2016-10-07, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Man behöver inte explicit fråga någon om han eller hon vill ha en kopp te. Om jag ställer en kopp te på bordet och hon börjar dricka ur den tar jag för givet att personen gör det av egen vilja.
Problemet är efteråt när person ringer polisen och påstår att jag har tvingat personen att dricka te, eftersom jag aldrig explicit frågade om samtycke.

För övrigt vet varenda kotte i det västerländska samhället vad samtycke innebär. Problemet är bara att kvinnor gillar maskulina män som tar för sig och är passionerade, det vill säga inte gör samlag till någonting formellt som att fråga om samtycke (det vill ha Fifty Shades of Grey).
Till sist är det så otroligt nedvärderande mot våldtäktsoffer när man jämför våldtäkt med att hälla te i någons mun när person sover. Vidrigt.

Sa han som just gjorde samma liknelse själv. Fast av avsevärt sämre sort, för ursäkta brukar du lägga ditt stånd på köksbordet framför en tjej och vänta på att hon ska ta för sig?
Om du inte känner tjejen finns det ord för detta: sexuell trakasseri.

Det ni gossar inte fattar är att i böcker, fantasier, filmer what ever där porr för kvinnor finns med, så är hennes samtycke redan där. Ingen kvinna vill ha en man som i fifty shades…som bara tar för sig. sorry, men ni missar något rejält väsentligt, nämligen att samtycket är grunden då kvinnor fantiserar, läser eller går på film. Att jämföra detta med en verklighet där mäns fantasier tar över är inte alls kvinnors cup of tea.

Jämför det istället med er egen sort av porrkonsumtion, elelr hade ni velat gå på en gata/ sitta på jobbet och plötsligt haft 3 porrstjärnor som gav sig på er? Don't think so. Ni vill ha dessa på eera villkor och ingen annans.
Citera
2016-10-07, 14:17
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Sa han som just gjorde samma liknelse själv. Fast av avsevärt sämre sort, för ursäkta brukar du lägga ditt stånd på köksbordet framför en tjej och vänta på att hon ska ta för sig?
Om du inte känner tjejen finns det ord för detta: sexuell trakasseri.

Det ni gossar inte fattar är att i böcker, fantasier, filmer what ever där porr för kvinnor finns med, så är hennes samtycke redan där. Ingen kvinna vill ha en man som i fifty shades…som bara tar för sig. sorry, men ni missar något rejält väsentligt, nämligen att samtycket är grunden då kvinnor fantiserar, läser eller går på film. Att jämföra detta med en verklighet där mäns fantasier tar över är inte alls kvinnors cup of tea.

Jämför det istället med er egen sort av porrkonsumtion, elelr hade ni velat gå på en gata/ sitta på jobbet och plötsligt haft 3 porrstjärnor som gav sig på er? Don't think so. Ni vill ha dessa på eera villkor och ingen annans.
Spela inte så överdrivet dum. Jag skrev verkligen inte i min text att det är okej för en kille att blotta sig. Höj nivån och besvara mitt inlägg mer sakligt.
Citera
2016-10-07, 14:21
Medlem
Citat:
Spela inte så överdrivet dum. Jag skrev verkligen inte i min text att det är okej för en kille att blotta sig. Höj nivån och besvara mitt inlägg mer sakligt.

nej dummer, du klagade över den liknelse med att tvinga på folk mat med våldtäkt som folk tar till i denna fråga, eftersom det är en bra liknelse för att spegla vad samtycke står för.

"Till sist är det så otroligt nedvärderande mot våldtäktsoffer när man jämför våldtäkt med att hälla te i någons mun när person sover. Vidrigt."

efter att du just gjort exakt samma typ av liknelse själv ( som hade varit helt ok göra, om den inte var så dålig)

"Man behöver inte explicit fråga någon om han eller hon vill ha en kopp te. Om jag ställer en kopp te på bordet och hon börjar dricka ur den tar jag för givet att personen gör det av egen vilja.
Problemet är efteråt när person ringer polisen och påstår att jag har tvingat personen att dricka te, eftersom jag aldrig explicit frågade om samtycke. "

Liknelser tar man till retoriskt, inte för att beskriva en verklighet (detta är ok att göra ex.) utan för att måla upp en klarare jämförande bild.

Din jämförelse funkar inte…för nej man erbjuder inte sex som man erbjuder te via att ställa fram en kopp. Sex är ett samspel.
Senast redigerad av Merapi 2016-10-07 kl. 14:24.
Citera
2016-10-07, 14:29
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
nej dummer, du klagade över den liknelse med att tvinga på folk mat med våldtäkt som folk tar till i denna fråga, eftersom det är en bra liknelse för att spegla vad samtycke står för.

