2016-10-04, 15:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Bosse Hansson och Lennart Swahn betraktades som ett inofficiellt par i yngre dagar. Det finns ju en historia om detta...

- Vad är likheten mellan en brygga och Bosse Hanssons pitt?

Svar - båda blir fulla med svanskit.
Historien fanns i ett antal versioner. Den elegantaste jag minns var att en viss brygga ute i Stockholms skärgård kallades för "Bosse Hansson" eftersom den hade fullt med sva(h)nskit på pålen.

Men om detta bara var skitsnack (sic!) vet jag inte. Det fanns ju en massa andra historier om Swahns homosexualitet som inte direkt gick ut på att han hade någon stadigvarande partner.

Man ska ha klart för sig att det under den här perioden gick bögrykten om i princip varje manlig kändis som inte hade några kända förhållanden med kvinnor. Ett internationellt exempel var den brittiske premiärministern Edward Heath, som "alla" visste var bög under hans långa tid som aktiv politiker. Konsensus när det gäller Heaths sexualitet bland dagens historiker är emellertid att det inte finns något konkret som tyder på att Heath skulle ha haft några homosexuella relationer, och att den rimligast gissningen var att han var intresserad av sex öht. Detsamma kan mycket väl gälla Bosse Hansson.
Citera
2016-10-04, 15:39
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Historien fanns i ett antal versioner. Den elegantaste jag minns var att en viss brygga ute i Stockholms skärgård kallades för "Bosse Hansson" eftersom den hade fullt med sva(h)nskit på pålen.

Men om detta bara var skitsnack (sic!) vet jag inte. Det fanns ju en massa andra historier om Swahns homosexualitet som inte direkt gick ut på att han hade någon stadigvarande partner.

Man ska ha klart för sig att det under den här perioden gick bögrykten om i princip varje manlig kändis som inte hade några kända förhållanden med kvinnor. Ett internationellt exempel var den brittiske premiärministern Edward Heath, som "alla" visste var bög under hans långa tid som aktiv politiker. Konsensus när det gäller Heaths sexualitet bland dagens historiker är emellertid att det inte finns något konkret som tyder på att Heath skulle ha haft några homosexuella relationer, och att den rimligast gissningen var att han var intresserad av sex öht. Detsamma kan mycket väl gälla Bosse Hansson.

Jo, jag har i förbifarten hört (eller läst) andra varianter om Bosse Hansson och Lennart Swahn. Vad som är rätt får vi antagligen aldrig veta.
Citera
2016-10-04, 17:50
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12

OnT; och bög är han väl om han nu nånsin haft sex...tippar mer på asexuell. Blir han lite sugen så läser han Divison två tabeller från 1952 tills det lugnar ned sig.

Tror på något i denna andan, asexuell eller i princip asexuell pga "högfungerande autism". Evig ungkarl och elaka tungor räcker långt...
Jag lägger "Bosse Hansson är bög, alla vet det" i samma fack som "Povel Ramel var sinnessjuk, alla vet det".
Ett rykte som göder sig själv men som egentligen har noll substans.
Citera
2016-10-04, 18:34
Medlem
Kommer ihåg en intervju med B.H i någon veckotidning från mitten av 70-talet. Min mor hade några prenumerationer på den tidens tidningar så jag kommer inte ihåg vilken tidning det rörde sig om.

B.H var något av kvinnornas favorit bland sportjournalisterna och frågan som ställdes av artikelförfattaren var ungefär:

"- Du lever ensam och ändå är du så populär bland kvinnor?

- Jag skulle nog bli väldigt svår att leva tillsammans med."

Hur det nu skulle tolkas som?
Citera
2016-10-05, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kommer ihåg en intervju med B.H i någon veckotidning från mitten av 70-talet. Min mor hade några prenumerationer på den tidens tidningar så jag kommer inte ihåg vilken tidning det rörde sig om.

B.H var något av kvinnornas favorit bland sportjournalisterna och frågan som ställdes av artikelförfattaren var ungefär:

"- Du lever ensam och ändå är du så populär bland kvinnor?

- Jag skulle nog bli väldigt svår att leva tillsammans med."

Hur det nu skulle tolkas som?

