2016-09-20, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Poänglös förståelse?
Är kunskap poänglös?
Nyfikenhet och kunskapstörst är saker som definierar människan.
Utan nyfikenhet och kunskapstörst är du ingen människa utan en idisslande ko.

Självklart är det bra med nyfikenhet, men man måste lägga pengarna där det gynnar mänskligheten mest. Att slänga dem på astronomi är enligt mig mindre intressant. Vår förståelse inom biologi är ett skämt. Lägg pengarna där.
Citera
2016-09-20, 19:43
Medlem
Milizers avatar
Det verkar ha hittats en planet kring någon av solarna i vårt närmaste solsystem, Alfa Centauri. Som skall ligga inom "den beboeliga zonen", dvs där vatten inte kokar bort eller fryser till is. Hur troligt är det att det finns någon form av liv där?
Citera
2016-09-20, 20:15
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Det är inte en astronomisk nisch utan det är fysik/kemi.

Astronomi är att titta på stjärnorna.

Skriv vad som krävs för att skydda din betydelsefulla åsikt om du vill. För sakens skull säger vi att du har rätt i den saken (det har du inte, men vi säger det). Rymdfart är ren fysik och inget annat. Nu säger jag hokus pokus och i och med det försvinner allt vad astronomi heter. Hur ska vi kunna förbereda oss för att evakuera planeten om vi inte ens vet att den kommer behöva evakueras? Hur ska vi konstruera ett rymdskepp? Vi vet inte vad rymden består av eller vad som finns därute. Säg att vi lyckas ta oss upp i ett rymdskepp, vart ska vi ta vägen? Vi vet inte var de närmaste exoplanterna ligger, vi vet inte ens att de finns öht. Hur ska vi hitta potentiella tillflyktsorter?

I framtiden kommer vi att evakuera Jorden och emigrera till en annan beboelig planet. Utan astronomi är detta omöjligt, oavsett vad du personligen anser inbegrips i begreppet.
Citera
2016-09-20, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Skriv vad som krävs för att skydda din betydelsefulla åsikt om du vill. För sakens skull säger vi att du har rätt i den saken (det har du inte, men vi säger det). Rymdfart är ren fysik och inget annat. Nu säger jag hokus pokus och i och med det försvinner allt vad astronomi heter. Hur ska vi kunna förbereda oss för att evakuera planeten om vi inte ens vet att den kommer behöva evakueras? Hur ska vi konstruera ett rymdskepp? Vi vet inte vad rymden består av eller vad som finns därute. Säg att vi lyckas ta oss upp i ett rymdskepp, vart ska vi ta vägen? Vi vet inte var de närmaste exoplanterna ligger, vi vet inte ens att de finns öht. Hur ska vi hitta potentiella tillflyktsorter?

I framtiden kommer vi att evakuera Jorden och emigrera till en annan beboelig planet. Utan astronomi är detta omöjligt, oavsett vad du personligen anser inbegrips i begreppet.

Har du kanske tänkt på att det inte går att se lämpliga planeter ifrån jorden?

Men visst jag håller med om att astronomi-forskningen som gjordes fram tills kanske 1950-talet var värdefull. Veta vad rymden är och allt det där.
Citera
2016-09-20, 21:15
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Astronomi är att titta på stjärnorna.

Nej, det är det inte. Astronomi är vetenskapen om himlakropparna och universum...med andra ord lite mer än att "titta på stjärnorna".
Citera
2016-09-20, 21:32
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Förmodar att de dåliga svar jag har fått så har det inte gett mycket. Var för övrigt inget trollande.

Hade mänskligheten kommit till om några miljarder år så hade vi inte ens vetat om Big bang, så vad spelar det för roll om vi vet om den nu? Ingen.

Som man ropar i skogen får man svar. Vill du sätts igång en seriös diskussion får du börja lite mer seriöst själv.

Nu låtsas du att din kritik bygger på någon sorts ekonomisk analys???

Men ok då, låt oss anta det då iaf rent hypotetiskt. Hur stor andel av BNP (i valfritt land) går till just astronomiforskning? Vad annat har du jämfört med när du har kommit fram till att det är just den posten som ska bort? Du HAR väl kollat på vad som läggs ned på smågodis, smink, spel & dobbel, dataspel, etc? Har du jämfört med de globala utgifterna för upprustning och krig? Fram med siffror!

Läser man nu faktiskt på lite är det en del som kan överraska. Visste du t ex att USA spenderar mer på tuggummi än på sina dyra politiska valkampanjer? (Källa: Freakonomics av Dubner & Levitt, som i boken hänvisar till officiell statistik som man kan kolla upp själv.)
Citera
2016-09-20, 21:40
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Har du kanske tänkt på att det inte går att se lämpliga planeter ifrån jorden?

Men visst jag håller med om att astronomi-forskningen som gjordes fram tills kanske 1950-talet var värdefull. Veta vad rymden är och allt det där.

Det beror på vad du menar med "se". Vi kan inte se potentiellt beboeliga exoplaneter med vare sig våra blotta ögon eller våra bästa teleskop. Vi kan däremot mäta förändringar i ljusstyrkan hos somliga värdstjärnor när dessa planeter far förbi. Den första exoplaneten upptäcktes för 24 år sedan. Tänk vad vi kommer "se" om 100 år. Eller 1 000 år. Eller 10 000 år.

