2016-09-26, 11:01
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Intressant iakttagelse... själv har jag bibringats uppfattningen att sektmedlemmarna alla var mer eller mindre frireligiöst uppfostrade eller åtminstone aktiva medlemmar i andra organiserade frireligiösa samfund innan de attraherades, tog del av och därifrån bara gick vidare in i Pastorernas hierarkiska skenvärld? Det var väl inga direkt sekulära människor som drogs in Pastorernas mentala sfär direkt från gatan och överennatt blev omvända till Knutbyförsamlingens gemenskap, liksom, utan de hade väl alla en mer eller mindre gedigen bibelinskolning bakom sig redan?
På 90-talet besökte Åsa W som resepredikant mindre frikyrkor ute i landet. I hetsiga ordalag kritiserade hon då "vanliga" församlingar och kallade dem "ljumma". I Knutby skulle man vara "brinnande". Hon värvade med detta budskap unga frikyrkomedlemmar till Knutby, sk sheep stealing. Men andra medlemmar har faktiskt sekulär bakgrund.
Citera
2016-09-26, 11:16
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Det fanns väl en församling i Knutby före Waldau och gänget fick plats där. /.../ religiös bakgrund, må det vara Pingstkyrkan eller annat som Svenska Kyrkan. Detta med äldste bröder eller präster eller vad de kallar sig verkar gå i arv.
Ja, religiösa församlingar - inte bara kristna utan också judiska och muslimska - har sina traditionella, beprövade sociala strukturer.
Knutby Filadelfia avviker numera från kristen tankevärld och kristna traditioner:
Till exempel delar medlemmar inte nattvarden, de uppmanas fira shabbat med finklädd lördagsmiddag och de får lära sig att Jesus inte är del av Treenigheten. Det sektmässiga tycker en del religionsvetare är intressant. I Falun och på ett center i Kanada [sic] får Gembäck och Åsa W berätta om sin "nya religion".
Citera
2016-09-26, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Ja, religiösa församlingar - inte bara kristna utan också judiska och muslimska - har sina traditionella, beprövade sociala strukturer.
Knutby Filadelfia avviker numera från kristen tankevärld och kristna traditioner:
Till exempel delar medlemmar inte nattvarden, de uppmanas fira shabbat med finklädd lördagsmiddag och de får lära sig att Jesus inte är del av Treenigheten. Det sektmässiga tycker en del religionsvetare är intressant. I Falun och på ett center i Kanada [sic] får Gembäck och Åsa W berätta om sin "nya religion".

Får rätta dig lite där, att fira sabbat ingår visst i vissa kristna sammanhang. I mina ögon låter, din beskrivning av Knutbys variant, som ett rätt enkelt sätt att förvandla en vanlig helgmiddag till något som helgar herran. Vilket även är min uppfattning om det mesta som rör religion, att man plockar det man tycker passar en själv bäst och sen säger man att man tjänar herran. Fast man egentligen valt att leva ett liv som passar en själv bäst. En del tränar på gym 4 gr i veckan, andra går i kyrkan 4 gr. Med båda sätten att leva följer en massa regler man skriver under på. Äta hälsosamt t ex, eller aldrig skilja sig t ex
Citera
2016-09-26, 13:48
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
På 90-talet besökte Åsa W som resepredikant mindre frikyrkor ute i landet. I hetsiga ordalag kritiserade hon då "vanliga" församlingar och kallade dem "ljumma". I Knutby skulle man vara "brinnande". Hon värvade med detta budskap unga frikyrkomedlemmar till Knutby, sk sheep stealing. Men andra medlemmar har faktiskt sekulär bakgrund.
Jo, att Åsa reste runt i landet mellan olika samfund har jag ju läst om, men att sekulära människor också gått med i sekten hade jag ingen aning om... jag trodde att allihop hade religiös bakgrund...
Nåväl, kanske man inte skall förvånas över det eller hålla det för otroligt, givet att uppgiften om att pastor Gembäck numer reser till bl.a. Falun vid en googling visar sig antyda att han möjligtvis reser till Högskolan Dalarna och där träffar professorn i religionsvetenskap Liselotte Frisk...

Professorn vid högskolan visar sig också vid en fortsatt googling troligtvis inte riktigt ha förstått skillnaderna mellan religion och manipulation, och om detta gäller för en svensk högskoleprofessor så gäller det säkert för en hel del vanliga sekulära medborgare också...
Citat:
Massmedia i såväl Sverige som Danmark har uppmärksammat Esséns bok och lovordat den.

Den enda som ogillar boken är Liselotte Frisk, professor i religionsvetenskap (Kyrkans Tidning 080529 och 080619), där hon under rubriken

Onyanserat om sekter

använder hela sin auktoritet för att få bort läsarens blick från barnens situation och i stället rikta in sig mot teologiska och kulturella spörsmål.

Vi är inte förvånade över hennes försök att förkasta boken, eftersom hon gjort sig känd som en ivrig försvarare av dem som hon den här gången kallar "minoritetsreligioner". Vi är också vana vid att Frisk - trots att hon kallar sig forskare - inte har förstått skillnaden mellan religion och manipulation. Hon har heller inte förstått att det inte är de olika religionernas innehåll utan ledarnas psyke och de psykologiska tekniker dessa använder - en förutsättning för att bevara makten och kontrollen - som är avgörande för de skador som uppstår.

Frisk kan tänka sig att det möjligen kan finnas faror med vad hon kallar "självmordsrörelser och religiös terrorism". Men det faktum att de allra flesta som är engagerade i en totalitär grupp är beredda att följa sin ledare i döden om han begär det har förbigått Frisks forskande. Med den kunskapen måste man ju beteckna alla totalitära grupper som presumtiva självmordsrörelser.

