Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-24, 10:21
  #1
Medlem
cleanusers avatar
Tänkte det kunde vara intressant att jämföra varandras boräntor i lågräntetider som denna. Främst kanske för att sporra varandra att förhandla med banken mer och få ner kostnaderna.

Bank: Handelsbanken

Boende: Bostadsrätt

Lånebelopp: 960500 kr

Amortering: 0 kr

Ränta: Tremånaders 1,92% (fast rabatt, 50 punkter under listräntan).

Jag tycker själv att jag har en okej ränta. Jag får bättre ränta på en annan bank, men står sannolikt snart i begrepp med att byta boende, så jag orkar inte byta bank just nu. På mitt relativt låga lånebelopp så gör några punkter hit eller dit inte så mycket heller. När jag väl köper ett större och dyrare boende så kommer jag däremot förhandla betydligt hårdare.
Citera
2014-09-24, 10:42
  #2
Medlem
Bank: Handelsbanken
Belopp: 1050000
Ränta: 2,25% (bundet 3 år)
Amortering: 0

Jag är väldigt nöjd faktiskt. Kunde säkert fått ned det lite mer men vafan
Citera
2014-09-24, 16:22
  #3
Medlem
Bank: Avanza
Belopp: 1060000 kr
Ränta: 1,24% (tre månader)
Amortering: 0 kr
Citera
2014-09-24, 17:33
  #4
Medlem
Bank: Nordea

Boende: Bostadsrätt

Lånebelopp: 377500:-

Amortering: 0kr

Ränta: Bolån med räntetak 2år. Just nu ligger den på 2.43% och den kan max gå upp till 2.58%, ändrar sig var 3:e månad.

Känns som en blåsning nästan när man ser att alla andra har lägre ränta men de lät ju såklart bra på banken, skyller mig själv för ja vet ingeting om ekonomi. Men denna affären är ju ljusår bättre än min förra... Band min ränta på 3.,75% i 2 år innan ja hade detta haha
Citera
2014-09-24, 17:49
  #5
Medlem
cleanusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plankkast
Bank: Avanza
Belopp: 1060000 kr
Ränta: 1,24% (tre månader)
Amortering: 0 kr

Hur bar du dig åt för att få den här räntan? Jag visste inte ens att Avanza erbjöd bolån. Finns det nån hake?

Edit: Läste nu att man bara kan låna 50% av bostadens värde samt måste ha minst 3 miljoner i samlat kapital hos Avanza. Där sprack det
__________________
Senast redigerad av cleanuser 2014-09-24 kl. 17:52.
Citera
2014-09-24, 18:59
  #6
Avstängd
Bor i en Brf belägen i Sthlm.

Har en tremånadersränta på 1,76%.
Lånebeloppet ligger på ca: 40% av min lägenhets värde.
Självklart amorterar jag, just nu ca: 6000kr/månad.

Även om jag förmodligen kan dra in mer på att placera pengarna känns det bra att satsa på att betala av lånen då jag vart med ett tag och vet att räntan mycket väl kan ligga på 10% om ett par år kommer då dra ner på amorteringstakten.
Citera
2014-09-26, 10:43
  #7
Medlem
Bank: ICA-Banken

Boende: Bostadsrätt Stockholm

Lånebelopp: ~1.700.000 SEK

Amortering: 1600-2500 SEK

Ränta: Tremånaders 1,72%
Citera
2015-04-22, 16:15
  #8
Medlem
Vad har du för ränta på ditt bolån?

Undrar hur lågt man egentligen kan komma ner till.
Våran bindningstid på lånen går ut i november och ska börja förhandla med bankerna nu.
Hur låg ränta har du?? Vilken bank???? Hur förhandlade du ner den??? Om du enbart har listräntan lr högre så är detta inte så intressant att ta upp här
Citera
2015-04-22, 16:20
  #9
Medlem
FelixSotizs avatar
Har rörlig ränta till 1,91% via Handelsbanken. Förhandlade ner från 2,48% när räntan blev negativ. Har enbart min bostad belånad till 60% så det såg dom som positivt(för mig).
Citera
2015-04-22, 16:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenon88
Undrar hur lågt man egentligen kan komma ner till.
Våran bindningstid på lånen går ut i november och ska börja förhandla med bankerna nu.
Hur låg ränta har du?? Vilken bank???? Hur förhandlade du ner den??? Om du enbart har listräntan lr högre så är detta inte så intressant att ta upp här

Jag har snittränta på ca 1,9% (tak+botten) på Nordea på ett lån som är strax över en miljon kronor.

Lär dig googla människa.

