2016-05-11, 21:22
Medlem
Luxuss avatar
finns det någon teori om att starka gravitationsfält påverkar naturkonstanter?
Citera
2016-05-11, 21:53
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
finns det någon teori om att starka gravitationsfält påverkar naturkonstanter?
Det är nog uteslutet. Enorma gravitationskällor på enorma avstånd kan astrofysikerna mäta med fantastisk precision. De mest avlägsna galaxernas ljus förstorat av galaxhopar som funkar som gravitationslinser. Det är en av diamanterna i astronomins kungakrona tronandes över alla andra vetenskaper. Redan på 1930:talet upptäcktes mörk materia p.g.a. dess gravitationella påverkan på synlig materia.

Mysteriet om hur man kan väga fjärran stjärnor. De fysiska konstanterna har mätts upp till fler decimalers precision än någon normal person ens orkar komma ihåg. Finns ingen seriös teori om att gravitation skulle böja naturkonstanterna, annat än kanske i bigbang eller i andra dimensioner. Även nu när man byggt en gravitationsvågsdetektor, och verkligen hittat en gravitationsvåg, så är det helt spot on enligt förutsägelse. Ingen decimal ändras, man bara lade på ett par till. Och nån skeptisk astronom åt upp sin hatt. Kosmologer har gott om fantasi, men deras utvikelser har tystats av den totala bekräftelsen av den 100 år gamla teorin om rumtiden. Som kan skrivas läsligt på en T-shirt. Det kan inte ens din avtalstext med din bank som säger att alla dina pengar är bankens egendom.
Citera
2016-05-11, 21:56
Medlem
Luxuss avatar
tack för ett mycket bra svar
Citera
2016-05-11, 22:42
Bannlyst
Vad finns utanför universum? Är rum något oändligt?
Citera
2016-05-11, 23:58
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalakille
Vad finns utanför universum? Är rum något oändligt?
Andra universum?
Citera
2016-05-12, 01:24
Medlem
Flammarions avatar
Är jorden platt?

Om man utgår ifrån att en planetbana t ex, egentligen beskriver en rät linje i den krökta rumtiden, är då en planets sfäriska form på motsvarandes vis en platt yta i krökt rumtid?
Citera
2016-05-12, 02:31
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Är jorden platt?

Om man utgår ifrån att en planetbana t ex, egentligen beskriver en rät linje i den krökta rumtiden, är då en planets sfäriska form på motsvarandes vis en platt yta i krökt rumtid?

Nej
Citera
2016-05-12, 17:23
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostfralla2000
Nej

Motivera gärna.
Är premissen falsk? Är en orbit inte en rät linje i krökt rumtid?
Citera
2016-05-12, 23:05
Medlem
EddieCabots avatar

Vill tacka er alla för era utmärkta svar.

Har lite fler frågor.

1. Planeternas omloppsbanor runt solen brukar ofta illustreras så här. Jag fattar ju att vi inte ligger på exakt samma "sollatitud" i förhållande till andra planeter, men hur stor är skillnaden egentligen? Säg att vi placerar Jorden och tex Mars i ett 2D-koordinatsystem där Jordens position är 0,0. Vi drar en linje (1) längs med x-axeln tills vi når Mars x-position, varpå vi drar en till linje (2) rakt uppåt tills vi når Mars. Hur lång är linje 2 i snitt? Kan man ens göra så här?

2. Är det bara en slump att ingen av planeterna följer en longitud istället? Finns det solsystem där planet X ligger i omloppsbana kring värdstjärnans "ekvator" och planet Y ligger i omloppsbana runt "polerna".

Ni förstår att jag inte är bekant med terminologin, men jag hoppas att jag gjort mig förstådd.

3. Hur kommunicerar vi med tex Curiosity? Hur styr man den, är det i princip mha "vanlig" radiokontroll som tex en leksaksbil? Hur kan den skicka bilder till oss?

