Citat:
Ursprungligen postat av
400Ben
I min tidigare post läste jag lite snabbt när jag läste det här stycket och svarade. Jag trodde du pratade om mitten av Universum.
Expansionen sker nästan överallt. Dock inte vid galaxer och stjärnor.
Vi är som jag sa innan i det observerbara Universums mitt. Sedan är det ca 46 miljarder ljusår åt varje håll. Då blir diametern ca 94 miljarder ljusår.
Så det där med att vi är 46 miljarder ljusår från centrum har du av någon anledning missförstått.
Varför skulle universums expansion var undantagen i vårt solsystem eller galax, menar du att den inte är märkbar på så korta avstånd?
Jag förstår mycket väl att mitten är ett relativt begrepp och då menar jag att vi inte har en aning om hur stort universum är och vi vet inte var vi befinner oss i detta universum.
Jag tycker det skulle var mer begripligt om universum är oändligt stort för då kan man aldrig befinna sig i mitten. Var man än är är det lika lång åt alla håll och man kan aldrig se var det tar slut.
Problemet blir big bang som inträffade för bara 13,8 miljarder år sedan. Hur har universum du hunnit/kunnat bli oändligt stort? Eller var BB bara en lokal händelse i en del av det oändliga universum.
Kanske för att leka men en tanke jag haft länge, ett super supermassivt svart hål har en gräns då svarta hålens naturlagar inte längre tillåter att det blir tyngre, De blir en big bang.