2016-09-14, 19:43
Medlem
Hej jag behöver gärna lite hjälp med en skoluppgift, har kört fast lite, kanske är det jag som inte ser något som jag borde se.

Gör följande tabell komplett om efterfrågans priselasticitet från C till B 0,5.

Pris (P): Efterfrågad kvantitet (QD):
A 50 150
B 60 138
C 100

Jag försökt använda mig av formeln E= (dq/dp) / (p/q)

Där jag har stoppat in E=0,5 dq= 100-138 p= 60 q=138 och dp vet jag inte.

Jag har försökt lösa ut dp då. Men jag kommer inte fram till det rätta svaret.
Citera
2016-09-17, 09:25
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrralen
Hej jag behöver gärna lite hjälp med en skoluppgift, har kört fast lite, kanske är det jag som inte ser något som jag borde se.

Gör följande tabell komplett om efterfrågans priselasticitet från C till B 0,5.

Pris (P): Efterfrågad kvantitet (QD):
A 50 150
B 60 138
C 100

Jag försökt använda mig av formeln E= (dq/dp) / (p/q)

Där jag har stoppat in E=0,5 dq= 100-138 p= 60 q=138 och dp vet jag inte.

Jag har försökt lösa ut dp då. Men jag kommer inte fram till det rätta svaret.

Du har fått ett fel i formeln. Det ska vara E = (dq/dp) / (q/p), vilket du kan se exempelvis här.

Ekvationen blir alltså

0,5 = (-38/dp)/(138/60) = -38*60/(138*dp)

Multiplicera med dp på båda sidor:

0,5*dp = -38*60/138

Dividera med 0,5 på båda sidor:

dp = -38*60/(138*0,5) ≈ -33

Priset vid q = 100 blir då alltså p + dp = 60 - 33 = 27.
Citera
2016-09-18, 10:58
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du har fått ett fel i formeln. Det ska vara E = (dq/dp) / (q/p), vilket du kan se exempelvis här.

Ekvationen blir alltså

0,5 = (-38/dp)/(138/60) = -38*60/(138*dp)

Multiplicera med dp på båda sidor:

0,5*dp = -38*60/138

Dividera med 0,5 på båda sidor:

dp = -38*60/(138*0,5) ≈ -33

Priset vid q = 100 blir då alltså p + dp = 60 - 33 = 27.

Borde det inte bli att priset öker med 33 i stället? Alltså att E = -0.5. Annars betyder ju deta att ett lägre pris resulterar i en lägre efterfrågan och en kurva som ser helt miffo ut...
Citera
2016-09-18, 11:01
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Borde det inte bli att priset öker med 33 i stället? Alltså att E = -0.5. Annars betyder ju deta att ett lägre pris resulterar i en lägre efterfrågan och en kurva som ser helt miffo ut...

Jo, det är så sant. Problemet ligger som du säger i tecknet på själva elasticiteten.
Citera
2016-09-23, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyabin
Först och främst tycker jag du bör se över hur du använder dina parenteser.

Nu var det länge sedan jag höll på med något liknande, men jag hade börjat med:
Arbetskraft in=arbetskraft ut, i steady state. Rätta mig gärna om detta är galet..

u1*f1+u2*f2=s*L

u1+u2=U

(U-u2)*f1+u2*f2=s*L

g=u2/U

(U-g*U)*f1+g*U*f2=s*L

Lös ut U/L=s/(f1+g(f2-f1))

Då f1>f2 innebär en ökning i g att U/L ökar, likaså leder ett högre s till en högre arbetslöshet.

Varför använder du dig av u1*f10u2*f2=s*L, borde det inte vara u1*f10u2*f2=s*E? Det är väl inte själva arbetskraften som ska hållas konstant? Jag tänker att det är den vänstra sidan (antalet som blir av med sina jobb) som ska vara lika med antalet som hittar jobb? Om du förstår vad jag menar hehe?

Utöver det förstår jag dina steg helt och hållet men det blir knasigt för mig i sista steget när jag ska lösa ut U/L. Jag har U/(L-U) = s/(f1+g(f2-f1))... Det har jag ju fått från att jag tar s*E där E=L-U..

Tacksam för hjälp!
Citera
2016-09-23, 13:59
Medlem
GreenYoshis avatar
Lånar tråden.

Citat:
BNP per capita. Kan vara därför de inte tog upp "per capita" som du snackar om.
Och vad skulle du uppnå med att ta upp "per capita"? Vad skulle det bevisa? Bara att vi är rikare per invånare (i genomsnitt) än exempelvis Indien eller Turkiet.
Låt oss göra en jämförelse.
Om både Indien och Sverige, exempelvis, lade 5% av sin BNP på flyktingmottagande så skulle Sverige fortfarande ha en mycket högre BNP per capita än Indien. Det bevisar bara att ett land som Sverige har råd att lägga en större del av sin BNP på exempelvis flyktinghjälp än ett land som Indien (eller Turkiet).

Hur kan man svara på det här. BNP mäter värdet av ett lands export och import Den totala konsumtion av varor och tjänster, bruttoinvesteringar samt export minus import Exporten har minskat, köpkraften ökat

Det visar väl att Indiens export och import omsätter mer än Sverige samtidigt som Sverige är rikare gdp per capita Har Sveriges befolkning råd att lägga en större del av BNP på flyktinghjälp. Jag läste att vi är ett av västvärldens mest belånade befolkning. Kanske i världen rent av. Är svensken rik eller är det ett luftslott byggt av lån, låg ränta, ökad statsskuld, höjd skatt, besparingar.