Pruta på ditt bolån – så här gör du
Steg 1 – kavla upp ärmarna

I en affär står priserna på varorna på hyllan och vi betalar snällt vad affären begär. Men boräntan är inte ett fast pris, det är ett förslag från banken vad de tycker att du ska betala och som alla förslag är den förhandlingsbar. Du är inte jobbig och du gör inte fel, du diskuterar.

Vill du få ytterligare en morot? Räkna ut hur mycket du sparar per år för varje tiondel du lyckas pruta.
Steg 2 – förbered dig

Banken kommer att fråga dig om:

1. Din inkomst.

2. Hur mycket din bostad är värd

3. Hur mycket du vill låna.

Det kan också hända att de vill veta när din bostad värderades senast.

Ta reda på det här så att du har på fötterna när de frågar.
Steg 3 – ring runt

Nöj dig inte med bara en bank, ring runt och fråga åtminstone 3–4 stycken (och nöj dig med att ringa, det finns ingen anledning att lägga tid på att åka runt och träffa dem redan nu).

Nöj dig framförallt inte med att bara fråga den bank du har i dag. De har redan fått in dig som kund och säljaren där tjänar inte något extra på att behålla dig. Säljare på de andra bankerna däremot får provision när de drar in nya kunder och är väldigt motiverade att gå dig till mötes.

Ring framförallt till de mindre bankerna, de är väldigt intresserade av att få en större marknadsandel och kan säkert ge ett bättre bud.


Steg 4 – prata med rätt person

När du ringer, säg att du vill förhandla om ett bolån (förhandla om, inte be om!) och be att få bli kopplad till rätt person. Visar det sig att den du får prata med har fel attityd och vägrar förhandla, ring då vidare till ett annat av bankens kontor. Det här är som att flirta, det är ingen idé att göra det med någon som inte är intresserad.
Steg 5 – argumentera rätt

Nu handlar det om att förklara varför du vill pruta och samtidigt visa att du är en stabil och bra kund. Säg så här: ”Räntan är låg nu, men förr eller senare stiger den och jag vill vara säker på att jag har råd även med högre räntor. Därför behöver jag ha en bra rabatt nu så att jag har råd att lägga undan en buffert och har råd att betala även framöver.”
Steg 6 – ställ frågan

Fråga nu: jag vill ha en lägre ränta, vilken rabatt kan du ge mig? (Rabatt = skillnaden mellan den ränta du får och den ränta banken anger i sitt skyltfönster). Ofta är skyltfönster-räntan runt två procent. Om banken då säger att du kan få 1,8 procent i stället så säger du: ”det låter bra, men det här är bara 0,2 procents rabatt och snittsvensken får 0,4. Varför får inte jag det?”
Steg 7 – fundera

När du väl har fått ett bud från banken är det ingen som tvingar dig att tacka ja eller nej på studs. Be att få räkna, fundera och återkomma. Ring sedan nästa bank, och nästa, och nästa och gå igenom exakt samma procedur. Det fina är att för varje gång du gör det kommer du att känna dig säkrare eftersom du får mer rutin, och då får du också bättre resultat.
Steg 8 – jämför
Sätt dig ner och jämför svaren du fått från de olika bankerna. Ring sedan tillbaka till dem och förklara att du har fått ett lägre bud från någon av de andra och fråga om de inte kan titta på dina uppgifter igen och ge dig ett nytt bud. Kom bara ihåg att det inte lönar sig att vara tuff och elak, visa att du menar allvar men gör det på ett trevligt sätt.
Steg 9 – ge inte bort något utan att tänka efter

Vid det här laget kommer banken säga att de kan sänka räntan lite till om du blir helkund hos dem, det vill säga flyttar över till exempel pensionspengarna och barnens sparande. Det kan du naturligtvis göra, men tänk efter före. Att räkna på vad du vinner eller förlorar på det är ganska svårt och risken är stor att det är du som förlorar i slutändan. Det kan också vara bra att veta att det inte finns några lagkrav på att vara helkund hos en bank för att få lån.
Steg 10 – ställ till med auktion

Till slut har du bara två alternativ svar. Ställ dem då mot varandra. Berätta för dem vilka bud du har fått och se vem som sänker mest.
Steg 11 – välj

Grattis, du har en slutkandidat som har gett dig det lägsta budet. Nu är det dags att åka dit och skriva på papprena. Kom bara ihåg, en rabatt är ofta tidsbegränsad, sedan är det dags att förhandla igen.

Källa: Aftonbladet, via: Råd & Rön, boupplysningen.se, sparekonom Claes Hemberg på Avanza Bank.
Citera
2015-04-22, 16:52
  #11
Medlem
Fallmans avatar
3,5%
Citera
2015-04-22, 17:16
  #12
Medlem
Grasstomouths avatar
1.8% Handelsbanken.

Har bara bottenlån kvar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback