2016-09-21, 16:04
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Det verkar ha hittats en planet kring någon av solarna i vårt närmaste solsystem, Alfa Centauri. Som skall ligga inom "den beboeliga zonen", dvs där vatten inte kokar bort eller fryser till is. Hur troligt är det att det finns någon form av liv där?

Det är en planet runt den ljussvagare och närmaste stjärnan, Proxima Centauri. Eftersom den är så pass svag betyder det att den beboeliga zonen är mycket närmare stjärnan än vad solen är jorden, vilket i sin tur betyder mycket större tidvatteneffekt. (På jorden är denna effekt från solen typ halva månens.) Tidvatteneffekten går som M/r^3 så t ex halva avståndet (OM samma M) ger 8 ggr större tidvatteneffekt. Vad detta gör med en himlakropp ser vi på månen, som alltid vänder samma sida mot jorden.

(Fakta: ett år = ca 11 dagar. Avstånd = ca 0.05 ggr jordens avstånd från solen. Stjärnans massa = ca 0.123 ggr solens. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Proxima_Centauri
Tidvatteneffekten är alltså 0.123/0.05^3=983 ggr starkare på denna planet än på jorden från solen.)

Om den här planeten alltid har samma sida mot sin sol är det nog inte så livsvänligt klimat varken på den ständiga dagsidan eller på den ständiga nattsidan. Möjligen någonstans nära skymningsranden? Fast undrar hur vädret blir? Kan ju tänkas att upphettningen av luften på dagsidan och nedkylningen på nattsidan, ger en ordentlig cirkulation, antagligen rena stormar. Vore nog iaf fascinerande att se. Men kan man leva där? Kan *något* leva där?
Senast redigerad av nerdnerd 2016-09-21 kl. 16:12.
Citera
2016-09-21, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Och att googla lite är då så jävla svårt, pucko? Här är bara en länk jag fann på typ två sekunder, http://www.popularastronomi.se/2012/09/lite-lattare-for-sverige-i-rymden-efter-borgs-budget/, som säger att Rymdstyrelsen i Sverige fick 926 miljoner 2013. Dvs typ 10 kr per svensk. Per år. Får man ens en liten hamburgare för 10 spänn på Donken? Finns det möjligen något annat inte så viktigt som vi kan spara in 10 spänn per svensk per år? Cigg t ex?

Sluta trolla (om det inte bara är det du vill), kavla upp ärmarna, och sätt igång och jobba lite med dina fakta om du seriöst vill komma in i matchen.

Så endast i Sverige är det 1 miljard. Lägg ihop alla länder så har du en jävla massa pengar. De pengarna kan man med enkelhet bota HIV med.

Så troll? Du kanske kan sluta att argumentera som Henrik Schyffert? 926 miljoner är mycket pengar.
Citera
2016-09-21, 20:08
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Så endast i Sverige är det 1 miljard. Lägg ihop alla länder så har du en jävla massa pengar. De pengarna kan man med enkelhet bota HIV med.

Så troll? Du kanske kan sluta att argumentera som Henrik Schyffert? 926 miljoner är mycket pengar.

10 spänn per person. Per år.

Du äter nog godis för mer PER DAG. Troll.

------

Äsch, räknar som en kratta. Ca 100 kr blir det ju per person och år. Dvs ca 30 öre om dan. Säkert värsta slöseriet jmf m precis allt annat..
Senast redigerad av nerdnerd 2016-09-21 kl. 20:12.
Citera
2016-09-28, 18:10
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Enligt teorin som den nu faktiskt är formulerad så är detta omöjligt. Detta gäller f ö även enligt teorin där s k evig inflation (eternal inflation) ger upphov till ett multiversum, där varje "universum" är en kondenserad bubbla där inflationen har upphört. En sådan bubbla fungerar på så sätt att allt som kan nås med max ljushastigheten från någon händelse i bubblan, också är händelser inom bubblan. Det går inte att komma ur med mindre än att man kan färdas snabbare än ljuset och/eller bakåt i tiden.

Har under en tid fördjupat mig lite extra i teorin om evig inflation. Kan inte säga att jag har koll på allt, men iaf bra mycket mer än jag trodde skulle vara möjligt på relativt kort tid. Vore kul med en fråga eller två.

För att iaf ge något att gå på nu direkt för den som undrar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Eternal_inflation
Citera
2016-09-30, 01:04
Medlem
http://phys.org/news/2016-09-spiral-irregular-galaxies-current-dark.html

Mörk materia ställs mot väggen av gravitation i studie av spiralgalaxer. Om jag förstår rätt så innebär upptäckten, som uppvisar "a single, extremely tight correlation, even when dark matter is supposed to dominate the gravity", att mörk materia kan uteslutas.

