2016-09-28, 21:40
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Båda via SACOs erbjudande?

Ja, jag är det iaf. Ingen vild gissning att 59N18E också har det.
Senast redigerad av Beaver14 2016-09-28 kl. 21:42.
Citera
2016-09-29, 07:28
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ja, jag är det iaf. Ingen vild gissning att 59N18E också har det.

Du försökte inte pruta ytterligare på det eller var det tvärstopp?
Citera
2016-09-29, 08:14
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Du försökte inte pruta ytterligare på det eller var det tvärstopp?

Jag fick information om att deras förmånsstege är den som bestämmer räntan, om det är sant vet jag inte för jag la ingen energi på att spela ut banker mot varandra. Eftersom jag i grunden är en lat människa så var jag endast ute efter lägsta ränta till lägst möjliga arbete själv.

Vårt lån är ju i sammanhanget ganska litet så jag skulle inte ens komma upp i förmånsnivå 1 om jag ens flyttade alla mina tillgångar dit. Därför passade det mig jävligt bra att få den räntan, som jag tycker är helt ok, mot att enbart flytta lön- och transaktionskonto till DB (de kräver att lånen betalas från ett DB-konto)
Citera
2016-09-29, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag fick information om att deras förmånsstege är den som bestämmer räntan, om det är sant vet jag inte för jag la ingen energi på att spela ut banker mot varandra. Eftersom jag i grunden är en lat människa så var jag endast ute efter lägsta ränta till lägst möjliga arbete själv.

Vårt lån är ju i sammanhanget ganska litet så jag skulle inte ens komma upp i förmånsnivå 1 om jag ens flyttade alla mina tillgångar dit. Därför passade det mig jävligt bra att få den räntan, som jag tycker är helt ok, mot att enbart flytta lön- och transaktionskonto till DB (de kräver att lånen betalas från ett DB-konto)
1,5 mille anses nog som mycket i lån för många.
Citera
2016-09-29, 09:07
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
1,5 mille anses nog som mycket i lån för många.

Jo, jag lutade den åsikten mot att det är något under genomsnittsbelåningen i den del av Sverige där jag bor. Det är inte heller ett låneengagemang som får bankerna att kriga om att ha en som kund.
Senast redigerad av Beaver14 2016-09-29 kl. 09:11.
Citera
2016-09-29, 17:43
Medlem
Har 1,36% fortfarande, är okej men det är inget att skriva hem om, har Skandiabanken så det är ingen förhandling alls utan bara något jag får.
Citera
2016-09-29, 20:31
Medlem
sparkakamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Har 1,36% fortfarande, är okej men det är inget att skriva hem om, har Skandiabanken så det är ingen förhandling alls utan bara något jag får.

Hur får du det?
Citera
2016-09-29, 20:36
Medlem
sparkakamels avatar
Har SBAB som som bank för lån och den rörliga 3 månaders räntan ligger på 1,69% tror jag? Runt där iaf. På SBAB är det inte förhandlingsbart vad jag hört?

Har läst i den här tråden och en del banker är värre men en som stack ut är Skandiabanken, på den banken kan jag få en ränta på 1,45% vilket gör lite skillnad på ett lån som ligger på 1,8 miljoner?

Men då måste jag flytta allt, lönekonto, sparkonto, allt som har med pengar måste flyttas över till Skandia och jag ser inga problem alls, kan göra det.

Eftersom jag har ett befintlig lån så går det inte göra samma sak på Danske bank för att se vilken ränta dom kan erbjuda. Ska man ringa Danske och fråga vad för bank dom kan erbjuda?

Ska jag hursomhelst flytta från SBAB till Skandia om DB inte ger bättre än Skandia?

Hur mycket gör det skillnad i månaden jämfört med SBABS ränta jag har nu och den som Skandia erbjuder? Är dålig på matte.
Citera
2016-09-29, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparkakamel
Hur mycket gör det skillnad i månaden jämfört med SBABS ränta jag har nu och den som Skandia erbjuder? Är dålig på matte.

Idet här fallet handlade det väl om 1.36% i stället för 1.69%, så vi får (1.69-1.36)/1.69 ~= 0.195

Så, nästan 20% lägre månadskostnad än du har idag
Citera
2016-09-30, 00:04
Medlem
Citat:
Hur får du det?

De har en massa parametrar helt enkelt så får man rabatten, ingen förhandling finns ju dock så det finns ingen möjlighet att sänka mer hos dem. Har en rabatt på 60 punkter.
Citera
2016-09-30, 06:03
Medlem
Citat:
Har SBAB som som bank för lån och den rörliga 3 månaders räntan ligger på 1,69% tror jag? Runt där iaf. På SBAB är det inte förhandlingsbart vad jag hört?

Har läst i den här tråden och en del banker är värre men en som stack ut är Skandiabanken, på den banken kan jag få en ränta på 1,45% vilket gör lite skillnad på ett lån som ligger på 1,8 miljoner?

Men då måste jag flytta allt, lönekonto, sparkonto, allt som har med pengar måste flyttas över till Skandia och jag ser inga problem alls, kan göra det.

Eftersom jag har ett befintlig lån så går det inte göra samma sak på Danske bank för att se vilken ränta dom kan erbjuda. Ska man ringa Danske och fråga vad för bank dom kan erbjuda?

Ska jag hursomhelst flytta från SBAB till Skandia om DB inte ger bättre än Skandia?

Ring till sbab och fråga varför du som gammal kund inte ska kunna få samma rabatt som den kampanj de just nu kör för nya kunder, nämligen -0,20% extra avdrag från din "bästa ränta" som du kan räkna ut på hemsidan.
Den "bästa" räntan baseras för övrigt på belåningsgraden som i sin tur beror på aktuellt marknadsvärde enligt sbabs maskin-värdering. Om din bostad stigit i värde kan din belåningsgrad ha sjunkit och därmed får du en bättre ränta även där.

Du ska ha saco-erbjudandet hos danske bank som referens, högsta ränta du ska betala är 1,29% på 3 mån lån och 1,45% på 3 år bundet. SBABs bästa ränta med de där extra -0,20% ger 1,26% på 3 mån och 1,46% på 3 år tror jag.

Räntekostnad för dig idag : 1 800 000 * 0,0169 = 30420 före ränteavdrag
30240 * 0,7 = 21 294 kr efter ränteavdrag
21 294 / 12 = 1774,50 kr per månad

Gissar dock att det du verkligen betalar idag är 30240/12 = 2520 kr/mån eftersom man oftast inte gör ränteavdraget direkt utan får tillbaka en klumpsumma på deklarationen. Så du ska varje månad betala hela räntekostnaden och inte bara 70%.
Citera
2016-09-30, 07:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
. SBABs bästa ränta med de där extra -0,20% ger 1,26% på 3 mån och 1,46% på 3 år tror jag.
SBABs bästa ränta ligger enligt deras snurra på 1.51%. Med rabatten ger det en ränta på 1.31%.

EDIT: Fel av mig. Det är beroende av husets värde ser jag nu. Men jag tror att har han ett lån på 1.8 miljoner så för att han ska få den bästa räntan ska bostaden vara värd runt 2.8 miljoner. Då får han 1.52%-0.2 = 1.32%.
Senast redigerad av Conception 2016-09-30 kl. 07:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in