"Till sist är det så otroligt nedvärderande mot våldtäktsoffer när man jämför våldtäkt med att hälla te i någons mun när person sover. Vidrigt."

efter att du just gjort exakt samma typ av liknelse själv ( som hade varit helt ok göra, om den inte var så dålig)

"Man behöver inte explicit fråga någon om han eller hon vill ha en kopp te. Om jag ställer en kopp te på bordet och hon börjar dricka ur den tar jag för givet att personen gör det av egen vilja.
Problemet är efteråt när person ringer polisen och påstår att jag har tvingat personen att dricka te, eftersom jag aldrig explicit frågade om samtycke. "

Liknelser tar man till retoriskt, inte för att beskriva en verklighet (detta är ok att göra ex.) utan för att måla upp en klarare jämförande bild.

Din jämförelse funkar inte…för nej man erbjuder inte sex som man erbjuder te via att ställa fram en kopp. Sex är ett samspel.
Meningen med mitt inlägg var varken te eller tårta. Poängen var att man inte behöver ett explicit "ja" för att ha samlag i samtycke. På samma sätt som man inte behöver ett explicit "ja" för att servera te. Tar båda parterna initiativ och uppenbarligen vill ha samlag med varandra så blir ord överflödiga.
Citera
2016-10-07, 14:33
Medlem
Citat:
Meningen med mitt inlägg var varken te eller tårta. Poängen var att man inte behöver ett explicit "ja" för att ha samlag i samtycke. På samma sätt som man inte behöver ett explicit "ja" för att servera te. Tar båda parterna initiativ och uppenbarligen vill ha samlag med varandra så blir ord överflödiga.
Ja, absolut, och det här är väl något som de flesta som stödjer en samtyckeslag är fullt medvetna om. Det är snarare motståndarna som grinar om att man ska behöva skriva kontrakt innan man har sex med någon.
Citera
2016-10-07, 14:35
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Ja, absolut, och det här är väl något som de flesta som stödjer en samtyckeslag är fullt medvetna om. Det är snarare motståndarna som grinar om att man ska behöva skriva kontrakt innan man har sex med någon.
Skulle du kunna förklara samtyckeslagen för mig?
Citera
2016-10-07, 14:48
Medlem
Citat:
Skulle du kunna förklara samtyckeslagen för mig?
I enkla drag skulle den göra det straffbart att ha sex med folk som inte samtyckt till det.
Citera
2016-10-07, 14:50
Medlem
Celenos avatar
Citat:
I enkla drag skulle den göra det straffbart att ha sex med folk som inte samtyckt till det.
Precis som idag alltså.
Citera
2016-10-07, 14:56
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Om detta samtycke kan uppstå implicit så ser jag inga större problem med lagförslaget. Frågan är dock om det kommer göra någon skillnad då det redan är olagligt att tvinga någon till samlag idag?
Citera
2016-10-07, 15:11
Medlem
Citat:
Om detta samtycke kan uppstå implicit så ser jag inga större problem med lagförslaget. Frågan är dock om det kommer göra någon skillnad då det redan är olagligt att tvinga någon till samlag idag?
Skillnaden är just att det enda kravet blir brist på uttryckt samtycke, inte att tvång förekommit. Alltså, om en person inte förmedlar att hon vill ha sex är det olagligt att ha sex med henne, även det inte skulle kräva att du tvingade dig på henne.
Citera
2016-10-07, 15:16
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Skillnaden är just att det enda kravet blir brist på uttryckt samtycke, inte att tvång förekommit. Alltså, om en person inte förmedlar att hon vill ha sex är det olagligt att ha sex med henne, även det inte skulle kräva att du tvingade dig på henne.
Okej, då förstår jag. Så låt oss säga att en man och kvinna har samlag. Kvinnan ville verkligen detta, medan mannen inte ville ha samlag med henne. Mannen gör dock inget motstånd.
Detta skulle alltså räknas som att kvinnan våldtagit mannen?
Senast redigerad av Libertarismus 2016-10-07 kl. 15:18.
Citera
2016-10-08, 04:00
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
1) Är det din gissning?
Ja, jag tror att de små övergreppen var vanligare än slag och regelrätt misshandel eller dråp.
Det känns mest logiskt. Det är de erfarenheter jag haft runt omkring mig när jag växte upp.
Citat:
2) och varför skulle det vara bättre?
Bättre är fel ord. Mindre dåligt med en luggning än dråp, om du frågar mig.
Citat:
Enligt dem var det "trash" som behövde bruka våld på sina barn ... Vill du gissa på hur många av deras avkomlingar som dömts för brott eller betraktats som "vanartiga" .. till skillnad från släkten som agade sina barn ..

Slår/agar gör man när hjärnan inte längre räcker --- och har man så begränsad hjärna så man måste ge sig på sina barn -- då skall man inga ha ..

Kommer från både morfar och pappa ...
Här håller jag fullständigt med. Intellektuellt utmanade och de som inte lärt sig bättre är möjligen de som vill hålla kvar traditionen, utom i vissa fall.
De som faller emellan överallt. De man brukar kalla föds "onda" eller är tvärt narcissistiska.
De som vägrar falla in i leden eller medverka i den gemensamma civiliserade världen.

En gissning till:
Dessa står för 70 - 80% av brotten som begås. De flesta växer ur det några år efter 25 normalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in