Citat:
Ursprungligen postat av
it-takes-2
Nej det tycker jag inte. Finns ingen anledning för mig att överdriva. Vår ränta varierar varje månad.
Klart man kan förhandla i ett sådant läge. Banken kan mycket väl ge mig 0,99% om nästa idiot accepterar 1,59%. Bankens mål på 1,29% i snitt uppnås ändå, givet samma lånebelopp.
Men Danske banks genomsnittliga ränta är 1.45%. Så för att du skulle få 0.99% så skulle nästa "idiot" få 2.01%. Detta med en listränta på 1.99% rörlig.
Siffrorna går inte ihop alls förstår du. Därför så blir din ränta så osannolik.
Jag förstår inte heller hur din 3-månaders kan hoppa varje månad. Jag har haft rörlig ränta på olika banker nästan hela mitt liv och mina räntor har aldrig hoppat månadsvis. Men du har nog verkligen fått någon "special deal" som någon annan verkligen kommer få svårt att få.
Annars håller jag fullständigt med dig. Banker är generellt svin som vill suga ur alla pengar som finns ur vanliga medborgare. Men hur en vanlig medborgare helt plötsligt får 30 punkter till rabatt på en väldigt bra SACO-rabatt är för mig ett stort mysterium.
Men vi ska inte hålla på att dra detta hit om dit huruvida du överdriver din ränta eller inte. Men du sa till någon för ett tag sedan att 1.46% i ränta var skitdålig. Hur är det ens möjligt att påstå det när bankernas snitträntor nu ligger runt 1.5%. 1.46% bör ju vara en fullständigt normal ränta i sådana fall.
EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av
it-takes-2
Låt säga att räntan var 6% på ett bolån i DB. Skulle du då acceptera att betala 10% i SEB? Nej. Men folk gör det ändå pga dagens låga nivåer.
Det där är ett väldigt dåligt exempel. Du får prata i reala tal istället om din liknelse ska bli bättre. "Om DB hade 6% i ränta. Hade du då betalat 6.5% i SEB."