Astronomi är värdefullt. Slutdiskuterat.
Citera
2016-09-21, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Som man ropar i skogen får man svar. Vill du sätts igång en seriös diskussion får du börja lite mer seriöst själv.

Nu låtsas du att din kritik bygger på någon sorts ekonomisk analys???

Men ok då, låt oss anta det då iaf rent hypotetiskt. Hur stor andel av BNP (i valfritt land) går till just astronomiforskning? Vad annat har du jämfört med när du har kommit fram till att det är just den posten som ska bort? Du HAR väl kollat på vad som läggs ned på smågodis, smink, spel & dobbel, dataspel, etc? Har du jämfört med de globala utgifterna för upprustning och krig? Fram med siffror!

Läser man nu faktiskt på lite är det en del som kan överraska. Visste du t ex att USA spenderar mer på tuggummi än på sina dyra politiska valkampanjer? (Källa: Freakonomics av Dubner & Levitt, som i boken hänvisar till officiell statistik som man kan kolla upp själv.)

Nu vet jag inte vad ett random utdrag från freakonomics har att göra med våran diskurs...

Problematiken är väll att vi diskuterar om olika saker. Jag tycker att budgetposten "astronomiforskning" skall begränsas, men däremot budgetposten "rymdforskning och rymdverksamhet" kan vara kvar då den verkar mer reell. Jag bryr mig inte vad som händer 50 ljusår bort, och en stor del av mänskligheten vet inte ens hur långt bort det är. Däremot att lära sig bygga mer effektiva satelliter och att ta hand om när-rymden är högst intressant.

Det känns bara som att fältet Astronomi är flimsiflamsigt och inte ger mänskligheten någonting längre. Effektivisera och sätt ut konkreta mål som gynnar folket. Skydd mot eventuella asteroider etc...

Svarta hål: bryr mig inte
Mörk energi: bryr mig inte
Mörk materia: bryr mig inte
Exoplanet 531: bryr mig inte

I slutändan handlar forskning om att gynna mänskligheten, om du inte förstår det så kan jag inte hjälpa dig.
Citera
2016-09-21, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, det är det inte. Astronomi är vetenskapen om himlakropparna och universum...med andra ord lite mer än att "titta på stjärnorna".

Fint copy paste från wikipedia. Får en att undra om du inte visste detta innan?
Citera
2016-09-21, 08:33
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Nu vet jag inte vad ett random utdrag från freakonomics har att göra med våran diskurs...

Problematiken är väll att vi diskuterar om olika saker. Jag tycker att budgetposten "astronomiforskning" skall begränsas, men däremot budgetposten "rymdforskning och rymdverksamhet" kan vara kvar då den verkar mer reell. Jag bryr mig inte vad som händer 50 ljusår bort, och en stor del av mänskligheten vet inte ens hur långt bort det är. Däremot att lära sig bygga mer effektiva satelliter och att ta hand om när-rymden är högst intressant.

Det känns bara som att fältet Astronomi är flimsiflamsigt och inte ger mänskligheten någonting längre. Effektivisera och sätt ut konkreta mål som gynnar folket. Skydd mot eventuella asteroider etc...

Svarta hål: bryr mig inte
Mörk energi: bryr mig inte
Mörk materia: bryr mig inte
Exoplanet 531: bryr mig inte

I slutändan handlar forskning om att gynna mänskligheten, om du inte förstår det så kan jag inte hjälpa dig.

Ditt ekonomiska argument är alltså precis lika grundlöst som jag trodde. Annars hade du ju slängt fram den statistik (etc) som du hade på min ändå rätt så direkta fråga.

Du bryr dig inte: JAG bryr mig inte.

Stick härifrån om du inte är intresserad av astronomi. Detta ÄR ett astronomiforum. För oss som ÄR intresserade av sånt.
Citera
2016-09-21, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ditt ekonomiska argument är alltså precis lika grundlöst som jag trodde. Annars hade du ju slängt fram den statistik (etc) som du hade på min ändå rätt så direkta fråga.

Du bryr dig inte: JAG bryr mig inte.

Stick härifrån om du inte är intresserad av astronomi. Detta ÄR ett astronomiforum. För oss som ÄR intresserade av sånt.

Tror du seriöst att jag tänker sitta och rannsaka alla länders ekonomi och deras budgetposter för astronomi-forskning bara för att du ställer en fråga? Väx upp.

I slutändan har jag inte fått ett bra svar på min fråga förutom "Det är kul att veta". Det räcker inte.
Citera
2016-09-21, 15:09
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Tror du seriöst att jag tänker sitta och rannsaka alla länders ekonomi och deras budgetposter för astronomi-forskning bara för att du ställer en fråga? Väx upp.

I slutändan har jag inte fått ett bra svar på min fråga förutom "Det är kul att veta". Det räcker inte.

Och att googla lite är då så jävla svårt, pucko? Här är bara en länk jag fann på typ två sekunder, http://www.popularastronomi.se/2012/09/lite-lattare-for-sverige-i-rymden-efter-borgs-budget/, som säger att Rymdstyrelsen i Sverige fick 926 miljoner 2013. Dvs typ 10 kr per svensk. Per år. Får man ens en liten hamburgare för 10 spänn på Donken? Finns det möjligen något annat inte så viktigt som vi kan spara in 10 spänn per svensk per år? Cigg t ex?

Sluta trolla (om det inte bara är det du vill), kavla upp ärmarna, och sätt igång och jobba lite med dina fakta om du seriöst vill komma in i matchen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in