Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Stämmer. Men man måste också anstränga sig för att förstå sin meningsmotståndare om man ska ha ett konstruktivt samtal. Att medvetet missförstå begrepp leder bara till att diskussionen kör fast i omständliga utredningar av teknikaliteter.
Nej, den som påstår får se till att göra korrekta påståenden.
Klarar den som påstår inte det så är denne ute och svamlar. Då har denne inte fakta klara för sig eller inte logiken klar för sig. Troligen varken det ena eller det andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Du missar, som vanligt, poängen.
Jag har noterat att du ifrågasätter påståenden om brist, men jag har också konstaterat att du inte har någon faktabaserad grund att ifrågasätta påståenden om varken brist eller överskott eftersom sådana fakta inte existerar i din värld.
Utmärkt att du noterat att jag synar påståenden om brist.
Jag efterfrågar även ett sätta att avgöra förekomst av brist.
Men hittills har ingen levererat. Någon kanske lyckas leverera någon gång. Men man får iaf konstatera att det verkar sitta långt inne.
SigmenFloyd: "Jag är starkast i världen. Det finns ingen nu levande människa som är starkare än mig".
Alpha101: "Hm, hur har du tagit reda på att det är just du som är starkast i världen.
SigmenFloyd: "Öh, mitt påstående har du ingen faktabaserad grund att ifrågasätta ".
Det kommer nog som en ren överraskning för dig, men det behövs ingen grund för att syna ett påstående. Det är den som påstår som har bevisbördan.
Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Huruvida brist eller överskott föreligger i ett i-land som Sverige beror primärt på folkets boendepreferenser. Dessa preferenser är enligt dig vaga och fantasifulla känslor som inte kan mätas, och således inte kan ligga till grund för en verklighetsförankrad uppskattning över eventuell brist eller överskott.
Därför, när du ifrågasätter påståendena om brist har du inget ben att stå på.
Den som påstår förekomst av brist har bevisbördan att påvisa sagda brist.
Lämpligen genom en mätmetod som är oberoende av den som mäter. (Ordinära krav).
Klarar den som påstår inte det så svamlar den som påstår.
Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Ponera att kaffeleveranser till svenska butiker plötsligt minskade till den grad att efterfrågan inte kunde mötas och hyllorna gapade tomma. En normal medborgare skulle i det läget hävda att landet lider av kaffebrist.
Då kanske någon rättshaverist skulle invända: "Jag ifrågasätter å det bestämdaste dessa påstående om kaffebrist! Det finns inga fakta som talar för att brist råder!"
Då tittar vi på hemnet. Gapar det tomt?
Bara i Stockholms kommun så hittar vi inte mindre än 1622 bostäder ute till försäljning.
Och här får vi väl anta att signaturen SigmenFloyd blir helt chockad, för hin trodda ju att "hyllorna gapade tomma".
Hur många normala medborgare som kommer till butiken och ser 1622 paket kaffe på hyllorna kommer nu att mena att det är brist. SigmenFloyd lär göra det men det är oklar om hin skall räknas till kategorin normala medborgare. Iaf har jag inte grund för ett sådant påstående.
Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Kanske presenteras data för rättshaveristen som visar att skandinaver dricker mest kaffe i världen och svenskarna ligger på en andraplats efter finnarna. Vidare visar man en enkätundersökning som bekräftar att svenskarna mycket riktigt har en djupt kulturellt förankrad förkärlek till det svarta guldet.
Då säger haveristen, eftersom hen är haverist: "Äsch, det där är inget faktum utan handlar mer om preferenser! Bara subjektiva åsikter, vaga och fantasifulla känslor som inte kan mätas! Dessa undersökningar är ruffel och båg. Jag litar bara på fakta!!!"
Givet din förmåga att hitta brister så tvivlar jag inte alls på att du kan fantisera ihop brist på kaffe i Sverige också.
Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Hur vet du då att brist inte föreligger?
Där ser du hur illa det är. Nu drämmer du till med ett implicit påstående om att jag hävdar att det inte skulle föreligga brist. Du har ingen ordning alls i hjärnkontoret.