Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-04, 15:38
Medlem
jag köpte lite fläskkarré i skivor och funderar på om man kan stoppa en skiva i ugnen tillsammans med lite lök, morötter och potatis utan att det går åt pipan?
Citera
2016-10-04, 15:55
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
jag köpte lite fläskkarré i skivor och funderar på om man kan stoppa en skiva i ugnen tillsammans med lite lök, morötter och potatis utan att det går åt pipan?

Köttet lär bli segt. Tillaga var för sig.
Citera
2016-10-04, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Tack, det var det jag var rädd för.
Citera
2016-10-04, 23:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Brukar ibland köra det med finhackad lök, gorgonzola, peppar, grädde och rosmarin.
Serveras med potatis eller pasta.
Inte alls dumt, såsen är suveränt god imho.
Citera
2016-10-05, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85

Utveckla gärna.
Citera
2016-10-06, 09:48
Medlem
Jag ska baka bröd. Om degen ska ha 5 dl vatten, och jag vill ha i mjölk, kan jag ta hälften vatten/hälften mjölk då? Eller blir smaken konstig då?
Citera
2016-10-06, 09:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag ska baka bröd. Om degen ska ha 5 dl vatten, och jag vill ha i mjölk, kan jag ta hälften vatten/hälften mjölk då? Eller blir smaken konstig då?
Konsistensen kommer skilja sig, och smaken - Men det behöver inte alls bli fel.
Citera
2016-10-06, 12:03
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Utveckla gärna.

Varför då ? Behövs knappast nu.
Citera
2016-10-08, 10:29
Medlem
Falafelns avatar
Långkok på 5 timmar med massa gottigottgott (vin, rotfrukter, osv). Ska köttet bestå av nötbog eller högrev? Så jäkla förvirrad så jag köpte båda två. Eller ska det va nåt annat kött? Hur vet man sånt här?
Senast redigerad av Falafeln 2016-10-08 kl. 10:33.
Citera
2016-10-08, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln
Långkok på 5 timmar med massa gottigottgott (vin, rotfrukter, osv). Ska köttet bestå av nötbog eller högrev? Så jäkla förvirrad så jag köpte båda två. Eller ska det va nåt annat kött? Hur vet man sånt här?

Båda funkar, högrev är lite fetare och blir troligtvis lite saftigare.
Citera
2016-10-11, 20:49
Medlem
Har köpt Kolja ett par gånger men varje gång har det luktat nåt förbannat av den fisken. Brukar den "stinka" mer än annan fisk eller har jag bara otur att den är gammal?
Gud förbjude om man skulle glömma pappret/förpackningen den har legat i i sophinken inomhus över natten.
Citera
2016-10-12, 03:29
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Jag brukar köra nedanstående recept, supergott! Jag brukar även ha i några droppar soja och en svampbuljongstärning i, sen kokt potatis eller hasselbackare eller tjockpommes till det.
http://skeppan.blogg.se/2012/march/flaskkotlett-i-ugn-med-sambalsas.html

(om jag har buljongtärning i så brukar jag göra hela blandningen i en kastrull och lösa upp tärningen i den under lite värme och sen hälla över till ugnsformen)

Receptet går ju att laborera med, har man inte sweet chili så hoppar man över det, man även ha i svampbuljong och kanske fräsa lite svamp och lök för extra smak osv.
Recept från sidan:
Citat:
• Ett gäng Fläskkarré
• 4 dl vispgrädde
• 3 dl creme fraiche
• 4 tsk sambal oelek
• 1 matsked sweet chili
• Salt
• Svartpeppar
Förstek fläskkarré och lägg dom omlott i en ungsform.
Kör in dom i ungnen på 200 grader 40 min.
Går även bra med fläskkotlett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in