2016-09-30, 09:23
Medlem
Kan informera om att SEB hade en upplåningsränta på 3 månader på 0,07% per den 21/9. För er som fortfarande funderar kring marginal och inte rabatt på listränta.

Har förövrigt 1,07% ränta på seb rörligt
Senast redigerad av jojesos 2016-09-30 kl. 09:26.
Citera
2016-09-30, 10:10
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojesos
Kan informera om att SEB hade en upplåningsränta på 3 månader på 0,07% per den 21/9. För er som fortfarande funderar kring marginal och inte rabatt på listränta.

Har förövrigt 1,07% ränta på seb rörligt
Har du det som förmån som bankanställd?
Citera
2016-09-30, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Har du det som förmån som bankanställd?

Nope jobbar inte på bank. Den förmånen som bankanställda har på SEB är betydligt bättre, om jag inte minns fel har dom snarare 0,5% ränta på sina bolån (inte helt 100 på denna). Detta kräver dock att du är tillsvidareanställd på SEB i över 1 år och har personallönekonto där.
Citera
2016-09-30, 10:28
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nope jobbar inte på bank. Den förmånen som bankanställda har på SEB är betydligt bättre, om jag inte minns fel har dom snarare 0,5% ränta på sina bolån (inte helt 100 på denna). Detta kräver dock att du är tillsvidareanställd på SEB i över 1 år och har personallönekonto där.
Hur lyckades du då förhandla dig till denna ränta? Har du mycket övriga affärer med banken? Mycket lån?
Citera
2016-09-30, 10:51
Medlem
Citat:
Hur lyckades du då förhandla dig till denna ränta? Har du mycket övriga affärer med banken? Mycket lån?

Bankcheferna på kontoren har möjlighet att fatta beslut om att avvika från räntan som de anställda får i sina kalkyler. Träffar man bara "privatrådgivare" så har dom inte mycket att spela på, det gäller att få ett separat beslut från kontorschef.

Har bara ett privatkonto där lönen kommer in på i SEB, annars är det avanza som gäller. 2,8 mkr i lån
Senast redigerad av jojesos 2016-09-30 kl. 10:57.
Citera
2016-09-30, 10:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Bankcheferna på kontoren har möjlighet att fatta beslut om att avvika från räntan som de anställda får i sina kalkyler. Träffar man bara "privatrådgivare" så har dom inte mycket att spela på, det gäller att få ett separat beslut från kontorschef.
Och hur får du det?

Du kanske märker att jag är lite frågvis men jag undrar verkligen. Jag har en relativt bra privatekonomi och har pratat med många banker om bolåneränta men det blir alltid stopp. Jag har även i ett separat tillfälle pratat med kontorschef men även där var det stopp. Man hamnar generellt på ca 1.2 -1.3% sedan tar det slut. Säger man sedan Nej så är det ju ingen som återkommer och sänker sin ränta. Detta händer aldrig.

Jag vill bara veta hur man, med bra privatekonomi, kan förhandla sig till en låg ränta som många uppger här. För mig så måste det bero på någon av sakerna nedanför.

1) Bankanställd.
2) Man har mycket övriga affärer med banken som gör att de ändå tjänar pengar på en.
3) Man har mycket i lån.
4) Man ljuger om sin ränta för att "imponera" på andra.
Citera
2016-09-30, 11:07
Medlem
Citat:
Och hur får du det?

Du kanske märker att jag är lite frågvis men jag undrar verkligen. Jag har en relativt bra privatekonomi och har pratat med många banker om bolåneränta men det blir alltid stopp. Jag har även i ett separat tillfälle pratat med kontorschef men även där var det stopp. Man hamnar generellt på ca 1.2 -1.3% sedan tar det slut. Säger man sedan Nej så är det ju ingen som återkommer och sänker sin ränta. Detta händer aldrig.

Jag vill bara veta hur man, med bra privatekonomi, kan förhandla sig till en låg ränta som många uppger här. För mig så måste det bero på någon av sakerna nedanför.

1) Bankanställd.
2) Man har mycket övriga affärer med banken som gör att de ändå tjänar pengar på en.
3) Man har mycket i lån.
4) Man ljuger om sin ränta för att "imponera" på andra.

En del kan ju vara att lånet togs under den tid som SEB fortsatt redovisade sina upplåningsräntor, idag presenterar man bara snitträntan. I ändringen höjde banken marginalen för kunderna.
Det är möjligt att även jag skulle åkt upp till 1.2 - 1.3% ränta om lånet skulle tas idag. Den marginal (obs ej rabbat på listräntan) som jag har gäller i ytterligare 2 år. Vilket innebär att jag fortsatt kommer kunna se vad SEB lånar upp för på 3 månader i 2 år till.

