redovisa någon subvention. Troligen har du inte den blekaste aning om vad subvention är. (Jag har läst igenom ditt dravel. Jag läser snabbt så det är inget problem).

Alternativ är du extremkommunist och menar att det är subvention när staten inte konfiskerar allt. Avsaknad av skatt är dock inte subvention.
Citera
2016-10-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ja, som skattebetalarnas förening:

https://www.skattebetalarna.se/sites/default/files/sveket_mot_pensionarerna-140314_0.pdf
Tittar vi på inkomstutvecklingen under perioden
2006–2014 för löntagare – enligt inkomstindex så
har inkomsterna i snitt ökat med 27,9 procent
sedan 2006.
Ja, dom håller med mig om ökningen. Inget annat väntat.

Citat:
Eller svenskt näringsliv:

http://www.svensktnaringsliv.se/Bilder_och_dokument/svag-utveckling-av-bnp-per-capita_bakgrundpdf_632869.html/BINARY/Svag%20utveckling%20av%20BNP%20per%20capita_bakgru nd.pdf
Men det handlade ju bara om hur SN gnäller över invandringen.
Står inget om reallöner.
Förstår du inte ens vad frågan handlar om. GÅ tillbaka och titta på dina hjärndöda påståenden. Det är de du ska hitta stöd för.

Du behöver inte leta fram mer stöd för det jag skriver. Det klarar jag själv.

Citat:
Vi drar till med Tino Sanandaji också

http://tino.us/2015/04/tillvaxt-och-produktivitet-i-oecd-2006-2014/

http://tino.us/2015/04/det-gar-inte-bra-for-sverige/
Nyliberalen Tino håller med mig. Naturligtvis.

Du verkar inte förstår vad du länkar. Förstå påstå en mätbar och avgörbar sak. Och så ser du till att du förstår vad du påstår, så att du kan leverera källa när det behövs. Och det skall då vara källa på det du påstår. Inte till något annat.
Citera
2016-10-06, 20:16
Medlem
Citat:
Undrar vad alla "underleverantörer" ligger på. 20%? 30%? 50?
Varför skulle konkurrensen vara så svag där. Skulle någon tjäna vore det Peab, NCC, Myresjöhus liknande. Dvs de som säljer till kund och är högst upp i näringskedjan. Det är sådana som plockar in höga marginaler om priserna rakar iväg.

Underleverantörerna får inget extra. De får konkurrera med varandra om jobben, vilket håller nere prisnivån. Det är Apple som tar marginal på IPhone. Komponentleverantörerna får inte en cent av det. Dom får vara glada att dom får leverera.

Men vi ser inte att marginalerna är höga. Företagen norpar alltså inte åt sig. Att försöka skylla byggnadskostnaden på dom stämmer inte med verkligheten.

Citat:
Priserna ökar dramatiskt. Arbetskraftskostnaden i värsta fall stilla. Marginalen minskar. För att få ihop den matematiken behöver man ta mig fan vara ekonom.
Du har alltså inte noterat att facken strejkar till sig löneökningar trots att vi har hög arbetslöshet.
Vill du hävda att arbetskraftskostnaden står still får du allt visa det.

Jag kan fö visa att bygglönerna är dubbelt så höga i Sverige som Finland. Vad beror det på?

Citat:
Jag behöver inga siffror.
Det är dock genom att mäta i verkligheten som man får hårda fakta att dra slutsatser ur.
Citera
2016-10-06, 20:28
Medlem
Citat:
Anledningen till att bubblor spricker är at de är bubblor. Pröva med såpa - såpabubblor. Då ser du rent empiriskt hur det fungerar.
Men vad är det som är bubbla då?

Givet byggnadskostnader och produktionskostnader så går det inte att se några nämnvärda prisfall utan att nyproduktionen upphör.

Och upphör nyproduktionen så beror det på någon faktor X. Och den får minst följande konsekvenser:
* Byggjobbarna blir arbetslösa
* Många hantverkare blir också arbetslösa.
* Många som jobbar med försäljning, leveranser och produktion av byggmaterial blir arbetslösa.
* När alla dessa blir arbetslösa drar de ned konsumtionen.
* Denna konsumtionsminskning leder till ytterligare arbetslöshet.
* När ytterligare dessa blir arbetslösa drar de ned konsumtionen.
* Denna konsumtionsminskning leder till ytterligare arbetslöshet.
* När ytterligare dessa blir arbetslösa drar de ned konsumtionen.
osv. På samma sätt som i USA under finanskrisen blir det en eskalerande arbetslöshet.

Och här faller bostadspriserna. Få vågar köpa. Och en del behöver sälja.

De här på Flashback som säger att de skall köpa här, kommer antingen inte att våga det, eller vara arbetslösa och inte kunna köpa. Priserna faller därför att folk inte köper. Det gäller fyndköparna också.

Frågan är bara vad denna faktor X är.
Och en annan relevant fråga är hur väl staten kommer att kunna sätta in åtgärder för att hejda den eskalerande arbetslösheten.

Men det är iaf klart att ett nämnvärt prisfall är kopplat till att nyproduktion upphört. Och att byggjobbare och hantverkare blir arbetslösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in