Som ett mantra upprepar och sprider Frisk envist myten om "psykiskt instabila" och "sköra avhoppare", som i själva verket är starka och modiga nog att lämna den miljö de är vana vid och t o m sina närmaste. Dessutom utan kunskap om hur samhället utanför fungerar och ibland med hotet om evig förtappelse, olyckor etc över sig.
http://www.fri-sverige.se/sida414.htm
Citera
2016-09-26, 14:10
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Jo, att Åsa reste runt i landet mellan olika samfund har jag ju läst om, men att sekulära människor också gått med i sekten hade jag ingen aning om... jag trodde att allihop hade religiös bakgrund...
Nåväl, kanske man inte skall förvånas över det eller hålla det för otroligt, givet att uppgiften om att pastor Gembäck numer reser till bl.a. Falun vid en googling visar sig antyda att han möjligtvis reser till Högskolan Dalarna och där träffar professorn i religionsvetenskap Liselotte Frisk...

Professorn vid högskolan visar sig också vid en fortsatt googling troligtvis inte riktigt ha förstått skillnaderna mellan religion och manipulation, och om detta gäller för en svensk högskoleprofessor så gäller det säkert för en hel del vanliga sekulära medborgare också...

Tack för intressant länk till Stiftelsen FRI!

Citat:
Som ett mantra upprepar och sprider Frisk envist myten om "psykiskt instabila" och "sköra avhoppare", som i själva verket är starka och modiga nog att lämna den miljö de är vana vid och t o m sina närmaste. Dessutom utan kunskap om hur samhället utanför fungerar och ibland med hotet om evig förtappelse, olyckor etc över sig.

http://www.fri-sverige.se/sida414.htm
Citera
2016-09-29, 15:32
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
----Det sektmässiga tycker en del religionsvetare är intressant. I Falun och på ett center i Kanada [sic] får Gembäck och Åsa W berätta om sin "nya religion".
Givet att Liselotte Frisk (som f.ö. också tydligen är verksam inom FINYAR) fick projektpengar för ett treårigt projekt om "barns uppväxtvillkor i kontroversiella grupper..." som presenterades i Maj i år;
där det framgår att hon skrivit en artikel om Helge tillsammans med kanadensiskan Susan J. Palmer, så kan man ju anta att platsen i Kanada som Knutbyförsamlingen fortfarande är aktuell för är antingen Dawson College, McGill University eller Concordia University dit hon är knuten enl. wikipedia...

Susan Palmer's senaste project, "Storming Zion" publicerades tydligen som bok i Januari 2016, så kanske är det hon som tar emot besök i Kanada och ibland själv besöker Knutby för att skaffa insikter till något nytt projekt...
Susan Palmer säger t.ex. själv att;
Citat:
My research area has always been in the field of new religious movements. I like to visit
groups, live with them, conduct interviews, and participate in rituals.
http://religionanddiversity.ca/media/uploads/project_team/team_member_bio_and_research/palmer_-_july_2012.pdf
Senast redigerad av studentroland 2016-09-29 kl. 15:37.
Citera
2016-10-24, 11:48
Medlem
Hej!
Vad händer i dessa dagar uppe på kullen?
Är det någon därute som kan ge mig en liten hint?
Ligger det någon lite/stor förändring på lut?
Citera
2016-10-28, 20:02
Medlem
Hoppsan!

Drottning Tirsa och timmermannen skiljer sig...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23809564.ab

...det var väl längesedan i praktiken
Citera
2016-10-28, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA2.0
Hoppsan!

Oj då! Förberedelser för bröllopet med kungarnas kung? Om det kanske eventuellt år lite dumt att redan vara gift vid det speciella tillfället?

Hur länge ska äktenskapet med Jesus hålla? Den som lever får se ... eller nej så var det ju inte. Alla skulle väl POFF tas upp i himlen först eller hur det nu var?

(Nej, jag är inte bjuden på det bröllopet men var det inte något om storbildstv i Himlen/Helvetet? Jag får väl se på den)
Citera
2016-10-28, 22:39
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA2.0
Hoppsan!

Tja, det var kanske bara en tidsfråga....

Drottning Tirsa nu och för ett tag sedan Helge.

Vilka blir kvar?
Citera
2016-10-28, 22:42
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Oj då! Förberedelser för bröllopet med kungarnas kung? Om det kanske eventuellt år lite dumt att redan vara gift vid det speciella tillfället?

Hur länge ska äktenskapet med Jesus hålla? Den som lever får se ... eller nej så var det ju inte. Alla skulle väl POFF tas upp i himlen först eller hur det nu var?

(Nej, jag är inte bjuden på det bröllopet men var det inte något om storbildstv i Himlen/Helvetet? Jag får väl se på den)

Storbildstv och stora köpcentrum, om jag inte minns fel!
Citera
2016-10-28, 22:48
Medlem
Angel of Peaces avatar
Även i Expressen:

http://www.expressen.se/nyheter/kristi-brud-asa-waldau-skiljer-sig/

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen

Skilsmässa efter 22 år

Åsa Waldau, pastor i församlingen, befann sig vid mordet i London. Hon spelade en ledande roll i församlingen, som hon lämnade fem år efter mordet. I dag ägnar hon sig bland annat åt sin konst.

Nu har Åsa Waldau och hennes make Patrik ansökt om skilsmässa efter 22 års äktenskap, avslöjar Aftonbladet.

– Vårt liv har varit mycket speciellt sedan 2004. Det finns ingen osämja mellan oss, men vi har vuxit ifrån varandra, säger Patrik Waldau till Aftonbladet och fortsätter:

– Jag har både kärlek och respekt till henne på många plan, men vi behöver båda två gå vidare i livet. På den grunden har vi fattat detta beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in