Idag förhandlar man inte om marginal på upplåningsräntan längre utan den rabatt man har på listräntan, vilket suger för kunderna som får det dyrare och bankerna tjänar mer.
Citera
2016-09-30, 11:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
En del kan ju vara att lånet togs under den tid som SEB fortsatt redovisade sina upplåningsräntor, idag presenterar man bara snitträntan. I ändringen höjde banken marginalen för kunderna.
Det är möjligt att även jag skulle åkt upp till 1.2 - 1.3% ränta om lånet skulle tas idag. Den marginal (obs ej rabbat på listräntan) som jag har gäller i ytterligare 2 år. Vilket innebär att jag fortsatt kommer kunna se vad SEB lånar upp för på 3 månader i 2 år till.

Idag förhandlar man inte om marginal på upplåningsräntan längre utan den rabatt man har på listräntan, vilket suger för kunderna som får det dyrare och bankerna tjänar mer.
Då måste du ha fått ganska långt villkor på din rabatt?

Nu gäller villkoren man får i oftast 1 år.
Citera
2016-09-30, 11:42
Medlem
Citat:
Då måste du ha fått ganska långt villkor på din rabatt?

Nu gäller villkoren man får i oftast 1 år.

2,5 år villkor

Mycket handlar dessutom om kontakter, jag skulle aldrig vända mig till en telefonbank för att ta ett bolån. Har du vänner, familj med ett företag och har en kontakt på något bankkontor? be dom lägga in ett gott ord för företagsrådgivaren eller liknande, personliga relationer spelar stor roll och eventuellt går företagsrådgivaren till kontorschefen för att förklara den viktiga relationen till kunden och se det som goodwill.
Citera
2016-09-30, 11:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
2,5 år villkor

Mycket handlar dessutom om kontakter, jag skulle aldrig vända mig till en telefonbank för att ta ett bolån. Har du vänner, familj med ett företag och har en kontakt på något bankkontor? be dom lägga in ett gott ord för företagsrådgivaren eller liknande, personliga relationer spelar stor roll och eventuellt går företagsrådgivaren till kontorschefen för att förklara den viktiga relationen till kunden och se det som goodwill.
Ok, tack! Äntligen fick jag en vettig förklaring till varför man får lägre ränta.

Det finns de som påstår att en ränta runt 1% är en rättighet men det finns långt ifrån alla som har möjlighet att få den.
Citera
2016-09-30, 20:18
Medlem
it-takes-2s avatar
0,96% nu.
Citera
2016-09-30, 20:46
Medlem
sparkakamels avatar
[quote=mcLarsson|58628930]
Citat:
Ring till sbab och fråga varför du som gammal kund inte ska kunna få samma rabatt som den kampanj de just nu kör för nya kunder, nämligen -0,20% extra avdrag från din "bästa ränta" som du kan räkna ut på hemsidan.

Är det här rätt så nytt, typ idag eller nåt? Inte sett det tidigare.

Citat:
Den "bästa" räntan baseras för övrigt på belåningsgraden som i sin tur beror på aktuellt marknadsvärde enligt sbabs maskin-värdering. Om din bostad stigit i värde kan din belåningsgrad ha sjunkit och därmed får du en bättre ränta även där.

Ja, min bostad har ökat rejält sen jag köpte den.

Citat:
Du ska ha saco-erbjudandet hos danske bank som referens, högsta ränta du ska betala är 1,29% på 3 mån lån och 1,45% på 3 år bundet. SBABs bästa ränta med de där extra -0,20% ger 1,26% på 3 mån och 1,46% på 3 år tror jag.

Vad är saco? Hur kommer räntan på sbab enda ner till 1,26% på rörliga? Deras brukar vara standard vad jag vet och den är just nu på 1,69% om jag inte minns fel? Med rabatten eller erbjudande vad det nu är så blir det som max 1,49% eller räknar jag fel?

Citat:
Räntekostnad för dig idag : 1 800 000 * 0,0169 = 30420 före ränteavdrag
30240 * 0,7 = 21 294 kr efter ränteavdrag
21 294 / 12 = 1774,50 kr per månad

Det feta, vad räknade du på?

Citat:
Gissar dock att det du verkligen betalar idag är 30240/12 = 2520 kr/mån eftersom man oftast inte gör ränteavdraget direkt utan får tillbaka en klumpsumma på deklarationen. Så du ska varje månad betala hela räntekostnaden och inte bara 70%

Vad menar du på att jag verkligen betalar 30240/12 = 2520 kr/mån? Om du undrar om jag gör ränteavdrag varje månad så är svaret nej. Får det hellre i skatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in