Jag har fastnat i tankebanor. Jävligt smart av mig att ta Indien med en stor del fattig befolkning som exempel Jag har antagligen ingen idé vad jag skriver.

Hamnade mitt i Filips och Fredriks smörgåstårta.
Citera
2016-09-23, 14:34
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenYoshi
Lånar tråden.

Hur kan man svara på det här. BNP mäter värdet av ett lands export och import Den totala konsumtion av varor och tjänster, bruttoinvesteringar samt export minus import Exporten har minskat, köpkraften ökat

Det visar väl att Indiens export och import omsätter mer än Sverige samtidigt som Sverige är rikare gdp per capita Har Sveriges befolkning råd att lägga en större del av BNP på flyktinghjälp. Jag läste att vi är ett av västvärldens mest belånade befolkning. Kanske i världen rent av. Är svensken rik eller är det ett luftslott byggt av lån, låg ränta, ökad statsskuld, höjd skatt, besparingar.

Jag har fastnat i tankebanor. Jävligt smart av mig att ta Indien med en stor del fattig befolkning som exempel Jag har antagligen ingen idé vad jag skriver.

Hamnade mitt i Filips och Fredriks smörgåstårta.

BNP är omsättning.
Statsskuld är värdet på någons fodringar.

Ett fast värde kan inte jämföras med med en löpande siffra som omsättning utan att du räknar in kostnaden/intäkten av värdet.

Svenskarna är rika i global jämförelse dels för att vi sitter på stora värden. Utöver det så är kostnaden för våra skulder mycket låg och det ger oss en väldigt stark köpkraft på den globala marknaden.

Tänk dig att du och en grek vill köpa ett hus i Spanien och budar mot varandra. Ni har ungefär samma lön och eget kapital. Spanska banker vill inte ge någon av er lån eftersom kredithistorik saknas. Så båda lånar i era hemländer. Greken får betala 9% för ett blankolån medan en Svenska får betala 4%. Kort och gott inser du att Greken inte har en chans att buda över Svensken.

Detta gäller alla tillgångar från ädelmetaller till företag. Svenskarna har helt enkelt ett ekonomiskt övertag mot många andra.
Citera
2016-09-25, 20:18
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Lailas efterfrågan på praliner kan utryckas som p=20-q_L och Alexanders som p=10-q_A. Vilket
av följande är korrekt om de tillsammans utgör marknaden

A. Q=20-p om priset är under 10 kr
B. Q=10-p om priset är över 10 kr
C. p=15-Q/2 om priset är under 10 kr
D. p=15-Q/2 om priset är över 10 kr

Hur resonerar man kring detta?

Det är efterfrågad kvantitet som är additiv. Man skriver alltså om ekvationerna som qₗ = 20 - p respektive qₐ = 10 - p, vilket ger att total efterfrågad kvantitet som funktion av priset blir Q = 20 - p + 10 - p = 30 - 2p

Detta överensstämmer alltså inte med varken alternativ A eller B. Då bryter man istället ut p som funktion av Q och får

p = 15 - Q/2

Eftersom Alexanders efterfrågan inte kan vara negativ så måste p vara mindre än 10 för att detta ska gälla. Således är alternativ C rätt svar.
Citera
2016-09-28, 20:36
Medlem
Assume that two firms produce sugar in the European market. Demand is given by P = 12-
Q where P is price per liter in kronor and Q in tons. The marginal cost of producing is 0.
Assume that the firms act as Cournot competitors. What are equilibrium quantities and
what is the equilibrium price?
Citera
2016-09-29, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Assume that two firms produce sugar in the European market. Demand is given by P = 12-
Q where P is price per liter in kronor and Q in tons. The marginal cost of producing is 0.
Assume that the firms act as Cournot competitors. What are equilibrium quantities and
what is the equilibrium price?

Denna lilla film borde vara ganska exakt det du söker. Du vet ju att dTC/dQ=0 (MC=0)
Sedan är det bara att räkna igenom.

hoppas detta var till hjälp
Citera
2016-09-29, 15:55
Medlem
Soulwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andejoha
Denna lilla film borde vara ganska exakt det du söker. Du vet ju att dTC/dQ=0 (MC=0)
Sedan är det bara att räkna igenom.

hoppas detta var till hjälp

Am I thinking correctly? p = 12 - q1 - q2 MRs = 12 - 2q1 - q2 MRs = MC 12 - 2q1 - q2 = 0 q1 = 6 - 0,5q2 q2 = 6 - 0,5q2 After this part I am confused. Vet inte hur jag ska fortsätta nu för att hitta priset och kvantiteten vid equlibrium
Citera
2016-09-29, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulwell
Am I thinking correctly? p = 12 - q1 - q2 MRs = 12 - 2q1 - q2 MRs = MC 12 - 2q1 - q2 = 0 q1 = 6 - 0,5q2 q2 = 6 - 0,5q2 After this part I am confused. Vet inte hur jag ska fortsätta nu för att hitta priset och kvantiteten vid equlibrium

Just follow the steps given in the short film. pofit=quantity*price, MR=dProfit/dQuantity -> dTC/dQ=MC (per. def.) -> 0 -> Set MR=MC, solve the 2 cases. Shound be "mirror" calculations. Because of similar cost structures and facing same demand and no product differentiation.

This should give you a q1 and a q2.

Hope this was helpful.

andejoha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in