4. Har hört talas om "The big rip" som en teori om slutet på universum där det sliter sig självt itu. Har också hört talas om teorin att svarta hål kan "tear a hole in the fabric of space". Jag fattar inte. Kan det gå hål på rumtiden? Vad skulle man uppleva där? Finns det således något "bakom" rumtiden? Det låter som sci-fi.
Citera
2016-05-12, 23:40
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot

Vill tacka er alla för era utmärkta svar.

Har lite fler frågor.

1. Planeternas omloppsbanor runt solen brukar ofta illustreras så här. Jag fattar ju att vi inte ligger på exakt samma "sollatitud" i förhållande till andra planeter, men hur stor är skillnaden egentligen? Säg att vi placerar Jorden och tex Mars i ett 2D-koordinatsystem där Jordens position är 0,0. Vi drar en linje (1) längs med x-axeln tills vi når Mars x-position, varpå vi drar en till linje (2) rakt uppåt tills vi når Mars. Hur lång är linje 2 i snitt? Kan man ens göra så här?

2. Är det bara en slump att ingen av planeterna följer en longitud istället? Finns det solsystem där planet X ligger i omloppsbana kring värdstjärnans "ekvator" och planet Y ligger i omloppsbana runt "polerna".

Ni förstår att jag inte är bekant med terminologin, men jag hoppas att jag gjort mig förstådd.

3. Hur kommunicerar vi med tex Curiosity? Hur styr man den, är det i princip mha "vanlig" radiokontroll som tex en leksaksbil? Hur kan den skicka bilder till oss?

4. Har hört talas om "The big rip" som en teori om slutet på universum där det sliter sig självt itu. Har också hört talas om teorin att svarta hål kan "tear a hole in the fabric of space". Jag fattar inte. Kan det gå hål på rumtiden? Vad skulle man uppleva där? Finns det således något "bakom" rumtiden? Det låter som sci-fi.
1. Tänker du på inklinationen mot ekliptikan? Planeternas banor lutar inte speciellt mycket. Se bilden:
http://i.stack.imgur.com/oFhsz.png

Saknas här gör lilla Pluto med i=17 grader 9'

4. Du kan få ett mer utförligt svar imorgon. Den här länken svarar på vad Big Rip är:
(FB) Mörk energi och dess innebörd
Senast redigerad av PuffTheDragon 2016-05-12 kl. 23:49.
Citera
2016-05-13, 00:22
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot

MSL har goda möjligheter att skicka hem högupplösta bilder och mängder av olika data som den samlar in med de olika instrumenten som finns ombord.

Den har två antenner och jag är ganska säker på att den ena är designad för att ha direktkontakt med DSN(nätverk för rymdkommunikation på jorden med antenner på olika platser). Jag vet i alla fall att det är en UHF-antenn och att det var en av de allra viktigaste procedurerna dagarna efter landningen att veckla ut den. Mycket data skickas även via de satelliter som ligger i bana runt Mars(Odyssey och MRO), detta innebär att NASA kan ha kontakt med och skicka/ta emot data från roboten även om den är i radioskugga till Jorden.

Så ja.. Det är som en radiostyrd bil i princip. Men det tar ungefär en kvart att få svar från den eftersom det är så långt till den.

Edit: googlade för att kolla att jag inte är dumihuvet. Den lilla antennen används främst för att ta emot signaler tydligen. Läs mer här: http://mars.nasa.gov/msl/mission/rover/communications/
Senast redigerad av crillecrille 2016-05-13 kl. 00:24.
Citera
2016-05-13, 00:25
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
1. Tänker du på inklinationen mot ekliptikan? Planeternas banor lutar inte speciellt mycket. Se bilden:
http://i.stack.imgur.com/oFhsz.png

Saknas här gör lilla Pluto med i=17 grader 9'

Ja precis. Det var inte särskilt avvikande lutningar. Är det konstigt att vårt solsystem är så platt?

Citat:
4. Du kan få ett mer utförligt svar imorgon. Den här länken svarar på vad Big Rip är:

Har läst båda länkarna. Förstår lite lite lite i alla fall. Tar tacksamt emot ditt utförligare svar, men du behöver inte anstränga dig för mycket för min skull. Mina matematiska kunskaper är på låg gymnasienivå och mina fysikkunskaper är i praktiken obefintliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in