Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymare
"Handlingarna" är enligt det han är misstänkt på sannolika skäl för. Om det är brottsligt eller inte är det tänkt att ordinarie rättsprocess ska visa, vilket JA under 6 år har förhindrat.
Vad gäller halvsovande så kanske inte detta spelar någon roll om huvudpunkten är att överenskommelsen var skyddat sex men att han tvingade till sig oskyddat. Eller om det finns något mer som vi inte vet eftersom att det finns sekretessbelagd information som ännu inte läckt ut, inte minst för att man inte gått JA/kader till mötes genom att inte ge dem kopior på de sekretessbelagda SMS:en.
1/ Så ska man visa att han begått "handlingarna"
2/ Så ska man visa att det är brottsligt
Misstanken är att JA påbörjat sex med SW när hon sov. När det gäller den eventuella överenskommelsen om skyddat sex så anger MN att det är en "försvårande" omständighet. Brottsmisstanken "våldtäkt mindre grov" grundar sig dock på att SW sov.
Från EAW'n
Citat:
Rape
On 17 August 2010, in the home of the injured party S**ia W**en in Enköping, Assange deliberately consummated sexual intercourse with her by improperly exploiting that she, due to sleep. was in a helpless state.
Citat:
It is an aggravating circumstance that Assange. who was aware that it was the expressed wish of the injured party and a prerequisite of sexual intercourse that a condom be used. still consummated unprotected sexual intercourse with her. The sexual act was designed to violate the injured party's sexual integrity.
Det är inte osannolikt att MN vill försöka ändra praxis och driva att
1/ Överenskommet att använda kondom
2/ Hade sex utan kondom
3/ Avsikt att kränka SW's sexuella integritet
skulle vara en försvårande omständighet. Det är dock ingen våldtäkt i sig själv.
Det finns en rad aktoriteter som uttalat sig och ingen har vad jag sett ansett att det skulle vara våldtäkt att bryta överenskommelsen map kondom.
T.ex skriver
Mårten Schultz
Citat:
Hur bör man då förhålla sig till påståendet om att anmälaren inte ville ha oskyddat sex men utsattes för sådant sex ändå? Det har ingen avgörande betydelse för om samlaget var våldtäkt eller inte, men det kan ha betydelse för bedömningen av handlingens karaktär
Jag ogillar Mårten Schultz och han brukar ge ett väldigt anti-assange intryck men även han skriver att det inte är våldtäkt att bryta en överrenskommelse om att använda kondom.
Vi har ett fall där en HIV-smittad person hade oskyddat sex med 4a kvinnor (som inte blev smittade) utan att tala om att han var HIV positiv. Han dömdes i tingsrätten men friades i hovrätten.
Länk.
Jag tror man kan utgå från att samtliga 4a kvinnor hade haft åtminstonde kondomkrav (alternativt inte ha sex alls) med den HIV smittade personen.
Det skulle eventuellt kunna vara brottsligt att bryta en kondomöverenskommelse men det är inte våldtäkt. Jag är ganska säker på att MN inte får lägga till brottsanklagelser som inte finns med i EAWn ifall JA skulle utlämnas till Sverige.
Dvs om man inte kan visa att SW sov så faller hela våldtäktsanklagelsen och med tanke på de fakta vi har från förhören av SW's vänner och SW själv så verkar det extremt osannolikt att det skulle gå att påvisa att SW sov.