"The relation discovered by McGaugh et al. is a serious, and possibly fatal, challenge to this hypothesis, since it shows that rotation curves are precisely determined by the distribution of the normal matter alone. Nothing in the standard cosmological model predicts this, and it is almost impossible to imagine how that model could be modified to explain it, without discarding the dark matter hypothesis completely."

Vad tros?

Jag har aldrig gillat teorin med mörk materia, den har känts som ett sätt att skyla över något man inte förstår.
Citera
2016-09-30, 13:58
Medlem
elbels avatar
När universum var sammanpressat i en punkt före big bang, kunde man urskilja neutroner och protoner? Atomer? Hur finfördelat var det?

Om allt var i en perfekt liten sfär(?) var kommer då allt kaos ifrån?
Tänker mig att partiklarna i sfären måste bildat ett mönster/ordning?
Citera
2016-10-02, 16:32
Medlem
Milizers avatar
Är kometen där det nyligen kraschlandades en sond viktig? Varför?
Citera
2016-10-02, 20:59
Medlem
Citat:
Är kometen där det nyligen kraschlandades en sond viktig? Varför?

Ja och nej.

Eftersom den är den första man landat en sond på så blir den historiskt viktig.

Men att just den blev utvald berodde nog mer på dess tillgänglighet.

Och vid grundforskning så är egentligen varken objektet/målet eller frågan "viktig" - Det är ny kunskap/fakta som är syftet.
Citera
2016-10-04, 00:25
Medlem
EddieCabots avatar
När en stjärna börjar fusionera järn (kan man ens säga så?) så är det som bekant ridå. Jag har läst att stjärnan exploderar "shortly after". Hur lång tid är "shortly"? Kan tänka mig att det är relativt, men på ett ungefär? När den första järnatomen bildas, hur långt har stjärnan kvar?
Citera
2016-10-04, 16:14
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
När en stjärna börjar fusionera järn (kan man ens säga så?) så är det som bekant ridå. Jag har läst att stjärnan exploderar "shortly after". Hur lång tid är "shortly"? Kan tänka mig att det är relativt, men på ett ungefär? När den första järnatomen bildas, hur långt har stjärnan kvar?

Det beror på stjärnans massa, en massiv stjärna fusionerar ( ) kisel till järn fortare än en som är mindre massiv, men exempelvis en stjärna på 20 solmassor tuggar igenom sitt lager av kisel på en vecka. När kislet tar slut och ingen mer fusion ger energi för att hålla kärnan upp så kollapsar hela stjärnan in i sig själv. Och det med en hastighet på ca 25% av ljusets...
Citera
2016-10-04, 22:10
Medlem
Milizers avatar
Med dagens teknik är det - vad jag har förstått - omöjligt att nå främmande solsystem och eventuella exoplaneter inom beboelig zon där det kan finnas liv såsom vi tänker oss det (reservation här för upptäckter såsom liv som finns på djupt vatten som livnär sig på utsipprande ångor från jordens inre), ja, till och med intelligent liv.

Men det kan kanske gå med utvecklad teknik. Jag läste en artikel om att detta kanske skulle kunna bli möjligt.

Två frågor på det:

1. Är det önskvärt att vi kontaktar främmande civilisationer? De kanske är fientliga mot oss.
"Se hur det gick för indianerna när de välkomnade amerikanerna" är en sentens som många säger när detta diskuteras.

2. Det är en vanlig föreställning att sådana varelser skulle vara och se ut ungefär som vi. Typ som E.T. Men det behöver väl inte vara så? De kanske är något slags radiovågor? Eller i en form som vi inte känner till.
Citera
2016-10-04, 23:24
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
2. Det är en vanlig föreställning att sådana varelser skulle vara och se ut ungefär som vi. Typ som E.T. Men det behöver väl inte vara så? De kanske är något slags radiovågor? Eller i en form som vi inte känner till.

Visst. Men vad ska man leta efter i så fall? Naturligtvis måste man i all forskning ha korpluggarna öppna för nya och överraskande fenomen. Men hur letar man efter något som man inte har en aning om vad det är och hur det ser ut och hur det fungerar?

Och därför finns det en poäng i att t ex leta efter just kolbaserat liv. Och hittar man inte det så vet man just det: vi har inte hittat kolbaserat liv. Och kommer man på något sätt sätt som någon sorts radiovågor kan vara liv, så letar man efter det. Etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in