Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Som man ropar i skogen får man svar. Vill du sätts igång en seriös diskussion får du börja lite mer seriöst själv.
Nu låtsas du att din kritik bygger på någon sorts ekonomisk analys???
Men ok då, låt oss anta det då iaf rent hypotetiskt. Hur stor andel av BNP (i valfritt land) går till just astronomiforskning? Vad annat har du jämfört med när du har kommit fram till att det är just den posten som ska bort? Du HAR väl kollat på vad som läggs ned på smågodis, smink, spel & dobbel, dataspel, etc? Har du jämfört med de globala utgifterna för upprustning och krig? Fram med siffror!
Läser man nu faktiskt på lite är det en del som kan överraska. Visste du t ex att USA spenderar mer på tuggummi än på sina dyra politiska valkampanjer? (Källa: Freakonomics av Dubner & Levitt, som i boken hänvisar till officiell statistik som man kan kolla upp själv.)
Nu vet jag inte vad ett random utdrag från freakonomics har att göra med våran diskurs...
Problematiken är väll att vi diskuterar om olika saker. Jag tycker att budgetposten "astronomiforskning" skall begränsas, men däremot budgetposten "rymdforskning och rymdverksamhet" kan vara kvar då den verkar mer reell. Jag bryr mig inte vad som händer 50 ljusår bort, och en stor del av mänskligheten vet inte ens hur långt bort det är. Däremot att lära sig bygga mer effektiva satelliter och att ta hand om när-rymden är högst intressant.
Det känns bara som att fältet Astronomi är flimsiflamsigt och inte ger mänskligheten någonting längre. Effektivisera och sätt ut konkreta mål som gynnar folket. Skydd mot eventuella asteroider etc...
Svarta hål: bryr mig inte
Mörk energi: bryr mig inte
Mörk materia: bryr mig inte
Exoplanet 531: bryr mig inte
I slutändan handlar forskning om att gynna mänskligheten, om du inte förstår det så kan jag inte hjälpa dig.