Citat:
Du är dåligt påläst. Manning har inte läckt, han har begått mycket grova brott enligt amerikansk lagstiftning och motsvarande lagar finns i Sverige. Det handlar om att stjäla sekretessbelagd hemligstämplad information och sprida utanför den sfär som är godkänd att ta del av informationen. Jag kan inte de exakta brottsrubriceringarna men i svenska termer skulle det handla om brott mot rikets säkerhet, sekretessbrott, spionage, i vardagligt tal landsförräderi etc.
JA har mig veterligen bara vidarebefordrat informationen, likt tusentals andra aktörer som tidningar, tv-stationer, webbsidor etc. Ingen av alla dessa har mig veterligen fällts för något brott.
I den mån JA skulle straffas för något kopplat till wikileaks så lär det vara relativt lindriga brott, långt ifrån de 30+ år i fängelse som Manning gjort sig väl förtjänt av.
JA har mig veterligen bara vidarebefordrat informationen, likt tusentals andra aktörer som tidningar, tv-stationer, webbsidor etc. Ingen av alla dessa har mig veterligen fällts för något brott.
I den mån JA skulle straffas för något kopplat till wikileaks så lär det vara relativt lindriga brott, långt ifrån de 30+ år i fängelse som Manning gjort sig väl förtjänt av.
Med tanke på att han (som du vet) benämnts som terrorist så finns möjligheten att skicka honom till Guantanamo utan rättslig prövning. Kom inte dragandes med att han inte ens är amerikansk medborgare och att inte ens Manning sitter där som du gjort ett flertal gånger. Det är just det som är grejen. Amerikanska medborgare hamnar inte på Guantanamo. Tidigare var det olagligt. En amerikan hamnade tillfälligt där pga man inte visste att han var amerikan. Nu är det tydligen under vissa promisser möjligt att lagligt sätta en amerikan där men detta har ännu inte hänt.
Du har fortfarande trots flera uppmaningar inte kunnat visa att en enda utav dom tusentals andra aktörer du refererar till blivit hotade av amerikanska administrationen, militären, andra personer med mycket makt. Inte heller har du kunnat visa att någon av dessa likt wikileaks har någon pågående förundersökning mot sig. Dvs du jämför äpplen med päron.