Många sportjournalister ÄR svåra att leva med. Känner flera som haft problem att hålla ihop äktenskapet mest beroende på en inte så accepterande tant. Den mesta av sporten sker ju oftast på helgerna och eller kvällstid och då brukar ju kärringarna vara mest angelägna om att vilja umgås och har svårt att acceptera att partnern måste jobba 12-23 båda dagarna på helgen.
Citera
2016-10-05, 13:19
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Många sportjournalister ÄR svåra att leva med. Känner flera som haft problem att hålla ihop äktenskapet mest beroende på en inte så accepterande tant. Den mesta av sporten sker ju oftast på helgerna och eller kvällstid och då brukar ju kärringarna vara mest angelägna om att vilja umgås och har svårt att acceptera att partnern måste jobba 12-23 båda dagarna på helgen.

Det är sant. Journalistyrket kräver ofta udda arbetstider, mycket planeringsmöten och resor (inrikes och utrikes).

Är man dessutom inriktad på ett visst område som sport, ekonomi, motor och så vidare är man med all säkerhet personligt intresserad och finns det något som gör kvinnor svartsjuka är det mäns nörderier och intressen. Från journalistens sida måste han eller hon eller det fundera på om det är värt fitta eller kuk i helgen kontra allt gnäll man kommer få leva med. Oavsett Bosses sexualitet eller intresse för sex har han säkert någon gång behövt tänka igenom hur han vill leva sitt privatliv och kunna ha jobbet som sportjournalist.
Citera
2016-10-05, 13:26
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

Jo, men det är väl klart att det går bögrykten om honom när han såg såpass bra ut och levde ensam. Att han sen hade problem med den personliga hygienen, och privat var den tråkigaste personen i världen som satt sin fot i en tevestudio, är ju ingenting som syns i rutan.
Citera
2016-10-05, 13:46
Medlem
Citat:
Så kan det givetvis vara. Det var ju egentligen ännu mer uppdelat mellan vardag och helger då än nu vad det är nu vad sportevenemang anbelangar. Det fanns i stort sett bara amatörer inom svensk sport på den tiden. De flesta idrottare hade åtminstone ett halvtidsjobb.

Har B.H italienskt påbrå? Vet inte var jag har fått det ifrån?

Annars, B.H:s bevakning av ett 10 000 m lopp på skridsko kunde göra vem som helst blöt av svett och spänning. Den konsten kunde han med bravur.
Citera
2016-10-05, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Det är sant. Journalistyrket kräver ofta udda arbetstider, mycket planeringsmöten och resor (inrikes och utrikes).

Är man dessutom inriktad på ett visst område som sport, ekonomi, motor och så vidare är man med all säkerhet personligt intresserad och finns det något som gör kvinnor svartsjuka är det mäns nörderier och intressen. Från journalistens sida måste han eller hon eller det fundera på om det är värt fitta eller kuk i helgen kontra allt gnäll man kommer få leva med. Oavsett Bosses sexualitet eller intresse för sex har han säkert någon gång behövt tänka igenom hur han vill leva sitt privatliv och kunna ha jobbet som sportjournalist.

Ja. Precis som Lasse Granqvist som heller inte har någon fru/flickvän. Han har flera gånger sagt att han prioriterat jobbet och med sena nätter och mycket helgjobb inte funnits tid till annat. Och om honom går det aldrig några bögrykten märkligt nog...
Citera
2016-10-05, 17:46
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ja. Precis som Lasse Granqvist som heller inte har någon fru/flickvän. Han har flera gånger sagt att han prioriterat jobbet och med sena nätter och mycket helgjobb inte funnits tid till annat. Och om honom går det aldrig några bögrykten märkligt nog...

Det kanske har att göra med utseendet och beteendet?

Som jag uppfattar det var väl Bosse smärt, mörk och stilig medans Lasse både ser ut och låter som en nördfarbror? Då förväntar sig kanske gemene medborgaren inte att han ens ska kunna få ett fruntimmer utan att betala för det. Eller ens har intresse av sensuell karaktär. Uffe Larsson (som var sambo med en kvinna) och de flesta som jobbar med barnprogram (bortsett från Malin Olsson) hamnar på grund av det jobb de gjorde eller gör i någon form av allmän uppfattning där de aldrig ses som sexuella varelser.

