Citat:
Ursprungligen postat av
sparkakamel
Har SBAB som som bank för lån och den rörliga 3 månaders räntan ligger på 1,69% tror jag? Runt där iaf. På SBAB är det inte förhandlingsbart vad jag hört?
Har läst i den här tråden och en del banker är värre men en som stack ut är Skandiabanken, på den banken kan jag få en ränta på 1,45% vilket gör lite skillnad på ett lån som ligger på 1,8 miljoner?
Men då måste jag flytta allt, lönekonto, sparkonto, allt som har med pengar måste flyttas över till Skandia och jag ser inga problem alls, kan göra det.
Eftersom jag har ett befintlig lån så går det inte göra samma sak på Danske bank för att se vilken ränta dom kan erbjuda. Ska man ringa Danske och fråga vad för bank dom kan erbjuda?
Ska jag hursomhelst flytta från SBAB till Skandia om DB inte ger bättre än Skandia?
Hur mycket gör det skillnad i månaden jämfört med SBABS ränta jag har nu och den som Skandia erbjuder? Är dålig på matte.

Ring till sbab och fråga varför du som gammal kund inte ska kunna få samma rabatt som den kampanj de just nu kör för nya kunder, nämligen -0,20% extra avdrag från din "bästa ränta" som du kan räkna ut på hemsidan.
Den "bästa" räntan baseras för övrigt på belåningsgraden som i sin tur beror på aktuellt marknadsvärde enligt sbabs maskin-värdering. Om din bostad stigit i värde kan din belåningsgrad ha sjunkit och därmed får du en bättre ränta även där.
Du ska ha saco-erbjudandet hos danske bank som referens, högsta ränta du ska betala är 1,29% på 3 mån lån och 1,45% på 3 år bundet. SBABs bästa ränta med de där extra -0,20% ger 1,26% på 3 mån och 1,46% på 3 år tror jag.
Räntekostnad för dig idag : 1 800 000 * 0,0169 = 30420 före ränteavdrag
30240 * 0,7 = 21 294 kr efter ränteavdrag
21 294 / 12 = 1774,50 kr per månad
Gissar dock att det du verkligen betalar idag är 30240/12 = 2520 kr/mån eftersom man oftast inte gör ränteavdraget direkt utan får tillbaka en klumpsumma på deklarationen. Så du ska varje månad betala hela räntekostnaden och inte bara 70%.