2016-09-30, 20:47
Medlem
sparkakamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av it-takes-2
0,96% nu.

Det här är ingen list eller lusttråd. Vilken bank erbjöd den ränta, hur gick det till eller ska du vara onliner?
Citera
2016-09-30, 20:51
Medlem
sparkakamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perton
Idet här fallet handlade det väl om 1.36% i stället för 1.69%, så vi får (1.69-1.36)/1.69 ~= 0.195

Så, nästan 20% lägre månadskostnad än du har idag

Pratar du om SBAB, DB eller Skandia nu?
Citera
2016-10-01, 10:35
Medlem
it-takes-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparkakamel
Det här är ingen list eller lusttråd. Vilken bank erbjöd den ränta, hur gick det till eller ska du vara onliner?
Håller med om att jag var lite kortfattad . Conception vägrar tro mig, men jag talar sanning. Har premium bolån i DB och räntan ändrar sig från månad till månad. Den har gått från 1,19 till 0,96% sedan i somras. Har inte gjort något speciellt mer än att kräva en riktigt bra ränta för att gå med på bankbyte. Har relativt god ekonomi och goda inkomster, kombinerat med god säkerhet för lånet, så varför inte då en riktigt bra ränta?
Citera
2016-10-03, 07:22
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av it-takes-2
Håller med om att jag var lite kortfattad . Conception vägrar tro mig, men jag talar sanning. Har premium bolån i DB och räntan ändrar sig från månad till månad. Den har gått från 1,19 till 0,96% sedan i somras. Har inte gjort något speciellt mer än att kräva en riktigt bra ränta för att gå med på bankbyte. Har relativt god ekonomi och goda inkomster, kombinerat med god säkerhet för lånet, så varför inte då en riktigt bra ränta?
Det är inte det att jag inte tror att du inte talar sanning det är bara det att det du påstår ter sig högst osannolikt. Det får du väl ändå medge själv? De flesta som skriver sin sanningsenliga ränta här ligger ändå runt ca 1.5% och detta är då med vanlig ekonomi och utan några ovanliga övriga relationer med banken.

Ingen som jag har pratat med har fått någon mer personlig rabatt på ett så bra SACO-erbjudande som 1.29%. Speciellt inte utan att ha en bra personlig relation med kontorschefen.

Sedan förstår jag inte riktigt hur din ränta kan hoppa omkring när deras listränta fortfarande officiellt ligger på 1.99%. Då kan du inte ha fått rabatt mot listräntan utan mot någonting annat som de justerar månadsvis(?). 3-månaders justeras vad jag vet inte så ofta.
Citera
2016-10-03, 08:37
Medlem
Verkar som om det viktigaste för folk idag är att få ner räntan, är det inte bättre att tjuren vid hornen och få ner skulden istället?
Citera
2016-10-03, 09:09
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Verkar som om det viktigaste för folk idag är att få ner räntan, är det inte bättre att tjuren vid hornen och få ner skulden istället?
Snarare tvärtom. Med tanke på ränteläget är det ju ekonomiskt klokare att vara fullbelånad och istället placera sina pengar med bättre avkastning än att amortera på sitt lån.

För att hålla sig till topic så har jag 0,79% genom Avanzas superbolån.
Citera
2016-10-03, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Snarare tvärtom. Med tanke på ränteläget är det ju ekonomiskt klokare att vara fullbelånad och istället placera sina pengar med bättre avkastning än att amortera på sitt lån.

För att hålla sig till topic så har jag 0,79% genom Avanzas superbolån.
Jo om folk hade haft den självdisciplinen, ser mer ut som om folk byggdr sig ett hus för 300k på slutet av 70- talet, har idag skuld på 600k men äger inget speciellt, vare sig aktier eller annat, möjligtvis nån gammal husvagn eller nåt.. bättre en fågel ihanden än.....
Citera
2016-10-03, 09:33
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jo om folk hade haft den självdisciplinen, ser mer ut som om folk byggdr sig ett hus för 300k på slutet av 70- talet, har idag skuld på 600k men äger inget speciellt, vare sig aktier eller annat, möjligtvis nån gammal husvagn eller nåt.. bättre en fågel ihanden än.....
Så kan det vara, fast detta forumet är ju till för ekonomi och då är det ju i första hand vad som är ekonomiskt riktigt vi bör diskutera. Men om man är ekonomiskt oberäknelig har du ju rätt i att man kanske skulle fokusera på att minska risker istället för det som är mest fördelaktigt ekonomiskt.

