Lånar tråden.
Citat:
BNP per capita. Kan vara därför de inte tog upp "per capita" som du snackar om.
Och vad skulle du uppnå med att ta upp "per capita"? Vad skulle det bevisa? Bara att vi är rikare per invånare (i genomsnitt) än exempelvis Indien eller Turkiet.
Låt oss göra en jämförelse.
Om både Indien och Sverige, exempelvis, lade 5% av sin BNP på flyktingmottagande så skulle Sverige fortfarande ha en mycket högre BNP per capita än Indien. Det bevisar bara att ett land som Sverige har råd att lägga en större del av sin BNP på exempelvis flyktinghjälp än ett land som Indien (eller Turkiet).
Hur kan man svara på det här. BNP mäter värdet av ett lands export och import Den totala konsumtion av varor och tjänster, bruttoinvesteringar samt export minus import Exporten har minskat, köpkraften ökat
Det visar väl att Indiens export och import omsätter mer än Sverige samtidigt som Sverige är rikare gdp per capita Har Sveriges befolkning råd att lägga en större del av BNP på flyktinghjälp. Jag läste att vi är ett av västvärldens mest belånade befolkning. Kanske i världen rent av. Är svensken rik eller är det ett luftslott byggt av lån, låg ränta, ökad statsskuld, höjd skatt, besparingar.
Jag har fastnat i tankebanor. Jävligt smart av mig att ta Indien med en stor del fattig befolkning som exempel

Jag har antagligen ingen idé vad jag skriver.
Hamnade mitt i Filips och Fredriks smörgåstårta.