2016-12-13, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Därför att våra ögon uppfattar de som röda. Det är lättare att identifiera något som är rött eftersom det är en färg vi kan se än att hela tiden skanna natthimlen med IR och UV kameror även om natthimlen ser helt annorlunda ut i IR och UV. En del objekt är dock helt osynliga i synligt ljus och förblev därför oupptäckta tills vi utvecklade teknologin att upptäcka de. Så när de upptäckte de så blev de döpta med sin dominerande våglängd i namnet. Röntgenbinärer t.ex.

Beror det inte på rödförskjutning?
Citera
2016-12-13, 06:53
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z4
Köpte nyligen på mig ett intropaket bestående av en Celestron 25x70 och vad jag insåg i efterhand var ett alldeles för billigt/kort stativ samt en bok om intressanta saker att titta på med kikare. Den boken blev dock avbokad för den var tydligen slut i lager. Så nu sitter jag här utan min astronomi för nybörjare bok.
Vad förutom månen och såklart då jorden (vilket var lite meningen med att jag köpte kikare och inte propert teleskop) är sevärt genom kikare?
Andromedagalaxen borde du naturligtvis titta på.
Det eftersom det är just en annan galax, och inte bara ytterligare en prick på himlavalvet.
Med stjärnkikare kan du se att det är något annat än en stjärna.

Saturnus och dess ringar är en annan sak du borde rikta in dig på
Och Mars såklart.
Jupiter är också en synlig planet.

Du kan också leta efter satelliter
Citera
2016-12-13, 07:16
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Beror det inte på rödförskjutning?

Nej. Effekten av rödförskjutning är för liten för att vi ska kunna uppfatta den med ögonen. Det krävs ett spektroskop. Då kan man, genom att studera ett objekts spektrallinjer, se om det rör sig mot oss eller från oss. Men ett blått objekt skulle fortfarande se blått ut med rödförskjutning. Det är bara med spektroskopi man kan detektera rödförskjutningen.
Citera
2016-12-13, 08:02
Medlem
Citat:
Nej. Effekten av rödförskjutning är för liten för att vi ska kunna uppfatta den med ögonen. Det krävs ett spektroskop. Då kan man, genom att studera ett objekts spektrallinjer, se om det rör sig mot oss eller från oss. Men ett blått objekt skulle fortfarande se blått ut med rödförskjutning. Det är bara med spektroskopi man kan detektera rödförskjutningen.

I facit till uppgiften förklaras det med rödförskjutning. Alltså, ljusets våglängd har förändrats sedan och därför kallas det röd stjärna? Vad är förklaringen till det då? Att stjärnor med emissionsmax större än synliga spektrumet
kallas röda?
Citera
2016-12-13, 10:23
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
I facit till uppgiften förklaras det med rödförskjutning. Alltså, ljusets våglängd har förändrats sedan och därför kallas det röd stjärna? Vad är förklaringen till det då? Att stjärnor med emissionsmax större än synliga spektrumet
kallas röda?

Rödförskjutning har inget med saken att göra om inte objektet rör sig från oss med relativistiska hastigheter. En röd stjärna är röd för att den dominerande våglängden våra ögon kan se är rött. Allt under det synliga kan vi inte uppfatta och då spelar det ingen roll vad emissionsmax är.
Citera
2016-12-13, 10:32
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
kallas röda?
Det är ju inte bra om det står något så tokigt i ett facit om vi snackar läromedel. Är det facit till någon privat anordnad tipspromenad är det inte lika allvarligt men vad rör det sig om?

Om några röda stjärnor: https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6d_j%C3%A4tte
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6d_dv%C3%A4rg
Citera
2016-12-13, 10:35
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
kallas röda?
Men vad kallas då "stjärnor" som inte ens syns i det optiska spektrumet - men är "fyrverkeristrålande röda" i det infraröda?
Citera
2016-12-13, 10:49
Medlem
Citat:
Rödförskjutning har inget med saken att göra om inte objektet rör sig från oss med relativistiska hastigheter. En röd stjärna är röd för att den dominerande våglängden våra ögon kan se är rött. Allt under det synliga kan vi inte uppfatta och då spelar det ingen roll vad emissionsmax är.

Så den kallas för röd bara för att vi uppfattar den röda färgen? Vad innebär då att emissionsmaximum är utanför det synliga spektrumet?
Citera
2016-12-14, 09:33
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Så den kallas för röd bara för att vi uppfattar den röda färgen?

Japp. Vi ser något rött = det är en röd nånting. Det är för mycket jobb att omkategorisera allting som egentligen strålar ut energi vi inte kunde se när vi gav föremålet namnet. Så röda stjärnor får fortsätta heta röda stjärnor.

Citat:
Vad innebär då att emissionsmaximum är utanför det synliga spektrumet?

Om maximum är lägre än för rött så innebär det att stjärnan är kall. Färgen på en stjärna är direkt relaterad till dess temperatur. Rött = kallt. Blått = varmt. Kallare än rött = infrarött som vi inte kan se. Längre ner på skalan kommer mikrovågor och radiovågor. Så din stjärna är en kall, röd dvärgstjärna. Kanske t.om en brun dvärg.
Citera
2016-12-14, 11:31
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men vad kallas då "stjärnor" som inte ens syns i det optiska spektrumet - men är "fyrverkeristrålande röda" i det infraröda?

Stjärnor uppför sig inte så men nebulosor gör det. Enorma gasmoln kan vara osynliga för våra ögon men tittar man på de i infrarött så kan man plötsligt se en enorm nebulosa.
http://apod.nasa.gov/apod/ap150827.html
http://apod.nasa.gov/apod/ap160114.html
(tror en av bilderna är spegelvänd)
Citera
2016-12-15, 05:21
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Stjärnor uppför sig inte så men nebulosor gör det. Enorma gasmoln kan vara osynliga för våra ögon men tittar man på de i infrarött så kan man plötsligt se en enorm nebulosa.
http://apod.nasa.gov/apod/ap150827.html
http://apod.nasa.gov/apod/ap160114.html
(tror en av bilderna är spegelvänd)
Du menar sk "mörka nebolosor"?

Jag tänkte mer på Librae 48 och det omgivande röda ljuset:

http://sites.psu.edu/astrowright/2015/04/18/g-paper-iii-part-iv-wherein-we-sort-of-find-what-we-were-looking-for/
Citera
2016-12-15, 21:38
Medlem
Oboros avatar
Är detta en satelit?

Varje natt i himlen ser jag en objekt lysa starkare än månen. Den verkar reflektera ljus och är större än stjänorna man ser i natthimlen.

Och vad var det jag såg år 1998 eller 1999? Det var natt, fullmåne och jag såg en stark röd prick i månen vid söder som hela tiden var där.

Runt 2002-2003 så såg jag en stor vit soppåsliknande sak snurra förbi himlen.

Ja det var allt jag undrade över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in