Men i grunden är det ju bättre att t ex fondspara en tusenlapp i månaden och få en hygglig avkastning på det än att amortera när räntan är låg.
Citera
2016-10-03, 09:36
Medlem
Fick 1.4 hos Nordea nu när jag köpte ny lägenhet för ca 2 månader sen. Hade kunnat få ner räntan ett par punkter till om jag hade flyttat mitt sparande dit ifrån Avanza men där sa jag nej efter lite räknande.

Kunde inte förhandla nå jättemycket då jag inte har så mycket i lån, 1.190.000 så är rätt nöjd (tror jag?!)

Inte nå mycket sparande längre heller då en stor del gick till kontantinsatsen.

Ska man vara nöjd eller köra ett race genom alla bankkontor här för å pressa det sista?
Citera
2016-10-03, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Men i grunden är det ju bättre att t ex fondspara en tusenlapp i månaden och få en hygglig avkastning på det än att amortera när räntan är låg.
Eller gör man som i "Rikaste mannen i Babylon" och sparar/investerar 10% av nettolönen och amorterar 20% av nettolönen och gör man detta så kommer man att få en väldigt bra ekonomi och sover gott om nätterna.
Citera
2016-10-03, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxlacka
Fick 1.4 hos Nordea nu när jag köpte ny lägenhet för ca 2 månader sen. Hade kunnat få ner räntan ett par punkter till om jag hade flyttat mitt sparande dit ifrån Avanza men där sa jag nej efter lite räknande.

Kunde inte förhandla nå jättemycket då jag inte har så mycket i lån, 1.190.000 så är rätt nöjd (tror jag?!)

Inte nå mycket sparande längre heller då en stor del gick till kontantinsatsen.

Ska man vara nöjd eller köra ett race genom alla bankkontor här för å pressa det sista?
Alla får så bra räntor, jag skall flytta lån nu är planen men får bara 1,6% i ränta.
Jag har inte så stora lån (max 50% i belåningsgrad), vägrar bli "pluskund" och mitt fack (i Norge) Lederne inte har sådana avtal (vad jag vet).

Har (naturligtvis) inga anmärkningar, stor portfölj och bra ekonomi men ser och hör att i mitt område får man inte lägre räntor än så här. Men skall betala av skiten inom 5 år så slipper man hela räntediskussionen framöver
Citera
2016-10-03, 10:54
Medlem
it-takes-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är inte det att jag inte tror att du inte talar sanning det är bara det att det du påstår ter sig högst osannolikt. Det får du väl ändå medge själv?
Nej det tycker jag inte. Finns ingen anledning för mig att överdriva. Vår ränta varierar varje månad. Nästa betalning sker till 1,02%, så den har rört sig sex punkter upp sedan september. Synd om dig ifall du inte kan nå ned till denna nivå, men bankerna är generellt svin. Det finns ingen anledning att två kunder med hyfsat lika förutsättningar ska ha räntor som skiljer sig 60-70%, som de gör i tråden (olika superlån då undantagna). Det beror på att bankkartellen skor sig på sina godtrogna fångar till kunder.

Låt säga att räntan var 6% på ett bolån i DB. Skulle du då acceptera att betala 10% i SEB? Nej. Men folk gör det ändå pga dagens låga nivåer. Klart man kan förhandla i ett sådant läge. Banken kan mycket väl ge mig 0,99% om nästa idiot accepterar 1,59%. Bankens mål på 1,29% i snitt uppnås ändå, givet samma lånebelopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in