Om någon som i alla fall är alldaglig, snyggare än medel, har en sexig röst eller något attraktivt för sig och ändå lever själv så börjar människor undra och därefter fantisera ihop svar som är mer exotiska eller roliga än verkligheten. På det viset tror jag fula bögar och flator eller dito asexuella har det bättre än attraktiva - folk är inte lika intresserade av att hitta på saker som sedan blir "sanningar".

Den enda fulgubben jag kan komma just nu på som har bögrykte är Loket.

I trygghetsnarkomanernas högborg Sverige anses det vara fulare att vara ointresserad av umgänge än att vara asexuell eller ha en minoritetsläggning. Att vara ointresserad av vissa sociala ritualer kan provocera människor något otroligt - jag vet.
Citera
2016-10-05, 20:42
Avslutad
Citat:
http://www.expressen.se/sport/bosse-hansson-om-sin-obotliga-sjukdom/

"Just en resa till Archangelsk i norra Ryssland under bandy-VM 1990 höll på att kosta honom livet.
- Det var svinkallt där borta. Mellan 30 och 40 grader. Vi sprang från dörr till dörr när vi tvingades vara ute. Det var idiotiskt. Mina lungor frös till is. Jag drog också på mig en massa bakterier där borta.
Hemma i Sverige igen blev tv-kommentatorn akut svårt sjuk.
- Jag var hemma och höll på att dö, men jag fick kontakt med en kompis som räddade mig. Han tog mig till sjukhuset där jag fick vård.
De främmande bakterierna från Ryssland, lunginflammation och urinvägsinflammation samtidigt höll på att kosta honom livet.
Hur mår du i dag?
- Jag har svår hosta och hostar slem hela tiden, det kan hålla på i timmar. Det är något jag lidit av under många år och det har blivit värre med tiden. Jag kan inte riktigt hålla på med de saker jag vill göra nu som tidigare."
Alltså, det där känns ju som en rejäl omskrivning för en pågående HIV-infektion. Grejen är ju den att det inte finns några "exotiska" bakterier i Archangelsk. Först och främst är det på grund av kylan en synnerligen ogästvänlig miljö för bakterier som ju som bekant bäst trivs där det är varmt och fuktigt. Sen är det även så att det bor massor av folk i Archangelsk, över 350.000 personer. Har alla dessa människor slemhosta och dödliga sviter av sitt leverne på orten?

Min gissning är att Bosse, bög eller inte, var ute och knullade lite när han var ute på "jobbresa". HIV har spridit sig som en gräsbrand i Ryssland de senaste 25 åren. Samtidigt är Bosse en kille av den gamla skolan, jag tror inte att han skulle gå ut och säga att " - Ja, jo, jag har varit skitpackare i femtio år och nu håller aidsen på att ta mig" så istället fantiserar han ihop den där storyn om mystiska exotiska basilusker från ett för honom fjärran land.

Det är mycket få bakterier som inte en vanlig penicillinkur hade botat. Här ligger en hund begraven.
Citera
2016-10-05, 22:01
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Alltså, det där känns ju som en rejäl omskrivning för en pågående HIV-infektion. Grejen är ju den att det inte finns några "exotiska" bakterier i Archangelsk. Först och främst är det på grund av kylan en synnerligen ogästvänlig miljö för bakterier som ju som bekant bäst trivs där det är varmt och fuktigt. Sen är det även så att det bor massor av folk i Archangelsk, över 350.000 personer. Har alla dessa människor slemhosta och dödliga sviter av sitt leverne på orten?

Min gissning är att Bosse, bög eller inte, var ute och knullade lite när han var ute på "jobbresa". HIV har spridit sig som en gräsbrand i Ryssland de senaste 25 åren. Samtidigt är Bosse en kille av den gamla skolan, jag tror inte att han skulle gå ut och säga att " - Ja, jo, jag har varit skitpackare i femtio år och nu håller aidsen på att ta mig" så istället fantiserar han ihop den där storyn om mystiska exotiska basilusker från ett för honom fjärran land.

Det är mycket få bakterier som inte en vanlig penicillinkur hade botat. Här ligger en hund begraven.

Meh... gubben Hansson är urgammal. En 82-åring kan hosta, rossla och vara halvdöd av massor av anledningar. Aids är troligen en ytterst ovanlig förklaring när det gäller plus 80-gubbar med vacklande hälsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in